Παρασκευή, 27 Ιουνίου 2014

Η Τέχνη της Αφίσας στον Κλασικό Κινηματογράφο (Μέρος 2ο)

Νάμαστε και πάλι Φίλες και Φίλοι.....
το καλοκαίρι τρέχει θα έλεγα με τον δικό του γρήγορο ρυθμό.
Η Αλήθεια είναι ότι μόλις τις τελευταίες μέρες νιώσαμε για τα ...καλά την κάψα του καλοκαιριού.
Μια κάψα που, φέρνει και ζωντανεύει την Κινηματογραφική Μνήμη, χαλαρώνει και δημιουργεί εμπνεύσεις σε όμορφα ταξίδια στα παλιά κλασικά Κινηματογραφικά δρώμενα.
Σήμερα λοιπόν.....θα συνεχίσουμε το όμορφο ταξίδι που ξεκινήσαμε στις ΠΑΛΙΕΣ ΑΦΙΣΕΣ που αναπαριστούσαν μέρη από ταινίες του.
2ο Μέρος λοιπόν αγαπητές φίλες και φίλοι στο ταξίδι μας......
Πάμε για να θυμηθούμε. Χαλαρώστε, ποτάκι, μουσικούλα και ξεφυλλίζουμε.....


Ξεκινάμε το εικαστικό μας ταξίδι με ένα ....θρυλικό Κινηματογραφικό αριστούργημα που άφησε εποχή:
O CHARLES VIDOR σκηνοθετεί το μοναδικό FILM NOIR 
"GILDA"
Η Κινηματογραφική "Θεά"  RITA HAYWORTH περνάει σαν θρύλος από τα καρέ της ταινίας χαρίζοντάς μας μοναδικές στιγμές ερμηνείας.


Δίπλα της ο μεγάλος GLENN FORD





Μια Ταινία που εικαστικά ήταν αδύνατον να μην παράγει και ....Τέχνη.......με τις αφίσες και τη ζωγραφική που ενέπνευσε.....
*********************************************************************************************************

Τι έχουμε εδώ ;;;;;  Μα τι άλλο ; το ΚΛΑΣΙΚΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ ενός ΤΕΡΑΣΤΙΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥ.
Βρισκόμαστε στα 1960 και ο ALFRED HITCHCOCK δίνει στον κόσμο της Τέχνης την

"ΨΥΧΩ"

Και φυσικά η τέχνη ακολουθεί το μεγάλο αυτό Ψυχολογικό αριστούργημα...



Ο ANTHONY PERKINS & η JANET LEIGH συγκροτούν ένα μνημειώδες ψυχολογικό αριστούργημα που περνάει συλλεκτικό στον Κόσμο της Τέχνης και όχι μόνο.




**********************************************************************


Εδώ πάμε στον ΣΟΒΙΕΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ και στον Μεγάλο Σκηνοθέτη
GRIGORI KOZINTSEV

Το 1964 δίνεται στο Κινηματογραφικό Κοινό το κλασικό Ιστορικό Σαιξπηρικό Δράμα 

"HAMLET"


*************************************************************


Γυρίζουμε πίσω στα 1960 με τον μεγάλο Σκηνοθέτη GEORGE CUKOR να γυρίζει
τη Μουσική ρομαντική Comedy

"LET'S MAKE LOVE"

Διάχυτος, τρυφερός, ρομαντικός ερωτισμός, από ένα μεγάλο ερμηνευτικό δίδυμο:
MAIRILYN MONROE- YVES MONTAND


Και βέβαια η .....τέχνη της αφίσας δεν αφήνει την έξοχη αυτή ταινία ......"ανακμετάλλευτη".....


*************************************************************************************************************


Ταξιδεύουμε πολλά χρόνια πίσω.....στην εποχή του ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΥ.
Στη "ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ" του ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΕΞΠΡΕΣΣΙΟΝΙΣΜΟΥ, στα 1927 όπου η Κοινωνία έβραζε με τις τεράστιες αλλαγές που ερχόταν.
Ο Θρύλος FRITZ LANG δίνει στο κόσμο της Τέχνης ένα ΜΝΗΜΕΙΑΚΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ
"ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ"


BRIGITTE HELM, ALFRED ABEL, GUSTAV FROHLICH οι βασικοί ερμηνευτές της θρυλικής αυτής ταινίας.
Θησαυρός οι ΑΦΙΣΕΣ ΤΕΧΝΗΣ που κατέκλυσαν το χώρο πάνω στη μεγάλη αυτή ταινία





****************************************************************


Φτάνουμε λίγο πριν τον Μεγάλο Αντιφασιστικό Πόλεμο, όπου η περιρρέουσα ατμόσφαιρα δίνει στα
1942 ένα άλλο ΘΡΥΛΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΠΟΙΗΜΑ
MICHAL CURTIZ    "CASABLANCA"
HUMPHREY BOGART & INGRID BERGMAN
PAUL HENREID
καθηλώνουν ολάκερες γενιές θεατών κάθε ηλικίας....



Η Τέχνη της αφίσας και της ζωγραφικής βρίσκει έναν ακόμα θησαυρό έμπνευσης........δίνοντας τα δικά της αριστουργήματα....





******************************************************************

Και το 2ο Μέρος του αφιερώματός μας θα κλείσει με κάτι σύγχρονο, ερωτικό και ....τολμηρό, καλοκαίρι γαρ.....

Το 2000 ο SALVATORE SAMPERI σκηνοθετεί την 
"MALIZIA"
ανάβοντας στην κυριολεξία .....φωτιές στα καρέ και στη σκηνή με την απόλυτα αισθησιακή και ερωτική LAURA ANTONELLI

Φυσικά από κοντά τους δεν ήταν δυνατόν να λείψουν οι πανέμορφες ΑΦΙΣΕΣ ΕΠΟΧΗΣ...




Ελπίζω να χαλαρώσατε φίλες και φίλοι στο όμορφο αυτό ταξίδι.........
Κρατάμε τις μνήμες, τις εικόνες, τις ζωγραφιές, τις στιγμές......

Συνεχίζεται.......................




Παρασκευή, 20 Ιουνίου 2014

ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ: "ΜΙΑ ΤΡΕΛΗ-ΤΡΕΛΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ" Ξέφρενο Καλοκαιρινό Γέλιο

Καλοκαιράκι Φίλες και Φίλοι του CINEFIL.....
Παρά την ...ολοφάνερη ...αστάθειά του και την ....τρέλα που κουβαλάει μέχρι τώρα στις αλλαγές του καιρού του,
το καλοκαιρινό χρώμα, το άρωμά του, το ξεσήκωμα των αισθήσεών του, απαιτούν αλλαγή διάθεσης με πολλά μα πολλά χαμόγελα....!
Και βέβαια το καλοκαιράκι δεν μπορεί να μην έχει μεγάλες δόσης ....Τρέλας, χιούμορ και άφθονου αυθόρμητου γέλιου....
Σαν τέτοιο λοιπόν θαρρώ δεν υπάρχει καλύτερη ιδέα από τον Αθάνατο ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.....!
Πάμε λοιπόν αγαπητές Φίλες και Φίλοι να ανασύρουμε μια από τις καλύτερες δημιουργίες του Ελληνικού ΚΙνηματογράφου από έναν ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟ.

ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ

"ΜΙΑ ΤΡΕΛΗ-ΤΡΕΛΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ"



Ο Μεγάλος μας δημιουργός, ΝΤΙΝΟΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ "πατάει" πάνω στο εκπληκτικό ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΟ "ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΤΟΥΣ ΣΚΛΗΡΟΥΣ" με δουλεμένο ΣΕΝΑΡΙΟ των μεγάλωνΠΟΛΥΒΙΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ και ΝΙΚΟΥ ΤΣΙΦΟΡΟΥ και δίνει στον Κινηματογράφο μας μία από τις ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ στο χώρο της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΩΜΩΔΙΑΣ.
ΠΡΕΜΙΕΡΑ:  25 ΟΚΤΩΒΡΗ 1965
ΕΙΣΗΤΗΡΙΑ Α' ΠΡΟΒΟΛΗΣ:  521134 Θεατές, αριθμός από τους μεγαλύτερους για εκείνην την εποχή.



Η Τεράστια επιτυχία της αξέχαστης αυτής κωμωδίας οφείλεται στο ΑΒΙΑΣΤΟ ΓΕΛΙΟ που έβγαζε κάθε στιγμή,
σε μια πρωτόγνωρη για τα Ελληνικά δεδομένα ανατρεπτικότητα στο χιούμορ, με το "τρελό" να δίνεται με τρόπο τόσο γλυκό, τόσο φωτεινό και τόσο τρυφερό που πραγματικά νομίζω το θέμα της είναι ΑΞΕΠΕΡΑΣΤΟ διαχρονικά.
Βέβαια πέραν του ίδιου του σεναρίου, της άριστης Σκηνοθεσίας και των λοιπών συντελεστών της παραγωγής που θα αναφέρουμε, τεράστιο ρόλο στην επιτυχία και στην καταξίωση της ταινίας έπαιξαν οι ΑΝΕΠΑΝΑΛΗΠΤΕΣ ΔΡΟΣΕΡΕΣ ΞΕΦΡΕΝΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ μιας πλειάδας ΗΘΟΠΟΙΩΝ που δεν έχεις πραγματικά την ....τύχη να συναντήσεις εύκολα.



ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΠΑΡΑΓΩΓΗ:  FINOS FILMS
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  ΝΙΚΟΣ ΚΑΒΟΥΚΙΔΗΣ
ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ:  ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΛΕΡΥ
ΜΑΚΙΓΙΑΖ:  ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΕΛΕΣΙΔΗΣ, ΑΡΓΥΡΩ ΚΟΥΡΟΥΠΟΥ
ΜΟΝΤΑΖ:  ΠΕΤΡΟΣ ΛΥΚΑΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ:  ΜΙΜΗΣ ΠΛΕΣΣΑΣ
Αντιλαμβάνεστε στην πρώτη ματιά το ειδικό ....βάρος των δημιουργών της ταινίας, οι οποίοι έδωσαν ότι καλύτερο

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ στο ρόλο της ΜΙΚΑΣ (Α' ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ)
ΑΛΕΚΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ στο ρόλο του ΑΝΔΡΕΑ (Α' ΑΝΤΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ)
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ στο ρόλο του πατέρα ΣΤΕΛΙΟΥ (Β' ΑΝΤΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ)
ΜΑΙΡΗ ΑΡΩΝΗ στο ρόλο της μητέρας ΤΖΙΝΑΣ, της ....θρυλικής ΠΑΣΤΑ ΦΛΩΡΑΣ (Β' ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ)
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΛΙΒΩΚΑΣ στο ρόλο του ΜΙΚΗ (Β' ΑΝΤΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ)
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΩΓΟΥ στο ρόλο της ΣΙΣΣΥ (Υποστηρικτικός γυναικείος ρόλος)
ΑΛΕΚΟΣ ΤΖΑΝΕΤΑΚΟΣ στο ρόλο του ΜΙΛΤΟΥ (Υποηστικτικός αντρικός ρόλος)
ΛΙΛΥ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ στο ρόλο της ΝΑΝΑΣ (Υποστηρικτικός γυναικείος ρόλος)
ΑΘΗΝΟΔΩΡΟΣ ΠΡΟΥΣΑΛΗΣ στο ρόλο του ΜΑΝΩΛΗ
ΝΙΤΣΑ ΜΑΡΟΥΔΑ στο ρόλο της ΦΙΛΙΩΣ


ΤΟ ΘΕΜΑ

Ποιος δεν θυμάται άραγε το .......απίθανο, ξεκαρδιστικό, ...εξωφρενικό θέμα της ταινίας ;;;
Μια τρελή-τρελή οικογένεια λοιπόν:
Η Μίκα είναι μια νεαρή γυναίκα που ζει στην τρελή αυτή οικογένεια. Η μητέρα της, η Πάστα Φλώρα, είναι αλλοπαρμένη, η μικρή της αδελφή ανεξέλεγκτη και ο σχεδόν διαζευγμένος με τη μητέρα της πατέρας, είναι καλός αλλά δειλός. Ενώ είναι αρραβωνιασμένη με τον Μίκη, μια μέρα πριν το γάμο τους, πηγαίνει στη Βενετία και παντρεύεται τον Ανδρέα, ο οποίος αφού ανακαλύπτει την φύση της οικογένειας της, χωρίζει την Μίκα και αναλαμβάνει να τους λογικέψει. Εκεί ξεκινάνε τα παντελώς ανατρεπτικά και ξέφρενα για το συντηρητικό status μια μεσοαστικής Ελληνικής Οικογένειας.
Οι ΑΤΑΚΕΣ που "σκάνε" στην ταινία είναι πραγματικά απίστευτες.......!!!!! και δοσμένες με τέτοιο τρόπο που συνηγορούν και αποδεικνύουν την ...τρελή υφή της ΟΙκογένειας....!
TRIVIA και ΣΧΟΛΙΑ (Δοσμένα μέσα από την επίσημη Ιστοσελίδα της FINOS FILMS www.finosfilm.com )
Η ταινία αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού έργου του Νίκου Τσιφόρου και του Πολύβιου Βασιλειάδη "Οι Γυναίκες Προτιμούν τους Σκληρούς"
Το έργο αποτελεί ένα από τα πιο αγαπημένα του ελληνικού κοινου διαχρονικά, ενώ ανέδειξε την έξοχη Μαίρη Αρώνη με το ρόλο της ως "Πάστα Φλώρα"

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ρόλο της "Πάστα Φλώρα" είχε προτείνει αρχικά ο Φίνος στην Ρένα Βλαχοπούλου, αλλά εκείνη αρνήθηκε, μη θέλοντας να παίξει τη μητέρα της Καρέζη για λόγους γυναικείας φιλαρέσκειας. 

Η ταινία αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές επιτυχίες της Τζένης Καρέζη, με ένα μεγάλο μουσικοχορευτικό φινάλε σε μια χάρτινη Βενετία, όπου ο Γιάννης Βογιατζής τραγουδάει στα ιταλικά το τραγούδι "Η πρώτη μας νύχτα", το οποίο είχε πρωτοτραγουδήσει ο Λάκης Παυλίδης στα ελληνικά, στην ταινία "Μερικοί το Προτιμούν Κρύο". 

Κορυφαία ατάκα της Μαίρης Αρώνη, σε πρόταση της Καρέζη να κάνει δίαιτα με σαλάτες: "Και οι αγελάδες τρώνε σαλάτες, αλλά είναι τετράπαχες!"




Η Φωτογραφία της Ταινίας του ΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΟΥΚΙΔΗ είναι εκπληκτική. Έντονο, υπέροχο χρώμα, γεμάτο φως, κύριο χαρακτηριστικό μιας σειράς επίσης Σκηνοθετικής πινελλιάς του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ σε όλα του τα έργα, γεμάτα φως, χρώμα, έντονα χρώματα, κοντράστ εναλλαγής.
Η Μουσική του ΜΙΜΗ ΠΛΕΣΣΑ χαρακτηριστική όπως πάντα άλλωστε στα έργα του.
Οι ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ του ΓΙΑΝΝΗ ΦΛΕΡΥ δίνουν το δικό τους χρώμα. Ίσως το έργο λίγο να κάνει "κοιλιά" στο φινάλε με το έντονο Βενετσιάνικο χορογραφικό του μέρος που σαν να δείχνει να τραβάει λίγο σε μάκρος αλλά γενικά είναι άψογη.



ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ

ΑΛΕΚΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ-ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ
Το βασικό πρωταγωνιστικό δίδυμο της ταινίας, οι δύο πρώτοι ρόλοι είναι ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟΙ.....!!!!
Τι να σταθείς τώρα να ....κρίνεις για δύο ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ στον Ελληνικό Κινηματογράφο που "χορεύουν" τα είδη του στα δάχτυλα του χεριου τους χαρακτηριστικά.
Έχοντας και οι δύο το στοιχείο του χιούμορ και της Κωμωδίας σε ιδιαίτερα ανεπτυγμένο τόνο, είχαν ήδη μεγαλουργήσει πάλι σαν κορυφαίο δίδυμο και στο "ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ" το 1964. Απλά εδώ συνεχίζουν.....! και μεγαλουργούν.....!
ΜΑΙΡΗ ΑΡΩΝΗ
ΚΟΡΥΦΑΙΑ πραγματικά η μεγάλη Ηθοποιός μας, μια εμβληματική μορφή πραγματικά, εδώ η ερμηνεία της ΑΛΛΟΠΑΡΜΕΝΗΣ ΠΑΣΤΑ ΦΛΩΡΑΣ είναι μακράν για ΒΡΑΒΕΙΟ....ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ.....!!!! Εντελώς στο δικό της .....κόσμο, μοναδικά αφηρημένη, εκφραστική, σαν να μην συμβαίνει τίποτα ολόγυρά της, δίνει ένα ΡΕΣΙΤΑΛ Ερμηνείας.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αγαθός Πατέρας ΣΤΕΛΙΟΣ.....! μια κλασική φιγούρα "χαζομπαμπά" και πιεσμένου συζύγου, μια παραπλήσια εκδοχή με το ρόλο που ερμήνευσε στο "ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ", ο μεγάλος μας Ηθοποιός δίνει αυτό που ξέρει.....! και το κάνει με τρόπο ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ.....!!!
Οι ατάκες του με την τρελοπαρμένη του σύζυγο είναι αμίμητες.....! η ...αφύπνιση του "εγώ" του και των αντανακλαστικών του δίνεται με τρόπο γραφικής λατρεμένης φιγούρας ΜΠΑΜΠΑ-ΣΥΖΥΓΟΥ στην Ελληνική Οικογένεια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΛΙΒΩΚΑΣ
Ο ....Αμίμητος ΜΙΚΗΣ.....! Ο Μοσχαναθρεμμένος γαμπρός, το πλουσιόπαιδο του Μπαμπά    "Μα Μίκα.....τι θα πει ο Μπαμπάς....έχω ράψει και σακάκι...." είναι ΑΝΕΠΑΝΑΛΗΠΤΕΣ στον Κινηματογράφο μας και ο Γλυκύτατος Μεγάλος αυτός Ηθοποιός μας τις δίνει με τρόπο που μονάχα εκείνος ξέρει....!
Επίσης όλοι οι άλλοι ερμηνευτές είναι χαρισματικοί και εξαιρετοι στο ρόλο τους.



ΘΡΥΛΙΚΕΣ ΑΞΕΧΑΣΤΕΣ ΑΤΑΚΕΣ της ΤΑΙΝΙΑΣ

Πάμε να θυμηθούμε κάποιες ατάκες που άφησαν κυριολεκτικά ....εποχή από τη συγκεκριμένη ταινία λιώνοντάς μας κυριολεκτικά στο γέλιο, αποδεικνύοντας το τεράστιο συγγραφικό ταλέντο των σεναριογράφων της εποχής αλλά και τον εκφραστικό τρόπο των Ηθοποιών που τις δούλεψαν.
Κάθε σύγκριση με τις σημερινές δήθεν αστείες ατάκες της θεατρικής Ελληνικής ....θεατρικής σκηνής σε κάνει να βάζεις τα ...κλάματα από την πνευματική ένδεια και το εκφραστικό κενό:


Πάστα Φλώρα: Ζορζ, πώς τον λέγανε εκείνον τον άνθρωπο στη μυθολογία, που πήγαινε κάθε πρωί ένας γύπας
 και του 'τρωγε το συκώτι;
Ζορζ: Δεν ξέρω, κυρία Τζίνα.
Μαίρη: Προμηθέα.
Πάστα Φλώρα: Όχι, καλέ, ο Προμηθέας είναι βιβλιοπωλείο.

Μίκα: Πώς το λένε εκείνο το ουγγαρέζικο έθιμο, που άμα σπας ένα ποτήρι φέρνει ευτυχία;
Ανδρέας: Γκούλατσακ.
Μίκα: Μπα, το ξέρεις;
Ανδρέας: Ξέρω κι ένα άλλο ελληνικό, που σπας ένα κεφάλι και φέρνει δυστυχία.

Πάστα Φλώρα: Φαντάζομαι θα φας μαζί μας. Μια και μας παντρεύτηκες, πρέπει να φας μαζί μας.

Μίκης: Ελπίζω, dear sir, τώρα που γνωριστήκαμε, να 'ρθείτε και στο γάμο μου, με τη γυναίκα σας,
 φυσικά.
Μίκα: Μίκη, αδύνατον.
Μίκης: Γιατί;
Μίκα: Για τεχνικούς λόγους. Και πρέπει να σας γνωρίσω εσάς τους δυο. Κύριοι, ο αρραβωνιαστικός
 μου, ο άντρας μου.

Στέλιος: Ποιος σκοτώθηκε;
Σίσυ: Ο Μίκης, μπαμπά, χτύπησε μ' ένα αυτοκίνητο;
Στέλιος: Βρε, το καημένο το παιδί... Πέθανε πολύ;


Πάμε τώρα και να θυμηθούμε μερικές από τις πλέον απίθανες στιγμές της ταινίας:
Εδώ......Μιλάμε για ....ΞΥΛΟ.....!!!! Πολύ ξύλο......!!!!! απολαύστε το.....!!!



ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ-ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ, Γαμπρός και ...Πεθερός καταστρώνουν σχέδιο δράσης....!



Χαρείτε λοιπόν αγαπητές φίλες και φίλοι, μέσα στο καλοκαίρι μας, μια από τις πλέον δροσερές, εκπληκτικές, φωτεινές και ξεκαρδιστικές τρελές κωμωδίες του Ελληνικού Κινηματογράφου...

Δευτέρα, 16 Ιουνίου 2014

Ανάγκη για ...Ανάσες


Αγαπητές Φίλες και Φίλοι........
στην μόνιμη και διαρκή επικοινωνία μας και το κινηματογραφικό ταξίδι
θέλω να μοιραστώ μαζί μια κατάσταση:
Αυτή την εποχή νιώθω και είμαι έντονα πιεσμένος στο χρόνο με έντονα τα σημάδια της εκφραστικής κούρασης.
Στον όμορφο κόσμο του διαδικτύου, είμαι συνδεδεμένος και πορεύομαι παρακολουθώντας γύρω στα 125 Ιστολόγια φίλων, τα οποία γύρω στα 20-30 έχουν καθημερινή ροή δημιουργίας και ανάρτησης.
Η προσωπική μου δουλειά στο CINEFIL είναι περίπου αυστηρά μία ανάρτηση ανά 4 ημέρες. 
Για να "βγεί" αυτό χρειάζεται κάθε θέμα να προετοιμαστεί, να βρεθούν εμπνεύσεις, να εντοπισθούν οι πηγές, το φωτογραφικό υλικό, η βιβλιογραφία, οι μεταφράσεις. 
Με δεδομένη την εποχιακή μου κούραση και πνίξιμο χρόνου δεν θέλω να "παρεξηγηθώ" από καθυστέρηση στην ανάρτηση και παρουσίαση θεμάτων.
Όπως επίσης και το σημαντικότερο: τυχόν απουσία μου από τους δικούς σας χώρους φυσικά και δεν σημαίνει απολύτως τίποτα παρά πραγματική έλλειψη χρόνου, πνίξιμο λόγω υποχρεώσεων και έντονης κούρασης.
ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΔΩ....ΠΟΡΕΥΟΜΑΣΤΕ.....
Πάμε και κανένα καλοκαιρινό Σινεμαδάκι αν βρούμε, όπως στη φωτογραφία, κάτι όμορφο...
Φιλιά.........

Πέμπτη, 12 Ιουνίου 2014

ΤΖΑΒΑΛΑΣ ΚΑΡΟΥΣΟΣ: Μια εμβληματική Μορφή Τέχνης και Αγώνα

Φίλες και Φίλοι του CINEFIL
στα πλαίσια του ταξιδιού μας στον Κόσμο και τις Μορφές των μεγάλων Ελλήνων Ηθοποιών, 
Ηθοποιών που σημάδεψαν την Ελληνική υποκριτική Τέχνη στο μέγιστο, σήμερα έχουμε την Τιμή να σταθούμε σε μια Τεράστια μορφή στο χώρο του ΘΕΑΤΡΟΥ και ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ μας.
Κυρίες και Κύριοι, έχω την Τιμή νας σας παρουσιάσω έναν εμβληματικό Ηθοποιό που αν δεν κόβονταν το νήμα της ζωής του από τους δυνάστες του, σήμερα θα μιλάγαμε για μία από τις ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΜΟΡΦΕΣ στην Υποκριτική μας Ιστορία.

ΤΖΑΒΑΛΑΣ ΚΑΡΟΥΣΟΣ


Ο ΤΖΑΒΑΛΑΣ ΚΑΡΟΥΣΟΣ δεν ήταν απλά ένας ανυπέρβλητος Ηθοποιός και άνθρωπος της Τέχνης.
Ήταν ένας ΜΑΧΙΜΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ στο πεδίο των ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ του ΛΑΟΥ μας.
Ήτανε μια ζωντανή σημαία των λαϊκών αγώνων και πριν τη Χούντα αλλά κορύφωσε την παρουσία του στον αντιδικτατορικό αγώνα από κάθε μετερίζι....
Ποτέ του δεν "οχυρώθηκε" στην ασφάλεια και στη σιγουριά της επωνυμίας και της αναγνώρισης. Παρέμεινε μαχητής και αγωνιστής στην πρώτη γραμμή στις αξίες που υπηρετούσε.


8 ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ 1904-3 ΓΕΝΑΡΗ 1969
Έφυγε από τη ζωή, πρόωρα καθώς θα δούμε, στα 65 μόλις χρόνια του.
Γεννήθηκε στη ΛΕΥΚΑΔΑ και εμφανίστηκε πρώτη φορά στο ΘΕΑΤΡΟ, στο οποίο έκανε ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΚΑΡΙΕΡΑ με τον θίασο ΒΕΑΚΗ-ΝΕΖΕΡ.
Έκανε ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ στη ΓΑΛΛΙΑ αλλά και σε άλλες χώρες με συνεχή επιμόρφωση πάνω στο αντικείμενο της Υποκριτικής.
Αποτελούσε μέλος της "ΧΡΥΣΗΣ ΕΠΟΧΗΣ" του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ μαζί με τον ΦΩΤΟ ΠΟΛΙΤΗ.
Στη συνέχεια συγκρότησε το δικό του θίασο και μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με τον ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ στο ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ.

Στα Ελληνικά θεατρικά και καλλιτεχνικά δρώμενα θεωρείται ΔΙΑΔΟΧΟΣ του ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΒΕΑΚΗ και αντιλαμβανόμαστε καλά τι σημαίνει αυτό για την αξία του.
Εμείς θα σταθούμε εδώ στα ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ του μεγάλου μας Ηθοποιού.


ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Παρά το ότι δεν έγινε ευρύτερα γνωστός ο ΤΖΑΒΑΛΑΣ ΚΑΡΟΥΣΟΣ στον Κινηματογράφο, και αυτό είναι φυσικό καθώς έφυγε από τη ζωή στην ανατολή της χρυσής περιόδου του Κινηματογράφου μας, βλέπουμε ότι πίσω του αφήνει ένα ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΟ ΕΡΓΟ στην ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ του.
31 ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ
Από το 1933, πρώτη εμφάνιση στην ταινία "ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ" του μεγάλου ΠΕΛΟΥ ΚΑΤΣΕΛΗ 
Ως το 1967 στην πολύ γνωστή Κωμωδία Ηθών του ΣΤΕΛΙΟΥ ΖΩΓΡΑΦΑΚΗ  "ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΔΙΑΓΩΓΗ ΜΗΔΕΝ"


Οι ρόλοι τους οποίους υποδήθηκε ο ΚΑΡΟΥΣΟΣ δεν ήταν πρώτου αντρικού ρόλου.
Στον Κινηματογράφο, η δράση του ήταν σε μια σειρά δεύτερων αντρικών ρόλων κρίσιμων για την πλοκή και την υφή της ταινίας.
Ας προσπαθήσουμε να ξεχωρίσουμε μερικές ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ του στιγμές:
Έπαιξε σε αρκετά σημαντικά μελό δράματα της εποχής εκείνης, σε σημαντικές ταινίες "Βουκολικού" δράματος, ιστορικές ταινίες και αρχαία δράματα.
Το 1959 εμφανίζεται στο κοινωνικό μελόδραμα της ΜΑΡΙΑΣ ΠΛΥΤΑ  "ΝΑΥΑΓΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ" με τηνΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ, ΑΝΔΡΕΑ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗ, ΚΩΣΤΑ ΚΑΚΚΑΒΑ, ΕΛΕΝΗ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ
Το 1959 πάλι παίζει στην εξαίρετη ταινία του ΑΝΔΡΕΑ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥ  "ΜΑΤΩΜΕΝΟ ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΜΑ", ταινία με επίσημη συμμετοχή στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ 

Το 1959 έρχεται να πρωταγωνιστήσει σε μια ΜΕΓΑΛΗ ΤΑΙΝΙΑ του ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
"Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΣΤΕΝΑΓΜΩΝ", ιστορική ταινία του Ελληνικού Κινηματογράφου στο ρόλο του ΑΛΗ ΠΑΣΑ, στο πλάι της ΕΙΡΗΝΗΣ ΠΑΠΠΑ, και ΑΝΔΡΕΑ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗ



Πραγματικά συγκλονιστική ερμηνεία από τις μεγαλύτερές του στον Κινηματογράφο σε μια πολυβρβευμένη ταινία.
Το 1961 είναι η επόμενη ΣΗΜΑΔΙΑΚΗ αναφορά του στον Κινηματογράφο μας.
Ερμηνεύει με το κλασικό του δέος την αναπαράσταση της αρχαίας τραγωδίας "ΑΝΤΙΓΟΝΗ" τουΓΙΩΡΓΟΥ ΤΖΑΒΕΛΛΑ, τον ΤΕΙΡΕΣΙΑ.
Ταινία που πήγε πάρα πολύ μπροστά τη φήμη και την αξία του Κινηματογράφου μας.


Το 1962 συμμετέχει στο εξαίρετο Κοινωνικό δράμα του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ  "ΟΡΓΗ"
Το 1962 επίσης είχε μια ουσιαστική παρουσία στην μεγάλη ταινία του JULES DASSIN  "ΦΑΙΔΡΑ" με όλο εκείνο το θησαυρό των μεγάλων ηθοποιών της ταινίας αυτής.
Το 1965 το κοινωνικό μελό του ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΤΣΙΜΗΤΣΟΥΛΙΑ  "ΑΦΕΙΣΤΕ ΜΕ ΝΑ ΖΗΣΩ" με τουςΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΟΥΡΑΚΟΥ, ΘΑΝΟ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗ, ΜΕΜΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ.
Επόμενη μεγάλη του εμφάνιση είναι στην Κοινωνική αισθηματική comedy του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, το 1966,  "Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ" υποδυόμενος έναν αγέρωχο βετεράνο καπετάνιο ιδιοκτήτη ναυπηγείου όπου προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις απάνθρωπες "νεοφιλελεύθερες" απόψεις του γιού του.
Μαζί με τον ΓΙΩΡΓΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ και την ΛΙΛΙΑΝ ΜΗΝΙΑΤΗ


Τελευταία του και αξιομνημόνευτη εμφάνιση είναι επίσης στην comedy του ΣΤΕΛΙΟΥ ΖΩΓΡΑΦΑΚΗ "ΚΟΛΩΝΑΚΙ-ΔΙΑΓΩΓΗ ΜΗΔΕΝ", σε έναν ρόλο από τον οποίο του δίνεται η δυνατότητα να αποκαλύψει τα σάπια βάθρα μιας κοινωνικής τάξης νεόπλουτων στην Ελλάδα του 1960.

Αυτές ήταν κάποιες στιγμές επιλεγμένες στην Κινηματογραφική διαδρομή του ΤΖΑΒΑΛΑ ΚΑΡΟΥΣΟΥ 
Είναι γεγονός ότι το μεγάλο του ειδικό βάρος ήταν στο ΘΕΑΤΡΟ.....! Εκεί ήταν που μεγαλούργησε πραγματικά στα χρόνια αυτά.

Ο ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΤΖΑΒΑΛΑΣ ΚΑΡΟΥΣΟΣ

Ο Καρούσος ήταν Κομμουνιστής, ενεργό μέλος μάλιστα του Κ.Κ.Ε και καλλιτεχνικό του στέλεχος. Αυτό δεν τον εμπόδισε φυσικά να είναι αγαπητός και διαλεκτικός με όλους τους συναδέλφους γύρω του κάθε άποψης, την οποία σεβάστηκε στο ακέραιο.
Ήταν από τους πρώτους που συνέλαβε η Χούντα το 1967 και τον εξόρισε αμέσως στα ΓΙΟΥΡΑ. Στα ΓΙΟΥΡΑ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΚΕ....!
Για τη ΔΡΑΣΗ του και τους ΑΓΩΝΕΣ του μεταφέρουμε αυτούσιο κείμενο του δημοσιογράφουΔΗΜΗΤΡΗ ΓΚΙΩΝΗ όπως το διαβάσαμε στο Ιστολόγιο:  "Εκατό χρόνια να δουλεύεις, εκατό χρόνια να μορφώνεσαι"  (  http://ptheo.blogspot.gr/ )

Φαίνεται όμως ότι η υγεία του είχε λαβωθεί ανεπανόρθωτα. Πέθανε ουσιαστικά δολοφονημένος από τη δικτατορία.
 Οι αντιχουντικοί του Παρισιού τον αποχαιρέτησαν στο νεκροταφείο Bagnieux, όπου ετάφη. (Τον Μάιο του 1994 έγινε η ανακομιδή των οστών του στον οικογενειακό τάφο στη γενέτειρά του Λευκάδας. Στην ταφόπετρα του Παρισιού, αλλά και της Λευκάδας, χαράχτηκαν στα αρχαία και σε μετάφραση οι στίχοι του Αισχύλου από την τραγωδία «Αγαμέμνων»: «Να το υποφέρω δεν μπορώ, καλύτερα να πεθάνω. Είναι γλυκύτερος ο θάνατος από τη σκλαβιά».)
Πρόλαβε όμως, πριν φύγει από τη ζωή, να καταγγείλει στους διεθνείς οργανισμούς τη δικτατορία, να λάβει μέρος σε αντιχουντικές εκδηλώσεις και να γράψει το χρονικό «Γιούρα» -«προσωπική μαρτυρία ενός εξόριστου»- που πρωτοκυκλοφόρησε στο εξωτερικό. Η στεντόρεια φωνή του, ζεστή και ανθρώπινη, σκορπούσε ρίγη στους ακροατές του, ειδικότερα όταν απήγγελλε το πιο αγαπημένο του ποίημα, τον «Υμνο προς την ελευθερία» του Σολωμού.
ΑΠΟΗΧΟΣ

Ηταν από τις πλέον επιβλητικές μορφές του ελληνικού θεάτρου, με γόνιμη θητεία σε ρόλους απαιτητικούς του ελληνικού και του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Με σπουδές στη Νομική και στη Δραματική του Εθνικού Ωδείου, ξεκίνησε το 1924 σε ηλικία είκοσι ετών με τον θίασο Βεάκη. Υπήρξε για πολλά χρόνια στέλεχος του Εθνικού Θεάτρου κι έκανε δικούς του θιάσους, δίπλα στους πλέον επιφανείς ομοτέχνους του.
Την παραμονή της σύλληψής του γιόρταζε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά την εκατοστή παράσταση του έργου του Σέξπηρ «Ο έμπορος της Βενετίας», με τον ίδιο στο ρόλο του Σάιλοκ, σε δική του σκηνοθεσία, χωρίς να υποψιάζεται ότι ήταν το τελευταίο έργο που έπαιζε.

Θέατρο και εξορία
Θέατρο, αλλά και συμμετοχή στα κοινά, μέσα από τις γραμμές της Αριστεράς. Στην Κατοχή ήταν από τους πρωτοπόρους της οργάνωσης του ΕΑΜ Καλλιτεχνών. Και το τίμημα: Τον Μάιο του 1948συλλαμβάνεται «για μια μικρή ανάκριση» και εξορίζεται σε Ικαρία και Μακρόνησο. Παρηγοριά η εκλεκτή παρέα: Ρίτσος, Πατρίκιος, Λειβαδίτης, Κατσαρός, Κορνάρος, Φωτιάδης, Λουντέμης, Κουλουφάκος, Πικρός, Κούνδουρος, Θεοδωράκης, Μπιθικώτσης, Φραγκιάς, Καστανάκης, Δαγκλής, Βουρνάς κ.ά. Και από γυναίκες: Παΐζη, Καλλιανέση (κοντολογίς μια εθνική -ή... αντεθνική- τέχνης Ελλάδας).
Ακολουθεί ο Αϊ-Στράτης, για ν' απολυθεί στο τέλος του 1951 -όχι οριστικά, αλλά ως αδειούχος. Και έμεινε αδειούχος στο υπόλοιπο της ζωής του. Που σημαίνει ότι τον έπιαναν όποτε ήθελαν. Οπως έγινε την άνοιξη του 1953, για ν' αφεθεί και πάλι (πάντα με άδεια) το φθινόπωρο του ίδιου χρόνου. Οπως έγινε και την 21η Απριλίου 1967.
Αναφερόμενη στο χρονικό «Γιούρα» του πατέρα της, η κόρη του, Δέσποινα Καρούσου (ποιήτρια και μεταφράστρια - να μνημονεύσω ιδιαίτερα τη δίτομη έκδοση «Τα άνθη του κακού» του Μποντλέρ, εκδ. Γκοβόστη), γράφει στο βιβλίο που του αφιέρωσε με τίτλο «Δεν έχει θέατρο απόψε...» (εκδ. Ergo): «Διαβάζοντάς το συγκλονίστηκα. Μια φράση του όμως πέρασε απαρατήρητη: "Δεν έχει θέατρο απόψε...". Συνειδητοποίησα το μέγεθος της τραγωδίας που σήμαινε για τον ηθοποιό, τον δοσμένο στην τέχνη του, όταν άρχισα να ασχολούμαι και να ερευνώ τη θεατρική του υπόσταση».
Γράφει προφητικά ο ίδιος ο Καρούσος στα «Γιούρα»: «Εκλογές περιμέναμε. Η ζωή κυλούσε ειρηνικά και ήρεμα παρά τους κραυγαλέους τίτλους των εφημερίδων. Ο πόλεμος δεν έλυσε κανένα ζήτημα (...). Και νάτος πάλι ο εμφύλιος πόλεμος. Αναπάντεχα, απροσδόκητα. Γιατί είναι εμφύλιος πόλεμος. Αρχίζει βέβαια με την επικράτηση των σκοτεινών δυνάμεων. Μ' αυτό δεν αλλάζει τη σημασία του. Θάναι βουβός, μακρύς, ατελείωτος και θα λήξει μέσα στις φλόγες».

Αυτός ήταν ο μεγάλος μας ηθοποιός.........
Μια επιβλητική κλασική μορφή στο ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ και ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ που τίμησε στο ακέραιο την Τέχνη του και το 
Λαό του....

.