Πέμπτη, 17 Σεπτεμβρίου 2015

ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ της ΙΣΤΟΡΙΑΣ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ




Φίλες και Φίλοι
Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ είναι η έβδομη τέχνη στην πατρίδα μας.
Είναι δημιούργημα της παράδοσης του Λαού μας, της τέχνης που ανέπτυξαν Έλληνες Κινηματογραφιστές και δημιουργοί σε όλη αυτήν την πορεία του χρόνου, από την ίδρυσή του μέχρι τις μέρες μας.


Είναι πραγματικά ένα ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ, που αποτελεί χρυσή κληρονομιά για όλους εμάς, παλιότερους, νεώτερους, παρούσες και επόμενες γενεές, για όσους αγαπούν την τέχνη του Σινεμά, για τους άπειρους καθημερινούς ανθρώπους που έζησαν και μεγάλωσαν στη σκιά του.

Είναι πολύ σημαντικό για όλους μας να έχουμε στο μυαλό μας κωδικοποιημένη, μια σύντομη και

Γενική Επισκόπηση της Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου

Η Χρησιμότητα αυτής της επισκόπησης είναι η κατοχή ΓΝΩΣΗΣ και ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ για αυτό που αγαπάμε και αυτό που μας έχει γαλουχήσει χρόνια τώρα.


Η ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ πάνω στην Ιστορία του Κινηματογράφου μας είναι πολύ μεγάλη, πλούσια και οι πηγές πληροφόρησης ευρύτατες και έντυπες και ηλεκτρονικές στο διαδίκτυο.

Φυσικά το CINEFIL δεν διεκδικεί την μονοπώληση της παρουσίασης αυτής της ιστορίας, αυτό μήτε κάν σαν σκέψη δεν πέρασε από το μυαλό μου.

Απλά θα προσπαθήσω να δώσω με τρόπο ΓΕΝΙΚΟ, ΣΑΦΗ, ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ όλη την ιστορία του Ελληνικού Σινεμά σαν ένα ακόμα χρήσιμο εργαλείο για όλους μας.

Πάμε λοιπόν φίλες και φίλοι στο πανέμορφο ταξίδι μας στο χρόνο

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Η ΠΡΩΤΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ (1900-1930)


Πρέπει να πάμε πίσω στα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα για να βρούμε τις πρώτες δημιουργίες του Ελληνικού Κινηματογράφου.
Μιλάμε για τις πρώτες προσπάθειες κινηματογραφικής παρουσίασης επικαίρων της εποχής, όπως η Μεσο-Ολυμπιάδα, που έγινε το 1906 με μια ταινία μικρού μήκους, όπως και κάποιες εκδηλώσεις της τότε Βασιλικής οικογένειας.

Ο ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΧΑΤΩΡΗΣ παρουσιάζει σε μια ταινία μικρού μήκους περίπου 11' την "ΓΚΟΛΦΩ", το γνωστό κωμειδύλλιο του Περισιάδη που είχε μεγάλη επιτυχία στο θέατρο.

Από το 1911 πάμε στην ΠΡΩΤΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ για τον Κινηματογράφο, την "ΑΘΗΝΗ ΦΙΛΜ" του Σπύρου Δημητρακόπουλου.

"Η ΤΥΧΗ ΤΗΣ ΜΑΡΟΥΛΑΣ" ήταν η πρώτη, ας πούμε, συγκροτημένη Ελληνική ταινία της εποχής. 

Η περίοδος 1911-1913 χαρακτηρίστηκε από μια σειρά επιτυχημένων κωμωδιών.

Το 1916 ιδρύθηκε η ΑΣΤΥ ΦΙΛΜΣ, όπου είχαμε την "ΠΡΟΙΚΑ ΤΗΣ ΑΝΝΟΥΛΑΣ"


Στην εποχή κυριάρχησαν οι ΑΦΟΙ ΓΑΖΙΑΔΗ, ο ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΜΑΔΡΑΣ, ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ με σειρά ντοκυμαντέρ εποχής επικαίρων των πολεμικών αγώνων του λαού μας εκείνες τις εποχές.

ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΜΑΔΡΑΣ: Από τους πρωτοπόρους
Οι χαρακτηριστικές δημιουργίες του Μαδρά ήταν 

"Ο ΜΑΓΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ", "ΜΑΡΙΑ ΠΕΝΤΑΓΙΩΤΙΣΣΑ"




Το 1921 είχαμε από τον ΓΑΖΙΑΔΗ το "ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΑΥΜΑ" με Ρώσους Ηθοποιούς.




Το 1926 έχουμε μια ιστορική δημιουργία που έμελλε να σημαδέψει την δεύτερη Κινηματογραφική μας περίοδο. Ιδρύεται η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ  "ΝΤΑΓΚ ΦΙΛΜΣ"

Από τους Αδελφούς Γαζιάδη και με τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΑΖΙΑΔΗ, όπου είχε σπουδάσει Κινηματογραφία στο Μόναχο.

Το 1927 η πρώτη εκείνη περίοδος κλείνει με την ιστορική ταινία

"ΕΡΩΣ ΚΑΙ ΚΥΜΑΤΑ" με Σενάριο-Σκηνοθεσία του ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΑΖΙΑΔΗ

Έπαιξαν ο μεγάλος ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΒΕΑΚΗΣ, ο ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΡΑΜΗΣ, ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΡΑΤ

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ του ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΥ-Ο ΗΧΗΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

(1930-1941)

Η Περίοδος ξεκινάει με ένα σημαντικό γεγονός: η ΝΤΑΓΚ ΦΙΛΜΣ, παρουσιάζει στην μεγάλη Οθόνη, την ομιλούσα ταινία:  "ΟΙ ΑΠΑΧΗΔΕΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ", σε Σκηνοθεσία: ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΑΖΙΑΔΗ και Σενάριο ΓΙΑΝΝΗ ΠΡΙΝΕΑ.

Με τους ΠΕΤΡΟ ΕΠΙΤΡΟΠΑΚΗ, ΜΑΙΡΗ ΣΑΓΙΑΝΟΥ-ΚΑΤΣΕΛΗ, ΠΕΤΡΟ ΚΥΡΙΑΚΟ, ΓΙΑΝΝΗ ΠΡΙΝΕΑ στις πρωταγωνιστικές ερμηνείες.
Η Ταινία ήταν βασισμένη απόλυτα στην Οπερέτα του Χατζηαποστόλου και σημείωσε τεράστια επιτυχία δίνοντας στον Ελληνικό Κινηματογράφο ορμητικά είσοδο στην νέα εποχή


Δυστυχώς η ΝΤΑΓΚ ΦΙΛΜΣ έκλεισε τον κύκλο της και διαλύθηκε καθώς τεχνικά δεν μπόρεσε να ακολουθήσει τις τεχνικές καινοτομίες που έφερε ο Ομιλών Κινηματογράφος.
Τελευταία της ταινία ήταν η "ΦΙΛΗΣΕ ΜΕ ΜΑΡΙΤΣΑ" επίσης σε Σκηνοθεσία του ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΑΖΙΑΔΗ και Σενάριο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΠΟΓΡΗ.

Ο Ελληνικός Κινηματογράφος ξεκινάει να λειτουργεί και νέες παραγωγές εταιρείες κάνουν την εμφάνισή τους:

ΗΡΩ ΦΙΛΜΣ, ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ ΦΙΛΜΣ και αργότερα στη δεκαετία 1940: ΤΕΛΕΓΚΑΝ, ΦΟΙΒΟΣ και άλλες.

Καθοριστικό πρόσωπο εκείνη την περίοδο καθίσταται ο ΟΡΕΣΤΗΣ ΛΑΣΚΟΣ, ο οποίος δίνει το 1931 το "ΔΑΦΝΙΣ ΚΑΙ ΧΛΟΗ" σε Σενάριο επίσης δικό του.







Το "ΔΑΦΝΙΣ και ΧΛΟΗ", ταινία βουβή, εντάσσεται στην νέα περίοδο του Ελληνικού Κινηματογράφου γιατί αποτελεί σταθμό στην Ιστορία του αλλά και στέκεται απόλυτα ισάξια στο πλάι τεράστιων κινημάτων του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Άλλοι δημιουργοί εκείνης της εποχής ήταν ο ΝΤΙΜΗΣ ΔΑΔΗΡΑΣ, ο ΦΙΛΟΠΟΙΜΗΝ ΦΙΝΟΣ και ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΖΕΡΒΟΣ.

Επίσης εκείνη την περίοδο πλησιάζοντας προς τον Πόλεμο, συγκροτείται και η πρώτη μεγάλη Ομάδα των Ελλήνων Ηθοποιών, που έμελλε να παίξει σημαντικό ρόλο στη συνέχεια:

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΒΕΑΚΗΣ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΑΛΕΚΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΡΑΤ, ΚΥΒΕΛΗ.

Εκείνη ειδικά την περίοδο ο Ελληνικός Κινηματογράφος είναι στραμμένος κύρια στη Γαλλική μεγάλη Οθόνη καθώς έχει από εκεί μεγάλες επιρροές όπως επίσης και από τις ΗΠΑ με λιγότερη έμφαση.

Λογικό είναι εκείνη την εποχή της πρώτης συγκρότησης να μην υπάρχει σαφής "ταυτότητα" στον Ελληνικό Κινηματογράφο, ο οποίος δειλά-δειλά προσπαθεί να "πατήσει" στη θεματολογία του.
Άμεσα προσβάσιμη θεματολογία υπήρξε το λεγόμενο ΒΟΥΚΟΛΙΚΟ ΔΡΑΜΑ, γέννημα της λαϊκής παράδοσης, πάνω στο οποίο γεννήθηκαν άπειρες ταινίες

Το 1932 ο "ΑΓΑΠΗΤΙΚΟΣ ΤΗΣ ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΑΣ" σε Σενάριο-Σκηνοθεσία: ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΣΑΚΙΡΗ-ΗΛΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑ με τους:
ΣΟΦΙΑ ΔΑΜΟΓΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΣΑΚΙΡΗ, ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ, ΝΙΝΑ ΑΦΕΝΤΑΚΗ

Το 1940, ο ΦΙΛΟΠΟΙΜΗΝ ΦΙΝΟΣ, κάνει μια μεγάλη καινοτομία, σκηνοθετώντας "ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΧΩΡΙΣΜΟΥ" σε Σενάριο ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΠΟΓΡΗ.
Μια εξαίρετη ταινία που συγχρόνισε ήχο και εικόνα με τους ΕΥΓΕΝΙΑ ΔΑΝΙΚΑ, ΛΑΜΠΡΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑ, ΛΙΝΤΑ ΜΙΡΑΝΤΑ, ΝΑΝΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Ήταν η απαρχή της μεγάλης προσπάθειας του ΦΙΝΟΥ που στη συνέχεια έγραψε ιστορία με την FINOS FILM.







O Πόλεμος και η Κατοχή βάζουν "φρένο" στο δημιουργικό ποτάμι του Ελληνικού Κινηματογράφου, το οποίο θα ξαναβρεί τα πατήματά του με την νέα του μεγάλη έκρηξη στην επόμενη περίοδο

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Η ΠΡΟΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (1944-1960)

Το μέσον της επώδυνης κατοχής για το λαό μας σημαδεύει καλλιτεχνικά την επίσημη ίδρυση μιας μεγάλης ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ που θα παίξει στην εξέλιξη του Ελληνικού Κινηματογράφου το ρόλο της "ατμομηχανής" στην πορεία εκτόξευσής του.
Το 1942 ιδρύεται η FINOS FILMS από τον ΦΙΛΟΠΟΙΜΕΝΑ ΦΙΝΟ και έκτοτε ξεκινάει τη δράση της.


Η περίοδος αυτή του Κινηματογράφου μας χαρακτηρίζεται από την απαρχή της ωρίμανσής του.
Στο διάστημα αυτό, ο Ελληνικός Κινηματογράφος αρχίζει και δημιουργεί τη δική του ταυτότητα, σπάει τα σύνορα και ξεχύνεται με ορμή στον Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο χώρο στην πορεία της διεθνούς αναγνώρισης.

Κάποια από τα κλασικά Κινηματογραφικά μας αριστουργήματα δημιουργήθηκαν αυτήν την Προκλασική περίοδο, την οποία και ονομάζω έτσι λόγω του προηγήθηκε της εποχής της κλασικής ακμής.

Σε επίπεδο παραγωγής έχουμε την ίδρυση πολλών και σημαντικών εταιρειών:
Πέραν της ΦΙΝΟΣ ΦΙΛΜ που αναφέραμε ιδρύονται τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια οι: ΑΝΖΕΡΒΟΣ, ΝΟΒΑΚ ΦΙΛΜΣ, ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ ΦΙΛΜ, ΚΛΕΑΡΧΟΣ ΚΟΝΙΤΣΙΩΤΗΣ, ΓΡΕΓΚ ΤΑΛΑΣ, ΑΦΟΙ ΚΑΡΑΤΖΟΠΟΥΛΟΙ, ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ-ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ

Το 1956 έχουμε την πρώτη ΕΓΧΡΩΜΗ ΤΑΙΝΙΑ στον Ελλαδικό χώρο. Σε παραγωγή του ΓΙΑΝΝΗ ΔΡΙΜΑΡΟΠΟΥΛΟΥ ο ΗΛΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ γράφει και σκηνοθετεί την τρίτη κατά σειρά έκδοση του  "Ο ΑΓΑΠΗΤΙΚΟΣ ΤΗΣ ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΑΣ"
με τους:  ΚΑΙΤΗ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ, ΣΤΕΛΛΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ, ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΝΕΖΕΡ




Στην συνέχεια η παραγωγική βάση διευρύνεται με τη δημιουργία και λειτουργία δεκάδων εταιρειών παραγωγής που συγκρότησαν μια άτυπη Βιομηχανία Κινηματογράφου στην πατρίδα μας

ΣΚΟΥΡΑΣ ΦΙΛΜ, ΣΠΕΝΤΖΟΣ, ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ ΦΙΛΜ, ΡΕΞ ΦΙΛΜ κ.λ.π.

Η Προκλασική περίοδος αναδεικνύει πλέον μια σειρά ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ που το έργο τους θα μας συνοδεύει ανεξίτηλο ως τις μέρες μας.

Ενδεικτικα:

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ: Ένα τεράστιο κεφάλαιο για τον Ελληνικό Κινηματογράφο που τον εκτοξεύει σε δυσθεώρητα ύψη για τις μέχρι τότε δυνατότητές του


1950 "Ο ΜΕΘΥΣΤΑΚΑΣ", 1952 "Ο ΓΡΟΥΣΟΥΖΗΣ", χαρακτηριστικές ηθογραφίες της εποχής που αναδεικνύουν την τεράστια μορφή του μεγάλου ΟΡΕΣΤΗ ΜΑΚΡΗ σε ταινίες που ανέτρεπαν τα εισπρακτικά ρεκόρ το ένα μετά το άλλο.
1952  "Η ΑΓΝΗ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ",  1953  "ΤΟ ΣΩΦΕΡΑΚΙ",  1955 "Ο ΑΓΑΠΗΤΙΚΟΣ ΤΗΣ ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΑΣ" και το 1955 η θρυλική "ΚΑΛΠΙΚΗ ΛΙΡΑ", έργο σταθμός στο Ελληνικό σινεμά, μνημείο πολιτισμού.
1958  "ΜΙΑ ΛΑΤΕΡΝΑ ΜΙΑ ΖΩΗ",  "ΜΙΑ ΖΩΗ ΤΗΝ ΕΧΟΥΜΕ"

Μεγάλοι Ηθοποιοί "εισβάλλουν" στη μεγάλη οθόνη και μας προσφέρουν το τεράστιο ταλέντο και προσωπικότητά τους:  ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΝ, ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ, ΜΙΜΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ, ΣΜΑΡΟΥΛΑ ΓΙΟΥΛΗ, ΑΛΕΚΑ ΚΑΤΣΕΛΗ, ΘΑΝΟΣ ΚΩΤΣΟΠΟΥΛΟΣ τι να θυμηθεί κανείς.....










Αλλά και μαζί τους γεννιέται ολάκερο κύμα ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΩΝ, ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ, που με το αστείρευτο ταλέντο τους γίνονται οι τροφοδότες σεναρίων στις ταινίες που θα ακολουθήσουν.

Πολλοί σεναριογράφοι "πάτησαν" πάνω στις αρχικές ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ τους δημιουργίες, που μετέφεραν στον Κινηματογράφο.

ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ:  Ο Δημιουργός που εισήγαγε τον Εξπρεσιονισμό και τον Κοινωνικό ρεαλισμό στον Ελληνικό Κινηματογράφο

1955  "ΜΑΓΙΚΗ ΠΟΛΗ",  1956  "Ο ΔΡΑΚΟΣ" θεωρούνται και είναι ιστορικά αριστουργήματα αισθητικού και κοινωνικού κάλους Κινηματογραφίας με διεθνείς αναγνωρίσεις και βραβεύσεις




Νέοι Ηθοποιοί ομορφαίνουν την τέχνη μας; ΝΤΙΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΟΥΝΤΑΣ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ, ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ, ΝΙΚΟΣ ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΒΑΣΤΑΡΔΗΣ, ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ο κατάλογος ατελείωτος.......

ΑΛΕΚΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΣ: Ένας τεράστιος δημιουργός τόσο στο θέατρο όσο και στον Κινηματογράφο

1948  "ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΞΑΝΑΡΧΟΝΤΑΙ",  1952 "ΕΝΑ ΒΟΤΣΑΛΟ ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ",  1953  "ΣΑΝΤΑ ΤΣΙΚΙΤΑ",  1954 "ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΕΤΩΝ 39",  1955 "ΟΥΤΕ ΓΑΤΑ ΟΥΤΕ ΖΗΜΙΑ", "ΛΑΤΕΡΝΑ ΦΤΩΧΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΤΙΜΟ",  1956 "Η ΚΑΦΕΤΖΟΥ" και τόσες μα τόσες άλλες τεράστιες δημιουργίες.

Είναι η χρυσή εποχή του μεγάλου δίδύμου ΒΑΣΙΛΗ ΛΟΓΟΘΕΤΙΔΗ-ΙΛΙΑΣ ΛΙΒΥΚΟΥ. Είναι η ώρα της εμφάνισης της ΑΛΙΚΗΣ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ, είναι η στιγμή που η ΚΩΜΩΔΙΑ καθιερώνεται σαρωτική με τους; ΓΕΩΡΓΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ, ΒΑΣΙΛΗ ΑΥΛΩΝΙΤΗ, ΝΙΚΟ ΣΤΑΥΡΙΔΗ, ΕΛΕΝΗ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ και τόσους άλλους.







ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ:  Ο άνθρωπος που οδήγησε τον Ελληνικό Κινηματογράφο στα βραβεία των ΚΑΝΝΩΝ με την διεθνή του αναγνώριση

1954  "ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΞΥΠΝΗΜΑ",  1955 "ΣΤΕΛΛΑ",  1956 "ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΑ ΜΑΥΡΑ", 1958 "ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΨΕΜΜΑ",  ταινίες που σφράγισαν την χρυσή εποχή ΧΟΡΝ-ΛΑΜΠΕΤΗ




ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗΣ:  Μια ακόμα τεράστια μορφή στο χώρο του Ελληνικού Κινηματογράφου, ξεπηδάει εκείνη την προκλασική περίοδο. Η Δουλειά του σημάδεψε την τεχνοτροπία και τη θεματολογία του Κινηματογράφου μας.


1959 "ΛΑΟΣ ΚΑΙ ΚΟΛΩΝΑΚΙ",  "Η ΜΟΥΣΙΤΣΑ", "ΕΝΑΣ ΒΛΑΚΑΣ ΚΑΙ ΜΙΣΟΣ" οι πρώτες του ταινίες σαν ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ


Από κοντά τους πάρα πολλοί ακόμα και μεγάλοι δημιουργοί έλαμψαν εκείνη την περίοδο:

ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ:  1949 "Ο ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΒΡΑΧΟΣ",  1951 "ΠΙΚΡΟ ΨΩΜΙ", Ταινία που ανάδειξε τον Ελληνικό κοινωνικό ρεαλισμό, 1958 "Ο ΜΙΜΙΚΟΣ ΚΑΙ Η ΜΑΙΡΗ", Η ιστορική ρομαντική ερωτική ιστορία, 1959 "Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΣΤΕΝΑΓΜΩΝ"



ΣΤΕΛΙΟΣ ΤΑΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Σκηνοθέτης δημιουργός στη σχολή του πολιτικοποιημένου Κοινωνικού ρεαλισμού:  1952 "ΜΑΥΡΗ ΓΗ",  1959 "ΖΑΛΟΓΓΟ ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΛΕΥΤΕΡΙΑΣ"


ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ: 1946 "ΚΑΤΑΔΡΟΜΗ",  ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ:  1954 "ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ",  ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΕΡΒΟΣ:  1951 "ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΣΚΑΛΟΠΑΤΙΑ", 1958 "Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΠΟΘΩΝ",  ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ:  1952 "Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΩΝ ΙΠΠΟΤΩΝ", ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΔΡΙΤΣΟΣ:  1957 "ΜΑΡΙΑ ΠΕΝΤΑΓΙΩΤΙΣΣΑ", 1959  "ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ", ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ: 1957 "ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ", 1958 "ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΝΑ", 1959 "ΜΑΤΩΜΕΝΟ ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΜΑ", ΜΑΡΙΑ ΠΛΥΤΑ: 1954 "ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ", 1956 "Η ΔΟΥΚΙΣΣΑ ΤΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ", 1959 "ΝΑΥΑΓΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ"

ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ



ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ


Η Περίοδος αυτή κλείνει στο άνοιγμα της δεκαετίας του 1960, η οποία κάλλιστα θα μπορούσε να αποκαλεσθεί η "ΧΡΥΣΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ" του Ελληνικού Κινηματογράφου, έχοντας βάλει και αναδείξει δεκάδες μεγάλες μορφές Ηθοποιών σε όλα τα επίπεδα.

Το Ελληνικό Κοινό αγάπησε τα έργα αυτά και μαζί με αυτά αγάπησε και τον Κινηματογράφο, τον οποίο και έκανε κτήμα της ζωής του. Χιλιάδες θεατές κατέκλυσαν τότε τις κινηματογραφικές αίθουσες δημιουργώντας το ένα ρεκόρ μετά το άλλο δίνοντας το βασικό κίνητρο της αποδοχής στους δημιουργούς και συντελεστές να συνεχίσουν και να μεγαλώσουν τη δημιουργία τους.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Η ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Η "ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ"):
1960-1974

Οι βάσεις ήδη λοιπόν έχουν μπει, οι δομές έχουν αναπτυχθεί, η πείρα υπάρχει, οι άνθρωποι γέμισαν με ζεστασιά το χώρο με την απαράμιλλη τέχνη τους, όλα λοιπόν είναι έτοιμα για την "ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ" του Ελληνικού Κινηματογράφου σε μια 15ετία που αποτελεί και τη μεγάλη του ΑΚΜΗ.

Μια "χρυσή" εποχή που έχει σημείο αναφοράς τα ....πάντα:

Και την ΠΟΣΟΤΗΤΑ παραγωγής έργων και την ΠΟΙΟΤΗΤΑ παραγωγής και τους ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ και την ΔΙΕΘΝΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ και τη ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ.

Ο Ελληνικός Κινηματογράφος αυτής της εποχής συναγωνίζεται σε αριθμό στα ίσια το HOLYWOOD.....! Ναι....! δεν είναι αστείο.....!

Το 1960 είχαμε παραγωγή 63 μεγάλων ταινιών μεγάλης επιτυχίας. Την διετία 1966-1967 είχαμε 118 ταινίες μέσα σε 2 χρόνια.....!
Την περίοδο 1960-1967 έχουμε, κρατηθείτε, 450 ταινίες πρώτου επιπέδου.
Στο 1960 μονάχα λειτουργούν 350 Κινηματογραφικές αίθουσες μονάχα στην ΑΘΗΝΑ...!!!
Οι αριθμοί κραυγάζουν την αλήθεια. Κατ' αναλογία λοιπόν η Ελληνική Κινηματογραφική παραγωγή δεν έχει απολύτως τίποτα να ζηλέψει από το Hollywood....

Δεν έχει νόημα να αναφερθούμε αναλυτικά σε δημιουργούς, συντελεστές, Ηθοποιούς και έργα αυτής της περιόδου γιατί, αντιλαμβάνεστε, ότι θα θέλαμε ολάκερο ...τόμο εγκυκλοπαίδειας.

Όλο αυτό που σήμερα καλούμε "Ελληνικό Κινηματογράφο" σχηματοποιήθηκε και άνθησε αυτήν ακριβώς την περίοδο.
Είτε με έργα των Σκηνοθετών που ήδη αναφέραμε, είτε με την εμφάνιση νέων δημιουργών, συντελεστών και Ηθοποιών.

Επίσης, κάτι σημαντικό, εκείνη την εποχή, η δεκαετία του 1960, σηματοδοτεί τον έντονο ριζοσπαστιμό σε πολιτικό και κοινωνικό πεδίο της Ελληνικής Κοινωνίας και συνάμα του Κινηματογράφου.
Η Μετεμφυλιακή τρομοκρατία του Μοναρχοφασιστικού κράτους έστω και με κοινοβουλευτικό μανδύα άρχισε να σπάει κάτω από την χειραφέτηση και τους αγώνες του λαού μας, που σε επίπεδο τέχνης και συγκεκριμένα Κινηματογράφου, το έβγαλε, παρά τους κινδύνους και το κυνήγι σε σχολές που έχτισαν τον Ελληνικό Κοινωνικό Κινηματογραφικό Ρεαλισμό.

Υπήρξαν ταινίες που γνώρισαν απόλυτη λογοκρισία όπως η μεγάλη δημιουργία του ΑΛΕΚΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ  "ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ", η οποία απαγορεύτηκε και της επετράπη να παιχτεί κάτω από άγριο "ψαλίδι" γεγονός που οδήγησε τον Αλεξανδράκη σε ...απελπισία αλλά οικονομική καταστροφή.

Το κύμα αυτό φυσικά σταμάτησε με βίαιο τρόπο από τη Χούντα του 1967, η οποία πέραν της τρομοκρατίας σε καλλιτεχνικό επίπεδο, λανσάρισε σταδιακά τον πλήρη ευτελισμό του Ελληνικού Κινηματογράφου και της θεματολογίας του, που αν δεν κρατούσαν "άμυνες" οι Σκηνοθέτες και Ηθοποιοί η παρακμή θα ερχόταν αμεσότερα και με χειρότερο τρόπο.

Ενδεικτικά θα σταχυολογήσουμε λοιπόν:

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΑΒΕΛΛΑΣ: Ο μεγάλος μας σκηνοθέτης σηματοδοτεί αυτήν την περίοδο με το θρυλικό ιστορικό αρχαίο δράμα στον Κινηματογράφο  "ΑΝΤΙΓΟΝΗ", το 1961, ταινία που υμνήθηκε στα παγκόσμια Φεστιβάλ.
Έπαιξαν οι:  ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΠΑ, ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ, ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΡΓΥΡΗΣ, ΙΛΙΑ ΛΙΒΥΚΟΥ




Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ συνεχίζει δίνοντας κατά ...ριπάς συγκλονιστικές δημιουργίες.
Το 1962, το Αρχαίο δράμα στον Κινηματογράφο γνωρίζει μια ακόμα παγκόσμια αναγνώριση με την

"ΗΛΕΚΤΡΑ"




Η ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΠΑ μεγαλουργεί εκείνη την εποχή, μαζί με τους: ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ, ΓΙΑΝΝΗ ΦΕΡΤΗ, ΑΛΕΚΑ ΚΑΤΣΕΛΗ, ΝΟΤΗ ΠΕΡΓΙΑΛΗ, ΤΑΚΗ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Το ίδιο γίνεται και με τις "ΤΡΩΑΔΕΣ" το 1971, αυτή τη φορά σε ΔΙΕΘΝΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ με τις:

KATHARINE HEPBURN, VANESSA REDGRAVE, ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΠΑ, GENEVIEVE BUJOLD



Στο μεταξύ το 1964 είχαμε επίσης το θρυλικό

"ΑΛΕΞΗΣ ΖΟΡΜΠΑΣ"

με τους ANTHONY QUINN, LILA KEDROVA, ALAN BATES, ΓΙΩΡΓΟ ΦΟΥΝΤΑ, ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΠΑ




Ο ΑΛΕΚΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΣ στην περίοδο αυτή πλημμυρίζει τον Ελληνικό Κινηματογράφο με δεκάδες τεράστιες επιτυχίες αλησμόνητες για την παραγωγή μας αναδεικνύοντας δεκάδες Ηθοποιούς σε ρόλους πρωταγωνιστών και δευτεραγωνιστών

Τι να θυμηθείς ; "ΤΟ ΚΛΩΤΣΟΣΚΟΥΦΙ",  "ΤΑ ΚΙΤΡΙΝΑ ΓΑΝΤΙΑ",  "ΜΑΚΡΥΚΩΣΤΑΙΟΙ ΚΑΙ ΚΟΝΤΟΓΙΩΡΓΗΔΕΣ",  "Η ΑΛΙΚΗ ΣΤΟ ΝΑΥΤΙΚΟ", "ΧΤΥΠΟΚΑΡΔΙΑ ΣΤΟ ΘΡΑΝΙΟ",  "Ο ΦΙΛΟΣ ΜΟΥ Ο ΛΕΥΤΕΡΑΚΗΣ",  "ΘΑ ΣΕ ΚΑΝΩ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ",  "ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΤΙΜΟ",  "ΜΙΑ ΤΡΕΛΗ ΣΑΡΑΝΤΑΡΑ",  "Η ΚΟΜΗΣΣΑ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ"..........τι αλήθεια να θυμηθούμε ;





Όλοι οι Έλληνες δημιουργοί, παλιότεροι και νεώτεροι, βρίσκονται σε έναν δημιουργικό οργασμό:

ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ:  1963  "ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΦΑΝΑΡΙΑ", ταινία που εκπροσώπησε την πατρίδα μας στα παγκόσμια φεστιβάλ, μια συγκλονιστική δημιουργία,  1966 "ΤΟ ΧΩΜΑ ΒΑΦΤΗΚΕ ΚΟΚΚΙΝΟ" επίσης υποψήφια για OSCAR, 1966  "Η ΕΒΔΟΜΗ ΜΕΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ",  1968 "ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΣΤΟΝ ΗΛΙΟ" 1971  "ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ"







ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ:  1963 "ΜΙΚΡΕΣ ΑΦΡΟΔΙΤΕΣ",  1960 "ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ",  1967  "ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΜΕΔΟΥΣΑΣ"

Έργα με έντονο αισθησιασμό και ερωτισμό.

ΠΑΝΟΣ ΓΛΥΚΟΦΡΥΔΗΣ: Ένας ακόμα λυρικός δημιουργός δίνει τη δική του πένα στην περίοδο αυτή της ακμής. Ενδεικτικά:
1961  "ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ (Κωμωδία γεμάτη φρεσκάδα),  1966  "ΜΕ ΤΗ ΛΑΜΨΗ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ" Το συγκλονιστικό αντιφασιστικό αριστούργημα, 1968  "ΠΟΛΥ ΑΡΓΑ ΓΙΑ ΔΑΚΡΥΑ" Εξαίρετο ερωτικό προσωπικό δράμα


ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗΣ: Θεωρώ ότι η περίοδος αυτή φέρει φαρδιά-πλατιά την σκηνοθετική του υπογραφή καθώς ο Γιάννης Δαλιανίδης αναπτύσσει δύο τουλάχιστον είδη του Κινηματογράφου με τη δική του οντότητα:  Το κοινωνικό φιλμ, που ξεπερνάει σκληρά ταμπού :

1961  "ΚΑΤΗΦΟΡΟΣ",  1962  "ΝΟΜΟΣ 4000",  1963  "ΙΛΙΓΓΟΣ",  1964  "ΕΓΩΙΣΜΟΣ"  1966 "ΣΤΕΦΑΝΙΑ",  "ΔΑΚΡΥΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΑ",  1968  "ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΜΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ",  1969 "ΟΤΑΝ Η ΠΟΛΙΣ ΠΕΘΑΙΝΕΙ",  1972  "Ο ΕΧΘΡΟΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ" και άλλα πολλά


Και από την άλλη μεριά το MUSICAL, είδος άγνωστο στην Ελλάδα, το οποίο φέρει την ....μονοπωλιακή του υπογραφή:

1962  "ΜΕΡΙΚΟΙ ΤΟ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΚΡΥΟ",  1963 "ΚΑΤΙ ΝΑ ΚΑΙΕΙ",  1965  "ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΓΙΑ ΦΙΛΗΜΑ",  1966  "ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ",  1967  "ΟΙ ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΟΙ ΧΑΝΤΡΕΣ",  1968  "ΜΙΑ ΚΥΡΙΑ ΣΤΑ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΑ",  "ΓΟΡΓΟΝΕΣ ΚΑΙ ΜΑΓΚΕΣ",  1969  "ΓΥΜΝΟΙ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ",  1971 "ΜΙΑ ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΣΤΟ ΧΑΡΕΜΙ",  "ΜΑΡΙΧΟΥΑΝΑ ΣΤΟΠ",  1972 "ΤΟ ΚΟΡΟΪΔΑΚΙ ΤΗΣ ΠΡΙΓΚΗΠΕΣΣΑΣ", "Ο ΜΑΓΚΑΣ ΜΕ ΤΟ ΤΡΙΚΥΚΛΟ"


αλλά και μια σειρά εξαίρετα δημιουργήματα στην κατηγορία του ερωτικού δράματος.

ΝΤΙΝΟΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ:  Ένας ίσως από τους μεγαλύτερους δημιουργούς στον Ελληνικό Κινηματογράφο, με το δικό του δραματικό αλλά και σκηνοθετικό ύφος δίνει αυτήν την περίοδο μεγάλα και κλασικά αριστουργήματα όπως ενδεικτικά:

1960  "ΜΑΝΤΑΛΕΝΑ" Το ηθογραφικό δράμα που πραγματικά άφησε εποχή, 1964 "ΛΟΛΑ" ίσως το καλύτερο film noir του Ελληνικού Κινηματογράφου, 1965 "ΜΙΑ ΤΡΕΛΗ ΤΡΕΛΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ",  1966 "ΤΖΕΝΗ ΤΖΕΝΗ", μια σειρά κοινωνικά δράματα όπως:


1966 "ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ",  "ΚΑΤΗΓΟΡΩ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ",  1967 "ΠΥΡΕΤΟΣ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΤΟ",  1967 "ΚΟΝΣΕΡΤΟ ΓΙΑ ΠΟΛΥΒΟΛΑ", επίσης εξαίρετες κωμωδίες στη συνέχεια όπως:


1967 "ΚΑΤΙ ΚΟΥΡΑΣΜΕΝΑ ΠΑΛΗΚΑΡΙΑ",  1968  "ΜΙΑ ΙΤΑΛΙΔΑ ΑΠ ΤΗΝ ΚΥΨΕΛΗ",  "Η ΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ ΚΙ Ο ΑΛΗΤΗΣ",  1969 "Η ΝΕΡΑΪΔΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΛΗΚΑΡΙ"

Κοινωνικά δράματα όπως:

1973 "Ο ΒΑΛΤΟΣ"

Επίσης εκείνη την περίοδο είχαμε μια ιδιαίτερη ΣΧΟΛΗ για την Ελληνική Κινηματογραφία.
Το ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ FILM NOIR, ένα είδος, εξαιρετικά δύσκολο, το οποίο έδωσε αριστουργήματα πραγματικά τέχνης, μην έχοντας να ζηλέψει σε τίποτα από την αντίστοιχη Αμερικανική και Γαλλική σχολή

Δημιουργοί του είδους οι:  ΕΡΡΙΚΟΣ ΑΝΔΡΕΟΥ 1961  "Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΘΑ ΞΑΝΑΡΘΕΙ",  "ΕΦΙΑΛΤΗΣ",  ΙΩΝΑΣ ΝΤΑΪΦΑΣ 1960 "Ο ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΑΓΑΠΟΥΣΕ ΠΟΛΥ", ΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗΣ  1960 "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ", ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ 1964 "ΑΜΦΙΒΟΛΙΕΣ"




Φυσικά υπάρχουν ακόμα πολλοί ΜΕΓΑΛΟΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ και ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ που έλαμψαν εκείνη την περίοδο:

ΤΑΚΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΑΛΕΝΑΚΗΣ, ΤΖΑΝΗΣ ΑΛΙΦΕΡΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΤΣΙΦΟΡΟΣ, ΝΤΙΜΗΣ ΔΑΔΗΡΑΣ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΦΥΛΑΚΤΟΣ, ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΨΑΣΚΗΣ, ΑΝΡΕΑΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ ο εξαίρετος ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ που το 1964 δίνει το αριστούργημα "Η ΠΡΟΔΟΣΙΑ", ο καινοφανής ΑΛΕΞΗΣ ΔΑΜΙΑΝΟΣ που δύο έργα του θεωρούνται σημεία αναφοράς: 1966 "ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΛΟΙΟ" και 1971 "ΕΥΔΟΚΙΑ" και ο ΝΙΚΟΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ που και αυτός γράφει "σχολή" στο κοινωνικό δράμα με μεγάλο έργο και παράδοση: 1969 "ΠΕΘΑΙΝΩ ΚΑΘΕ ΞΗΜΕΡΩΜΑ", 1970 "ΥΠΟΛΟΧΑΓΟΣ ΝΑΤΑΣΣΑ", 1970 "ΟΡΑΤΟΤΗΣ ΜΗΔΕΝ", 1971 "ΚΑΤΑΧΡΗΣΗ ΕΞΟΥΣΙΑΣ", 1972 "ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΙ ΤΟΥ ΜΙΣΟΥΣ" και πάρα πολύ ακόμα άλλοι.

Επίσης εκείνη η περίοδος αναδεικνύει και ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΟΝΟΜΑΤΑ στο χώρο της ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ, με τη δημιουργία ζευγαριών που σημάδεψαν τον χώρο:

ΓΕΩΡΓΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ-ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ
ΜΙΜΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ-ΝΙΚΟΣ ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ
ΕΛΕΝΗ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ-ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΖΕΡΒΟΣ
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ-ΚΑΙΤΗ ΠΑΝΟΥ-ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ-ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ
ΚΩΣΤΑΣ ΒΟΥΤΣΑΣ-ΜΑΡΘΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ
ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ-ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ
ΖΩΗ ΛΑΣΚΑΡΗ-ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΒΟΥΡΝΑΣ
ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ-ΜΑΙΡΗ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΑΛΕΚΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ-ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΖΑΚΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΟΥΝΤΑΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΕΡΤΗΣ-ΞΕΝΙΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ-ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΑΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΓΑΝΕΑΣ
ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΡΑΒΑΣ-ΧΡΟΝΗΣ ΕΞΑΡΧΑΚΟΣ
ΜΠΕΤΥ ΛΙΒΑΝΟΥ
.........................
................
(ατελείωτος ο κατάλογος)

Και ο κατάλογος περιλαμβάνει, όπως ήδη έχουμε πει, εκπληκτικούς συγγραφείς και σεναριογράφους, όπως επίσης και μεγάλα ονόματα
ΜΟΥΣΙΚΩΝ για τον Κινηματογράφο όπως οι:

ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ, ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΠΝΙΣΗΣ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΑΡΧΑΚΟΣ, ΜΙΜΗΣ ΠΛΕΣΣΑΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΚΟΥΝΑΔΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΜΑΜΑΓΚΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Ξεχωριστή αναφορά στην περίοδο αυτή θα κάνουμε στον μεγάλο Γάλλο σκηνοθέτη με Ελληνική ψυχή, τον JULES DASSIN που αναδεικνύει τη μεγάλη ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ

1960 "ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ", 1962 "ΦΑΙΔΡΑ"

Ο Ελληνικός Κινηματογράφος στα πέρατα του κόσμου....! στα βραβεία OSCAR


ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ (1970-1974)

Η Χρυσή περίοδος του Κλασικού Ελληνικού Κινηματογράφου μπαίνει στο τέλος της με τον ερχομό της ΧΟΥΝΤΑΣ και κύρια μετά το 1970 όπου το καθεστώς οργανώνει την προπαγάνδα του και στον τομέα του Κινηματογράφου, δημιουργώντας "σχολή" ταινιών, στις οποίες δυστυχώς ενεπλάκησαν κάποιοι Κινηματογραφιστές

Οι δημιουργίες της χούντας ήταν ταινίες "πολεμικού ιστορικού" χαρακτήρα, κάποιες αντικομμουνιστικού περιεχομένου με σημείο αναφοράς τον Εμφύλιο πόλεμο, με συγκεκριμένους παραγωγούς (JAMES ΠΑΡIΣ)

Παρ' όλα αυτά, εκείνη την περίοδο υπόγεια και καμουφλαρισμένα, δημιουργούνται οι ΒΑΣΕΙΣ για την επερχόμενη ωρίμανση και πολιτικοποίηση του Ελληνικού Κινηματογράφου.
Είναι η ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ ανάμεσα στον ΚΛΑΣΙΚΟ και τον ΝΕΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Κυρίαρχη μορφή απαρχής ο μεγάλος ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ, που το 1970 δίνει την "ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ" και το 1972 τις "ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ '36" δίνοντας τις πρώτες αστραπές του Ν.Ε.Κ.



Από κοντά του πολλοί νέοι δημιουργοί εκείνης της εποχής:  ΠΑΥΛΟΣ ΤΑΣΙΟΣ 1968 "ΟΙ ΑΝΤΙΖΗΛΟΙ", 1972 "ΝΑΙ ΜΕΝ ΑΛΛΑ", ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΣΙΩΛΗΣ 1971 "ΚΑΤΑΧΡΗΣΗ ΕΞΟΥΣΙΑΣ", ΤΟΝΙΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ  1968 "ΚΙΕΡΙΟΝ", 1973 "ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΒΙΑΙΟΣ", ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ 1972 "ΤΟ ΠΡΟΞΕΝΙΟ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ", ΚΩΣΤΑΣ ΑΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ, ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΑΓΚΟΣ 1973 "ΛΑΒΑΤΕ ΘΕΣΕΙΣ"

Επίσης εκείνη την εποχή ο ΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗΣ αναδεικνύει το μοναδικό ταλέντο του ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟΥ στο κοινωνικό δράμα με τα:

1971  "ΤΙ ΕΚΑΝΕΣ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΘΑΝΑΣΗ",  1972  "ΘΑΝΑΣΗ ΠΑΡΕ Τ' ΟΠΛΟ ΣΟΥ" και τα δύο ταινίες σαφέστατου κοινωνικού περιεχομένου


Επίσης εκείνη την εποχή δημιουργείται και ένα άλλο είδος με πρωταγωνιστή τον Παραγωγό και Σκηνοθέτη ΚΛΕΑΡΧΟ ΚΟΝΙΤΣΙΩΤΗ.
Είναι αυτό του ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΦΙΛΜ Περιπέτειας όπου δίνει αρκετές ενδιαφέρουσες ταινίες με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά:

1971 "ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ",  1972 "ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΕΡΑΣΤΩΝ",  "ΑΝΑΖΗΤΗΣΙΣ", 1973 "ΖΗΤΗΜΑ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΥ",  1974 "ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΣΑΡΚΑ"



ΤΟ SOFT PORN ΕΛΛΗΝΙΚΟ CINEMA

Το γυμνό και η σεξουαλικότητα στον Ελληνικό Κινηματογράφο έχε ήδη παρουσιασθεί αναλυτικά σε ξεχωριστό μεγάλο θέμα στο CINEFIL.

Το ΓΥΜΝΟ και ο ΕΡΩΤΙΣΜΟΣ στον Ελληνικό Κινηματογράφο, δεν μπορεί να πει κανείς ότι έχει μεγάλη παρουσία και ενυπάρχει σε κάποιες μεγάλες δημιουργίες του ΟΡΕΣΤΗ ΛΑΣΚΟΥ, στις τολμηρές ταινίες του ΓΙΑΝΝΗ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗ, κάποιες δημιουργίες του ΝΙΚΟΥ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΥ, του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΛΛΑΤΟΥ.

Όμως η δεκαετία του 1970, η Κλασσική περίοδος εμπεριέχει και την έκρηξη της βιομηχανίας του Σεξουαλικού Κινηματογράφου στην πατρίδα μας και συγκεκριμένα αυτού που ονομάζουμε
SOFT PORN

Η ΧΟΥΝΤΑ, για δικούς της εύλογους σχεδιασμούς αποπροσανατολισμού, δίνει απόλυτη αβάντα στη μαζική δημιουργία δεκάδων ταινιών πορνό που αποτελούν τον λεγόμενο CULT ΕΡΩΤΙΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.

Από το 1970 μέχρι τις αρχές του 1980 έχουμε περίπου 180 Κινηματογραφικές ταινίες του είδους.

Δημιουργός κατ' εξοχήν του είδους Σκηνοθέτης ΟΜΗΡΟΣ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗΣ, ο οποίος έχοντας ξεκινήσει από Βοηθός σκηνοθέτη στην κλασική παραγωγή, γράφει "σχολή" στο light πορνό αναδεικνύοντας δεκάδες Ηθοποιούς στο είδος, ανάμεσά στους οποίους στάθηκαν και πολλά μεγάλα και "βαριά" ονόματα του Κινηματογράφου μας, που αποτελούν και έκπληξη για τη συμμετοχή τους.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (1974-2000)
(Ν.Ε.Κ.)

Είπαμε πιο πάνω ότι τα νηπιακά βήματα του ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Από εδώ και στο εξής Ν.Ε.Κ. για λόγους συντομίας), ξεκινάνε ήδη από το 1970 με την "ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ" του ΘΟΔΩΡΟΥ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ.

Το ΤΕΛΟΣ της ΧΟΥΝΤΑΣ σηματοδοτεί και επίσημα το τέλος εποχής του Κλασικού Ελληνικού Κινηματογράφου και την απαρχή της νέας εποχής.

Χαρακτηριστικά:  Η Χούντα είχε ισοπεδώσει κάθε πολιτιστικό στοιχείο στο χώρο της τέχνης και φυσικά του Κινηματογράφου. Ελάχιστοι άνθρωποι, δημιουργοί και ηθοποιοί, ακροβατώντας στον τρόμο της λογοκρισίας και της δίωξης προσπαθούσαν να κρατήσουν κινηματογραφικά μια στοιχειώδη ποιότητα. Σημαντικό παράστημα εκείνης της εποχής ο εξαίρετος ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΡΑΒΑΣ.

Το τέλος σήμανε την ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ της ΕΚΦΡΑΣΗΣ και την απαρχή νέου ΡΕΥΜΑΤΟΣ στον χώρο του Κινηματογράφου.

Ο Ν.Ε.Κ. έχει μια μεγάλη κατ΄αρχήν τομή: Πρώτο στοιχείο δεν είναι  εμπορική κατανάλωση αλλά η στροφή στην ΠΟΙΟΤΗΤΑ, την ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΑΞΙΑ, τους γενικούς ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥΣ.

Επίσης έχουμε νέα τεχνικά μέσα και θεματολογία την πρόσφατη ιστορία της πατρίδας μας, τους αντιδικτατορικούς αγώνες και την προδοσία και το μαρτύριο της Κύπρου.


Η μεταπολίτευση αλλάζει ριζικά σελίδα στον Ελληνικό Κινηματογράφο και ελάχιστα πράματα πλέον θυμίζουν την κλασική του περίοδο.
Νέοι σκηνοθέτες εισβάλλουν ορμητικά στο καλλιτεχνικό παρασκήνιο.
Ο Ελληνικός Κινηματογράφος ζει το δικό του ΜΑΗ του '68, βιώνει τη δική του NOUVELLE VAGUE.

Το 1974 ιδρύεται η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ και η αλλαγή της περιόδου σηματοδοτείται με την τελευταία ταινία του μεγάλου ΦΙΛΟΠΟΙΜΕΝΑ ΦΙΝΟΥ

"Ο ΚΥΡ-ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΑΙ" σε σκηνοθεσία ΓΙΑΝΝΗ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗ το 1977 στο επίσης "κύκνειο άσμα" του μεγάλου ΔΙΟΝΥΣΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ, που είναι και η τελευταία ταινία εκείνης της περιόδου

Μεταβατικό στη εποχή του ΝΕΚ είναι το 1981, το εξαίρετο πολιτικο-κοινωνικό δράμα του ΘΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ενός από τους βασικότερους εκφραστές του ΝΕΚ

"ΜΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ" το οποίο και διακρίθηκε στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ



Η Απάντηση του επίσημου Ελληνικού κράτους, δυστυχώς, βάδισε στα χνάρια της χούντας.
Το 1977 το Υπουργείο Βιομηχανίας ΔΕΝ ΔΙΝΕΙ ΑΔΕΙΑ ΠΡΟΒΟΛΗΣ των ταινιών του ΝΕΚ μέσα στην Ελλάδα μήτε στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα την διοργάνωση ΑΝΤΙ-ΦΕΣΤΙΒΑΛ το 1977 από τους μεγάλους σκηνοθέτες: ΘΟΔΩΡΟ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ, ΝΙΚΟ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟ, ΠΑΥΛΟ ΤΑΣΙΟ.

Είναι η εποχή των ΘΟΔΩΡΟΥ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ, ΠΑΝΤΕΛΗ ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΠΑΥΛΟΥ ΤΑΣΙΟΥ, ΕΡΡΙΚΟΥ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΥ, ΝΙΚΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΘΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ

Εξαίρετα μικρά και μεγάλα αριστουργήματα ξεπηδούν εκείνη την πρώτη εποχή του ΝΕΚ

1975  "Ο ΘΙΑΣΟΣ",  1977 "ΟΙ ΚΥΝΗΓΟΙ",  1984 "ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ",  1986  "Ο ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΟΣ" του ΘΟΔΩΡΟΥ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ

1974 "ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΙΡΙΔΑΣ",  1978 "ΟΙ ΤΕΜΠΕΛΗΔΕΣ ΤΗΣ ΕΥΦΟΡΗΣ ΚΟΙΛΑΔΑΣ" του ΝΙΚΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ

1977 "ΤΟ ΒΑΡΥ ΠΕΠΟΝΙ",  1980 "ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ",  1982 "ΤΟ ΣΤΙΓΜΑ",  1986 "ΝΟΚ ΑΟΥΤ" εξαίρετα έργα του ΠΑΥΛΟΥ ΤΑΣΙΟΥ

1976 "HAPPY DAY",  1982 "ΑΓΓΕΛΟΣ",  1985 "ΠΕΤΡΙΝΑ ΧΡΟΝΙΑ",  1991  "ΗΣΥΧΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ",  1998 "ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΔΡΟΜΟΣ" οι μεγάλες δημιουργίες του ΠΑΝΤΕΛΗ ΒΟΥΛΓΑΡΗ

1974 το συγκλονιστικό "ΕΝΑΣ ΝΟΜΟΤΑΓΗΣ ΠΟΛΙΤΗΣ" του ΕΡΡΙΚΟΥ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΥ

1978  "ΑΠΟ ΠΟΥ ΠΑΝΕ ΓΙΑ ΤΗ ΧΑΒΟΥΖΑ,  1980  "ΘΑΝΑΣΗ ΣΦΙΞΕ ΚΙ ΑΛΛΟ ΤΟ ΖΩΝΑΡΙ",  οι πολιτικά στρατευμένες ταινίες του ΘΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΑΓΚΟΥ με τον μεγάλο ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟ και την ΑΝΝΑ ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗ

 1979 "ΤΑ ΚΟΥΡΕΛΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΑΝΕ ΑΚΟΜΑ",  1983 "ΓΛΥΚΙΑ ΣΥΜΜΟΡΙΑ", 1987 "ΠΡΩΙΝΗ ΠΕΡΙΠΟΛΟΣ",  1990"SINGAPORE SLING",  οι συγκλονιστικές δημιουργίες ενός σκηνοθέτη που σοκάρισε θετικά τον Ν.Ε.Κ., του ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ








Ένας ακόμα μεγάλος Σκηνοθέτης δημιουργός λάμπει στον Ν.Ε.Κ. το 1980 δίνοντας ένα ιστορικό και συνάμα κινηματογραφικό ντοκουμέντο. Ο ΝΙΚΟΣ ΤΖΙΜΑΣ στο
"Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΟ ΓΑΡΥΦΑΛΛΟ"

Μια συγκλονιστική μαρτυρία του ΝΙΚΟΥ ΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΗ και της δολοφονίας των αγωνιστών εκείνης της εποχής δοσμένη με συλλεκτική Κινηματογραφική αξία


Όλος ο Ελληνικός Κινηματογράφος "παρελαύνει" από αυτήν την μεγάλη ταινία, που έχει ιστορική και πνευματική, εκτός των άλλων, αξία


Η Απαρχή της δεκαετίας του 1980 θα συνδεθεί με την εισβολή της ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ στο Ελληνικό σπίτι.
Ο Κόσμος σταδιακά αποτραβιέται από τις Κινηματογραφικές αίθουσες, η Κοινωνία ξεκινάει το μακρύ της ταξίδι στην εσωστρέφεια, οι παλιές γειτονιές της δεκαετίας του 1970 πεθαίνουν σταδιακά και ο Κινηματογράφος αρχίζει να στερείται από το "οξυγόνο" του, που δεν είναι άλλο από τους θεατές.

Η Δεκαετία του 1980 σηματοδοτείται με την εποχή της ΒΙΝΤΕΟ-ΤΑΙΝΙΑΣ και του CULT ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.

Η Έλλειψη χρηματοδότησης και παραγωγής κατεβάζει στο ναδίρ τα σταθερά της ποιότητας ωθώντας τους όποιους δημιουργούς στην παντελώς πρόχειρη βιντεο-ταινία που κατέκλυσε εκείνη την εποχή το Ελληνικό λαϊκό σπίτι.

Οι Μεγάλοι Ηθοποιοί της Κλασικής περιόδου του Κινηματογράφου μας προσφεύγουν για βιοπορισμό στην ευτέλεια της βιντεοταινίας.
Παράλληλα νέα γενιά ηθοποιών έρχεται να εισβάλλει στο ίδιο είδος χτίζοντας τη γενιά του ΣΤΑΘΗ ΨΑΛΤΗ, του ΣΤΗΒ ΝΤΟΥΖΟΥ, της ΤΕΤΑΣ ΝΤΟΥΖΟΥ, του ΓΙΑΝΝΗ ΓΑΡΔΕΛΗ, τη γενιά του CULT.



Μια περίοδος που διαπερνάει όλη τη δεκαετία του 1980 και λειτουργεί σπάζοντας το Κοινό στα δύο: Στο ψαγμένο και απαιτητικό κοινό του Ν.Ε.Κ. και το "ξέγνοιαστο" εύκολο κοινό της Βιντεο-ταινίας.

Ο ΝΙΚΟΣ ΠΕΡΑΚΗΣ είναι ένας από τους πλέον καταξιωμένους σκηνοθέτες εκείνης της περιόδου με το περιβόητο  "ΛΟΥΦΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ" δημιουργώντας κάτι σαν ...σχολή θέματος



Δύο ακόμα εξαίρετες δημιουργίες ξεχωρίζουν στον Ν.Ε.Κ.
1979  "ΕΝΑ ΓΕΛΑΣΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ" του ΑΝΔΡΕΑ ΘΩΜΟΠΟΥΛΟΥ, η μεταφορά στον Κινηματογράφο ενός υπέροχου έργου του ΦΡΕΝΤΥ ΓΕΡΜΑΝΟΥ με ερμηνείες που ξεχωρίζουν για την ευαισθησία τους από τους ΜΠΕΤΤΥ ΛΙΒΑΝΟΥ, ΝΙΚΟ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟ, ΓΙΩΡΓΟ ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟ και το  "ΕΝΑΣ ΞΑΦΝΙΚΟΣ ΕΡΩΤΑΣ" το 1984 του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΕΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ με έντονο τον ερωτικό λυρισμό του και την εκφραστική του ωριμότητα δοσμένο από τους ΜΠΕΤΤΥ ΛΙΒΑΝΟΥ και ΑΝΤΩΝΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΟΠΟΥΛΟ







Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ του 1990

Η Δεκαετία αυτή έρχεται να αμβλύνει τα χαρακτηριστικά του Ν.Ε.Κ. και τις αναζητήσεις του αλλά να κάνει την Ελληνική Κινηματογραφική παραγωγή πιο συστηματική, να κάνει ανοίγματα συμπαραγωγής με τον Ευρωπαϊκό χώρο και συνάμα να σπάει και τα σύνορα της διάκρισης.

Κορυφαίος της περιόδου ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ που συνεχίζει την παγκόσμια καθιέρωσή του και το 1998 στο τέλος μιας μεγάλης εποχής βραβεύεται με ΧΡΥΣΟ ΦΟΙΝΙΚΑ στο "ΜΙΑ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΜΕΡΑ", έχοντας δώσει και πιο πριν μεγάλες ταινίες όπως το 1991 "ΤΟ ΜΕΤΕΩΡΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΠΕΛΑΡΓΟΥ", "ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ".



Κοντά του και άλλοι σημαντικοί δημιουργοί που συνεχίζουν

Ο ΝΙΚΟΣ ΖΕΡΒΟΣ με τις περιβόητες ..."ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΔΗΛΗΤΗΡΙΟ" με μεγάλη επιτυχία




Επίσης ο Ν.Ε.Κ. σηματοδοτείται και από έναν ακόμα σημαντικό Σκηνοθέτη μας, τον ΓΙΩΡΓΟ ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟ, ο οποίος τόσο στη δεκαετία του 1980 όσο και σε αυτήν του 1990 δίνει μια σειρά σημαντικών ταινιών.

Έχοντας πίσω του την πείρα ως Κινηματογραφιστής στην δεκαετία του 1960 σε σημαντικές ταινίες δίνει πολύ καλές και εξαίρετες δημιουργίες όπως:

1981  "ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ",  1982  "ΑΡΠΑ ΚΟΛΛΑ",  1985 "ΜΑΝΙΑ",  1995 "ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΚΑΤΑΔΥΣΗ" και το 1999 την "ΘΗΛΥΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ"



Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ του 21ου ΑΙΩΝΑ
(2000 έως σήμερα)

O Nέος αιώνας σηματοδοτεί κάποιες σημαντικές αλλαγές στον Ελληνικό Κινηματογράφο, που τώρα πλέον εγκαταλείπει το κλίμα του Ν.Ε.Κ. και την πληθώρα των συντελεστών του και ξανοίγεται σε νέα πεδία.

Ορισμένα του χαρακτηριστικά είναι η άμεση βελτίωση των τεχνικών μέσων παραγωγής και η αύξηση της παραγωγής ταινιών.

Και παλιότεροι δημιουργοί του Ν.Ε.Κ. και καινούργιοι εισβάλλουν στην παντελώς σύγχρονη αυτή περίοδο του Ελληνικού Κινηματογράφου.

Το 2000-01 έχουμε περίπου 45 ταινίες στην παραγωγή. Αποτελούν τόσο ντοκυμαντέρ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΚΟΥΤΣΑΦΤΗΣ, Περιπέτειες: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΣΕΡΝΤΑΡΗΣ "Ο ΕΒΔΟΜΟΣ ΗΛΙΟΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ",ΜΑΡΙΑ ΗΛΙΟΥ "ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ",  ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΟΥΔΟΥΡΗΣ "ΤΟ ΜΗΛΟ ΤΗΣ ΕΡΙΔΟΣ",  ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΗΣ "ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΣ",  ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ  "ΤΟ ΜΟΝΟΝ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΤΑΞΙΔΙΟΥ",  ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΕΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ συνεχίζει τις δημιουργίες του, επίσης ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΦΕΤΖΟΠΟΥΛΟΣ "ΣΤΑΚΑΜΑΝ",  ΝΙΚΟΣ ΖΑΠΑΤΙΝΑΣ  "ΤΟ ΕΦΑΠΑΞ"


Ο Σύγχρονος Ελληνικός Κινηματογράφος παλινωδεί ανάμεσα σε πρόχειρες εμπορικές παραγωγές που δεν έχουν τίποτα να πουν και μάλιστα θα έλεγε κανείς ότι περισσότερο μοιάζουν στη φιλοσοφία μιας τηλεοπτικής μίνι σειράς και σε σοβαρές προσπάθειες να χτιστεί ένα κύρος και μια συνέχεια ταυτότητας.

Μέσα σε αυτήν την διαπάλη, που συνεχίζεται και στις μέρες μας, ξεχώρισαν πάρα πολλές ταινίες.

Το 2000 ήταν του ΒΑΣΙΛΗ ΝΤΟΥΡΟΥ  "ΤΟ ΦΩΣ ΠΟΥ ΣΒΗΝΕΙ" μια από αυτές με εξαίρετη δομή, θέμα και ερμηνείες.




Το 2003 έχουμε την "ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΟΥΖΙΝΑ" του ΤΑΣΟΥ ΜΠΟΥΛΜΕΤΗ, μια σοβαρή εξαίρετη δουλειά διεθνούς αναγνώρισης



Το 2004 η προσπάθεια αυτή εντείνεται με μεγαλύτερη επιτυχία με τις "ΝΥΦΕΣ" του ΠΑΝΤΕΛΗ ΒΟΥΛΓΑΡΗ ταινία που απογείωσε εκ νέου τον Ελληνικό Κινηματογράφο με τεράστια επιτυχία και 700.000 εισητήρια, αριθμός που επανέφερε τις παλιές μέρες δόξας.



Ο ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ δίνει το 2005 ένα ακόμα κινηματογραφικό δυνατό εξαίρετο θέμα στο
"THE ZERO YEARS" με καθαρά αντιεξουσιαστική μηδενιστική διάθεση φωτογραφίζοντας τις ισοπεδωτικές αλλαγές που αλλοιώνουν την Ελληνική Κοινωνία και την κρίση που φωνάζει από μακριά.



Αρκετοί δημιουργοί μετά το 2005 προσεταιρίζονται τη σχολή του "ΔΟΓΜΑΤΟΣ 95" του Ευρωπαϊκού και ιδιαίτερα Σκανδιναβικού Κινηματογράφου.

Σημαντικές παρουσίες με τους:  ΡΕΝΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ "Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΚΤΗΝΟΥΣ",  ΝΙΚΟ ΠΕΡΑΚΗ "ΣΕΙΡΗΝΕΣ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ",  ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΤΣΙΑΜΠΑΣΑΚΟ  "Ο ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΦΥΛΑΚΑ"





Το 2007 η πολύ μεγάλη επιτυχία του ΓΙΑΝΝΗ ΣΜΑΡΑΓΔΗ  "EL GRECO"




Ο ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ επανέρχεται δριμύτατος το 2009 με το εξαίρετο πολεμικό κοινωνικό ιστορικό του δράμα "ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ" βασισμένο στην ανατομία του Εμφυλίου πολέμουτο 1949, μια συγκλονιστική πραγματικά ταινία


Το 2009 έρχεται με μια θριαμβική επαναφορά του σύγχρονου Ελληνικού Κινηματογράφου στα δρώμενα με τουλάχιστον ΤΕΣΣΕΡΕΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ που διέπρεψαν:

Στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ με τον ΠΑΝΟ ΚΟΥΤΡΑ και την ταινία του
"ΣΤΡΕΛΛΑ"


Επίσης με τον ΓΙΩΡΓΟ ΛΑΝΘΙΜΟ, έναν σκηνοθέτη με διεθνείς προεκτάσεις, που η δουλειά του αποκτά πλέον κανονικότητα. Δίνει το 2009 τον "ΚΥΝΟΔΟΝΤΑ" με διεθνή βράβευση στα OSCAR μάλιστα !!!!


και τέλος ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΤΣΙΤΣΟΣ με την "ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ" στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΛΟΚΑΡΝΟ


και από μια εξαίρετη νέα Ελληνίδα σκηνοθέτρια, την ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΜΑΝΤΑ με την
"ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ"


Στο μεσοδιάστημα 2000-2010 παρατηρείται ένα παράδοξο φαινόμενο σχετικά με την εμπορική επιτυχία και αποδοχή ταινιών στο Ελληνικό Κοινό.
Βλέπουμε δηλαδή πολλές κωμωδίες της περιόδου να έχουν πολύ μεγαλύτερη θέαση σε κοινό από βαριές και έντεχνες παραγωγές.

Οι μεγάλες επιτυχίες εκείνης της εποχής ήταν η "ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΟΥΖΙΝΑ" με 1.600.000 εισιτήρια, αριθμός τεράστιος όπως και οι "ΝΥΦΕΣ" με 700.000 εισιτήρια αντίστοιχα και ο "EL GRECO" με 800.000 εισιτήρια.

Το 2010 με 2011 μπαίνουμε σε μια εποχή, την εντελώς πρόσφατη που έχει πολλές και αξιόλογες παραγωγές.
Πριν μιλήσουμε για αυτές να δούμε ότι την εποχή εκείνη λειτουργούν στην Ελλάδα 400 Κινηματογραφικές αίθουσες πολλαπλού τύπου όχι με αποκλειστική κινηματογραφική χρήση.
Φυσικά οι Κινηματογραφικές αίθουσες στηρίζονται σχεδόν αποκλειστικά στην εισαγωγή ταινιών, κύρια από τις ΗΠΑ, του σωρού θα έλεγε κανείς με αμφιλεγόμενη ποιότητα.

Το 2011 λοιπόν έχουμε πολύ αξιόλογες παραγωγές:

"ΤΟ ΤΑΝΓΚΟ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ" του ΝΙΚΟΥ ΚΟΥΤΕΛΙΔΑΚΗ, ένα υπέροχο δράμα πολύ υψηλών προδιαγραφών με ερμηνείες υψηλότατου επιπέδου από τους ΓΙΑΝΝΗ ΣΤΑΝΚΟΓΛΟΥ, ΑΝΤΙΝΟΟ ΑΛΜΠΑΝΗ, ΒΙΚΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

"Η ΥΠΟΓΡΑΦΗ" του ΣΤΕΛΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΥ, ένα ακόμα υπέροχο δράμα με άριστες ερμηνείες και πλοκή από τους ΓΙΩΡΓΟ ΧΩΡΑΦΑ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΑΛΕΞΙΑ ΚΑΛΤΣΙΚΗ, ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΗΣ

Το 2012 επίσης το "ΑΝ" του ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ ΠΑΠΑΚΑΛΙΑΤΗ, μια αξιόλογη ταινία επίσης





Το 2013 είχαμε:

 εκ νέου ΠΑΝΤΕΛΗ ΒΟΥΛΓΑΡΗ και την "ΜΙΚΡΑ ΑΓΓΛΙΑ", εξαίρετη ταινία δημιουργία 

το "MISS VIOLENCE" του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΑΒΡΑΝΑ, ταινία που διακρίθηκε στο 70ο φεστιβάλ ΒΕΝΕΤΙΑΣ

"Ο ΕΧΘΡΟΣ ΜΟΥ" του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΕΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ 

"Η ΑΙΩΝΙΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑ" της ΕΛΙΝΑΣ ΨΥΚΟΥ

"WILD DUCK" του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΑΚΑΡΙΔΗ, μια ταινία με σημείο αναφοράς στην Οικονομική κρίση

"10η ΗΜΕΡΑ" του ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΖΩΜΕΝΟΥ, εξαίρετη επίκαιρη ταινία με θέμα την μετανάστευση



Οι προσπάθειες συνεχίζονται και το 2014 είχαμε εκ νέου την ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΜΑΝΤΑ να δίνει μια ακόμα εξαίρετη ταινία, το "ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ", μια πολύ όμορφη και λυρική ταινία που υπόσχεται συνέχεια για την εξαίρετη σκηνοθέτρια

ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ

Η Ελληνική αγορά, μεσούσης της μεγάλης οικονομικής κρίσης, εμποδίζει την είσοδο στο χώρο του Κινηματογράφου μεγάλων επενδύσεων.

Έτσι οι όποιες προσπάθειες προέρχονται με τρόπο αποσπασματικό από το μεράκι, το πάθος, την τρέλα των σκηνοθετών σε ένα μέλλον που κανείς δεν μπορεί να καθορίσει

Φίλες και φίλοι

κάναμε μια "φιλότιμη" θα έλεγα προσπάθεια να "συμπιέσουμε" την ΙΣΤΟΡΙΑ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ σε μια ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ της μίας ανάγνωσης

Ο Σκοπός είναι να έχει κάθε ΣΙΝΕΦΙΛ μια γενικόλογη παρουσίαση της μεγάλης αυτής ιστορίας σε μια δυνατότητα εύκολης πρόσβασης.

Αν το καταφέραμε θα το κρίνετε εσείς με τα σχόλια και τις παρατηρήσεις σας στην όποια κουβέντα μπορεί να ξεκινήσει πάνω στο θέμα

Έξω από αυτό ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ έχει τεράστια καλλιτεχνική και πολιτιστική προσφορά όλα αυτά τα χρόνια της ύπαρξής του.
Έχει γαλουχήσει εκατομμύρια Ελλήνων, έχει γίνει κτήμα ζωής, έχει γίνει τρόπος ζωής και κουβέντας.

Και σίγουρα έχει υποτιμηθεί διεθνώς καθώς, αν είχε είτε περισσότερα μέσα αλλά και πιο οργανωμένη στήριξη θα είχε διεκδικήσει την έτσι κι αλλιώς μεγαλύτερη διάκριση που δικαιούται.

Εμείς είμαστε εδώ για να τον ζούμε, να τον αγαπάμε, να συνοδεύει τις στιγμές μας.

Τέλος, να πω, ότι το παρόν θέμα, αναρτάται επίσης και ως ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ στο ιστολόγιο για να υπάρχει άμεση εύκολη πρόσβαση στον αναγνώστη.



6 σχόλια:

  1. Καλημέρα αγαπημένε μου φίλε.
    Λατρεύω τον παλιο Ελληνικο κινηματογραφο και ανηκω σε ολους οσους τον χαρακτηρίζουν "αθάνατο".
    Χαρηκα παρα παρα πολυ που μεσω του υπεροχου αφιερωματος - επισκόπησης που έκανες μου έδωσες την ευκαιρία να μάθω την ιστορία του.
    Ενδιαφέρον πολύ και άρτια παρουσίαση όπως πάντα.
    Ευχαριστούμε πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγώ σε ευχαριστώ Κική μου για την παρουσία σου και τα λόγια σου. Χαίρομαι ιδιαίτερα που σου άρεσε. Καλή συνέχεια.

      Διαγραφή
  2. Δε θα χαρακτήριζα αυτή την προσπάθεια απλά "φιλότιμη"!
    Εξαιρετική δουλειά, που θα ανατρέχουμε σε αυτή κάθε φορά που θέλουμε να θυμηθούμε κάτι!
    Ευχαριστούμε!!!
    Καλή Κυριακή!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά Μαρία μου....! ευχαριστώ για τα λόγια σου. Φυσικά στη διάθεσή σου για κάθε ενημέρωση. Καλή συνέχεια καλή μου.

      Διαγραφή
  3. Πωπωπω τι έκατσες και εφτιαξες; Αυτή η ανάρτηση πρέπει να γίνει τευχάκι να μπει στη βιβλιοθήκη. Είχαμε δηλαδή κινηματογράφο πριν το 40; Εντυπωσιάστηκα τώρα! Μπράβο μας! Αν και μικρή χώρα έχουμε βγάλει αριστουργήματα!! Ευχαριστούμε τόσο πολύ για το μεράκι σου Γιάννη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πάρα πολύ για τα λόγια και τις παραινέσεις σου Χριστίνα. Είχαμε ναι Κινηματογράφο προπολεμικά και κάποια από αυτά έγραψαν και μεγάλη ιστορία καθώς βλέπεις.
      Ο Κινηματογράφος μας είναι ζηλευτός και μακάρι να είχε τους πόρους και την προώθηση που του άξιζε.
      Καλή συνέχεια να έχεις.

      Διαγραφή