Τρίτη, 27 Ιανουαρίου 2015

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΜΑΝΤΑ: "ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ" Ο σύγχρονος Κινηματογράφος μας φωνάζει παρών

"Το δικαίωμα στη ζωή, ελπίδα και αγάπη δεν εκφράζεται μόνο με κραυγές"

Ο Σύγχρονος Ελληνικός Κινηματογράφος, φωνάζει, εκ νέου, παρών, με μια εξαίρετη Ταινία
δημιούργημα της σκηνοθέτιδος που ήταν χρόνια Α' Βοηθός δίπλα στον μεγάλο ΘΟΔΩΡΟ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΜΑΝΤΑ


"ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ"



Πρεμιέρα ταινίας:  29 ΓΕΝΑΡΗ 2015

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΣΕΝΑΡΙΟ:  ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΜΑΝΤΑ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:  ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΜΑΝΤΑ

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  ΚΩΣΤΑΣ ΓΚΙΚΑΣ
ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: ΑΝΙΕΣ ΣΚΛΑΒΟΥ
ΜΟΝΤΑΖ: ΑΓΓΕΛΑ ΔΕΣΠΟΤΙΔΟΥ


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

ΑΝΝΑ ΜΑΣΧΑ στο ρόλο της ΑΝΝΑΣ

ΚΩΣΤΑΣ ΦΙΛΛΙΠΟΓΛΟΥ στο ρόλο του ΚΩΣΤΑ


ΤΟ ΘΕΜΑ

Ο Κώστας και η Άννα....
Οι κεντρικοί ήρωες της ταινίας. Εκείνος, οδηγός στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, Εκείνη, πωλήτρια ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Άνθρωποι της διπλανής πόρτας και της καθημερινότητας.

Ακολουθούμε τα λόγια της Μαργαρίτας Μαντά:  "Οι ήρωες της ταινίας ζουν με απόλυτη αξιοπρέπεια τη δική τους μοναξιά μέσα σε μια Πόλη που ζει με την ίδια αξιοπρέπεια τη δική της μοναξιά. Ο Ηλικιωμένος που ψάχνει τα σκουπίδια για να ζήσει είναι και αυτός απόλυτα αξιοπρεπής μέσα σε αυτό που βιώνει.
Ο Κώστας και η Άννα διεκδικούν, με τον δικό τους τρόπο ο καθένας, το δικαίωμά τους στη ζωή, την ελπίδα και  την αγάπη. Δεν εκφράζεται μόνο με κραυγαλέες επαναστάσεις η αξιοπρέπεια και η διεκδίκηση της ζωής. Αντίθετα συνήθως εκφράζεται και συμβαίνει από ανθρώπους ταπεινούς, σιγηρούς, μικροαστούς, οι οποίοι πράττουν εκεί όπου κάποιοι άλλοι κομπορρημονούν ασύστολα προτείνοντας μόνο το τίποτα..."




Η Δημιουργία της ταινίας είναι ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ στον ΘΟΔΩΡΟ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ καθώς συμπληρώνονται τρία χρόνια από τον θάνατό του, στις 24 Γενάρη 2012, καθώς όπως είπαμε η Σκηνοθέτις ήταν Βοηθός του.

ΤΟ ΦΟΝΤΟ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

Η Ταινία "ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ" είναι ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΗ κατ' επιλογή της ίδιας της δημιουργού με πολύ λίγες και συγκεκριμένες πινελιές χρώματος.
Και αυτές είναι το ΓΚΡΙ που κυριαρχεί στη Πόλη και στις καρδιές καθώς και το ΒΥΣΣΙΝΙ.


Και πάλι η ίδια η Σκηνοθέτις παραθέτει την άποψή της:

"Η Απόφαση για αποχρωματισμένο προς το ασπρόμαυρο με λίγες ταινίες χρώματος ήταν από την αρχή δομικό σεναριακό στοιχείο της ταινίας. Ήταν ακόμα μια εικαστική σηματοδότηση του όλου περιβάλλοντός της. Η Εσωτερική εικόνα της Πόλης της ΑΘΗΝΑΣ, μέσα στους ήρωες, την ΑΝΝΑ και τον ΚΩΣΤΑ. Που θα γλυκάνει μαλακά και ανεπαίσθητα προς το τέλος, όταν αυτοί οι δυο επί τέλους συναντηθούν στην αυγή μιας καινούργιας μέρας..."

Εκεί στο σημείο αυτό θα μπουν και οι πινελιές του ΒΥΣΣΙΝΙ.

Αυτό το ασπρόμαυρο πάντως, όπως το είδα σε κάποια clip, είναι πραγματικά συγκλονιστικό με φωτογραφία υπέροχη.


Το φόντο της ταινίας είναι ΔΥΟ ΠΡΟΣΩΠΑ (ΑΝΝΑ-ΚΩΣΤΑΣ) καθώς και η Πόλη μέσα από τη διαδρομή ΘΗΣΕΙΟ-ΠΕΙΡΑΙΑΣ με το τραίνο καθώς και το ΛΙΜΑΝΙ του ΠΕΙΡΑΙΑ.

ΔΥΟ ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ:

  • Η Εικόνα μιας ΑΘΗΝΑΣ απόλυτα έρημης, την ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΗ των χαρακτήρων, μια ΑΘΗΝΑ χωρίς αυτοκίνητα, χωρίς κίνηση, καν άνθρωπος.
  • Η Εικόνα μιας Πόλης με ΜΟΝΙΜΗ ΒΑΡΙΑ ΣΥΝΝΕΦΙΑ, το χαρακτηριστικό του μαυρογκρίζου, χωρίς στάλα ήλιου, όπου ναι μεν έχουν προμήνυμα και αίσθηση επερχόμενης βροχής αλλά αυτή δεν έρχεται ποτέ.
Όπως χαρακτηριστικά τονίζει η ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΜΑΝΤΑ:

"Και τα δύο στοιχήματα κερδήθηκαν χάρη στο πείσμα, την πίστη, την αγάπη, το δόσιμο και την εξαιρετική δουλειά των λίγων συνεργατών μου, που αποτελούσαν το ηρωικό συνεργείο. Η Ταινία γυρίστηκε σε 31 μέρες αλλά τα γυρίσματα απλώθηκαν σε 2 1/2 μήνες. Ζούσαμε αγκαλιά με τη Μετεωρολογία. Όταν είχε ήλιο ή βροχή κρυβόμασταν σπίτια μας....Όταν συννέφιαζε βγαίναμε έξω και γυρίζαμε...."


Έτσι γεννήθηκε αυτή η πορεία δύο απλών καθημερινών ανθρώπων που μέσα στις καθημερινές τους διαδρομές, ανάμεσα σε μια άδεια και γκρίζα Αθήνα, να συναντηθούν και να αγαπηθούν ......Για Πάντα......!  δίνοντας και το θετικό μήνυμα της δημιουργού σε εμάς το κοινό.



Η Σκηνοθέτις ρωτήθηκε για τον τίτλο της ταινίας της:

-Τελικά υπάρχει "για πάντα" στον έρωτα ;

-Εγώ πιστεύω ότι υπάρχει "για πάντα" σε όλα. Όσο ζούμε και αγαπάμε και οειρευόμαστε και πιστεύουμε στο αδύνατο που γίνεται δυνατό. Πολλά στη ζωή έρχονται, περνούν και χάνονται. Και μετά έρχονται άλλα, που ξαναπερνούν και ξαναχάνονται. Τίποτα όμως από όσα μας έχουν ορίσει δεν χάνεται ποτέ...! Τίποτα από ότι έχουμε πραγματικά αγαπήσει και πιστέψει, δεν χάνεται ποτέ. Απλά αλλάζει μορφή. Δεν χάνεται. Κι όσο υπάρχει η θάλασσα και θα μπορώ να την βλέπω, ναι, υπάρχει "για πάντα"....

Συγκλονιστική η αφήγηση και το άνοιγμα ψυχής της ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΣ ΜΑΝΤΑ με κύριο συνδετικό κρίκο τη λατρεμένη ΘΑΛΑΣΣΑ....




ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Η ΑΝΝΑ ΜΑΣΧΑ και ο ΚΩΣΤΑΣ ΦΙΛΙΠΠΟΓΛΟΥ 

είναι από τις περιπτώσεις μη "τρανταχτών" ονομάτων που μπορεί κάλλιστα να αναδειχθεί η Τέχνη τους, που μπορούν να δώσουν τόσα μα τόσα πολλά.
Τα πολυδιαφημισμένα πρόσωπα δεν εγγυώνται και τέχνη....
και εδώ έχουμε περίτρανα την απάντηση

ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Το "ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ" ξεκίνησε εντυπωσιακά στα ΔΙΕΘΝΗ ΦΕΣΤΙΒΑΛ, κάτι πολύ σοβαρό για τον Κινηματογράφο μας.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΪΡΟΥ "ΑΡΓΥΡΗ ΠΥΡΑΜΙΔΑ" ανάμεσα σε 15 χώρες και 18 συμμετοχές και 
ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΡΕΜΙΕΡΑ στο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ του ROTTERDAM

Στην Ελλάδα ξεκινάει στις 29 Γενάρη.




"ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ" λοιπόν από την ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΜΑΝΤΑ
μια πολύ αξιόλογη δημιουργία, που απογειώνει και πάλι τον Κινηματογράφο μας στο Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.

"ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ" λοιπόν από την πιο αγαπημένη "μαθήτρια" του ΘΟΔΩΡΟΥ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΜΑΝΤΑ.

Μια σπουδαία, ανθρώπινη, δημιουργία που δίνει ουσιαστική και μεγάλη ώθηση και ποιοτικό βάθος στον ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ




ΠΗΓΕΣ: Βένα Γεωργακοπούλου, "Εφημερίδα των Συντακτών"

Τρίτη, 20 Ιανουαρίου 2015

"Ο ΚΥΡ-ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΕΤΑΙ" Το Κύκνειο άσμα του Φίνου

12 ΓΕΝΑΡΗ 1977

Ανεβαίνει στους Κινηματογράφους μια Εξαίρετη Ηθογραφία, μια Κωμωδία Ηθών και Χαρακτήρων, παρμένη μέσα από μία από τις πλέον καλές και επιτυχημένες τηλεοπτικές σειρές,
που εκείνη την εποχή κράτησε συντροφιά για πάρα πολλά χρόνια στις λαϊκές οικογένειες
της πατρίδας μας.

Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗΣ γράφει και σκηνοθετεί μια εξαίρετη Ηθογραφία, που έμελλε να αποτελέσει το ΚΥΚΝΕΙΟ ΑΣΜΑ μιας ΤΕΡΑΣΤΙΑΣ ΜΟΡΦΗΣ καθοριστικής για την παρουσία του και προσφορά του στον Κλασικό Ελληνικό Κινηματογράφο.

"Ο ΚΥΡ-ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΕΤΑΙ"


Η ταινία είναι βασισμένη πάνω στο εξαίρετο Βιβλίο του Ακαδημαϊκού ΣΠΥΡΟΥ ΜΕΛΑ και αποτελεί την Κινηματογραφική εκδοχή της επιτυχημένης θριαμβευτικά τηλεοπτικής σειράς
"ΛΟΥΝΑ ΠΑΡΚ" που τα χρόνια εκείνα ζέσταινε την Ελληνική Τηλεόραση.


Το γιατί η ταινία αυτή αποτελεί και Κύκνειο άσμα ενός μεγάλου, αυτό αναφέρεται στην 
26η του ΓΕΝΑΡΗ του ίδιου έτους.

14 Ημέρες μετά την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας, ο "ΠΑΤΕΡΑΣ" του Ελληνικού Κινηματογράφου, ο μεγάλος ΦΙΛΟΠΟΙΜΗΝ ΦΙΝΟΣ κλείνει, πρόωρα, τα μάτια του, κατεβάζοντας μια μεγάλη αυλαία σε αυτό που όλοι αγαπήσαμε και λατρέψαμε, στον κλασικό Ελληνικό Κινηματογράφο.


Η Ταινία λοιπόν αυτή έρχεται να είναι η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ των ταινιών της FINOS FILMS.

Αυτό της δίνει και ιδιαίτερη βαρύτητα ως ιστορία

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σενάριο-Σκηνοθεσία:  ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗΣ

Σκηνογραφία: ΜΑΡΚΟΣ ΖΕΡΒΑΣ

Μουσική:  ΜΙΜΗΣ ΠΛΕΣΣΑΣ

Μοντάζ: ΜΠΑΜΠΗΣ ΑΛΕΠΗΣ

Κινηματογράφιση:  ΠΑΥΛΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ, ΜΑΡΚΟΣ ΔΕΦΙΛΙΠΠΟΥ


ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ στο ρόλο του Κυρ-Γιώργη

ΝΙΚΟΣ ΔΑΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ στό ρόλο του γιου του Γιάννη

ΤΟΝΙΑ ΚΑΖΙΑΝΗ στο ρόλο της Ριρής συζύγου του Γιάννη

ΛΟΥΙΖΑ ΠΟΔΗΜΑΤΑ στο ρόλο της μητέρας της Ριρής, Ασπασίας Καλαντζή

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΒΟΥΡΝΑΣ στο ρόλο του Άλεξ

ΚΑΙΤΗ ΙΜΠΡΟΧΩΡΗ στο ρόλο της ΛΕΝΑΣ ΒΕΡΓΟΥ


ΤΟ ΘΕΜΑ

Δύο διαφορετικοί κόσμοι, διαφορετικοί άνθρωποι. Όχι μονάχα ταξικά αλλά και ηθογραφικά, σαν αξίες, σαν χαρακτήρες, σαν στάση ζωής.

Ο Νεοπλουτισμός και η φερτή αλλαζονεία που προσπαθεί να κρύψει και να μπαλώσει την "μπανάλ" επαρχιακή καταγωγή, μια στάση ζωής που νοιάζεται για να καταξιωθεί στα "καθαρά σαλόνια" της καθώς πρέπει ηθικοπλαστικής κοινωνίας των μεσοαστών.
Συμπεριφορές που χαρακτηρίζονται από την αντίληψη της "αρπαχτής".

Από την άλλη η ειλικρίνεια, η αλήθεια, η αμεσότητα του πραγματικού. Άνθρωποι που μέσα στην "αγριάδα" τους, άνθρωποι του μόχθου λαϊκοί αλλά αυθεντικοί. Αγαπούν, είναι αξιοπρεπείς, έντιμοι, και φυσικά για το λόγο αυτό είναι και επιφανειακά "σκληροί" ίσως απότομοι, ίσως .....αγροίκοι.


Ο Κυρ-Γιώργης είναι ένας από αυτούς. Το ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ του έργου.
Ένας περήφανος, αυτοδημιούργητος, ώριμος άνθρωπος του μόχθου.
"Επαρχιώτης" στην ...συμπεριφορά κατά τους ...σαλονάτους, "αγροίκος", "απολίτιστος", αλλά ΑΝΘΡΩΠΟΣ.....! Άνθρωπος και ΠΑΤΕΡΑΣ.....! σε τέτοιο βαθμό κυριευμένος από το αίσθημα της πατρότητας, που δεν διστάζει σε ελάχιστα δευτερόλεπτα να θυσιάσει ολάκερο τον κόσμο του, το δικό του οικοδόμημα για να βρεθεί δίπλα στο παιδί του.
Και παρά το ότι εκείνος του το βάζει με τρόπο ΩΜΟ, ΑΠΑΝΘΡΩΠΟ, ΕΚΒΙΑΣΤΙΚΟ, η γλυκιά του καρδιά δεν κρατάει κακία, δεν γκρινιάζει.
Διατηρεί το χαμόγελό του παρά τα όσα για τις ιδέες του εξευτελιστικά υπομένει και είναι ΠΑΤΕΡΑΣ.....!

Όταν δε οι περιστάσεις το απαιτούν, ως ΠΑΤΕΡΑΣ, ξέρει να παίρνει την κατάσταση απόλυτα στα χέρια του. Όταν απειλείται ολάκερη η υπόθεση της οικογενειακής ευτυχίας του παιδιού του, όταν οι "άλλοι", οι "ευγενείς" απειλούν να τους σύρουν στην πλάνη και την κοροϊδία, τότε δεν διστάζει να γίνει εκείνος ΑΤΕΓΚΤΟΣ, ΣΚΛΗΡΟΣ, ΜΑΧΗΤΗΣ, ΑΔΕΚΑΣΤΟΣ μα συνάμα ΔΙΚΑΙΟΣ.....!

Χωρίς να χάσει ίχνος από την ΑΝΘΡΩΠΙΑ του δεν διστάζει να αποκαλύψει βήμα το βήμα και να ισοπεδώσει τον ψεύτικο γιαλιστερό κόσμο της "επώνυμης" Συμπεθέρας του, 


Η ΥΠΟΘΕΣΗ

Ένας γραφικός παραδοσιακός ταβερνιάρης του Πειραιά, ο Κυρ-Γίωργης, αναγκάζεται ωμά και εκβιαστικά από το Γιο και τη Νύφη του, να εγκαταλείψει την ταβέρνα του και να πάρει ...μαθήματα ...αριστοκρατικής συμπεριφοράς για να "χωρέσει" στο νέο περιβάλλον της πλούσιας νύφης του.

Η ...Ειδική του εκπαίδευση είναι γεμάτη κωμικοτραγικά στοιχεία και βήματα μέχρι τη στιγμή που από ...μαθητής μετατρέπεται σε Δάσκαλος και Κήρυκας της αλήθειας ,εντιμότητας και ανθρωπιάς σε ξιπασμένους, θρασύτατους, απατεώνες "δήθεν" ηθικολόγους πλούσιους αστούς.


ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
στο ρόλο του Κυρ-Γιώργη


Η Μορφή, η Παρουσία, το Ύφος, η Ερμηνεία του γίγαντα του κινηματογράφου μας, δεσπόζει σε ολάκερη την ταινία καθώς είναι η θεμέλια μορφή πάνω στην οποία δουλεύεται το θέμα της.

Ο ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ όχι απλά είναι άριστος στην ερμηνεία του αλλά ΞΕΡΕΙ το ρόλο από τα "μέσα" καθώς σαν άνθρωπος, σαν ιστορία, είναι σχεδόν ταυτόσημος με τον χαρακτήρα του Κυρ-Γιώργη που ερμηνεύει


Πάρα πολύ δύσκολα πιστεύουμε θα υπήρχε άλλος ηθοποιός, πλην του ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ που θα μπορούσε να ερμηνεύσει αυτόν τον ρόλο.
Συγκλονιστικός, δραματικός,τρυφερός και γλυκός, επιβλητικός και άγριος εκεί που χρειάζεται.

Ένα ρεσιτάλ ερμηνείας από τον μεγάλο θρύλο του Κινηματογράφου μας


ΝΙΚΟΣ ΔΑΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ

στο ρόλο του Γιάννη 


Εξαίρετη η ερμηνεία του συμπαθέστατου και αγαπημένου Ηθοποιού στο ρόλο του γιου του Κυρ-Γιώργη.
Ανέκαθεν ο ΝΙΚΟΣ ΔΑΔΙΝΟΠΟΥΛΟΣ είχε μια γλυκύτητα στην ερμηνεία του. Χαμηλοί τόνοι, ανθρώπινοι, καθημερινότητα αποτυπωμένη με ειλικρίνεια και αμεσότητα.

ΤΟΝΙΑ ΚΑΖΙΑΝΗ

στο ρόλο της ΡΙΡΗΣ 


Η ΤΟΝΙΑ ΚΑΖΙΑΝΗ, γλυκό, τρυφερό και "εύθραυστο" πρόσωπο εκείνης της εποχής στον Κινηματογράφο μας, ήταν από τις αγαπημένες εκείνες μορφές που πρωταγωνίστησαν τότε.
Θεωρώ ότι η ερμηνεία της ταίριαζε απόλυτα στον χαρακτήρα που έβγαζε και εμφανισιακά και ψυχολογικά.

ΛΟΥΪΖΑ ΠΟΔΗΜΑΤΑ

στο ρόλο της Ασπασίας Καλαντζή, μητέρας της Νύφης....

Η Εξαίρετη Ηθοποιός μας εδώ είναι πολύ καλή σε έναν "κόντρα" ρόλο αυτού της ....νεόπλουτης Συμπεθέρας που παρασύρει την κόρη της και το γαμπρό της στο αδιέξοδο ενός ψεύτικου κόσμου προκειμένου να διαιωνίσει το κενό των αξιών της.

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΒΟΥΡΝΑΣ

Και εδώ "κόντρα" ρόλος για τον αξέχαστο εκλεκτό Ηθοποιό μας, στο ρόλο ενός απατεώνα που εκτός από εραστής της Ριρής απειλεί να βουλιάξει στην οικονομική καταστροφή την νέα της οικογένεια.
Παρ' όλα αυτά άψογος στην ερμηνεία του με τον αέρα που τον διακάτεχε.



Η Ταινία έφτασε τα 49.000 εισιτήρια στην πρώτη της προβολή.


ΠΗΓΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ:  http://www.finosfilm.com



Το 1953, είχαμε και την πρώτη version του έργου αυτού, με τον ίδιο ακριβώς τίτλο, σε παραγωγής της ΑΝΖΕΡΒΟΣ, σε Σκηνοθεσία ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΑΖΑΡΙΔΗ, με τον ΠΕΤΡΟ ΚΥΡΙΑΚΟ στο ρόλο του Κυρ-ΓΙΏΡΓΗ, την ΓΚΕΛΥ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ στο ρόλο της ΡΙΡΗΣ, του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗ στο ρόλο του Γιάννη και της ΣΑΣΑ ΝΤΑΡΙΟ στο ρόλο της Ασπασίας.

Αυτός λοιπόν ήταν ο αγαπημένος Κυρ-ΓΙΏΡΓΗΣ του Σπύρου Μελά και του Γιάννη Δαλιανίδη...

Αυτός ήταν ο ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ σε μια ταινία που αφήνει τη σφραγίδα του

Και αυτός ήταν ο ΦΙΛΟΠΟΙΜΗΝ ΦΙΝΟΣ με την FINOS FILMS που εκεί κάπου γράφεται μια μεγάλη τελεία στην τεράστια αυτή διαδρομή


Παρασκευή, 16 Ιανουαρίου 2015

ROBERTO BENIGNI: "LA VITA E BELLA"

Τι μπορεί να κάνει κανείς για τη Ζωή.......
για την ομορφιά της, τη σημασία της, το δώρο της.....
την ευλογία της ολόγυρα.....

Είναι η ίδια η αυτούσια αξία της σαν βίωμα, σαν προσφορά. Είναι μερικά πράματα, που πάνω τους υψώνουμε τη δική μας "σημαία", που είναι τόσο πολύτιμα, έτσι ώστε κάθε αυτοθυσία ή κάθε τίμημα για αυτά είναι αποδεκτό. 

Είναι η Ζωή όμορφη σαν ειναι κιλισμένη στην ασχήμια, στη βία, στην κτηνωδία, στον φασισμό ;

Να ένα μεγάλο ερώτημα, ένα βίωμα βασανιστικό που η απάντησή του χρειάζεται βασανιστικά να ερευνηθεί, να ψαχτεί, να παλευτεί και τελικά να απαντηθεί...

Η Ζωή είναι ωραία αρκεί ΕΜΕΙΣ να το ΘΕΛΟΥΜΕ.....! Αρκεί ΕΜΕΙΣ να υψώσουμε εκείνες τις ΑΞΙΕΣ και τα ΜΕΤΡΑ που θα της δώσουμε το νόμημά της. 
Αρκεί ΕΜΕΙΣ να έχουμε το κουράγιο και τη δύναμη να αγωνιστούμε για την ομορφιά της.

Κυρίες και Κύριοι

σήμερα θα δώσουμε την παρουσίαση, αφιέρωμα σε μια Ταινία που φιλοδοξεί να δώσει ένα Μεγάλο Μάθημα πάνω στην Αγάπη για τη Ζωή..

Πάμε λοιπόν:

ROBERTO BENIGNI

"LA VITA E BELLA"

(Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΩΡΑΙΑ)



Μια συγκλονιστική πραγματικά δημιουργία πάνω στην αντίληψη του ανθρώπου για τη ζωή, για το πως αυτή περιβάλλει τα αγαπημένα πλάσματα ολόγυρά του.
Μια δημιουργία μοναδική για το ρόλο ενός άντρα σαν Πατέρας και ερωτευμένος σύζυγος....

Ένα ακόμα ράπισμα στην απολυταρχία του Φασισμού και της κτηνωδίας του..



Ο Μεγάλος αυτός άνθρωπος της Τέχνης του Κινηματογράφου, αυτή η πολυτάλαντη μορφή, ο ROBERTO BENIGNI δεν θέλει να κάνει μια ταινία "βαριά", βίαιη, ενταγμένη μέσα στο γκρίζο περιβάλλον της γενοκτονίας των Εβραίων στον Β' Παγκόσμιο πόλεμο.

Δεν είναι αυτή η θέλησή του.

Με το LA VITA E BELLA κατορθώνει να χτυπήσει ισοπεδωτικά τη βία και την απολυταχία, το φασισμό με την ίδια τη ζωή....!

Όπως ακριβώς ο Φασισμός στοχεύει στον εφτελισμό της ανθρώπινης ζωής, έτσι και εκείνος απαντά με την ίδια την ΟΜΟΡΦΙΑ της ΖΩΗΣ....!

Δουλεύει με μοναδικό τρόπο και μαεστρία το είδος που ξέρει, την Φαρσοκωμωδία και μέσα από αυτή αναδεικνύει το ΜΕΓΑΛΕΙΟ της ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΘΕΛΗΣΗΣ για ΖΩΗ, την ΑΥΤΟΘΥΣΙΑ ενός ΠΑΤΕΡΑ που χτίζει ένα προστατευτικό "αμνιακό υγρό" ζωής γύρω από το μικρό του γιο για να κατορθώσει να βγει αλώβητος από την γενοκτονία...

Για να την ξεπεράσει χωρίς να βουλιάξει στην ασχήμια, χωρίς να ντυθεί τον τρόμο και το μανδύα του φόβου..




ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Πρεμιέρα:   6 ΝΟΕΜΒΡΗ 1998

ΣΕΝΑΡΙΟ:  VINCENZO CERAMI, ROBERTO BENIGNI

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:  ROBERTO BENIGNI

ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:  DANILO DONATI

DECORATION:  LUIGI URBANI

CASTING: SHAILA RUBIN

FILM EDITING:  SIMONA PAGGI

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  TONINO DELLI COLLI

ΜΟΥΣΙΚΗ:  NICOLA PIOVANI





ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

ROBERTO BENIGNI στο ρόλο του GUIDO

NICOLETTA BRASCHI στο ρόλο της DORA

GIORGIO CANTARINI στο ρόλο του νεαρού μικρού JOSHUA

MARISA PAREDES στο ρόλο της Μητέρας της DORA

GIUSTINO DURANO στο ρόλο του Θείου ELISEO

HORST BUCCHOLZ στο ρόλο του DOCTOR LESSING

SERGIO BINI BUSTRIC στο ρόλο του FERUCCIO





ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ και ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ της ΤΑΙΝΙΑΣ

Η ταινία ξεκινάει τη χρονική της εξέλιξη στα 1939, στη Φασιστική Ιταλία, εκεί που σιγά σιγά, το κράτος τρόμου και διώξεων μέρα τη μέρα γίνεται όλο και πιο απειλητικό όλο και πιο επιθετικό.
Στη χρονική της εξέλιξη πλέον βρισκόμαστε στην καρδιά της Χιτλερικής Γερμανίας, σε ένα Στρατόπεδο Συγκέντρωσης, τόπο μαρτυρίας και ολοκαυτώματος από τους "πολιτισμένους" Φασίστες του Χίτλερ.

Ο Ήρωας της ταινίας προσπαθεί να επιβιώσει πρωταρχικά στο ολοένα και πιο αυστηρό και αυταρχικό περιβάλλον της Ιταλικής επαρχίας, έρχεται αντιμέτωπος ανάμεσα στις μεγάλες και πλούσιες κάστες της εποχής, λόγω επαγγέλματος, και μέσα εκεί βλέπουμε ξεκάθαρα την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της εποχής.

ΤΟ ΘΕΜΑ

O GUIDO είναι ένας Ιταλός, Εβραϊκής καταγωγής, που έρχεται στο ARREZZO το 1939 με κάποιο φίλο του για να δουλέψει σαν σερβιτόρος σε μεγάλο Ξενοδοχείο μαζί με τον Θείο του ELISEO.
Εκεί ανοίγει σχέσεις με όλο τον πλούσιο και καθεστωτικό κόσμο της ευρύτερης περιοχής, που ζει κάτω από τα φασιστικά "όνειρα" και τις μεθοδεύσεις που ακολουθούνται.

Ο GUIDO συναντά στο σχολείο μια δασκάλα, την DORA, την οποία η Μητέρα της προορίζει για να γίνει γυναίκα ενός πλούσιου στελέχους των Φασιστών της περιοχής.

Μέσα από μια σειρά ευτράπελα και ξεκαρδιστικά επεισόδια, ο GUIDO ερωτεύεται την DORA, με έναν μοναδικό τρόπο φάρσας, τρυφερότητας και ανθρωπιάς, γεγονός που οδηγεί το ζευγάρι να "κλεφτεί" τη νύχτα των αρραβώνων της......εν μέσω κωμικοτραγικών καταστάσεων...

Στο πέρασμα του χρόνου παντρεύονται και το δημιούργημα της αγάπης τους, ένας απίστευτα γλυκός μικρός, ο JOSHUA, γίνεται το στολίδι της αγάπης και της μοίρας τους.

Ο Πόλεμος έχει ήδη ξεκινήσει, οι Ναζί έχουν βάλει μπροστά το αποτρόπαιο αφανισμό των Εβραίων και των στρατόπεδων συγκέντρωσης, σε ένα από αυτά καταλήγει και η Οικογένεια...

Ο Πατέρας, ο GUIDO, θέτει ως σκοπό της ζωής του δύο πράγματα:

Να μη βιώσει ο μικρός γιός του τον τρόμο του στρατοπέδου, να κάνει μέλημα ζωής του να τον σώσει από τον αφανισμό καθώς και να σταθεί δίπλα στην Αγαπημένη του Γυναίκα.

Θα το κάνει με τον ΜΟΝΑΔΙΚΟ τρόπο που εκείνος συγκλονιστικά έμαθε να ζει...

Με το χαμόγελο. με τη φάρσα, με τον ευτελισμό της ίδιας της κτηνωδίας με την ομορφιά της ζωής....

Ο Αγώνας και η αυτοθυσία του GUIDO είναι όρος ζωής για κείνον......και άνισος απέναντι στα απάνθρωπα ναζιστικά κτήνη...



"Buon Giorno Principessa....!!!  "

Η όμορφη προσφώνηση-κάλεσμα του GUIDO στην αγαπημένη του.......
στην παντοτινή του αγαπημένη σε όποιο χώρο, με όποια στολή, φορεσιά ψυχής και σώματος, αυτός στέκει εκεί κοντά της, κάνει τα πάντα για να νιώθει την παρουσία του, το ότι είναι εκεί....!



Η ΦΟΡΜΑ της ΤΑΙΝΙΑΣ

Η Ταινία είναι χωρισμένη θεματικά σε δύο χρόνους.
Σε αυτόν που τα γεγονότα εκτυλίσσονται στην Ιταλία και σε αυτόν του στρατόπεδου συγκέντρωσης στη Γερμανία.

Ο Θεατής ξεκινάει ανύποπτα να παρακολουθεί μια γλυκύτατη θα το έλεγε κανείς φαρσοκωμωδία ζωής, όπου οι ξεκαρδιστικές σκηνές δίνουν έναν πολύ ευχάριστο τόνο στη ροή...

Πανέμορφες σκηνές, εξωτερικά πλάνα γεμάτα χρώμα, φύση.
Εσωτερικές σκηνές χλιδής στο μεγάλο Ξενοδοχείο, όλα αυτά δένουν αρμονικά..

Ανυποψίαστα ο θεατής αρχίζει σταδιακά να παίρνει "μηνύματα" της επερχόμενης απειλής. Είτε από τη συμπεριφορά των φασιστών στις παράτες στο ξενοδοχείο, είτε από κάποια πεταχτά λόγια του Θείου Ελιζαίου για τον επερχόμενο διωγμό, είτε από τις πρώτες επιθέσεις στο μαγαζί του GUIDO.

Η Σκηνή που το ζευγάρι GUIDO-DORA γίνεται από απλά ένα ερωτευμένο τρελο-ζεύγαρο, μια ολοκληρωμένη Οικογένεια, είναι εκπληκτικής ομορφιάς έμπνευση του Σκηνοθέτη ROBERTO BENIGNI.

Η Αλλαγή έρχεται άξαφνα με τη σκηνή του ΤΡΑΙΝΟΥ......Εκεί το απότομο σφίξιμο στη ψυχή όλων μας είναι απόλυτο καθώς το φόντο της ταινίας γκριζάρει απότομα και ο αγώνας του GUIDO ξεκινά μέσα στο στρατόπεδο...

Η σκηνή της "πορείας" του Πατέρα GUIDO στην κάθαρση είναι επίσης ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ....!!!!
Δείγμα και της στόφας και της έμπνευσης του Σκηνοθέτη αλλά πάνω απ όλα της άποψης ζωής που κουβαλάει......







ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

Γνωρίζετε άραγε ότι οι ROBERTO BENIGNI & NICOLETTA BRASCHI εκτός από
σύζυγοι στην συγκεκριμένη ταινία είναι και σύζυγοι στην ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ ;
Και αντιλαμβάνεστε τη σημασία να δώσουν και τη ψυχή τους ερμηνευτικά στο όλο έργο.

 ROBERTO BENIGNI στο ρόλο του GUIDO

Τι να πει κανείς για τον Συγγραφέα, Σκηνοθέτη αλλά και Πρωταγωνιστή της μεγάλης τούτης ταινίας....!

Η Ερμηνεία του αγγίζει τα επίπεδα του θρυλικού CHARLY CHAPLIN στο ύφος, στην ποιότητα, στην έκφραση ψυχής και ματιάς....
Το να έχει ένας Ηθοποιός τη δυνατότητα του να σε στείλει με τη μία από τον Παράδεισο της ξεγνοισιάς του γέλιου στη Κόλαση του δράματος μονάχα ο CHAPLIN, ο BENIGNI και ο μεγάλος δικός μας ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ μπορούν να κάνουν.

Δεν νομίζω να μπορούσε άλλος ηθοποιός να έδινε αυτό ακριβώς το νόημα στην ταινία αυτή εκτός από τον ίδιο τον BENIGNI.

Υπερκινητικός, ξέροντας να ισορροπεί ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα σφραγίζει με το βλέμμα και την απαράμιλλη έκφρασή του.

NICOLETTA BRASCHI στο ρόλο της DORA


Ένα πραγματικό στολίδι μέσα στην ταινία....! μια πραγματική "ΠΡΙΓΚΗΠΙΣΣΑ" όπως την ονειρεύεται και τη λατρεύει ο GUIDO.
Ερμηνευτικά άψογη, γλυκύτατη. Ο σύνδεσμος αγάπης και το σημείο αναφοράς μέσα στην Οικογένεια.
Πραγματικά καθηλωτική και υπέροχη

GIORGIO CANTARINI


Το τρίτο μέρος της Οικογένειας, ο νεαρός JOSHUA
Με ένα ζευγάρι μάτια και ένα μπουκέτο αισθήματα που παραμένεις έκθαμβος στη λειτουργία του.

Στο γύρισμα της ταινίας ο GIORGIO είναι μόλις 5 ετών.....! μια τέτοια ερμηνεία λοιπόν από ένα παιδί 5 ετών που λογικά είναι από τους δεύτερους ρόλους μιας τόσο μεγάλης ταινίας καταλαβαίνουμε τότε τι έχει καταφέρει να δώσει και να εκφράσει αυτός ο μικρός.


GIUSTINO DURANO & HORST BUCCHOLZ

στους δύο "ηλικιωμένους" παντελώς αμφίδρομους ρόλους της ταινίας.

Ο Μεν πρώτος στο ρόλο του Θείου ELIZEO, παλιού αρχοντικού σερβιτόρου με την ανθρωπιά και γαλήνη του, ο δεύτερος ως Γερμανός Γιατρός των Ες Ες, που ίσως στα κατάβαθα της καμένης του ψυχής διατηρεί ένα κομμάτι της χαμένης του ανθρωπιάς

MARISA PAREDES


στο ρόλο της Μητέρας της DORA. Όπου περνάει με την παρουσία της η μεγάλη Ισπανίδα Ηθοποιός καταθέτει και τα διαπιστευτήριά της. Εδώ σε μια σύντομη σχετικά παρουσία αλλά αντιπροσωπευτική της ποιότητάς της.


ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΤΟΠΗΜΑ του BENIGNI

Το μοναδικό μελανό σημείο στην όλη ταινία συμβαίνει στο κλείσιμό της.

Και επειδή μια τέτοια μεγάλη δημιουργία δεν μπορεί τυχαία να διαστρεβλώνει κάποια πράγματα οφείλουμε να το πούμε.

Αγαπητέ ROBERTO, κατανοητή και απόλυτα σεβαστή η διεκδίκηση της αναγνωρισιμότητας της ταινίας στην Αμερικάνικη Ακαδημία Κινηματογράφου, αλλά ...ΟΧΙ....!!!

Δεν μπήκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης πρώτα τα Αμερικανικά άρματα μάχης για να συναντήσουν τη φρίκη.....αλλά ο Σοβιετικός στρατός....!
Κανείς μα κανείς δεν θα σου έλεγε το παραμικρό αν διατηρούσες τη μεγάλη αυτή ιστορική αλήθεια που δεν αμφισβητείται φυσικά στην Ιστορία.
Γιατί λοιπόν ;;; ένα σοβαρότατο ατόπημα να σκιάζει την ταινία.



ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ


  • Οι δύο φίλοι, ο GUIDO & FERRUCIO κουβεντιάζουν στην αρχή της γνωριμίας τους για τον ΑΡΘΟΥΡ ΣΟΠΕΝΧΑΟΥΕΡ και τη φιλοσοφία του, τι ειρωνία, αγαπημένο φιλόσοφο του ....Χίτλερ
  • Για πρώτη φορά μετά το 1969 και τη βράβευση της ταινίας του ΚΩΣΤΑ ΓΑΒΡΑ  "Ζ" τιμάται ως ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ και ως ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΤΑΙΝΙΑ στα OSCAR
  • O ROBERTO BENIGNI δεν περίμενε την βράβευσή του στα OSCAR και καθόταν στην τελετή απονομής στις πίσω σειρές. Με την αναγγελία της βράβευσής του .....δρασκέλισε όσες σειρές καθισμάτων βρήκε μπροστά του για να βρεθεί ...μπροστά.
  • Η Ταινία καταρρίπτει το ρεκόρ πιο εμπορικής ταινίας στις ΗΠΑ από την προηγούμενη που ήταν "ΕΙΜΑΙ ΠΕΡΙΕΡΓΗ ΚΙΤΡΙΝΗ" για 30 ολάκερα χρόνια
  • Ήταν η δεύτερη φορά που δημιουργός και ερμηνευτής σε ταινία παίρνουν ΒΡΑΒΕΙΟ OSCAR. Η προηγούμενη ήταν ο "ΑΜΛΕΤ" το 1948 με τον LAURENCE OLIVIER
  • Ήταν η δεύτερη Ιταλόφωνη ταινία που παίρνει το μεγάλο βραβείο μετά την SOPHIA LOREN στην "ΑΤΙΜΑΣΜΕΝΗ" το 1960



Η ΜΟΥΣΙΚΗ

Εκπληκτική είναι η ΜΟΥΣΙΚΗ δημιουργία στην ταινία του NICOLA PIOVANI με τις δικές του συνθέσεις.

Εξ΄ίσου εξαίρετης βαρύτητας είναι οι μουσικές επιλογές συνθέσεων του μεγάλου συνθέτη
JACQUES OFFENBACH που ακούγονται στην ταινία


ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Το "LA VITA E BELLA" έτυχε θριαμβικής υποδοχής από τα παγκόσμια φεστιβαλ Κινηματογράφου

61 ΔΙΕΘΝΗ ΒΡΑΒΕΙΑ και ακόμα 39 ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ κοσμούν το πέρασμά του.

Ανάμεσά τους ξεχωρίζουμε:

ΤΡΙΑ ΒΡΑΒΕΙΑ OSCAR:  Α' ΑΝΤΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ROBERTO BENIGNI, ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΞΕΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΔΥΟ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ OSCAR: ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΣΕΝΑΡΙΟ και FILM EDITING

BAFTA ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΝΤΡΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ
AFI FESTIVAL: ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ
ΒΡΑΒΕΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ: Α' ΑΝΤΡΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ:  ROBERTO BENIGNI
ENNEA BΡΑΒΕΙΑ FESTIVAL DAVID DI DONATELLO
ΒΡΑΒΕΙΟ CESAR ACADEMY ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΞΕΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΧΡΥΣΕΣ ΣΦΑΙΡΕΣ ΙΤΑΛΙΑΣ
ΒΡΑΒΕΙΟ GOYA FESTIVAL ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΞΕΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
MONTREAL FESTIVAL ROBERTO BENIGNI