Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2015

"ΟΥΖΕΡΙ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ" ΜΑΝΟΥΣΟΥ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ

Φίλες και Φίλοι
έχουμε πει και συμφωνήσει ότι ο Ελληνικός Κινηματογράφος δικαιούται και θέλει τις δικές του Σύγχρονες δημιουργίες.
Τις δημιουργίες εκείνες που θα του δώσουν εκ νέου μια συγκεκριμένη ταυτότητα, συνέχεια και τη λάμψη που πραγματικά αξίζει.
Έχουμε πει ότι παρακολουθούμε με έκδηλο ενδιαφέρον κάθε σοβαρή απόπειρα μεγάλης και συγκροτημένης Παραγωγής που μπορεί να συμβάλλει στο να αποκτήσει ο Σύγχρονος Ελληνικός Κινηματογράφος την συνέχεια και ταυτότητα που οφείλει να δώσει στο κοινό του.


Στις 3 ΔΕΚΕΜΒΡΗ λοιπόν προβάλλεται σε επίσημη πρεμιέρα στους Κινηματογράφους μας μια νέα μεγάλη παραγωγή, που φέρει την σφραγίδα και την υπογραφή δύο σημαντικών ανθρώπων

ΜΑΝΟΥΣΟΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ


στην ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ και

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΑΜΠΑΡΔΩΝΗΣ ο Συγγραφέας του ομώνυμου Βιβλίου

"ΟΥΖΕΡΙ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ"

Πάμε λοιπόν εν όψει της μεγάλης αυτής πρεμιέρας να δούμε πως ακριβώς παρουσιάζει την ταινία η επίσημη Ιστοσελίδα της εδώ:


ΤΟ ΘΕΜΑ

Είμαστε στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ του 1942-43. Γερμανική κατοχή, Φασισμός παντού. Ο Γιώργος και η Εστρέα είναι ερωτευμένη. Ένας Χριστιανός και μια Εβραία. Έρωτας απαγορευμένος. 
Πάνω σε αυτόν τον έρωτα η ταινία αναδεικνύει την μαρτυρική προσπάθεια αυτών των ανθρώπων και του περιβάλλοντός τους να επιβιώσουν ανάμεσα σε ένα απάνθρωπο καθεστώς.
Το περιβόητο "ΟΥΖΕΡΙ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ", εκεί που αυτή την εποχή μεγαλουργεί ο μεγάλοςΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ, δίνει καταφύγιο σε αυτήν την αγάπη.


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΣΕΝΑΡΙΟ:  ANTA ΓΚΟΥΡΜΠΑΛΗ,  ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ:  ΘΕΜΗΣ ΚΑΡΑΜΟΥΡΑΤΙΔΗΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  ΚΩΣΤΗΣ ΓΚΙΚΑΣ
ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΣ:  ΑΝΤΩΝΗΣ ΧΑΛΚΙΑΣ
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:  ΑΝΝΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑΝΑΚΗ
ΜΟΝΤΑΖ:  ΛΑΜΠΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ:  ΤΖΕΚΥ ΜΠΕΝΜΑΓΙΟΡ


ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ στο ρόλο του ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ


ΧΑΡΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ στο ρόλο του ΓΙΩΡΓΟΥ


ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΧΕΙΛΑ-ΦΑΜΕΛΗ στο ρόλο της ΕΣΤΡΕΑ (σε πρώτη Κινηματογραφική παρουσία)


ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΡΟΥΦΑΚΟΥ στο ρόλο της ΛΕΛΑΣ


ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΝΚΟΓΛΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΪΒΑΖΗΣ
ΛΑΚΗΣ ΚΟΜΝΗΝΟΣ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΕΡΑΚΗΣ
ΜΑΡΙΑ ΚΑΒΟΥΚΙΔΟΥ
ΠΕΤΡΟΣ ΞΕΚΟΥΚΗΣ
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΣΚΙΑΔΑΡΕΣΗΣ
ΞΑΝΘΗ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΑΛΜΠΕΡΤΟ ΕΣΚΕΝΑΖΥ
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΤΖΕΛΕΠΗΣ
ΡΕΓΓΙΝΑ ΠΑΝΤΕΛΙΔΗ
ΝΙΚΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙΤΗΣ
ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΛΑΙΟΠΑΝΟΥ




Λέει σχετικά ο ΜΑΝΟΥΣΟΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ:
"Η Γερμανική κατοχή και μια απαγορευμένη ερωτική σχέση βρίσκονται στο επίκεντρο ενός κινηματογραφικού ρυθμού που τίθεται από τη μουσική που συνθέτει ένας από τους βασικούς χαρακτήρες του έργου, ο εμβληματικός Βασίλης Τσιτσάνης"



Προσωπικά θα συμφωνήσω απόλυτα τόσο με τις δηλώσεις του Μανούσου Μανουσάκη αλλά και των συντελεστών της μεγάλης παραγωγής ότι η ταινία αυτή, ειδικά αυτήν την στιγμή, αποκτά μια ιδιαίτερη επικαιρότητα και σημειολογία.
Τη στιγμή που ο Φασισμός και η Ξενοφοβία σαρώνουν την Ευρώπη των φραχτών και των συρματοπλεγμάτων, το "ΟΥΖΕΡΙ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ" έρχεται να ξυπνήσει μεγάλες μνήμες στην ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ τόσο για την γενοκτονία της Εβραϊκής κοινότητας όσο και για τη δράση των μηχανισμών του φασιστικού παρακράτους.



Εύχομαι κάθε επιτυχία στην μεγάλη αυτή δημιουργία, την παραγωγή έκανε η ΤΗΛΕΚΙΝΗΣΗ ΑΕ με την συμπαραγωγή του ΟΤΕ TV-ΣΑΜΠΥ ΜΙΩΝΗΣ και την διανομή η FEELGOOD.
Περιμένουμε λοιπόν με ιδιαίτερη ανυπομονησία την πρεμιέρα της ταινίας και την παρουσίασή της στο άμεσο μέλλον.

Ας ρίξουμε μια ματιά και στο επίσημο trailer




Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2015

ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ και ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ του FILM NOIR


FILM NOIR

Μια ολάκερη τέχνη... Μια ολάκερη σχολή σκέψης, έκφρασης...
Για να πάμε σήμερα εκ νέου να ιχνηλατίσουμε πάνω στον ψυχολογικό αλλά και κοινωνιολογικό κόσμο του Film Noir.
Να δούμε την εποχή, τις κοινωνικές συνθήκες που οδήγησαν στην ανάπτυξη αυτής της κίνησης στο χώρο του Κινηματογράφου.

Είμαστε κάπου στα 1929 στις ΗΠΑ. Ο Απόηχος της οικονομικής καταστροφής της Χρηματιστηριακής κρίσης έχει ισοπεδώσει τα πάντα: Ανθρώπινες σχέσεις, ηθική, αισθητική, τρόπο ζωής, το πολιτικό σύστημα, τις συναλλαγές, τις αξίες.
Μια Κοινωνία που χτίστηκε πάνω στην αξία του DEALING, στην αξία του PROMOTION, μια κοινωνία που στερείτο από κάθε στοιχείο ανθρωπισμού, αλληλεγγύης, αξιών όμοιες με τις στοιχειώδεις που ανέδειξε η Γαλλική Επανάσταση στην Ευρώπη, βγαίνει έρπουσα από τον μηδενισμό των ...μετοχών και των ανθρώπων.

Έτσι γεννιέται το NOIR...! και δεν είναι καθόλου τυχαίο το ανηλεές σκοτάδι που αγκαλιάζει κάθε καρέ Κινηματογραφικό στις ανάλογες ταινίες.



ΠΡΟΣΕΞΤΕ τους ΣΥΝΕΙΡΜΟΥΣ:

  • Αδιέξοδο, Ανεργία, Εξαθλίωση, Απελπισία
  • Εξαγορά, Συμβιβασμός, Συναλλαγή, Σωτηρία με κάθε κόστος
Όλα τα παραπάνω οδηγούν στο:  "Ο Άνθρωπος είναι ένα ΤΙΠΟΤΑ. Η Επιτυχία είναι το ΠΑΝ"
Κλασικό μότο και "αξία" του Αγγλοσαξωνικού καπιταλισμού ακόμα και στις μέρες μας. Άρα η οδός προς την επιτυχία μεταχειρίζεται κάθε "οπλοστάσιο" κυρίως αθέμιτο και βρώμικο.
Ακόμα και με τη δολοφονία της ανθρώπινης ζωής.

Έτσι γεννιέται το NOIR και έτσι σφυρηλατείται πρώτα η NOIR ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ και στη συνέχεια αυτή μεταφέρεται στην Οθόνη του Κινηματογράφου.

RAYMOND CHANDLER,  JAMES CAIN,  DASHIELL HAMMETT,  και τόσοι άλλοι συγγραφείς, οι πρώτοι συγγραφείς της NOIR εποχής μοιάζουν περισσότερο σαν Κοινωνιογράφοι παρά σαν συγγραφείς αστυνομικού διηγήματος.

Τα έργα αυτά, συγκροτούν το Οικοδόμημα της NOIR ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ και μετά το υλικό του FILM NOIR

Όμως ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους:

Κυνισμός, Μηδενισμός, έργα σκοτεινά, έργα που ασχολούνται τον άνθρωπο στο χώρο του υπόκοσμου, έργα μαύρα, που αποκαλύπτουν την παραμόρφωση του ανθρώπου και τον εξευτελισμό του "Εγώ".



Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ των ΗΡΩΩΝ του FILM NOIR

Προσέξτε εδώ μια διαφορά απόλυτη: Οι ήρωες της Αγκάθα Κρίστι, του Άρθουρ Κόναν Ντόυλ π.χ. ο Πουαρώ, η Μιςς Μάρπλ, ο Σέρλοκ Χολμς, είναι πρόσωπα "καθαρά", πρόσωπα "καθώς πρέπει", πρόσωπα κοινωνικά αποδεκτά στο status.

Η Προσωπικότητα όμως των Ηρώων του Noir κινείται στο απόλυτα αντίθετο:
Άνθρωποι, ιδιωτικοί ή δημόσιοι αστυνομικοί, που ζουν μόνοι, δεν εμπιστεύονται κανέναν, έχουν δικούς τους παράταιρους κώδικες τιμής και αρχών, πολλές φορές είναι αμφιλεγόμενης ηθικής και παρελθόντος.
Είναι δηλαδή αυτό που λέμε "Αντι-Ήρωες"

Οι ήρωες αυτοί μοιάζουν αρκετά με τους εγκληματίες ή τους διεφθαρμένους εκπρόσωπους των αρχών, η διαχωριστική γραμμή που τους χωρίζει από αυτό που κυνηγούν είναι πολύ λεπτή και πολλές φορές ακαθόριστη.

Κάπου μέσα εκεί υπάρχει και το πρωταγωνιστικό σύνηθες ζευγάρι, Άντρας-Γυναίκα, να βρει και να νιώσει τον έρωτα, τη ζεστασιά της ανθρώπινης επαφής όλο αυτό ανάμεσα σε έναν εφιαλτικό και αποκρουστικό κόσμο.

Κάπου εκεί υπάρχει ο Εγκληματίας, άτομο με σκοτεινή ψυχολογία, πολύπλευρη και μια επίσης "μοιραία" Γυναίκα, μια Femme Fatale, καταλύτης, σκληρή, "αμαρτωλή", απειλητική για τα συνήθη μέτρα.



Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΠΤΙΚΗ στο FILM NOIR

H Noir λογοτεχνία και σχολή Κινηματογραφικής τέχνης, κάνει οξύτατη κριτική στον Αμερικάνικο καπιταλισμό της χρηματιστηριακής θηριωδίας. Αποκαλύπτει, ξεγυμνώνει, κάνει φύλλο-φτερό τις αρχές και το οικοδόμημά του. 

Το θέμα είναι το "μετά", στην πρόταση, στην εναλλακτική λύση. Εκεί έχουμε το αδιέξοδο. Εκεί έχουμε τη λογική "έτσι έχουν τα πράγματα" και με αυτή την αρχή οφείλουμε να συμβιώσουμε. 

Έτσι προκύπτει και το αντίστοιχο Κινηματογραφικό φόντο: Η Ομίχλη, η σκιά, το γκρίζο, το παιχνίδι των σκιών.
Υπάρχουν ερωτήματα αν το FILM NOIR υπερασπίζεται έμμεσα το σύστημα ή αν το ανατρέπει. Υπάρχουν ερωτήματα αν έχει έναν λανθάνοντα Μισυγυνισμό

Επίσης ως σκέψη noir αξιών: Όπως την απόκτηση ταυτότητας μέσω του πλούτου, την ευμάρεια ως όνειρο, το φλέρτ με την παραβατικότητα για την διεκδίκηση της υλικής άνεσης, τη λατρεία του ωραίου, το μίσος για το διαφορετικό, το πάθος για κάθε τι που λάμπει εξωτερικά.



Σύμφωνα με την θεμελιακή προσέγγιση του ΑΛΕΞΗ ΔΕΡΕΜΕΝΤΖΟΓΛΟΥ, ενός εξάιρετου Κινηματογραφικού αναλυτήτο film noir θα χωριστεί σε ΠΕΝΤΕ ΜΕΓΑΛΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ μέσα στα οποία θα ταξινομηθούν οι ήρωές του και τα βιώματά τους.

Πάμε να τα δούμε, να τα αριθμήσουμε, να δώσουμε τους πρώτους ορισμούς και να κλείσουμε εδώ το μέρος αυτό, σύμφωνα με την προσέγγιση και μελέτη του Αλέξη Δερμεντζόγλου

  1. Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΣΥΡΣΗΣ
  2. Η ΝΕΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ
  3. ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΘΕΑΤΡΙΝΟΙ
  4. ΟΙ ΑΜΦΙΣΒΗΤΙΕΣ
  5. ΟΙ ΕΚΤΡΟΠΕΣ


Πριν κλείσουμε να δώσουμε τους ανάλογους ΟΡΙΣΜΟΥΣ-ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ κάθε κατηγορίας:

  1. Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΣΥΡΣΗΣ:  Εδώ έχουμε τους κεντρικούς ήρωες των ταινιών αυτών, στο τέλος να αποσύρονται από την κεντρική σκηνή. Μιλάμε δηλαδή για ένα ποσοστό 90% όπου οι κεντρικοί ήρωες σκοτώνονται ή εξαφανίζονται. Απόρροια της βιολογικής τους απόσυρσης έρχεται και η πλήρης κοινωνική, προσωπική, ψυχολογική διαγραφή
  2. Η ΝΕΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ:  Μετά το θανατηφόρο κραχ του 1929, πολιτικά αναστένεται στις ΗΠΑ το λεγόμενο NEW DEAL με ενσαρκωτή τον Φρανκλίνο Ρουζβελτ. Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος αποτέλεσε το μεγάλο καθαρτήριο της κρίσης και έδωσε στον καπιταλισμό την ώθηση και την ανάγκη να πάμε σε μια νέα κοινωνική συμφωνία με στηρίγματα και ισορροπία. ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ αυτό το βλέπουμε με τους κεντρικούς ήρωες να βουλιάζουν στην καταστροφή όμως την ύστατη στιγμή ενώ κάποιοι αποσύρονται, οι υπόλοιποι καταλήγουν σε μια νέα συμφωνία, σε ένα νέο άτυπο happy end. Με λίγα λόγια οι κακοί πεθαίνουν, οι καλοί τα βρίσκουν μεταξύ τους. Συμβιβασμός.
  3. ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΘΕΑΤΡΙΝΟΙ:  Εδώ έχουμε τους ήρωες που "λάμπουν". Οι παιχνιδιάρηδες, οι χιουμορίστες, οι τζογαδόροι. Μια ξεχωριστή θέση υπάρχει για αυτούς στο είδος αυτό του noir. 
  4. ΟΙ ΑΜΦΙΣΒΗΤΙΕΣ:  Εδώ έχουμε τους ήρωες που αμφισβητούν το σύστημα και την καθεστυκία τάξη. Που αμφισβητούν τους θεσμούς, την κοινωνία, τους ρόλους. Εδώ μιλάμε για εν δυνάμει κοινωνικούς επαναστάτες και τη δράση τους.
  5. ΟΙ ΕΚΤΡΟΠΕΣ:  Εδώ έχουμε τις δράσεις εκείνες και τα πρόσωπα που λειτουργούν σε υποθέσεις σκοτεινές, ανορθόδοξες, σε υποθέσεις με ίντριγκα και διαπλοκή. Εδώ το Noir εμπλέκεται και με άλλα Κινηματογραφικά είδη: Κλασικό δράμα, πολεμικό δράμα, ρομαντικό δράμα. Οι ήρωες εκτρέπονται σε υποθέσεις εκτός ορίων.

Αυτές, φίλες και φίλοι, είναι οι κατά, Δερμετζόγλου, πέντε κατηγορίες του FILM NOIR, και νομίζω απηχούν και την πραγματικότητα.
Σε επόμενα μέρη θα έχουμε την ευκαιρία πλέον, να σταθούμε σε κάθε κατηγορία αναλυτικότερα και να δούμε και κάποιες αντιπροσωπευτικές μεγάλες ταινίες από αυτές.

Το ταξίδι μας σε έναν Κινηματογραφικό κόσμο που η ηλικία του βαστάει 60 και παραπάνω χρόνια αλλά εξακολουθεί να μιλάει με την ίδια επιβλητική και αισθητική δύναμη που το έκανε πάντα.







Βιβλιογραφία:
  • Αλέξης Δερμεντζόλγου "Στις Ομίχλες του Νουαρ"


Παρασκευή, 20 Νοεμβρίου 2015

O BILLY WILDER σκηνοθετεί AGATHA CHRISTIE: "ΜΑΡΤΥΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ"

Φίλες και Φίλοι του CINEFIL
Σήμερα θα επανέλθουμε στον κόσμο της μεγάλης δραματουργού 

AGATHA CHRISTIE

Σήμερα θα σταθούμε σε μια διαφορετική της συγγραφική δημιουργία, ίσως το πλέον λατρεμένο και εμβληματικό ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ Κινηματογραφικό Δράμα, που άνοιξε το δρόμο σε ανάλογες παραγωγές.

Δια χειρός του μεγάλου Σκηνοθέτη

BILLY WILDER

"ΜΑΡΤΥΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ"

(WITNESS FOR THE PROSECUTION)


Πρεμιέρα:  6 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1958 στις ΗΠΑ

Δια χειρός λοιπόν AGATHA CHRISTIE. Αυτή τη φορά κάτι διαφορετικό από την συγγραφική "Βασίλισσα του Εγκλήματος".
Αυτή τη φορά ο Ηρακλής Πουαρώ λείπει όπως επίσης και η Miss Marple.
Αυτή τη φορά έχουμε κάτι παντελώς διαφορετικό.
Η Αγγλίδα συγγραφέας πάντα σε κάθε της έργο, παρά την συντηρητική της θεώρηση στα πράγματα, είχε την τόλμη και τη δύναμη να κρίνει αυστηρά τα κοινωνικά και πολιτικά-θεσμικά δρώμενα της Βρετανικής Τάξης.
Τούτη τη φορά λοιπόν ο "Μάρτυς κατηγορίας" έρχεται να σταθεί σε έναν βασικό Αγγλικό Νόμο του Ποινικού δικαίου που λέει ότι:  "Εαν κάποιος δικαστεί για ένα αδίκημα και κριθεί αθώος τότε δημιουργείται δεδικασμένο και δεν μπορεί να κριθεί ξανά"


H Agatha Christie λοιπόν έχει ήδη διασκευάσει το αρχικό της μυθιστόρημα σε ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΔΡΑΜΑ, ο ίδιος ο BILLY WILDER αναλαμβάνει το Σενάριο, μαζί με τους
HARRY KURNITZ και σε ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ του μεγάλου αυτού Σκηνοθέτη έχουμε τον 
Κινηματογραφικό "Μάρτυρα Κατηγορίας".

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΜΟΥΣΙΚΗ:  MATTY MALNECK
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:  EDITH HEAD,  JOE KING,  ADELE PARMENTER
ART DEPARTEMENT:  STANLEY DETLIE
DECORATION:  HOWARD BRISTOL
ART DIRECTION:  ALEXANDRE TRAUNER
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  RUSSELL HARLAN


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

TYRONE POWER στο ρόλο του κατηγορούμενου LEONARD VOLE

MARLENE DIETRICH στο ρόλο της συζύγου του CHRISTINE VOLE

CHARLES LAUGHTON στο ρόλο του συνηγόρου υπεράσπισης SIR WILFRID ROBERTS

ELSA LANCHESTER στο ρόλο της νοσοκόμου MISS PLIMSOLL

JOHN WILLIAMS στο ρόλο του βοηθού συνηγόρου BROGAN-MOORE

HENRY DANIELL στο ρόλο του MAYHEW

IAN WOLFE στο ρόλο του CARTER

FRANCIS COMPTON στο ρόλο του Προέδρου του Δικαστηρίου

NORMA VARDEN στο ρόλο της EMILY FRENCH

UNA O' CONNOR στο ρόλο της βοηθού της JANET MACKENZIE



Ο "ΜΑΡΤΥΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ" είναι στην κυριολεξία ένα μοναδικό συγγραφικό αριστούργημα πάνω στο δικαστικό δράμα. Φέρει φαρδιά πλατιά την απίστευτη πλοκή της γραφής, της σύλληψης και των ανατροπών της AGATHA CHRISTIE και αναδεικνύει κρυμμένα μυστικά που έρχονται στο φως μέσα στην αίθουσα ενός δικαστηρίου με τρόπο που ο ανύποπτος αναγνώστης αλλά και θεατής δεν υπολογίζει καν.

ΤΟ ΘΕΜΑ

Ο Νεαρός και γοητευτικός LEONARD VOLE εμφανίζεται στον φημισμένο μεγαλοδικηγόρο SIR WILFRID ROBERTS μέσω ενός γνωστού του δικηγόρου ζητώντας από τον πρώτο να αναλάβει την υπεράσπισή του στην Υπόθεση δολοφονίας της ώριμης EMILY FRENCH, για την οποία και κατηγορείται και συλλαμβάνεται από την Αστυνομία, αφού το θύμα τον έχει ορίσει κληρονόμο του περιουσίας 80.000 λιρών.
Ο Κλονισμένος στην υγεία με πρόσφατο καρδιακό επεισόδιο συνήγορος SIR WILFRID ROBERTS, "κυνηγημένος" νοσηλευτικά από την υστερική του νοσηλεύτρια MISS PLIMSOLL στην αρχή μεταφέρει την υπόθεση σε φίλο του συνήγορο αλλά όταν γνωρίζει την Σύζυγο του κατηγορούμενου, την εντυπωσιακή Γερμανίδα CHRISTINE VOLE, αναλαμβάνει αποκλειστικά την εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση.
Ο LEONARD VOLE, δεν έχει άλλοθι παρά αυτό της συζύγου του η οποία είναι και η Μοναδική μάρτυς υπεράσπισης που υπάρχει.
Τι συμβαίνει όμως όταν στο Εμβρόντητο δικαστήριο η εμφαντική CHRISTINE VOLE καλείται από την Πολιτική αγωγή ως ...ΜΑΡΤΥΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ και μάλιστα συντριπτική κατά του συζύγου της ;



Η ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ της ΤΑΙΝΙΑΣ-Η ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Ο BILLY WILDER, ο μεγάλος αυτός σκηνοθέτης, κάνει μια σκηνοθεσία αντάξια του έργου και της ατμόσφαιρας της μεγάλης συγγραφέως.
Από τις πλέον πιστές και αυθεντικές μεταφορές έργου της Agatha Christie στον Κινηματογράφο.
Μια μαυρόασπρη ταινία, γεμάτη φλεγματικό Βρετανικό χιούμορ, εκφρασμένο από τον απίστευτο Ηθοποιό που ακούει στο όνομα CHARLES LAUGHTON.
Μια ταινία βουτηγμένη μέσα στα δικαστικά δρώμενα κατά βάση μιας δικαστικής αίθουσας και ενός δικηγορικού γραφείου, με θεατρική δομή, που κρατάει  το πάθος και την αγωνία του θεατή σε ρυθμό γεωμετρικής προόδου.
Ένα δικηγορικό γραφείο που μοιάζει περισσότερο με γκαλερί τέχνης παρά με γραφείο, μια αίθουσα δικαστηρίου βαρύτατη όπως στην πραγματικότητα είναι, κλασικό Αγγλικό δικαστήριο με την παραδοσιακή του εμφάνιση και τρόπο λειτουργίας δοσμένα με άψογη ματιά από τον WILDER.



ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Προσωπικά πιστεύω ότι το κλειδί του έργου, όσον αφορά της ερμηνείες, το έχει ο τεράστιος αυτός Άγγλος Ηθοποιός και πρόωρα χαμένος στα 63 του χρόνια, CHARLES LAUGHTON στο ρόλο του Συνηγόρου SIR WILFRID ROBERTS.


Ερμηνευτικός ογκόλιθος πραγματικά, απίστευτη αίσθηση κλασικού Βρετανικού χιούμορ, αντανακλαστικά σκέψης και αισθήσεων μοναδικά για τον σωματικό του "όγκο", εφυής στην ερμηνεία του ως συνήγορος υπεράσπισης, λες και έχει ως τρόπο ζωής τα δικαστικά έδρανα, σε σημείο που σε κάποιο βαθμό θεωρείς όντως ότι παρακολουθείς ντοκυμανταίρ και όχι κινηματογραφική ταινία.
Τα κρυμμένα του και απαγορευμένα του πούρα, το θερμός της σοκολάτας που περιείχε ...brandy, οι κρυφοί αναπτήρες και τα ευρηματικά τρυκ του για να ξεγελάσει την νοσηλεύτριά του είναι απίθανα και συνθέτουν μια εξαίρετη εικόνα.

Ο TYRONE POWER ως LEONARD VOLE


Μια από τις θρυλικές μορφές Ζεν Πρεμιέ του παγκόσμιου Κινηματογράφου, Τον είχαμε συνηθίσει χρόνια σε ρόλους και τύπους του κλασικού "ελαφρού" γόη, του άντρα που μαγνητίζει και μέχρι εκεί.
Ο Ρόλος όμως εδώ, που ο BILLY WILDER δίνει στον μεγάλο Ηθοποιό, που είναι δυστυχώς ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ στην καριέρα του, καθώς ο TYRONE POWER φεύγει από τη ζωή το 1958 στα ...44 του χρόνια, είναι ρόλος ζωής....!
Συγκλονιστική ερμηνεία που κορυφώνεται στα δρώμενα της δικαστικής αίθουσας, ερμηνεία που σφραγίζει τη ζωή του TYRONE POWER.


H MARLENE DIETRICH στο ρόλο της CHRISTINE VOLE

H Γερμανίδα "Θεά", στην ταινία είναι ήδη στα 56 της χρόνια και μοιάζει εμφανισιακά άνετα με 30άρα.....
Η Προσωπικότητά της στην ερμηνεία της είναι καθοριστική και υπέροχη.
Έχει ένα παγωμένο βλέμμα, ένα πρόσωπο κλειστό, που μέσα του κρύβονται άγνωστα συναισθήματα, ανυπολόγιστο θυμικό, που θα έρθει στην επιφάνεια προς το τέλος του έργου προκαλώντας σοκ.



Η Κατάθεση της MARLENE DIETRICH στην αίθουσα του δικαστηρίου και η αντιπαράθεσή της με τον Συνήγορο ROBERTS αφήνουν ιστορία. Εκεί θα δούμε την έκρηξή της, το πάθος της, τις αλήθειες της, το ψυχρό και κρύο αίμα που κρύβει μέσα της ΑΛΛΑ....
προς το φινάλε του έργου θα συναντήσουμε μια DIETRICH μια άλλη γυναίκα, ένα άλλο πλάσμα, κάτι απρόσμενο, κάτι μοναδικό.

Η ELSA LANCHESTER στο ρόλο της νοσηλεύτριας MISS PLIMSOLL

Η Γλυκύτατη και κλασική Αγγλίδα Ηθοποιός γεννημένη το 1902 σε μια μοναδική της ερμηνεία.
Εδώ, είναι η υστερική νοσηλεύτρια του WILFRID ROBERTS, και φυσικά έναν ρόλο που τον ξέρει καθώς ήταν και πραγματική σύζυγος του CHARLES LAUGHTON (!!!).


Πιεστική, αγχωτική, ακόμα και στις στιγμές της αγωνίας της δίκης εκείνη η προσοχή της στον ασθενή της και την στήριξή του. Παρ' όλα αυτά χαριτωμένη με μια Αγγλοσαξωνική χαρακτηριστική τρυφερότητα στο φέρσιμό της.

NORMA VARDEN στο ρόλο της EMILY FRENCH

Μία από τις πλέον κλασικές Αγγλικές Γυναίκες ηθοποιούς του περασμένου αιώνα, αποδίδει εδώ με απόλυτη σαφήνεια την ελεύθερη ώριμη Κυρία, η οποία πέφτει στην γοητεία του LEONARD VOLE, παρασύρεται από την μαεστρία του και τη νιότη του να "πουλάει" πράγματα χρήσιμα στην κουζίνα μιας νοικοκυράς, πλασιέ γαρ, παρά τον περιορισμένο της ρόλο, δεν περνάει καθόλου απαρατήρητη καθώς η παρουσία της θεματικά και ερμηνευτικά είναι σημαντική


ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Ο "ΜΑΡΤΥΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ" ήταν Υποψήφιος για Έξι βραβεία OSCAR (!!!): Σκηνοθεσία, Film editing, Φωτογραφία, Ηχογράφηση ήχου, Ερμηνείας για τον Charles Laughton, Ερμηνεία Υποστηρικτικού ρόλου στην Elsa Lanchester

Δυστυχώς δεν πήρε κανένα από αυτά καθώς έπεσε με την προβολή του πολεμικού δράματος "Η ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ ΚΒΑΪ" που εκείνη την περίοδο ακούμπησε στο κλίμα του "πατριωτισμού" και του εθνικού.

Γενικά η ταινία έχει 3 Διεθνή βραβεία και ακόμα 9 Υποψηφιότητες.




Αυτός, φίλες και φίλοι, είναι ο θρυλικός "ΜΑΡΤΥΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ".

Μια ταινία σφραγίδα στο είδος αυτό του Κινηματογράφου, ένα δικαστικό δράμα που το φινάλε του θεωρείται ένα από τα πέντε καλύτερα δρώμενα στον Παγκόσμιο Κινηματογράφο.
Και ακολουθώντας την παράκληση του σκηνοθέτη στους τίτλους τέλους της ταινίας, όσοι γνωρίζουν καλό θα είναι να μην μιλήσουν για το κλείσιμο του έργου...

Αφεθείτε λοιπόν στον κόσμο του Μάρτυρα κατηγορίας, μια μετατροπή που γεμίζει ερωτηματικά και αφήνει άφωνους τους θεατές. Η Υπεράσπιση γίνεται Κατηγορία και μάλιστα καταπέλτης.