Κυριακή, 24 Ιανουαρίου 2016

ΝΙΚΟΣ ΤΣΙΦΟΡΟΣ: Μορφή στο Ελληνικό Θέατρο και Κινηματογράφο

Φίλες και Φίλοι
είναι κάποιες μορφές που στην Ελληνική Τέχνη έχουν βάλει "πλάτη" για να χτιστεί αυτό
που ονομάζουμε Ελληνικό ΘΕΑΤΡΟ και ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ.
Και δεν έχουν βάλει μονάχα "πλάτη" με την έννοια της συμμετοχής, της δουλειάς, της προσφοράς. Προσέφεραν ολάκερη την ικμάδα της έμπνευσής τους για το σκοπό αυτό.
Σήμερα θα σταθούμε σε ένα Πρόσωπο που αποτέλεσε Μορφή για την εικαστική τέχνη στην πατρίδα μας:


ΝΙΚΟΣ ΤΣΙΦΟΡΟΣ



Γεννημένος στις 27 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1909 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου ο μεγάλος αυτός δημιουργός έφυγε στις 6 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1970, δυστυχώς πρόωρα σε ηλικία μόλις 61 ετών

Μόνος του υπήρξε μια μορφή που τα έκανε όλα και τα σκέπασε όλα.

Ο ΝΙΚΟΣ ΤΣΙΦΟΡΟΣ ήταν:  Δημοσιογράφος, Θεατρικός συγγραφέας, Σεναριογράφος και Σκηνοθέτης.

Τι άλλο πραγματικά να ζητήσει κανείς από έναν άνθρωπο που η πληθωρική του έμπνευση και δημιουργία αγκάλιασε σχεδόν τα πάντα...!


Μέσα στα 61 του χρόνια προσέφερε ολάκερο το "είναι" του σε αυτό που αγάπησε με πάθος και αυτό που του άρεσε.
Ήταν από τους ανθρώπους που προσέφερε το ΓΕΛΙΟ και το ΧΙΟΥΜΟΡ του σε όλες τις επόμενες γενεές Ελλήνων χωρίς φειδώ και με απόλυτη αξιοπρέπεια

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Δύο χρόνια μετά τη γέννησή του, η οικογένειά του επέστρεψε στην Αθήνα μόνιμα. Στα 11 του χρόνια ο ΝΙΚΟΣ ΤΣΙΦΟΡΟΣ άρχισε να γράφει με μανία. Ήταν το ασίγαστο πάθος που έκαιγε μέσα του γυρεύοντας τρόπο να εκφραστεί.
Το 1928 στα 19 του χρόνια έγραψε την πρώτη επιθεώρηση που παίχτηκε σε ένα καλοκαιρινό θέατρο στην Φρεαττύδα. Δεν πήγε καλά αλλά ήταν μόλις 19 ετών. 
Σπούδασε Νομικά, πήρε το πτυχίο του, δούλεψε 2 χρόνια στο Ελεγκτικό συνέδριο και μετά ...παραιτήθηκε για να μπαρκάρει στα καράβια.
Θυελλώδης προσωπικότητα που άλλαζε συνέχεια επάγγελμα μέχρι το 1939, δηλαδή τα 30 του χρόνια.
Εκεί στην εποχή αυτή ξαναγυρίζει στο γράψιμο δημοσιεύοντας τα κείμενά του σε διάφορα έντυπα.
Το 1944, στα 35 του χρόνια γνωρίζει την πρώτη του αποθέωση καθώς το θεατρικό του έργο "Η ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΤΩΝ ΗΛΙΘΙΩΝ" ανεβαίνει στο "ΑΚΡΟΠΟΛ" με τους ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΡΟΝ-ΜΑΙΡΗ ΑΡΩΝΗ και έχει μεγάλη επιτυχία.
Αυτή είναι η μεγάλη του αρχή.


Το 1948-49, αμέσως μετά τον πόλεμο, ξεκινάει τη δουλειά του στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ κάνοντας ΣΕΝΑΡΙΑ αλλά και ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝΤΑΣ. Πρώτη του δουλειά η ταινία "ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΗ" 

Το έργο του απλώνεται και στην Δημοσιογραφία. Γράφει έργα του στις:  "ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ", "ΒΗΜΑ", "ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ" και στα περιοδικά: "ΤΡΑΣΤ", "ΡΟΜΑΝΤΣΟ", "ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ", "ΠΑΝΘΕΟΝ".

Το συγγραφικό του δαιμόνιο οργιάζει πραγματικά
Γράφει πάνω από 40 ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ και περισσότερα από 80 ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ.
Κάποια από αυτά μόνος του, κάποια σε συνεργασία με τον εξαίρετο ΠΟΛΥΒΙΟ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ, με τον οποίο συγκρότησαν ένα μοναδικό θρυλικό θεατρικό και σεναριακό συγγραφικό δίδυμο.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Θα σταθούμε εδώ στην αμιγώς ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ δουλειά του ΝΙΚΟΥ ΤΣΙΦΟΡΟΥ στον Κινηματογράφο καθώς κάναμε ήδη αναφορά για τα Σενάριά του.

Συνολικά ο μεγάλος μας δημιουργός έχει Σκηνοθετήσει 16 Κινηματογραφικές ταινίες του Προκλασικού και Κλασικού Ελληνικού Κινηματογράφου

Ξεκινάει, όπως είπαμε, το 1948 με το δράμα που γράφει ο ίδιος "ΧΑΜΕΝΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ", με τους:
ΧΡΗΣΤΟ ΤΣΑΓΑΝΕΑ, ΣΜΑΡΟΥΛΑ ΓΙΟΥΛΗ, ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΠΑ, ΑΝΝΑ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΟΥ, ΜΙΜΗ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟ


1950: Η Επόμενη μεγάλη του επιτυχία, από τις καλύτερες Κωμωδίες Ηθών στον Ελληνικό Κινηματογράφο,  το υπέροχο "ΕΛΑ ΣΤΟ ΘΕΙΟ" σε σενάριο επίσης δικό του




Ένα εκλεκτό επιτελείο της FINOS FILMS τότε δίνει μεγάλη επιτυχία στην ταινία: ΝΙΚΟΣ ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ, ΜΙΜΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΣΜΑΡΟΥΛΑ ΓΙΟΥΛΗ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ, ΣΠΕΡΑΝΤΖΑ ΒΡΑΝΑ, ΝΙΚΟΣ ΒΑΣΤΑΡΔΗΣ, ΛΕΛΑ ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ, ΘΑΝΟΣ ΤΖΕΝΕΡΑΛΗΣ.


Η Ταινία κόβει 124740 εισητήρια γεγονός εκπληκτικό εκείνη την εποχή σημειώνοντας τεράστια επιτυχία.


Το 1953 έρχεται μια ακόμα χαρακτηριστική επιτυχία. Σε ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΑΖΑΡΙΔΗ σκηνοθετεί την εξαίρετη Ηθογραφία
"Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΕΤΑΙ" στην πρώτη της έκδοση.


Πλάι στον μεγάλο τότε ΠΕΤΡΟ ΚΥΡΙΑΚΟ παίζουν οι:  ΣΑΣΑ ΝΤΑΡΙΟ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ, ΓΚΕΛΛΥ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΝΙΚΟΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ


Το 1954 έρχεται ένας άλλος θρίαμβος. Από τις μεγαλύτερες κωμωδίες του κλασικού Ελληνικού Κινηματογράφου. Γράφει και Σκηνοθετεί την:
"Η ΩΡΑΙΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ"


Σε παραγωγή FINOS FILMS οι ερμηνείες της αλησμόνητης ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ δεσπόζει μαζί με τους απαράμιλλους:  ΜΙΜΗ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟ, ΝΙΚΟ ΣΤΑΥΡΙΔΗ, ΒΑΣΙΛΗ ΑΥΛΩΝΙΤΗ, ΓΚΕΛΛΥ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΣΠΕΡΑΝΤΖΑ ΒΡΑΝΑ


Η Ταινία κόβει 80420 εισητήρια αριθμό δυσανάλογα μικρό για την τεράστια επιτυχία που έκανε τα πολύ μετά χρόνια.


Η Αμέσως μετά μεγάλη επιτυχία έρχεται το 1959 με τον αλησμόνητο

"Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΤΗ"

Το οποίο γράφει και σκηνοθετεί ο ίδιος.


Το έργο ερμηνεύει μια σειρά περίπου των ίδιων κλασικά θρυλικών ονομάτων εκείνης της μεγάλης εποχής για τον Κινηματογράφο μας:  ΓΕΩΡΓΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ,  ΞΕΝΙΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ,  ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ,  ΝΙΚΟΣ ΡΙΖΟΣ,  ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΛΗΝΑΙΟΣ, ΑΝΤΖΕΛΑ ΖΗΛΕΙΑ,  ΝΙΚΟΣ ΦΕΡΜΑΣ



Και αυτή η ταινία δεν ξεκίνησε καλά εισπρακτικά καθώς έκανε τότε 54899 εισιτήρια αλλά καταξιώθηκε αργότερα σαν ένα από τα διαμάντια της Ελληνικής κωμωδίας.


Η Δεκαετία του 1960 τον βρίσκει να ξεκινάει με έναν ακόμα θρίαμβο.
Το 1961 με τον ΠΟΛΥΒΙΟ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ γράφουν και ο ίδιος σκηνοθετεί το

"Η ΜΑΡΙΝΑ, Ο ΚΛΕΑΡΧΟΣ ΚΑΙ Ο ΚΟΝΤΟΣ"

Σε παραγωγή FINOS FILMS, μια ακόμα πολύ μεγάλη επιτυχία από αυτές που έχουν θεωρηθεί συλλεκτικές στον Ελληνικό Κινηματογράφο.


Το ερμηνευτικό επιτελείο για μια ακόμα φορά λάμπει με την παρουσία του:
ΓΕΩΡΓΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ,  ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ,  ΕΛΣΑ ΡΙΖΟΥ,  ΝΙΚΟΣ ΡΙΖΟΣ,  ΠΟΠΗ ΛΑΖΟΥ,  ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ




25617 εισιτήρια για την ταινία στην πρώτη της προβολή, ειλικρινά τα μέτρα τότε σε αυτές τις προβολές ήταν παντελώς ανεξήγητα σε σχέση με το τι ακολούθησε μετά.


Αυτή η ταινία ήταν και η τελευταία που Σκηνοθέτησε ο ΝΙΚΟΣ ΤΣΙΦΟΡΟΣ.

Όμως δεν σταμάτησε να σεναριογραφεί για μια σειρά ταινιών, ο κατάλογος είναι αμέτρητος, που έγιναν τεράστιες επιτυχίες διατηρώντας την ικμάδα τους μέχρι τις μέρες μας.

Να θυμίσουμε μερικές από αυτές ενδεικτικά:

"ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ ΠΑΛΙΟΓΡΗΑ",  "ΠΟΙΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ",  "ΔΟΚΤΩΡ ΖΙΒΕΓΓΟΣ",  "ΜΙΑ ΙΤΑΛΙΔΑ ΑΠ' ΤΗΝ ΚΥΨΕΛΗ",  "ΑΧ ΑΥΤΗ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΟΥ",  "Ο ΜΠΟΥΦΟΣ",  "ΒΟΗΘΕΙΑ Ο ΒΕΓΓΟΣ, ΦΑΝΕΡΟΣ ΠΡΑΚΤΩΡ 000",  "Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΟΥ ΤΡΕΛΑΘΗΚΕ",  "ΜΙΑ ΤΡΕΛΗ ΤΡΕΛΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ",  "ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ",  "ΕΝΑ ΚΟΡΙΤΣΙ ΓΙΑ ΔΥΟ",  "ΚΟΡΟΪΔΟ ΓΑΜΠΡΕ",  "ΟΙ ΓΑΜΠΡΟΙ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ",  "ΦΤΩΧΑΔΑΚΙΑ ΚΑΙ ΛΕΦΤΑΔΕΣ",  "ΤΟ ΚΟΡΟΪΔΑΚΙ ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΙΔΑΣ"

Ένας τεράστιος κατάλογος με θεατρικά έργα, με σενάρια, με σκηνοθεσίες, που σημαδεύει το πέρασμα του Θεάτρου και του Κινηματογράφου μας.

Αυτός είναι ο μεγάλος μας:  ΝΙΚΟΣ ΤΣΙΦΟΡΟΣ
μια μορφή γεμάτη χαμόγελο, που μας το προσέφερε απλόχερα, χωρίς καμμία φειδώ, κάνοντας τις καθημερινές μας στιγμές όμορφες και χαμογελαστές.





4 σχόλια:

  1. ποσο μα ποσο αγαπω αυτον τον κινηματογραφο και αυτους τους ηθοποιους που πραγματικα αξιζαν να λεγονται καλλιτεχνες.
    καμια σχεση με τους περισσοτερους σημερινους που ειναι ξινοι και ιδια κοπια οι περισσοτεροι.
    λατρευω τα αφιερωματα σου
    μαθαινω μαζι σου πολλα!

    καλη εβδομαδα και ευχαριστωωω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα σου Κική μου και καλή σου βδομάδα. Αποτελεί Τιμή για μένα εκτός από την παρουσία σου αλλά και τα λόγια σου. Αν καταφέρνω να σου δώσω κάτι χρήσιμο αυτό με γεμίζει χαρά. Τι το ομορφότερο ;
      Άλλα χρόνια τότε μάτια μου, άλλα τώρα. Άλλοι δημιουργοί και καλλιτέχνες.
      Σε φιλώ και πάλι ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  2. Πολύ όμοεφο το πορτραίτο του Τσιφόρου που φιλοτέχνησες.
    Πάντως και σε μένα έκανε τεράστια εντύπωση ο πολύ μικρός αριθμός εισιτηρίων αυτών των κινηματογραφικών διαμαντιών. Η μόνη εξήγηση που μπορώ να δώσω είναι ότι εκείνες τις εποχές ήσαν πολλά τα διαμάντια, όπως και πολλοί οι άριστοι ηθοποιοί, οπότε συνάντησαν τεράστιο ανταγωνισμό.
    Κοιτάς το σήμερα και σε πιάνει θλίψη (και σε αυτό).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα σου Πέτρο μου. Ευχαριστώ κατ΄αρχήν για τα καλά σου λόγια φίλε μου. Κατά δεύτερο, ναι, όπως λες, είναι απορίας άξιο αυτό με τα εισιτήρια. Έχω την εντύπωση ότι οι ταινίες αυτές, με τα λίγα εισιτήρια, μήπως έπεσαν πάνω σε τίποτα άλλα μεγάλα δημιουργήματα και βρέθηκαν σε δεύτερες επιλογές. Θα το ψάξω να δω.
      Άσε το σήμερα είναι μια μεγάλη θλιβερή κουβέντα αλλά τι να κάνεις.
      Καλό απόγευμα να έχεις.

      Διαγραφή