Κυριακή, 30 Αυγούστου 2015

AGATHA CHRISTIE'S POIROT: "AFTER THE FUNERAL"

O Richard Abernethie θα πρέπει να ήταν πολύ ευχαριστημένος, αν βέβαια ήταν σε θέση να δει όλον αυτόν τον κόσμο που είχε έλθει να τον αποχαιρετίσει πριν "αναχωρήσει" για την τελευταία του κατοικία. 
Χωρίς αμφιβολία, όλα αυτά τα πολυτελή αυτοκίνητα, ο κόσμος και τα στέφανα ήταν ασφαλώς για την ....κηδεία του. Η Αλήθεια είναι πως δεν είχε ποτέ πολύ καλή υγεία. Μα.... ορισμένως η είδηση του θανάτου του, είχε ξαφνιάσει ακόμα και τον προσωπικό του γιατρό.
Πολύ δε περισσότερο τους στενούς του συγγενείς που δεν φαντάζονταν ότι το τέλος του βρίσκονταν τόσο κοντά. 
Μάλιστα τόσο λίγο καιρό μετά τον απροσδόκητο θάνατο του μονάκριβου γιου του και κληρονόμου του Mortimer.
Έτσι τώρα, αμέσως μετά την κηδεία, όλοι οι συγγενείς του εκλιπόντος περνούν από τη Βιβλιοθήκη για τον καθιερωμένο καφέ και για την απαραίτητη ενημέρωση σχετικά με το περιεχόμενο της διαθήκης του...

Ο Gilbert Enthwhistle, συμβολαιογράφος του Abernethie, βιάζονταν να προλάβει το τραίνο των 15:30 για το Λονδίνο και οραματίζονταν κιόλας την άνετη επιστροφή του σε ένα βαγόνι πρώτης θέσης.
Ωστόσο θα δεχόταν ένα ξάφνιασμα που θα ανέτρεπε τα πάντα....!

Η Cora, αδελφή του εκλιπόντος, φλύαρη, παρορμητική και απερίσκεπτη όπως πάντα, ανέφερε σε κάποια στιγμή τη Φοβερή λέξη: "ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ"


Φίλες και Φίλοι,
όπως καταλάβατε, βρισκόμαστε στον εξαίρετο, μυστηριακό, διαπλεκόμενο, κόσμο της

AGATHA CHRISTIE

φωτογραφίζοντας ένα από τα αμέτρητα συγκλονιστικά της αστυνομικά διηγήματα που ανέβηκαν στον Κινηματογράφο ή και στο λεγόμενο TV CINEMA 

"AFTER THE FUNERAL"

ή "Ο ΣΑΤΑΝΑΣ με την ΠΛΕΡΕΖΑ" στην Ελληνική απόδοση του τίτλου

Στις 12/11/2013 είχα ήδη κάνει εδώ στο CINEFIL μια αναλυτική παρουσίαση για την ανάδειξη του έργου της AGATHA CHRISTIE στον Κινηματογράφο

Εδώ:  


Ένα τεράστιο έργο που αγκαλιάζει την παγκόσμια λογοτεχνία χωρίς σύνορα και περιορισμούς, μέρος αυτού τόσο στον Κινηματογράφο όσο και στην Τηλεοπτική Κινηματογραφική παραγωγή με μορφή σειράς αυτοτελών έργων της.

Εδώ, σήμερα θα σταθούμε, σε ένα από τα έργα της, που τελευταία είχα την τύχη να δω, να βυθιστώ στη μαγεία του και να απολαύσω κάθε του καρέ.

Το έργο ανέβηκε το 2005 ως μέρος της μεγάλης Τηλεοπτικής Κινηματογραφικής Σειράς

AGATHA CHRISTIE'S POIROT

ως μέρος των διηγημάτων της μεγάλης συγγραφέως με κέντρο αναφοράς τον παγκόσμιας φήμης και αναγνώρισης, Ήρωά της, Ντετέκτιβ HERCULES POIROT

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΣΕΝΑΡΙΟ μεταφορά στην Οθόνη από την PHILOMENA MCDONAGH
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: MAURICE PHILLIPS 

ΜΟΥΣΙΚΗ:  STEPHEN MCKEON
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  DAVID HIGGS
CASTING:  MAUREEN DUFF
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:  SHEENA NAPIER

ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ-ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ

DAVID SUCHET στο ρόλο του HERCULES POIROT


ROBERT BATHURST στο ρόλο του συμβολαιογράφου GILBERT ENTHWHISTLE
ANNA CALDER-MARSHALL στο ρόλο της MAUDE ABERNETHIE
JOHN CARSON στο ρόλο του RICHARD ABERNETHIE

KEVIN DOYLE στο ρόλο του Επιθεωρητή MORTON

MICHAEL FASSBENDER στο ρόλο του GEORGE ABERNETHIE
FIONA GLASCOTT στο ρόλο της ROSAMUND
GERALDINE JAMES στο ρόλο της HELEN ABERNETHIE
DOMINIC JEPHCOTT στο ρόλο του γιατρού LARRABY
VICKY OGDEN στο ρόλο της JANET
JULIAN OVENDEN στο ρόλο του MICHAEL SHANE
LUCY PUNCH στο ρόλο της SUSANNAH HENDERSON
WILLIAM RUSSELL στο ρόλο του LANSCOMBE
ANNABEL SCHOLEY στο ρόλο της MISS SORREL
ANTHONY VALENTINE στο ρόλο του GIOVANNI GALLACCIO
BENJAMIN WHITROW στο ρόλο του TIMOTHY ABENETHIE
MONICA DOLAN στο ρόλο της CORA


Προφανώς στο συγκεκριμένο έργο, τα ονόματα των Ηθοποιών δεν είναι γνωστά στο ευρύ κινηματογραφικό κοινό, πέραν του DAVID SUCHET και του KEVIN DOYLE.

Αυτό είναι λογικό καθώς οι συγκεκριμένη παραγωγή ήταν αυστηρά καθορισμένη στα εσωτερικά δρώμενα της Αγγλικής Τηλεοπτικής Σκηνής.
Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι αυτή η "μη αναγνωρισιμότητα" περιορίζει την υπέροχη, πιστή, υποκριτική αυτών των εκλεκτών ηθοποιών που έδωσαν στις σειρές αυτές και στην ταινία εδώ την μαγική αλησμόνητη υφή της.





ΤΟ ΘΕΜΑ

Ο Φίλος του HERCULES POIROT, Συμβολαιογράφος GILBERT ENTHWHISTLE, ζητά δραματικά από τον Φίλο του τη βοήθειά του για να λύσουν ένα αίνιγμα και κατ' επέκταση ένα έγκλημα.
Το αίνιγμα έχει να κάνει με την διαθήκη του πρόσφατα εκλιπόντος Richard Abernethie.
Εκ των πραγμάτων προκύπτει ότι αυτός άλλαξε τη διαθήκη του λίγο πριν το θάνατό του.
Με αυτήν την αλλαγή διαμοιράζει την μεγάλη του περιουσία ισομερώς σε όλα τα μέλη της Οικογένειας, ΑΠΟΚΛΕΙΟΝΤΑΣ όμως τον George Abernethie, ο οποίος και ήταν ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΣ σε όλες τις προηγούμενες διαθήκες.

O Συμβολαιογράφος υποπτεύεται πλαστογραφία στην νέα διαθήκη.
Όσον αφορά τη Δολοφονία, αυτή προκύπτει από τον Θάνατο της CORA GALACCIO, αδελφής του εκλιπόντος, η οποία βρίσκεται θανάσιμα χτυπημένη μια ακριβώς ημέρα ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΗΔΕΙΑ του αδελφού της....
Όντας και η ίδια κληρονόμος πλέον στην νέα διαθήκη, ο θάνατός της και  αλλαγή της διαθήκης είναι μέρος ενός μεγαλύτερου σχεδίου ή υπάρχει για αυτό μια συγκεκριμένη εξήγηση ;


Για να "βυθιστεί" κάποιος στην, όπως πάντα έξοχη, ατμόσφαιρα της ταινίας, οφείλει να κατέχει καλά κάποια από τα λεγόμενα "σταθερά" των αστυνομικών διηγημάτων της AGATHA CHRISTIE.

Η Επαρχιακή Αγγλία πριν τον πόλεμο, τα υπολείμματα του φεουδαρχισμού και της κλασική Βρεταννικής αποικιοκρατικής αριστοκρατίας και κοινωνικής δομής, η εστίασή της πάντα στη διαπλοκή της ζωής των ανθρώπων της ΜεγαλοΑστικής Τάξης.
Ο Χώρος, οι τρόποι συμπεριφοράς, η γραφή και η πλοκή των έργων, το θέμα, η τρομερή εμμονή σε απίστευτες και μοναδικές λεπτομέρειες που ανοίγουν το δρόμο για την αλήθεια και φυσικά ο ...ΗΡΑΚΛΗΣ ΠΟΥΑΡΩ.....!

Η Μορφή του μεγάλου αυτού Ντετέκτιβ, εξωτερικά και εσωτερικά. Οι ενδυματολογικές του σταθερές, ασάλευτες και ακλόνητες, οι λεπτομερέστατοι τρόποι ζωής του και καθημερινότητάς του, ο απίστευτος τρόπος σκέψης του, οι μέθοδες με τις οποίες δουλεύει υπόγεια και σιωπηρά για να φτάσει στην αλήθεια και φυσικά το .....συγκλονιστικό φινάλε.....!

Εκεί που μεγάλος αυτός ερευνητής της σκέψης, του διαλογισμού και του νου, έχοντας συνθέσει όλα εκείνα τα κομμάτια του puzzle του εγκλήματος έρχεται η ώρα να κάνει την ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ παρόντων ΟΛΩΝ των εμπλεκομένων προσώπων.


Η Σκηνή της ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ του ΔΟΛΟΦΟΝΟΥ στον κόσμο της AGATHA CHRISTIE είναι στιγμή "ΙΕΡΗ"
Είναι σκηνή που, κάνοντας όλα τα αναγκαία flash back, που δίνονται με άψογο κινηματογραφικό τρόπο και εδώ, ο ΗΡΑΚΛΗΣ ΠΟΥΑΡΩ, έρχεται η στιγμή να ξεδιαλύνει το κουβάρι και να αποκαλύψει το ΟΝΟΜΑ του μεγάλου ΕΝΟΧΟΥ, κάτι φυσικά που γίνεται και εδώ στο "AFTER THE FUNERAL" με τρόπο καθυλωτικό που σε εξιτάρει σαν θεατή.




Michael Fassbender ως George Abernethie

Φίλες και Φίλοι, 
μια εξαίρετη Κινηματογραφική δημιουργία, δοσμένη με τον δέοντα σεβασμό και αιτούμενη βαρύτητα που οφείλεται στην παγκόσμια Ιέρεια του Αστυνομικού Μυθιστορήματος...











Παρασκευή, 21 Αυγούστου 2015

ΔΗΜΗΤΡΗ ΨΑΘΑ-ΟΡΕΣΤΗ ΛΑΣΚΟΥ: "ΤΟ ΣΤΡΑΒΟΞΥΛΟ"

Φίλες και Φίλοι του CINEFIL
Καθώς ο Αύγουστος γέρνει στο να μας αποχαιρετίσει σιγά-σιγά και η τελευταία μεγάλη
βδομάδα των καλοκαιρινών διακοπών (για όσους τα κατάφεραν-και καλά έκαναν), οδεύει στο τέλος της, επανερχόμαστε στον Ελληνικό Κινηματογράφο και μάλιστα σε κάτι πολύ "δυνατό",
σε μια ιστορική χαρακτηριστική Κωμωδία Χαρακτήρων του αλησμόνητου

ΔΗΜΗΤΡΗ ΨΑΘΑ

Το συγκεκριμένο θεατρικό του έργο, αποτελεί σταθμό ....Ελληνικής χαρακτηριστικής ηθογραφίας, και είχε, ως εκ τούτου, τεράστια επιτυχία τόσο στο ΘΕΑΤΡΟ όσο και στον Κινηματογράφο

"ΤΟ ΣΤΡΑΒΟΞΥΛΟ"


Το συγκεκριμένο ανέβηκε δύο φορές στον Ελληνικό Κινηματογράφο με μεγάλη επιτυχία.

Την ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ, το 1952 σε ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ και ΣΕΝΑΡΙΟ:  ΧΡΗΣΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
με ερμηνεία του μεγάλου μας θεατράνθρωπου

ΒΑΣΙΛΗ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ στον κύριο ρόλο.

Από κοντά του οι:  ΜΑΡΙΚΑ ΝΕΖΕΡ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ, ΛΙΑΝΑ ΟΡΦΑΝΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΩΝΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ, ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΤΑΠΟΔΗΣ


Εμείς εδώ σήμερα θα σταθούμε στην Δεύτερη έκδοση της ταινίας, που γυρίστηκε 17 χρόνια μετά, το 1969 και παρέμεινε, λόγω και της τεράστιας επιτυχίας της, ως πιο γνωστή στο ευρύτερο Ελληνικό Κοινό.

Αυτή τη φορά την ταινία Σκηνοθέτησε ο μεγάλος

ΟΡΕΣΤΗΣ ΛΑΣΚΟΣ

σε Σενάριο του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ

στο Μοντάζ ήταν ο ΠΑΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ

στην Κινηματογράφιση ο ΣΥΡΑΚΟΣ ΔΑΝΑΛΗΣ

στη Μουσική ο ΠΑΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ 


Εδώ, αυτή τη φορά, ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΩΝΑΚΗΣ .....αλλάζει ρόλο και από ...ένας από τους δύο υποψήφιους εραστές της νεαρής ανηψιάς, μετατρέπεται στον ....ΑΠΟΛΥΤΟ ΑΡΧΟΝΤΑ της ταινίας και του έργου, υποδυόμενος τον ορμητικό, ασυγκράτητο, ιδιότροπο Θείο ΝΙΚΟ ΜΑΡΟΥΛΗ.

Ένας ρόλος σταθμός για τον μεγάλο μας Ηθοποιό, μια ερμηνεία που, κατά τη γνώμη μου, μαζί με τον "ΑΧΟΡΤΑΓΟ" την θεωρώ ως τις μεγαλύτερες ερμηνευτικές του στιγμές στην Κινηματογραφική του ιστορία.


Στην έκδοση αυτή της ταινίας επίσης είχαμε την ευλογία να έχουμε έναν Υποστηρικτικό ρόλο που είναι εκπληκτικός.....!

Ο ΝΙΚΟΣ ΤΣΟΥΚΑΣ, αυτός ο μεγάλος ρολίστας, εδώ ερμηνεύει τον Περικλή, σκορπώντας γύρω του γέλιο μέχρι δακρύων, δίνοντας μαθήματα υποκριτικής.


ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Πάμε να δούμε το σύνολο των ερμηνειών εδώ:

ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΩΝΑΚΗΣ στο ρόλο του ΝΙΚΟΥ ΜΑΡΟΥΛΗ

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΙΟΥΛΑΚΗ στο ρόλο της ΟΥΡΑΝΙΑΣ ΜΑΡΟΥΛΗ

ΣΟΦΙΑ ΡΟΥΜΠΟΥ στο ρόλο της ανηψιάς ΚΑΙΤΗΣ

ΝΙΚΟΣ ΤΣΟΥΚΑΣ στο ρόλο του ΠΕΡΙΚΛΗ

ΑΝΤΡΕΑΣ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗΣ στο ρόλο του ΚΩΣΤΑ

ΑΛΕΚΟΣ ΤΖΑΝΕΤΑΚΟΣ στο ρόλο του ΠΕΤΡΟΥ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΣΙΜΟΝΗ ΞΥΝΟΠΟΥΛΟΥ στο ρόλο της ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΣ


ΤΟ ΘΕΜΑ

Για να ξαναθυμηθούμε το θέμα της ταινίας.

Ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΡΟΥΛΗΣ είναι ένας κλασικός γκρινιάρης ιδιότροπος Θείος που, χωρίς παιδιά, φιλοξενεί στο σπιτικό του με τη γυναίκα του Ουρανία, την νεαρή όμορφη ανηψιά τους, ΚΑΙΤΗ.
Ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΡΟΥΛΗΣ στο άμεσο επαγγελματικό του περιβάλλον συνεργάζεται με τον νεαρό και όμορφο ΚΩΣΤΑ, ο οποίος δεν είναι καθόλου αδιάφορος για την ΚΑΙΤΗ αλλά και τον ΠΕΡΙΚΛΗ, έναν "φευγάτο" συμπαθητικό τύπο, ο οποίος είτε θα ανακαλύπτει τον .....πεθαμένο Πατέρα του σε ....μετεμψύχωση σε έναν .....Γάτο προκαλώντας ....αφάνταστο σοκ στο αφεντικό του, είτε θα ανακαλύπτει .....διαβάζοντας τους νόμους της .....Φυσικής.

Ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΡΟΥΛΗΣ τύπος απίστευτης γκρίνιας, ιδιοτροπίας, ένα κλασικό .....στραβόξυλο με όλη τη σημασία της λέξης, πλην όμως ανθρώπου με πολύ ζεστή κατά βάθος καρδιά και εντιμότητα, προσπαθεί να ......χειριστεί το ...φλέρτ της ανηψιάς του Καίτης τόσο με τον ΚΩΣΤΑ, όσο και με έναν νεαρό, τον ΠΕΤΡΟ, ανάμεσα στους οποίους προσπαθεί να κατασταλάξει ερωτικά.

Ο Θείος μετατρέπεται σε πραγματικό ....."φουρνέλο" θυμού σαν ανακαλύπτει το παιχνίδισμα της ανηψιάς του μέχρι η όλη ιστορία να κατασταλάξει κάπου προκαλώντας απέραντα ....βάσανα και τη δύσμοιρη τη γυναίκα του Ουρανία, η οποία προσπαθεί να τον ....ανεχτεί.


ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΩΝΑΚΗΣ παραδίδει μάθημα υποκριτικής στο "ΣΤΡΑΒΟΞΥΛΟ"......!
Ερμηνεία που άφησε εποχή τόσο στον Κινηματογράφο όσο και στο θέατρο.
Ο εκλεκτός μας Ηθοποιός "το έχει"......! και το δίνει μάλιστα απόλυτα.....!
Αυτό ακριβώς που είναι ένα κλασικό έντιμο, καλοκάγαθο πριν στριμμένο ....στραβόξυλο.....!
Οι εκρήξεις του είναι χαρακτηριστικές και τόσο εκφραστικές που πλέον ο Γκιωνάκης δεν παίζει αλλά ...ζει το ρόλο του.

Ο ΝΙΚΟΣ ΤΣΟΥΚΑΣ είναι, όπως είπαμε εκπληκτικός στο ρόλο του ....φευγάτου Περικλή.
Κάποιες ατάκες και στιγμές των εκρήξεών του άφησαν εποχή.
Ο ....Θρήνος του για τον .....Γάτο που όντας .....Πατέρας του και χάθηκε και η ....ανακατωσούρα του σαν αντιλαμβάνεται ότι η Γη .....γυρίζει, είναι μοναδικοί.

Η ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΙΟΥΛΑΚΗ, αυτό ακριβώς που πρέπει με τρόπο μοναδικά αξιόπιστο. Η Ελληνίδα σύζυγος που έχει την .....ευτυχία να ζει δίπλα σε ένα ....στραβόξυλο.

Η ΣΟΦΙΑ ΡΟΥΜΠΟΥ, γλυκύτατη, πολύ όμορφη και πειστική στο ρόλο της όπως πρέπει.

Οι δύο επίδοξοι γαμπροί, ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗΣ και ΑΛΕΚΟΣ ΤΖΑΝΕΤΑΚΟΣ επίσης στο ύψος των περιστάσεων, με τον πρώτο, να είναι, λόγω πείρας, πιο "άνετος" στο χειρισμό του ρόλο του.




Αυτό, φίλες και φίλοι, είναι το ...θρυλικό "ΣΤΡΑΒΟΞΥΛΟ".
Μια ΚΩΜΩΔΙΑ που θεωρείται "εργαλείο σπουδής" πάνω στο είδος της, που είναι μοναδική στην ανάδειξη συγκεκριμένων χαρακτήρων, από αυτούς που ο μοναδικός ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΨΑΘΑΣ μπορούσε να το κάνει συγγραφικά.

Ας ακούσουμε τον ΜΙΧΑΛΗ ΒΙΟΛΑΡΗ σε ένα μουσικό στιγμιότυπο της ταινίας



Και φυσικά ποιος δεν θυμάται τους IDOLS στις χρυσές τους στιγμές σε ένα τραγούδι απ την ταινία



Και εδώ κάτι μοναδικό να σας ανεβάσει το κέφι:
Όλες οι ατάκες του ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑ στην ταινία






Δευτέρα, 17 Αυγούστου 2015

Ο ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Έκλεισαν 59 χρόνια από το Θάνατο του μεγάλου Διανοητή και στοχαστή δημιουργού

ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ

Στις 14 Αυγούστου 1956 έφυγε από τη ζωή ο άνθρωπος που ενέπνευσε με το λόγο και το έργο του 
την Λαϊκή ιστορική και πολιτική συνείδηση.


Η Συγγραφική του πένα, πάντα στρατευμένη στις πανανθρώπινες αξίες της Κοινωνίας χωρίς ανθρώπινη εκμετάλλευση, συγκίνησε όλες τις μορφές της Τέχνης άπειρους δημιουργούς αποτελώντας έμπνευση για το μετέπειτα έργο τους.

Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ δεν θα μπορούσε να μείνει έξω από το έργο του μεγάλου δημιουργού.

Όμως ο ΜΠΡΕΧΤ δεν ήταν ένας τυχαίος "ανώδυνος" στοχαστής και συγγραφέας όπου το έργο του θα μπορούσε να περάσει εύκολα στα μεγάλα Κινηματογραφικά studios.

Η Εποχή του, ήταν η εποχή που μεσουρανούσε το Αμερικάνικο Hollywood και ο αντικομμουνισμός ζούσε και βασίλευε στην βιομηχανική κινηματογραφική παραγωγή.

Παρ' όλα αυτά, εκείνη την εποχή, υπήρξαν Σκηνοθέτες, που κάθε άλλο από υποταγμένοι υπήρξαν σε αυτήν την ντιρεκτίβα.

Θα σταθούμε λοιπόν σήμερα σε ΔΥΟ μεγάλα ΕΡΓΑ του ΜΠΡΕΧΤ όπως αυτά ανέβηκαν στον Κινηματογράφο.


"Η ΟΠΕΡΑ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΡΑΣ"


(THE THREE PENNY OPERA)

Η Όπερα της πεντάρας, ένα από τα πιο γνωστά παγκόσμια έργα του Μπρεχτ μεταφέρεται στον Κινηματογράφο λίγα χρόνια μετά τη γραφή του (1928).
Ένα έργο γραμμένο με καυστική κοινωνικοπολιτική σάτιρα στα ερείπια που αφήνει πίσω της το μεγάλο καπιταλιστικό κραχ του 1929. 


Η ταινία αναδείχτηκε σε δύο εκδόσεις: Την ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ και τη ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ.

Συντελεστές

Το έργο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣΕ ο Τσέχος GEORG WILHELM PABST
Την σεναριακή προσαρμογή έκανε ο BELA BALAZS

Τη Μουσική, μια αξεπέραστη συγκλονιστική πραγματικά μουσική έγραψε για το έργο ο KURT WEILL

Μακιγιάζ:  PAUL DANNENBERG
Μοντάζ:  JEAN OSER
Ενδυματολογία:  MAX PRETZFELDER
Κινηματογράφιση:  FRITZ ARNO WAGNER




H Ίδια η "ΟΠΕΡΑ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΡΑΣ" του ΜΠΡΕΧΤ είναι βασισμένη στο έργο του JOHN GAY  "Η ΟΠΕΡΑ ΤΟΥ ΖΗΤΙΑΝΟΥ"  (1728).
Ο Μπρέχτ διατήρησε το σατιρικό ύφος, καυτηριάζοντας έντονα την Αστική υποκρισία.
Το έργο παραμένει διαχρονικά μοναδικό ως ένα σατιρικό κατηγορώ του καπιταλιστικού συστήματος εκμετάλλευσης, σύμφυτο με την ανεργία και την εμπορευματικοποίηση των πάντων ακόμα και του ανθρώπινου πόνου, της Ελεημοσύνης.

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

RUDOLG FORSTER στο ρόλο του MACKIE MESSER

CAROLA NEHER στο ρόλο της POLLY

REINHOLD SCHUNZEL στο ρόλο του TIGER BROWN

FRITZ RASP στο ρόλο του PEACHUM

VALESKA GERT στο ρόλο της Mrs. PEACHUM

LOTTE LENYA στο ρόλο της JENNY

HERMANN THIMIG στο ρόλο του Εφημέριου

ERNST BUSCH στο ρόλο του Τραγουδιστή

VLADIMIR SOKOLOFF στο ρόλο του SMITH



ΤΟ ΘΕΜΑ

Βρισκόμαστε στο Λονδίνο του 20ου αιώνα. Ο Παράνομος MACKIE γνωστός και ως "Το μαχαίρι" στο κόσμο του εγκλήματος παντρεύεται την POLLY.
Το πρόβλημα έγκειται στο ότι δεν το γνωρίζει ο Πατέρας της ο οποίος και είναι ο "Βασιλιάς των ζητιάνων" της Πόλης.....



Ο Σκηνοθέτης ξεκίνησε τα γυρίσματα το 1930 σε δύο εκδοχές. Την ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ και τη ΓΑΛΛΙΚΗ με διαφορετικούς Ηθοποιούς στους ρόλους των πρωταγωνιστών αλλά με ίδιους ηθοποιούς και σκηνικά στους λοιπούς ρόλους.

Η Πρεμιέρα της ταινίας έγινε στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ στις 19 ΦΛΕΒΑΡΗ 1931 και φυσικά η τεράστια απήχησή της και επιτυχία της διαχύθηκε σε ολάκερο τον κόσμο.
Η Φήμη της ταινίας έφτασε στις ΗΠΑ και η ταινία προβλήθηκε στις 13 ΑΠΡΙΛΗ 1933 στο
Empire Theatre New York.

ΤΟ ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΦΟΝΤΟ

Η Ταινία είναι από τις πρώτες συλλεκτικές μεγάλες δημιουργίες του ΟΜΙΛΟΥΝΤΟΣ Κινηματογράφου.
Το ΣΟΧΟ του ΛΟΝΔΙΝΟΥ, το περιθώριο, η εξαθλίωση των ζητιάνων και των απόκληρων σε συνδυασμό με την εκμετάλλευσή τους από το οργανωμένο έγκλημα δίνεται με μοναδικό τρόπο από
τον Τσέχο σκηνοθέτη, τόσο στο ΧΩΡΟ όσο και στο ΧΡΟΝΟ.
"Σκοτεινή" φωτιστικά ταινία, βουτηγμένη στις σκιές, αναδεικνύει με μοναδικό τρόπο το στοιχείο της διαφθοράς.
Η Ανυπέρβλητη μουσική της και τα τραγούδια της έχουν τον δέοντα Κυνισμό τους για την αφελή αγάπη ("ΜΑΚ Ο ΜΑΧΑΙΡΟΒΓΑΛΤΗΣ"), για τη ρεαλιστική αγάπη  ("ΤΟ ΓΑΜΗΛΙΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΩΝ ΦΤΩΧΩΝ"), τον κυνισμό του στρατού  ("ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΙΩΝ") και τον κυνισμό της απέχθειας ("Η ΤΖΕΝΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΤΩΝ").





Στη φωτογραφία αυτή βλέπουμε στα δεξιά τον Σκηνοθέτη Georg Pabst και αριστερά του τον πρωταγωνιστή της Γαλλικής έκδοσης ALBERT PREJEAN 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Αρκετά χρόνια μετά, λίγο πριν το μεγάλο Πόλεμο έρχεται το δεύτερο αριστούργημα του ΜΠΡΕΧΤ να αναδειχτεί στον Κινηματογράφο

"ΚΑΙ ΟΙ ΔΗΜΙΟΙ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ"

"HANGMEN ALSO DIE"


Εδώ ο μεγάλος διανοητής, ο ΜΠΡΕΧΤ έρχεται σε επαφή με ένα άλλο τεράστιο όνομα στο χώρο του Κινηματογράφου, τον μεγάλο

FRITZ LANG

Μαζί γράφουν το Σενάριο της ταινίας αλλά η σχέση τους δεν είναι και τόσο "βελούδινη" στην ανάδειξη της ταινίας.

Ας πάρουμε τα πράματα με τη σειρά

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία:  FRITZ LANG

Σενάριο:  FRITZ LANG & JOHN WEXLEY

Μοντάζ:  GENE FOWLER JR.

Κινηματογράφιση:  JAMES WONG HOWE

Μουσική:  HANNS EISLER


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

HANS HEINRICH VON TWARDOFSKI στο ρόλο του REINHARD HEYDRICH

BRIAN DONLEVY στο ρόλο του DR. FRANTICEK SVOBODA

WALTER BRENNAN στο ρόλο του καθηγητή STEPHEN NOVOTNY

ANNA LEE στο ρόλο της NASHA NOVOTNY

NANA BRYANT στο ρόλο της HELLIE NOVOTNLY

MARGARET WYCHERLY στο ρόλο της LUDMILA NOVOTNY

DENNIS O' KEEFE στο ρόλο του JAN HORAK

GENE LOKHARD στο ρόλο του EMIL CZAKA

TONIO SELWART στο ρόλο του KURT HAAS αρχηγού της Γκεστάπο



Η Ταινία γυρίστηκε το 1942 στις ΗΠΑ. 
Στη διάρκεια του μεγάλου πολέμου, θέμα της φυσικά η ηρωική αντίσταση των λαών ενάντια στην φασιστική κτηνωδία του Ναζισμού.

ΤΟ ΘΕΜΑ

Το σενάριο της ταινίας και η συγγραφή του ΜΠΡΕΧΤ βασίζονται στο ΑΛΗΘΙΝΟ ΓΕΓΟΝΟΣ της δολοφονίας από ΤΣΈΧΟΥΣ ΑΝΤΑΡΤΕΣ ενός Ναζί αξιωματικού, του REINHARD HEYDRICH, ενός ναζιστικού κτήνους που στα μάτια του συμβολίζεται η απανθρωπιά του Γ' Ράιχ.
Φυσικά από το σημείο εκείνο και μετά ξεκινάνε οι έρευνες για τους ενόχους με τα γνωστά Ναζιστικά μέσα και εργαλεία, της τρομοκρατίας, του χαφιεδισμού, των διαχωρισμών, των εκτελέσεων, τις δολοφονίες απλών πολιτών-ομήρων.
Ο Τσέχικος Λαός στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, δεν λυγίζει παρά το ότι οδηγείται στο θάνατο.


O ΜΠΡΕΧΤ συνεργάζεται στο σενάριο με τον αριστερό σεναριογράφο του Hollywood JOHN WEXLEY. Βέβαια μια συνεργασία δύσκολη καθώς η ματιά του ΜΠΡΕΧΤ και ο λογισμός των πραγμάτων ήταν εντελώς διαφορετικός από την οπτική του WEXLEY όπως έλεγε και ο ίδιος.

Ο ΜΠΡΕΧΤ για παράδειγμα ήθελε να δοθεί έμφαση στη συλλογικότητα των λαϊκών αγώνων, των μορφών της αντίστασης. Η Αμερικάνικη οπτική του WEXLEY είχε απέναντί της τον αντικομμουνισμό και την καχυποψία των παραγωγών για κάθε τι συλλογικά λαϊκό.

Η Ταινία αναγκαστικά "στρογγύλεψε" ιδεολογικά το έργο του ΜΠΡΕΧΤ και μάλιστα για τα καλά αλλά το Ιδεολογικό Κομμουνιστικό μήνυμα του ΜΠΡΕΧΤ πέρασε ατόφιο σε μεγάλες και σημαντικές σκηνές.




O Συνθέτης της ταινίας HANNS EISLER λειτουργεί, με τον τρόπο του, εντελώς επαναστατικά στη μουσική επένδυση της ταινίας καθώς "χώνει" το τραγούδι της "Γ' ΔΙΕΘΝΟΥΣ" στο φινάλε της ταινίας με τον τίτλο "ΠΟΤΕ ΣΥΝΘΗΚΟΛΟΓΗΣΗ"

Παρά το ότι ο ΜΠΡΕΧΤ ήταν επιφυλακτικός στο τελικό αποτέλεσμα της ταινίας, αυτή δεν έχασε ποτέ τον χαρακτηρισμό της ως μια από τις καλύτερες ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ ΕΝΑΝΤΙΑ στο ΦΑΣΙΣΜΟ.

Η Ταινία ήταν υποψήφια για δύο OSCAR (Μουσικής και ήχου) και τελικά πήρε ΒΡΑΒΕΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ 1946 ως ανερχόμενης ταινίας

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Παρουσιάσαμε φίλες και φίλοι δύο από τα κλασικά αριστουργήματα του ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ στον Παγκόσμιο Κινηματογράφο

Δύο ταινίες-έργα που καθίστανται ιδιαίτερα επίκαιρα στη σημερινή εποχή ακριβώς για δύο πράγματα

-Για το μήνυμά τους σχετικά με την καπιταλιστική κρίση και τη διαχείρισή της

-Για το νόημα του αντιφασιστικού αγώνα πάντα διαχρονικού και πάντα επίκαιρου

[ Πηγή αρχείου: "Ριζοσπάστης" ]