Τετάρτη, 30 Δεκεμβρίου 2015

CINEFIL: 2016 ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΥΧΕΣ


Φίλες και Φίλοι
μια ακόμα χρονιά γέρνει στο κάλεσμα του χρόνου.
Μια χρονιά που και αυτή προστίθεται στις τελευταίες γκρίζες χρονιές που επέλεξαν και επέβαλαν οι άρχοντες στον τόπο, στο Λαό και στην Κοινωνία μας.

Παρ' όλα αυτά, ο άνθρωπος, πλάσμα δημιουργικό σαν θέλει, θετικό σαν το αποφασίσει, αγωνιστικό και ανατρεπτικό σαν το πιστέψει, είναι εκείνος που κρατάει στο χέρι του τα κλειδιά της Ιστορίας και των Ονείρων του.


Περάσαμε μαζί εδώ μια ολάκερη χρονιά. 
Το 2015 στάθηκε ιδιαίτερα γόνιμο και δημιουργικό για το CINEFIL.
Mε οδηγό και συμπαραστάτη τη δική σας αγάπη, συμμετοχή και παρουσία,
Δεκάδες θέματα ανέβηκαν στη χρονιά που πέρασε.
Κάποια από αυτά γνώρισαν το δικό σας ξέχωρο ενδιαφέρον με την αναγνωσιμότητά τους να αποδεικνύει του λόγου το αληθές:

  • ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ "ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ"
  • "Ο ΚΥΡ ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΕΤΑΙ" ΤΟ ΚΥΚΝΕΙΟ ΑΣΜΑ ΤΟΥ ΦΙΝΟΥ
  • ΕΛΛΗΝΕΣ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ
  • MEL GIBSON:  "ΤΑ ΠΑΘΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ"
  • ΓΕΩΡΓΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ: Η ΟΜΟΡΦΟΤΕΡΗ ...ΑΣΧΗΜΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
  • ΠΟΠΗ ΛΑΖΟΥ: Ο ΠΙΟ ΓΛΥΚΟΣ ...ΓΕΡΜΑΣ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ COMEDY
  • LAURA ANTONELLI: ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ
  • ADELE EXARCHOPOULOS: ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
  • ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ: ΔΕΥΤΕΡΟΙ ΡΟΛΟΙ ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ, το 11ο ΜΕΡΟΣ
  • ΛΙΛΥ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ: ΑΥΛΑΙΑ
Ενδεικτικά κάποιες αναρτήσεις που μέσα στο 2015 κράτησαν ψηλά το ενδιαφέρον σας από άποψη ανάγνωσης.


Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω από καρδιάς, για αυτό το όμορφο ταξίδι και μέσα στο 2015.
Χωρίς εσάς όλα τούτα κενά περιεχομένου.

Μπροστά μας ξεκινάει μια καινούργια χρονιά.

2016


Να διατηρήσουμε το πάθος μας για ζωή. Την αγάπη μας για Τέχνη.
Την Αλληλεγγύη μας στον Άνθρωπο.
Να συνεχίσουμε το όμορφο ταξίδι στον κόσμο της Έβδομης Τέχνης

Να ευχηθώ ολόψυχα σε όλες και όλους

ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ

2016 Όνειρα

Μια μεστή Κινηματογραφική Χρονιά, τη συνέχεια του ταξιδιού μας στον ονειρικό κόσμο της Μεγάλης Οθόνης.


Ευχές για όλες και όλους λοιπόν...


Πέμπτη, 24 Δεκεμβρίου 2015

ΚΑΛΑ ...ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ στο CINEFIL

Φίλες και Φίλοι,
Μικροί και Μεγάλοι...
Σημαίνουν σε λίγο τα Φετινά μας Χριστούγεννα
Μια μέρα και ένα βίωμα ξεχωριστό, που πρέπει να είναι μεγάλο και φωτεινό για μια σειρά λόγους, που λίγο ή πολύ όλοι κατανοούμε μέσα μας.


Όπως και κάθε χρόνο έτσι και φέτος το CINEFIL σας δίνει το δικό του Χριστουγεννιάτικο Θέμα, που φυσικά δεν είναι άλλο από Κινηματογραφικές ταινίες με γιορτινή άμεση ή έμμεση αναφορά.
Τα φετινά λοιπόν Χριστούγεννα διάλεξα για σας δύο Ταινίες.
Και για να μην έχετε παράπονο στέκονται η μία απέναντι από την άλλη χρονολογικά καθώς τις χωρίζει αυτό που ονομάζουμε χρόνος.

Ελάτε λοιπόν παρέα, γιορτινά, ζεστά, ανθρώπινα, να γιορτάσουμε τα Χριστούγεννα με δύο ταινίες:

"NOEL"   του 2004

"MIRACLE ON 34th STREET" του 1947

Δύο ταινίες λοιπόν εξαίρετες, γεμάτες ανθρωπιά, αισθήματα που σημαδεύουν δύο κατ΄αντιδιαστολή χρονικές περιόδους.
Πάμε λοιπόν να ξεκινήσουμε από τα νεώτερα χρόνια.
Απολαύστε τες και Καλή σας Διασκέδαση

@@@@@@@@@@@@@@@@@@

"NOEL"

31 ΔΕΚΕΜΒΡΗ 2004


Η Πρώτη μας επιλογή για τα Χριστούγεννα είναι μια βαθιά ανθρώπινη, απλή, τρυφερή ιστορία με φόντο τα Χριστούγεννα στην Νέα Υόρκη.

Πάνω στο Σενάριο του:  DAVID HUBBARD

σε ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ του ΙταλοΑμερικάνου CHAZZ PALMINTERI


στήνεται μια τρυφερή ανθρώπινη ιστορία την παραμονή των Χριστουγέννων.

Όλοι οι δρόμοι της Νέας Υόρκης είναι στολισμένη και η Πόλη έχει φορέσει τα γιορτινά της για να υποδεχτεί τη μεγάλη γιορτή. Κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς κρύβουν οι άνθρωποι που βηματίζουν πάνω κάτω στους δρόμους και τα σοκάκια της.
Έτσι με αυτό το όμορφο φόντο θα παρακολουθήσουμε τις Ιστορίες ΤΡΙΩΝ διαφορετικών Ανθρώπων που βρίσκονται αντιμέτωποι με τη δική τους σκληρή καθημερινότητα.


  • H ROSE COLLINS, μια επιτυχημένη εκδότρια, ώριμη όμορφη γυναίκα, θέλει να περάσει τις γιορτές στο Νοσοκομείο δίπλα στην κατατονική κατάκοιτη Μητέρα της που πάσχει από Αλτσχάϊμερ.
  • Ο MIKE RILEY, νεαρός αστυφύλακας σχεδιάζει να περάσει τις γιορτές με την όμορφη αρραβωνιαστικά του, την NINA VASQUEZ αλλά η παθολογική του ζήλια προκαλεί μεγάλα θέματα στη σχέση τους.
  • Ο Μικροαπατεώνας JULES CALVERT, αναπολεί τα Χριστούγεννα των παιδικών του χρόνων, προσπαθώντας να το αναβιώσει. 
Οι δρόμοι αυτών των ανθρώπων θα συναντηθούν και μια σύντομη επαφή τους, θα οδηγήσει στον καθένα στην ανακάλυψη της αλήθειας για να βρουν την πολυπόθητη κάθαρση στα αδιέξοδα της ζωής τους.



ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Στο καστ των ερμηνειών είναι αξιόλογοι Ηθοποιοί, που ο καθένας αφήνει το δικό του προσωπικό στίγμα, αταίριαστοι στην αρχή, αρμονικά συνθετικά στη συνέχεια όμως

SUSAN SARANDON στο ρόλο της ROSE COLLINS

PENELOPE CRUZ  στο ρόλο της NINA VASQUEZ

PAUL WALKER στο ρόλο του MIKE RILEY

ALAN ARKIN στο ρόλο του ARTIE

MARCUS THOMAS στο ρόλο του JULES CALVERT

DANIEL SUNJATA στο ρόλο του MARCO

CHAZZ PALMINTERI στο ρόλο του ARIZONA

JOHN DOMAN στο ρόλο του DR. BARON

Καταλυτικός και λαμπερός ο ROBIN WILLIAMS σε ένα ρόλο μικρό αλλά κλειδί, αυτόν του Ιερέα CAHRLY BOYD


ΛΟΙΠΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΜΟΥΣΙΚΗ:  ALAN MENKEN

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  RUSSELL CARPENTER

ART DIRECTION:  ANDRE CHAMBERLAND

ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:  RENEE APRIL


Το "NOEL" θα μπορούσε να πει κανείς άνετα ότι ναι μεν δεν είναι αυτό που ονομάζουμε "βαρύ κινηματογραφικό χαρτί", με εκπλήξεις, ανατροπές αλλά είναι ένα απλό, ρεαλιστικό, βύθισμα στον απλό καθημερινό κόσμο ανθρώπων μιας κλασικής μεγαλούπολης.
Άνετα θα έλεγε κανείς ότι παραδίδει μαθήματα Ευσπλαχνίας και Υπομονής όσο και Ανθρωπιάς θα πρόσθετα.



Η Ματιά του Σκηνοθέτη CHAZZ PALMINTERI έχει μια σαφέστατη γλυκιά μελαγχολική διάθεση.
Σαν όλη η Πόλη φεγγοβολεί και σαν έρχεται η μεγάλη νύχτα της γιορτής, η νύχτα των Χριστουγέννων, η κάμερά του εμβαθύνει στην άλλη ματιά των ανθρώπων. Όχι στη γιορτινή αλλά στην προβληματική καθημερινότητα της ζωής τους, είτε αφορά αδιέξοδα στις σχέσεις τους, είτε μυστήρια που τους αναζητούν, είτε κρίσιμες στροφές στις αποφάσεις τους.

Η Πρόσκαιρη συνάντησή τους μέσα στην διαπλοκή των ιστοριών θα τους φέρει έτσι που τα αδιέξοδα να πέσουν, νέοι δρόμοι να φανούν, όχι με το κλασικό πανηγυριτζίδικο happy end που θα περίμενε κανείς αλλά με ένα νέο δύσκολο δρόμο που έχουν να διαβούν με καλύτερες όμως προοπτικές σαφώς.




Οι ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ των Ηθοποιών είναι εξαιρετικές.

Κορυφαία η ερμηνεία της μεγάλης SUZAN SARANDON σε ρόλο που θα έλεγε κανείς "διευθύνει" το τιμόνι της ταινίας. Γυναίκα, μόνη, γοητευτική, φορτωμένη προβλήματα, δίνει μια υπέροχη ερμηνεία στην ROSE. Με αξιοπρέπεια, με συγκρατημένη συγκίνηση, με εσωτερικό πάθος. Μοναδική...!

H PENELOPE CRUZ, όμορφη, λαμπερή, νέα, γεμάτη πάθος, ενθουσιασμό, πειστική. Αγαπάει αλλά συνάμα δεν διαπραγματεύεται τη λευτεριά της. 
Ο PAUL WALKER, ο νεαρός αστυνομικός, πολύ καλός στο ρόλο του, χωρίς τις περιττές "Αμερικανιές", μεστός και ώριμος.
Ο ALAN ARKIN σε ένα παράξενο και ιδιαίτερο ρόλο εξαίρετα πειστικός και αυτός και θα λέγαμε συγκινητικός.
Ο ROBBIN WILLIAMS, τι να πει κανείς για τον μεγάλο αυτό Ηθοποιό, μεγάλος έστω και από μια μικρή εμφάνιση ως guest θα λέγαμε. Συγκλονιστικός και καθοριστικός.
Μαζί και οι λοιποί:  MARCUS THOMAS, JOHN DOMAN και οι άλλες συμμετοχές




Μια απλή, ανθρώπινη, γεμάτη συναισθήματα ταινία με φόντο μια όμορφη στολισμένη Χριστουγεννιάτικη Νέα Υόρκη

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Σειρά για να κλείσουν τα φετινά μας Κινηματογραφικά Χριστούγεννα είναι τώρα να ταξιδέψουμε πίσω στο χρόνο.
Σε μια ταινία που ενσάρκωσε ένα όμορφο όνειρο στη Μεγάλη Οθόνη

Στις 2 Μάη 1947, η VALENTINE DAVIES γράφει και ο
GEORGE SEATON κάνει το Σενάριο και Σκηνοθετεί το:


"ΘΑΥΜΑ στην 34η ΛΕΩΦΟΡΟ"


("MIRACLE ON 34th STREET)


Το διαχρονικό θέμα της όμορφης Ιστορίας του Άη-Βασίλη ξαναζωντανεύει στην τρυφερή αυτή Κινηματογραφική δημιουργία, που είναι γεμάτη από την παιδική και ανθρώπινη αθωότητα ή αν θέλετε αφέλεια να αφεθεί κανείς στην πίστη, στο όνειρο, να του δώσει χαρακτηριστικά οντότητας πραγματικής, να το κάνει να είναι.


Ένας συμπαθέστατος Γεράκος, ο KRIS KRINGLE, προσλαμβάνεται σε ένα μεγάλο Κατάστημα πώλησης παιχνιδιών τις μέρες των Χριστουγέννων για να αναπαραστήσει τον Άη-Βασίλη, από την DORIS WALKER.
H μικρή κόρη της, η SUSAN είναι από τα παιδιά που η Μητέρα της, χωρισμένη, μεγαλώνει χωρίς την πίστη στον Άη-Βασίλη και γενικά στον κόσμο των παραμυθιών.
Ο Γεράκος, με την παρουσία του και αυτό που μεταδίδει στους επισκέπτες του μαγαζιού δίνει πολύ μεγάλη έκταση στην αγάπη που αποκτά μέσα στον κόσμο, προκαλώντας το μένος ενός μισερού ψυχίατρου, ο οποίος τον παραπέμπει ως ψυχοπαθή στο Δικαστήριο ζητώντας μέτρα εναντίον του.
Δικηγόρος υπεράσπισης αναλαμβάνει ο φίλος της DORIS, FRED GAILEY.
Η Δίκη παίρνει τα χαρακτηριστικά της παραδοχής ή όχι του ότι ο KRIS KRINGLE είναι τελικά ο Άη-Βασίλης ή όχι.


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Εκτός του Σεναρίου και της Σκηνοθεσίας συνεργάστηκαν οι:

ΠΑΡΑΓΩΓΗ:  WILLIAM PERLBERG

ΜΟΥΣΙΚΗ:  CYRIL MOCKRIDGE

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  LLOYD AHERN & CHARLES CLARKE

ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:  KAY NELSON


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

MAUREEN O' HARA στο ρόλο της DORIS WALKER

EDMUND GWENN στο ρόλο του KRIS KRINGLE

JOHN PAYNE στο ρόλο του FRED GAILEY

Ερμηνεία έκπληξη στο ρόλο της μικρής SUSAN WALKER η NATALIE WOOD
Το παιδί θαύμα, που αυτή του η ερμηνεία, άνοιξε διάπλατα τον μετέπειτα μεγάλο δρόμο της φημισμένης Ηθοποιού

GENE LOCKHART στο ρόλο του Δικαστή HENRY HARPER


Στην ταινία μπαίνουν όπως αναμένεται θέματα σχετικά με την πίστη των ανθρώπων, με τη σύγκρουση λογικής και φαντασίας, με την εμπορευματοποίηση της γιορτής των Χριστουγέννων και την μετατροπή της γιορτής σε χώρο άκρατης σύγκρουσης των μεγάλων εταιρειών παιχνιδιών και συμφερόντων.

ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Καταλυτική η παρουσία του επιβλητικού "γέροντα", του EDMUND GWENN στο ρόλο του Άη-Βασίλη. Μορφή εμβληματική γεμάτη αφελή ανθρωπιά και αξίες ανθρωπισμού.

Η MAUREEN O' HARA εξαιρετική στο ρόλο της ορθολογικής μητέρας, που όμως μετατρέπει τη μικρή της κόρη σε "πρόωρα" και αφύσικα προσγειωμένη ύπαρξη στην πεζή πραγματικότητα, στερώντας της το όνειρο και την δημιουργική απελευθερωτική φαντασία.

Ο JOHN PAYNE πολύ καλός στο ρόλο του Δικηγόρου και φίλου, από την αρχή δεκτικός στον κόσμο του Γεράκου, γίνεται ο ίδιος μεσολαβητής για την αναγνώρισή του.

Τι να πει κανείς για την NATALIE WOOD...! Παιδί θαύμα στην κυριολεξία, ερμηνεύει μόλις στα 9 της χρόνια έναν γεμάτο και καθοριστικό ρόλο.


ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Η Ταινία, την εποχή της, γνώρισε μεγάλες διακρίσεις και βραβεύσεις.
Τιμήθηκε με 7 Διεθνή Βραβεία και ακόμα 1 Υποψηφιότητα.
Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν 3 OSCAR:  Σενάριο για την VALENTINE DAVIES, Σκηνοθεσία για τον GEORGE SEATON και Υποστηρικτικού ρόλου για τον EDMUND GWENN
Τιμήθηκε ακόμα με 2 ΧΡΥΣΕΣ ΣΦΑΙΡΕΣ ΗΠΑ:  (Σενάριο για τον GEORGE SEATON & Υποστηρικτικό ρόλο για τον EDMUND GWENN)
Επίσης καλύτερο Σενάριο διασκευή για τον GEORGE SEATON στο Φεστιβάλ του LOCARNO 1948


Ένα φιλμ που, παρά τα πολλά χρόνια που κουβαλάει στην πλάτη του, διατηρεί ακόμα στις μέρες μας, την αγνότητα, παιδική αφέλεια, τρυφερότητα και ανθρωπιά που από τότε το διέκρινε.
Μια γλυκιά ταινία για τις μέρες μας, που ειδικά στο μέρος της Δίκης, ακούγονται και πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις και καταστάσεις.


Μια ταινία που μπορεί σίγουρα να μην φτάνει στα μεγάλα και πανάκριβα ζητήματα που θίγει το "IT'S A WONDERFUL WORLD" του FRANK CAPRA, επίσης Χριστουγεννιάτικη ταινία, παρ' όλα αυτά εξακολουθεί να βλέπετε όμορφα και τρυφερά τις μέρες αυτές, διατηρώντας την διάκρισή της ως μια από τις πιο κλασικές Χριστουγεννιάτικες ταινίες στον Κινηματογράφο.




@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Αυτές, φίλες και φίλοι, ήταν οι δύο Κινηματογραφικές μας αφιερώσεις για τα φετινά Χριστούγεννα στο CINEFIL.

Να ευχηθώ σε όλες και όλους

ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Να είστε καλά, γεμάτοι υγεία, να ονειρεύεστε, να αγωνίζεστε και να ζείτε κάθε στιγμή της ζωής ως υπέρτατη αξία της.

Σάββατο, 19 Δεκεμβρίου 2015

ΘΡΥΛΙΚΑ FILM NOIR: "ΓΑΛΑΖΙΑ ΝΤΑΛΙΑ" του GEORGE MARSHALL & RAYMOND CHANDLER

Φίλες και Φίλοι
πριν λίγες μέρες μιλώντας για το Κλασικό Film Noir
προχωρήσαμε στην πρώτη παρουσίαση των τριών βασικών κατηγοριών του, 
σύμφωνα με την ανάλυση-προσέγγιση του Αλέξη Δερμεντζόγλου.


Σήμερα θα παρουσιάσουμε ένα από τα πλέον κλασικά και θρυλικά Film Noir εκείνης της εποχής, που ανήκει στην δεύτερη κατηγορία αυτήν της "Νέας συμφωνίας"

Ένα έργο, δημιούργημα εξαίρετης γραφής από έναν κλασικό συγγραφέα του Αστυνομικού είδους της εποχής, τον εξαίρετο

RAYMOND CHANDLER


Σε Σκηνοθεσία του:

GEORGE MARSHALL


"Η ΓΑΛΑΖΙΑ ΝΤΑΛΙΑ"


(THE BLUE DAHLIA)


Από τους συλλεκτικούς θησαυρούς της Έβδομης τέχνης στο συγκεκριμένο είδος, μια ταινία που ξεχωρίζει για την ατμόσφαιρά της, τις ερμηνείες της αλλά και τα μηνύματά της, που φυσικά εντάσσονται στην κατηγορία που αναφέραμε


Πρεμιέρα:  19 ΑΠΡΙΛΗ 1946 στις ΗΠΑ

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σενάριο:  RAYMOND CHANDLER 

Σκηνοθεσία:  GEORGE MARSHALL

Κινηματογράφιση:  LIONEL LINDON

Μουσική:  VICTOR YOUNG

Casting:  ROBERT MAYO

Ενδυματολογία:  EDITH HEAD


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

ALAN LADD στο ρόλο του JOHNNY MORRISON

VERONICA LAKE στο ρόλο της JOYCE HARWOOD

WILLIAM BENDIX στο ρόλο του BUZZ HANCHEK

HOWARD DA SILVA στο ρόλο του EDDIE HARWOOD

DORIS DOWLING στο ρόλο της HELEN MORRISON

TOM POWERS στο ρόλο του Capt. HEDRICKSON

HUGH BEAUMONT στο ρόλο του GEORGE COPELAND

WILL RIGHT στο ρόλο του "DAD" NEWELL

HOWARD FREEMANN στο ρόλο του CORELLI

DORIS DOWLING-HOWARD DA SILVA
ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΣΤΟ ΕΙΔΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ

Η Συγκεκριμένη κατηγορία του FILM NOIR (Η ΝΕΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ), δεν είναι τίποτα άλλο από το
NEW DEAL στον κόσμο και την Κοινωνία των ΗΠΑ αμέσως μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Το τέλος του δεν σηματοδοτεί μονάχα μια νέα αρχή στην Οικονομία και στην Κοινωνία αλλά διαγράφει και μια νέα "συμφωνία" στις σχέσεις των ανθρώπων και στη διαπλοκή τους.
Το κλίμα μιας σάπιας παρηκμασμένης προπολεμικής κοινωνίας, το οποίο διαπερνάει απόλυτα τις ανθρώπινες σχέσεις και τους χαρακτήρες, έρχεται αμέσως μετά τον Πόλεμο να ξεκαθαρίσει το "καλό" από το "κακό" και να επιβάλλει την Κάθαρση.

Στις ανθρώπινες σχέσεις είτε ερωτικές είτε προσωπικές είτε επαγγελματικές, η κάθαρση αυτή κορυφώνεται με το "ξεκαθάρισμα" ρόλων, στάσεων ζωής, συμπεριφορών και ερωτικών σχέσεων.

Οι "κακοί" διολισθαίνουν στην καταστροφή, το "καλό" καθαίρεται και αναδεικνύεται μέσα από το καινούργιο που γεννιέται.

Εκεί απόλυτα εντάσσεται και η "ΓΑΛΑΖΙΑ ΝΤΑΛΙΑ"


ΤΟ ΘΕΜΑ

Ο RAYMOND CHANDLER είναι ο κλασικός συγγραφέας εκείνης της εποχής των "αντι-ηρώων" που προσπαθούν να επιβιώσουν μέσα σε ένα σάπιο περιβάλλον βουτηγμένο στο αλκοόλ, στη Βία, στο πιστόλι και στις διαλυμένες ερωτικές σχέσεις.

Μοναδικός συγγραφέας στήνει και εδώ ακόμα μια φορά το "θησαυρό" του.

Ο Σκηνοθέτης GEORGE MARSHALL, σύμφωνα με τα λεγόμενα του ΑΛΕΞΗ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΓΛΟΥ:
"Καταφρονεμένος επαγγελματίας σκηνοθέτης, πέτυχε μια τέτοια λειτουργική απόδοση αυτού του άλλου, που έρπει υπόγεια είτε ως επικίνδυνο φίδι είτε ως παραβατική επιθυμία. Ο Μεγάλος MICHELANGELO ANTONIONI, λάτρης και αυτός του Noir, μετέφερε στην περιβόητη ΝΥΧΤΑ του, ατόφια στοιχεία από την ΓΑΛΑΖΙΑ ΝΤΑΛΙΑ"


Η "ΓΑΛΑΖΙΑ ΝΤΑΛΙΑ" είναι μια εφιαλτική ίντριγκα,με σημείο αναφορά το νυχτερινό κέντρο με το συγκεκριμένο όνομα, που δίνει και τον τίτλο στην ταινία.

Ο Αντυπολοχαγός Johnny Morrison, απόμαχος πια, μετά το τέλος του πολέμου επιστρέφει στο σπίτι του έχοντας βρεθεί με δύο συμμαχητές και φίλους του, τον πληγωμένο από τις μάχες Buzz και τον George. Εκεί βρίσκει το σπίτι του να ζει την ατμόσφαιρα ενός πάρτυ και την Γυναίκα του Helen στην αγκαλιά του εραστή της Eddie, ιδιοκτήτη του νυχτερινού κέντρου "ΓΑΛΑΖΙΑ ΝΤΑΛΙΑ".
Η Γυναίκα του είναι αλκοολική, έχοντας χάσει το παιδί της, παραδέχεται την ευθύνη της για αυτό προκαλώντας την οξύτατη αντίδραση του Johnny ο οποίος απειλεί ότι θα την σκοτώσει.
Αργότερα η Helen βρίσκεται νεκρή στο διαμέρισμά τους και εκεί ο άντρας της ο Johnny χρήζεται και βασικός ύποπτος σε μια πορεία αποκάλυψης της αλήθειας, που οδηγεί στην γνωριμία του με την σύζυγο του αντεραστή του, την Joyce, γνωριμία που αναμένεται να είναι καταλυτική για την πορεία στην αλήθεια.


Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΦΟΡΜΑ

Ο GEORGE MARSHALL στο έργο ακολουθεί ένα βαρύ και σκοτεινό Γοτθικό ύφος ανάλογο αυτού του OTTO PREMINGER. Φυσικά στο έργο κυριαρχεί το σκοτάδι, η εξπρεσσιονιστική διάθεση κάτι που φωτογραφίζει ποιοτικές αναφορές στον FRITZ LANG.
Όλο το φιλμ κινείται σε έναν σκοτεινό κόσμο, σε ένα ταξίδι μέσα στη νύχτα και στην ατμόσφαιρα της βροχής, καθώς σιγά-σιγά έρχεται η αυγή.
Όλα είναι ερεθισμένα, παράξενα, υπνωτισμένα. 
Η Παρουσία της "ΜΟΙΡΑΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ", η VERONICA LAKE, καταλυτική στο ρόλο της.
Παντού συμπτώσεις, ανατροπές, ίντριγκες, σκοτάδια.
Η "ΓΑΛΑΖΙΑ ΝΤΑΛΙΑ" είναι ένα φιλμ βουτηγμένο στην Αμαρτία, την οποία φροντίζει και αγωνίζεται σταδιακά να καθάρει και να απενεχοποιήσει.
Η Κίνηση της κάμερας του MARSHALL είναι προσεκτική, χειρίζεται το υλικό του με σεβασμό και λεπτότητα. Ταξιδεύει με τους ήρωες του CHANDLER 



ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Η Ταινία σημαδεύεται στην κυριολεξία από ένα ερμηνευτικό δίδυμο που είναι συγκλονιστικό

Ο ALAN LADD στο ρόλο του JOHNNY MORRISON

Στα 33 του χρόνια, ο διάσημος Αμερικάνος ηθοποιός, και πρόωρα χαμένος


Μια ερμηνεία συγκλονιστική, βγαλμένη μέσα από μια πληγωμένη καρδιά, που αναζητά την αλήθεια και το φως σε έναν νέο κόσμο, που προσπαθεί να οικοδομήσει, έχοντας επιστρέψει στην απόλυτη καταστροφή.
Η Γυναίκα του αλκοολική στην αγκαλιά ενός άλλου άντρα. Το παιδί τους χαμένο από δική της παρεκτροπή στο ποτό. Η Ίδια δολοφονημένη και εκείνος να αγωνίζεται να περισώσει το παρόν του και ίσως το μέλλον του.








Ερμηνεία χωρίς ακρότητες και εκρήξεις, με πολλά βουβά στοιχεία, με ένα βλέμμα στο οποίο είναι ζωγραφισμένη η καθαρή "αθωότητα" και σιγουριά.

Κοντά του η εκτυφλωτική VERONICA LAKE, η 24χρονη τότε και μετέπειτα αδικοχαμένη Ηθοποιός,  στο ρόλο της JOYCE HARWOOD, της γυναίκας του αντεραστή του.





Η Κλασική "Μοιραία Γυναίκα" στις ιστορίες του Noir.
Πανέμορφη, απαστράπτουσα, γλυκιά, δεν είναι ο ρόλος της αυτό που αποκαλούμε "Femme fatale" αλλά μια νεαρή Γυναίκα που γυρεύει τη δική της ισορροπία, το δικό της αύριο σε μια διαλυμένη συζυγική ζωή και βρίσκει στο δρόμο τον άντρα της ερωμένης του συζύγου της.
Αυτό που αποκαλέσαμε ένα φιλμ γεμάτο "αμαρτία" και παρεκτροπή.

DORIS DOWLING 

Η 23χρονη τότε Αμερικανίδα Ηθοποιός
Η Άλλη μοιραία Γυναίκα της "Γαλάζιας Ντάλιας"
Η αλκοολική και άπιστη σύζυγος, η Helen Morrison



Εξαίρετη ερμηνεία της Ηθοποιού, που σε θέση Β' ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ είναι εκπληκτική.
Μια στην ουσία κατεστραμμένη γυναίκα, έχει προκαλέσει το θάνατο του παιδιού τους, έμμεσα, οδηγώντας μεθυσμένη, έχει διαλύσει το σπιτικό της και διολισθαίνει στην κάθαρση, που είναι η δολοφονία της.


WILLIAM BENDIX

Ο 40χρονος τότε Αμερικάνος ηθοποιός, στο ρόλο του BUZZ WANCHEK, φίλου του Johnny, ενός πληγωμένου γίγαντα με ψυχή μικρού παιδιού. Ένας άνθρωπος, πιστός, αφοσιωμένος στη φιλία και στις ανθρώπινες σχέσεις, υπομένει τα προβλήματα του φίλου του, κάποια στιγμή δεχόμενος και το στίγμα του πιθανού ενόχου της δολοφονίας.
Άψογη ερμηνεία γεμάτη ψυχή και εσωτερική δύναμη που δίνουν στον Buzz την εικόνα ενός ανθρώπου στα όρια της ψυχοπάθειας.


HOWARD DA SILVA

Ο 37χρονος Αμερικάνος Ηθοποιός, από αυτούς που κατέστρεψε την καριέρα ο Φασιστικός κόσμος του Μακάρθυ και της παρέας του, έχει στην ταινία τον καθ' ύλην "κόντρα ρόλο", αυτόν του
Eddie Harwood, ιδιοκτήτη της "Γαλάζιας Ντάλιας" και εραστή της Helen.


Επιβλητική εμφάνιση με την ανάλογη ατμόσφαιρα στο ύφος του, ως άνθρωπος επαγγελματίας των κέντρων της νύχτας. Ερμηνεύει άψογα τον άνθρωπο του σκοτεινού παρασκηνίου.



TOM POWERS & DON COSTELLO

στους ρόλους του Αστυνόμου Cpt. Hedrickson & Υποδιοικητή αντίστοιχα


WILL WRIGHT

Ο 52χρονος Αμερικάνος Ηθοποιός, ερμηνεύει με μοναδική αληθοφάνεια τον ψυχρόNEWELL τον επιστάτη ασφαλείας του συγκροτήματος που έμενε η Helen Morrison.



Σε ρόλους υποστηρικτικούς οι δύο Ηθοποιοί έχουν αξιόλογη εμφάνιση και παρουσία με την ανάλογη ατμόσφαιρα και το επιβαλλόμενο ύφος.

ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Παρά το ότι στο πέρασμα του χρόνου η ταινία θεωρείται χαρακτηριστικά συλλεκτική στην ιστορία των Film Noir εποχής του κλασικού Αμερικάνικου Κινηματογράφου, στην εποχή της είχε μονάχα τη διάκριση του να είναι Υποψήφια για OSCAR ΣΕΝΑΡΙΟΥ για τον μεγάλο RAYMOND CHANDLER.


Κατά πως λέει λοιπόν ο Αλέξης Δερμεντζόγλου στο βιβλίο του "Στις Ομίχλες του Noir"
Η "ΓΑΛΑΖΙΑ ΝΤΑΛΙΑ" είναι μια δημιουργία που σε όλη της τη διάρκεια έχει πολύ υψηλό πυρετό, καταγράφοντας το μετά μιας ταραγμένης εποχής του πολέμου. 
Μια σειρά υποσχέσεων για μια νέα ζωή. Μια νέα αλήθεια. 
Η Ταινία κυνηγάει την κάθαρση από τους "αμαρτωλούς" και έκλυτους και δείχνει το δρόμο που η νέα κοινωνία μπορεί να δομηθεί ανάμεσα σε κάποιες "ραγισμένες καρδιές".
Το φιλμ και το βιβλίο ακροβατεί ανάμεσα στον συντηρητισμό βρισκόμενο στην κόψη του ξυραφιού.
Στο τέλος όμως κατορθώνει να γύρει στην θετική υπέρβαση, με μια ελπίδα που έχει πάρα πολλά ματωμένα ίχνη και το αλκοόλ να ρέει άφθονο όπως πάντα άλλωστε στον Raymond Chandler.