Ο ΑΣΤΥΝΟΜΟΣ ΜΠΕΚΑΣ στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΚΗΝΗ


Δεν είναι δα η πρώτη μήτε θαρρώ η τελευταία φορά που θα μιλήσουμε εδώ στο CINEFIL 
για τον μεγαλύτερο συγγραφέα Αστυνομικού (και όχι μόνο....) διηγήματος στην Ελλάδα.

Το μεγάλο του έργο, η πνευματική και στυλιστική του κληρονομιά είναι τεράστια για μας.

Πατέρας του αστυνομικού διηγήματος πάνω στο πρότυπο και τη δομή του έργου και μοντέλου της
AGATHA CHRISTIE έχει αφήσει σε όλους τον "δικό του" άνθρωπο του Νόμου, τον δικό του Έλληνα POIROT.

Πνευματικό "παιδί" του Γιάννη Μαρή είναι ο ΑΣΤΥΝΟΜΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΕΚΑΣ


Για να μιλήσουμε για τον ...Αστυνόμο Μπέκα, οφείλουμε να "μεταφερθούμε" στην εποχή που πραγματεύεται ο Γιάννης Μαρής το αστυνομικό του μυθιστόρημα και στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα της εποχής.

Μιλάμε για το τέλος της δεκαετίας του 1950, λίγα χρόνια μετά τον Μεγάλο Πόλεμο και φυσικά την Κατοχή.
Την ΚΑΤΟΧΗ, που για το έργο του Γιάννη Μαρή και το πεδίο δράσης του Αστυνόμου του, είναι η "πάροχος" αστείρευτων εμπνεύσεων και πηγών γεγονότων.
Στη μεγάλη πλειοψηφία των έργων του οι "ρίζες του κακού" βρίσκονται στην περίοδο της Κατοχής και στη "μαύρη" και σκοτεινή δράση αμφιλεγόμενων προσώπων και δοσίλογων της εποχής.

ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ του ΑΣΤΥΝΟΜΟΥ ΜΠΕΚΑ στον ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ

Ο ήρωας του μεγάλου συγγραφέα είχε το δικό του φυσικό και γνωστικό πρότυπο.
Εμφάνιση "αντι-ήρωα", μικροκαμωμένος, με αρκετά κιλά, μεσήλικας, 
συντηρητικός θα έλεγε κανείς στις απόψεις του για τη ζωή, θεαματικά ευλύγιστος για τον σωματότυπό του.
Άνθρωπος που βασίζονταν απόλυτα στο Ένστικτο και στην έμπνευσή του.
Άνθρωπος που εμπιστευόταν το "κουδουνάκι" της σκέψης του.
Μεθοδικός, πράος, με απόλυτο έλεγχο στον συναισθηματικό του κόσμο.
Με λίγα λόγια ένας απόλυτα Αντι-εμπορικός άνθρωπος.

Πολλά έργα του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ μεταφέρθηκαν στον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ και στην ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ.

Φυσικά σε πολλά από αυτά κυριαρχεί η Φιγούρα και η δράση του ΑΣΤΥΝΟΜΟΥ ΜΠΕΚΑ

Θα ήθελα λοιπόν να δούμε ποιοί ήταν οι ΗΘΟΠΟΙΟΙ που ενσάρκωσαν το ρόλο του "λαγωνικού" του δαιμόνιου συγγραφέα στη Σκηνή.

Πάμε λοιπόν......

Έπτά (7) δυστυχώς μόνο είναι οι μεταφορές στον Κινηματογράφο και στην Τηλεόραση έργων του Γιάννη Μαρή, στα οποία κυριαρχεί η παρουσία του Αστυνόμου Μπέκα

Τρία (3) από αυτά στον Κλασικό Ελληνικό Κινηματογράφο, μάλιστα στο Ελληνικό αστυνομικό film noir και τέσσερα (4) επίσης που έγιναν αντίστοιχα Τηλεοπτικές Σειρές στην Τηλεόραση με τεράστια επιτυχία.

Θα δούμε λοιπόν τους ΗΘΟΠΟΙΟΥΣ που ενσάρκωσαν το συγκεκριμένο ρόλο

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΕΡΤΟΣ

Είναι ο Πρώτος μας Ηθοποιός που παίζει στον Κινηματογράφο το ρόλο του Αστυνόμου Μπέκα.


Τον συναντάμε να ....δρα στο   "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΚΟΛΩΝΑΚΙ" στα 1959, το οποίο και αποτελεί  την πρώτη μεταφορά στον Κινηματογράφο του θρυλικού μυθιστορήματος του Μαρή.

Σε ΣΕΝΑΡΙΟ και ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ του εξαίρετου 

ΤΖΑΝΗ ΑΛΙΦΕΡΗ έχουμε ένα υπέροχο κινηματογραφικό έργο.




Ο  ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΕΡΤΟΣ λοιπόν. 




Με τα χαρακτηριστικά του ήρωα του Μαρή να εκπληρώνονται απόλυτα, ο εξαίρετος παλιός μας Ηθοποιός, στην μοναδική του ερμηνεία στο ρόλο αυτό και μάλιστα σε μια πολύ δύσκολη και υπέροχη τελικά ταινία, ήταν εξαίρετος ανοίγοντας το άλμπουμ των Ηθοποιών που ερμήνευσαν τον Αστυνόμο Μπέκα

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

ΤΙΤΟΣ ΒΑΝΔΗΣ


Ο Μεγάλος μας Ηθοποιός, είναι ο δεύτερος στην χρονική σειρά που υποδύεται τον Αστυνόμο Μπέκα στο επίσης συγκλονιστικό φιλμ   "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ" το 1960


Σε Σενάριο του ίδιου του Γιάννη Μαρή και Σκηνοθεσία του ΝΤΙΝΟΥ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗ, ο ΤΙΤΟΣ ΒΑΝΔΗΣ είναι απόλυτος στο ρόλο του Ήρωα του συγγραφέα μας.
Πιο επιβλητικός αυτή τη φορά από τον Γιάννη Μπέρτο, θα έλεγε κανείς πιο "σκληρός", πιο "απρόσιτος" και αυστηρός, γίνεται καθοριστικός στην ερμηνεία του δίνοντας στο ρόλο του διαχρονική αξία





@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

ΛΙΑΚΟΣ ΧΡΙΣΤΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ


Ο Λιάκος Χριστογιαννόπουλος ήταν ο τρίτος κατά σειρά Ηθοποιός μας που ερμήνευσε τον
Αστυνόμο Μπέκα.

Το 1964 στην εξαίρετη ατμοσφαιρική ταινία "ΑΜΦΙΒΟΛΙΕΣ" σε Σενάριο-διασκευή του
ίδιου του Μαρή αλλά και του ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ του έργου του συγγραφέα
"ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΒΑΖΟ"
σε Σκηνοθεσία ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ


Η Ταινία, η πλοκή της, η ατμόσφαιρά της ήταν υπέροχη με μια σειρά έξοχες ερμηνείες από τους:
ΝΙΚΟ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟ, ΒΙΒΕΤΑ ΤΣΙΟΥΝΗ, ΒΥΡΩΝΑ ΠΑΛΛΗ, ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΠΑΡΙΣ, ΚΑΙΤΗ ΠΑΠΑΝΙΚΑ, ΕΛΕΝΗ ΑΝΟΥΣΑΚΗ. ΜΑΚΗΣ ΡΕΥΜΑΤΑΣ


Ο Ρόλος του Αστυνόμου Μπέκα στην ταινία αυτή δεν ήταν από τους βασικούς καθώς το ειδικό βάρος πρωταγωνιστή έπεφτε στον Γιάννη Σιγανό (Νίκος Κούρκουλος).
Έτσι η ερμηνεία του καθ' όλα εξαίρετου ΛΙΑΚΟΥ ΧΡΙΣΤΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ είχε υποστηρικτικό και όχι ουσιαστικό χαρακτήρα.
Παρ' όλα αυτά ήταν αληθοφανής και πολύ μεστή η παρουσία του.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΕΝΙΔΗΣ


Εδώ, αγαπητές Φίλες και Φίλοι, μιλάμε για τον απόλυτο "Αστυνόμο Μπέκα".....

Ο Μεγάλος μας Ηθοποιός, μπορεί και δικαιούται να θεωρείται ο αντίστοιχος Έλληνας "Πουαρώ" στην Οθόνη, κάτι δηλαδή ταυτισμένο με τον DAVID SUCHET.
Μπορεί ο Έλληνας Ηθοποιός να ήταν γεννημένος 23 χρόνια πριν τον Άγγλο Ηθοποιό, στις 8/7/1923 αλλά έδωσε και εκείνος το πιο γνήσιο και αυθεντικό "στίγμα" του Αστυνόμου Μπέκα.


Ο Σταύρος Ξενίδης, αντιμετώπισε, ως Αστυνόμος Μπέκας, δύο θέματα.
Το ένα ήταν ότι δεν ερμήνευσε τον κλασικό ήρωα του Μαρή στον Κινηματογράφο καθώς δεν είχε προλάβει τότε τις αντίστοιχες δημιουργίες.

Το άλλο ζήτημα και αναμφισβήτητα θετικό ήταν ότι υποδύθηκε το ρόλο του σε ΤΡΕΙΣ (3) Μεγάλες και υπέροχες ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΕΣ ΣΕΙΡΕΣ.

Αυτό σήμαινε ότι ως Αστυνόμος Μπέκας, έμπαινε στα "σπίτια" και στις καρδιές μας, στις μνήμες μας κάθε βδομάδα για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, γεγονός που τον καταξίωσε σε τέτοιο βαθμό στην συνείδησή μας ώστε να τον ταυτίσουμε με το ρόλο.

Η ΠΡΩΤΗ του εμφάνιση ήταν το 1987 στην μεγάλη παραγωγή της ΕΡΤ

"Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΤΙΜΟΘΕΟΥ ΚΩΝΣΤΑ"

Σε Σενάριο του εξαίρετου ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ και ΤΖΙΜΜΥ ΚΟΡΙΝΗ ο Εξαίρετος Σκηνοθέτης μαςΕΡΡΙΚΟΣ ΑΝΔΡΕΟΥ έδωσε σε 22 επεισόδια τη διασκευή του συγκλονιστικού αυτού διηγήματος του Γιάννη Μαρή.


Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΕΝΙΔΗΣ, στα 64 του χρόνια,  έδωσε στον ήρωα του συγγραφέα το 100% της υφής του.....
Όπως ακριβώς τον φαντάστηκε, τον "έπλασε", τον "δούλεψε".


Μια Ερμηνεία ψυχής πραγματικά από τον μεγάλο μας Ηθοποιό, που λατρεύτηκε στο ρόλο αυτό μαζί με ολάκερη την παραγωγή φυσικά και άνοιξε το δρόμο για την μετέπειτα καθιέρωσή του στο ρόλο αυτό.

Κοντά του στη σειρά οι: ΒΥΡΩΝ ΠΑΛΛΗΣ, ΤΡΥΦΩΝ ΚΑΡΑΤΖΑΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΜΙΜΗ ΝΤΕΝΙΣΗ, ΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΥΔΗΣ, ΒΙΒΕΤΑ ΤΣΙΟΥΝΗ, ΤΑΚΗΣ ΧΡΥΣΙΚΑΚΟΣ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΖΟΡΜΠΑΣ, ΡΙΚΑ ΔΙΑΛΥΝΑ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΔΗΣ και άλλοι ακόμα.

Το 1990 ο Μεγάλος μας Ηθοποιός, επαναλαμβάνει το ρόλο και υπέροχη ερμηνεία του στην Τηλεοπτική Σειρά:

"ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΟΥ ΑΡΗ ΜΠΟΝΣΑΛΕΝΤΗ"

που αποτέλεσε διασκευή στην τηλεόραση του έργου του Μαρή "ΖΗΤΗΜΑ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ"
Το Σενάριο ήταν του ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ και η Σκηνοθεσία του ΒΑΓΓΕΛΗ ΣΕΡΝΤΑΡΗ

ΑΝΤΡΕΑΣ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗΣ, ΓΙΟΥΛΥ ΓΑΒΑΛΑ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΥΔΗΣ, ΑΛΚΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ και πάρα πολλοί ακόμα ηθοποιοί.


Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΕΝΙΔΗΣ για μια ακόμα φορά είναι "παρών" με το δικό του συγκλονιστικό τρόπο

Και η Τρίτη του εμφάνιση ως Μπέκας είναι επίσης στην Τρίτη τηλεοπτική σειρά που μετέφερε στην Μικρή Οθόνη έργο του ΜΑΡΗ

"ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ"

που ανέβηκε το 1992 σε Σενάριο ΠΕΤΡΟΥ ΜΑΡΚΑΡΗ και Σκηνοθεσία: ΕΡΡΙΚΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ

ΝΟΡΑ ΒΑΛΣΑΜΗ, ΝΙΚΗΤΑΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ, ΑΝΤΖΕΛΑ ΓΚΕΡΕΚΟΥ, ΘΑΝΟΣ ΚΑΛΗΩΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΤΑΝΙΔΗΣ και τόσοι άλλοι εξαίρετοι Ηθοποιοί.



Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΕΝΙΔΗΣ, πλέον έμπειρος και ώριμος όσο ποτέ, δίνει μια τρίτη συγκλονιστική ερμηνεία στο ρόλο του ως Αστυνόμος Μπέκας, σχεδόν ταυτιζόμενος με το πρόσωπο που υποδύεται.


Μακάρι να ανέβαιναν και άλλα αντίστοιχα έργα στην τηλεοπτική Οθόνη με τον μεγάλο μας ηθοποιό ή στον Κινηματογράφο αλλά δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν ήμασταν τυχεροί να απολαύσουμε στη συνέχεια.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Ο Κύκλος των Ελλήνων Ηθοποιών που ερμήνευσαν, μέχρι σήμερα, τον Αστυνόμο Μπέκα, κλείνει με μια σύγχρονη παραγωγή, τηλεοπτική και αυτή τη φορά, που ανέδειξε επίσης, ανέλπιστα κατά ορισμένους, έναν ακόμα "Αστυνόμο Μπέκα" με τρόπο εξαίρετο, ισορροπημένο, σοβαρό και απόλυτα μετρημένο

ΙΕΡΟΚΛΗΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ





Από το 2006 ώς το 2008, ανεβαίνουν σε τηλεοπτική σειρά με πολλούς σκηνοθέτες και Σενάριο της ΣΤΕΛΛΑΣ ΒΑΣΙΛΑΝΤΩΝΑΚΗ, πολλά από τα κλασικά αριστουργήματα του Γιάννη Μαρή.

Αυτή τη φορά ο ΙΕΡΟΘΕΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ, ενσαρκώνει έναν Αστυνόμο Μπέκα των ....σημερινών καιρών.


Σημαντική διασκευή και αλλαγή στην αυθεντικότητα του Αστυνόμου Μπέκα, της εποχής του, της ατμόσφαιρας της εποχής του και των όσων τότε επικρατούσαν, μπορεί να προβάλλει κανείς σοβαρές ενστάσεις στο είδος της μεταφοράς.


Παρά την σημαντική αυτή αλλαγή ο Αστυνόμος Μπέκας και εδώ εμφανίζει, κατ' αναλογία εποχής, τα ίδια χαρακτηριστικά, την ίδια εφυία, τις ίδιες μεθόδους, την ίδια ψυχολογία και αισθήματα με τον αυθεντικό ήρωα του Γιάννη Μαρή.



Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης, δεν είναι τυχαίο πρόσωπο. Απόφοιτος της Δραματικής σχολής του Κρατικού ΘΕΑΤΡΟΥ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ έχει και τα χρόνια και την υποδομή να ερμηνεύσει έναν δύσκολο ρόλο και μάλιστα διαχρονικά.






Αυτοί, φίλες και φίλοι, ήταν οι Ηθοποιοί μας, που ενσάρκωσαν το ρόλο του Αστυνόμου Μπέκα στις αστυνομικές ιστορίες του Γιάννη Μαρή.
Καθένας με τη δική του ιστορία και σφραγίδα, έχοντας τον ΣΤΑΥΡΟ ΞΕΝΙΔΗ να πρωταγωνιστεί απόλυτα στις επιλογές αυτές.

Μακάρι η Ελληνική Κινηματογραφική παραγωγή να είχε τη δυνατότητα για πολλά ακόμα παραπάνω βήματα στην ανάδειξη του θρυλικού ήρωα στην ανάλογη ατμόσφαιρα.

Σχόλια

  1. Και παρόλο που την Αγκάθα Κρίστι την έχω "ξετινάξει" δεν έχω διαβάσει καθόλου Μαρή!
    Και μάλλον δεν έχω δει και καμιά ταινία, ή δε τη θυμάμαι!
    Ξέρω ντροπή μου!
    Το βραβείο σου το παρέλαβα κι απάντησα και στις ερωτήσεις: http://mytripssonblog.blogspot.gr/2015/10/blog-post_6.html
    Σε ευχαριστώ για άλλη μια φορά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα σου Μαρία μου. Λάτρης της Αγκάθα ε ; τέλεια......! εγώ ομολογώ δεν έχω διαβάσει πάρα πολλά της αλλά πολλά έχω δει στην κλασική σειρά του BBC στην τηλεόραση.
      Ο Μαρής είναι ο .....δικός μας συγγραφέας, στη δική του αντίστοιχη εποχή. Κάντο στην πρώτη ευκαιρία που μπορείς.
      Εμείς ευχαριστούμε για τη δουλειά σου και την παρουσία σου στο διαδίκτυο.
      Να είσαι πάντα καλά και σε ευχαριστώ.

      Διαγραφή
  2. Ειναι πολυ ενδιαφερον.
    Τη σειρα την εβλεπα.
    Ωραια επεισοδια ολα

    καλημερα και καλη εβδομαδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Κική μου. Πράγματι κορίτσι μου θα συμφωνήσω μαζί σου. Σειρές που πραγματικά τιμούσαν την τηλεόραση τότε.
      Καλό βράδυ Κική μου.

      Διαγραφή
  3. Γιάννη μου,
    Ζημιές μάς κάνεις με τις αναφορές στον Μαρή! Αυτή τη φορά θα είμαι σύντομη (ελπίζω!)
    Η (υπέροχη) ερμηνεία του Τίτου Βανδή είναι (κατά την άποψή μου, πάντα) πιο "noir". Προσεγγίζει τα "ντετεκτιβικά" πρότυπα του ξένου κινηματογράφου της εποχής.
    Έχω ταυτίσει τον Μπέκα με τον αξεπέραστο Ξενίδη. Ήταν "τόσο Μπέκας", ώστε θα μπορούσε κανείς να πει ότι ο Μαρής είχε τον σπουδαίο μας ηθοποιό στο μυαλό του, όταν δημιουργούσε τον ήρωά του!
    Θεωρώ όμως και τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη θαυμάσιο στο ρόλο του. Η φυσιογνωμία του αλλά και η πραότητά του (που, χάρη στην ερμηνευτική του δεινότητα, αγγίζει τα όρια της χμ... αφέλειας! Ακριβώς όπως ο Αστυνόμος τον οποίο υποδύεται) τον καθιστούν ιδανικό στην ενσάρκωση του ρόλου. (Τον έχω φανταστεί, μάλιστα, και σε παλαιότερες βερσιόν και νομίζω ότι θα ήταν εξίσου καλός. Είναι κι αυτή η... vintage / παντός καιρού μορφή, βλέπεις).

    Α, πόσο τα απολαμβάνω αυτά τα αφιερώματά σου, να 'ξερες!

    Καλό βράδυ να έχεις, φίλε μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ρούλα μου καλησπέρα σου. Είναι πολύ σωστή η παρατήρησή σου σχετικά με το ξένο noir πρόσωπο του Τίτου Βανδή. Μάλιστα, χρησιμοποιώντας το σχόλιο μας φίλης, θα έλεγα ότι ο Βανδής είναι άνετα ο SAM SPADE του δικού μας Κινηματογράφου, σε ρόλο δηλαδή BOGART.
      Για τους δύο "τηλεοπτικούς" μας στο ρόλο Μπέκα, και οι δύο είναι ακριβώς αυτό που αναφέρεις.
      Πιστεύω επίσης ότι και ο Μιχαηλίδης σε μια vintage παλιά εκδοχή θα ήταν μοναδικός.
      Ευχαριστώ Ρούλα μου για τα καλά σου λόγια και χαίρομαι που μπορώ να σου δίνω κάποιες όμορφες και γόνιμες στιγμές.
      Καλό βράδυ κορίτσι μου.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

Αντρική λάμψη στο κλασικό Χόλιγουντ (Top stars actors in classic Hollywood) Μέρος 1ο

Όταν ο Μάρλον Μπράντο σόκαρε τα Όσκαρ