Τρίτη, 4 Νοεμβρίου 2014

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ: Ο "Πατερας" του Ελληνικού Αστυνομικού Μυθιστορήματος στον Κινηματογράφο

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ

Ο Σεναριογράφος των κατ' εξοχή ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ 
του Ελληνικού Κινηματογράφου

Ο Πνευματικός δημιουργός και εμπνευστής του ΑΣΤΥΝΟΜΟΥ ΜΠΕΚΑ στην 
Ελληνική Φιλολογία του Αστυνομικού Noir Μυθιστορήματος
Ποιος αλήθεια δεν γνωρίζει τον θρυλικό Αστυνόμο Μπέκα.......!
την αντίστοιχη αυτή μηθιστορηματική μορφή του Έλληνα Επιθεωρητή Μεγκραί, του μεγάλου και θρυλικού Ηρακλή Πουαρώ, η ακόμα ακόμα του παλιότερου Σέρλοκ Χολμς....
Μορφές που ξεπήδησαν μέσα από τη γραφή μεγάλων Συγγραφέων, που πήραν "σάρκα και οστά", απέκτησαν "οντότητα" όχι μόνο φιλολογική αλλά
πήραν μορφές, χρώμα και έκφραση, που αλλού, μέσα από τον Κινηματογράφο

Όλοι θαρρώ ξέρουμε για τον ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ
Τον δημιουργό του κοντόχοντρου, σαν βαρελάκι ανθρωπάκου, με το παλιομοδίτικο μουστάκι, που όχι μονάχα "ήρωα" αστυνομικών επιτυχιών θυμίζει, αλλά μάλλον φέρνει σε ....Συνοικιακό μπακάλη. Αλλά η ευφυέστατη σκέψη και λειτουργία του με την κρυμμένη του εξυπνάδα τον κάνει ικανό να εξιχνιάζει πολλά μυστηριωδη εγκλήματα.
Ποιός είναι αυτός ; μα .....είπαμε ο Αστυνόμος Μπέκας...
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ ήταν μια ΜΕΓΑΛΗ και ΣΠΟΥΔΑΙΑ μορφή στο χώρο και της ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑΣ, από την οποία ξεκίνησε, όσο και της
ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ την οποία τίμησε δεόντως με πολύ μεγάλο έργο, όσο και του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ όσον αφορά το ΣΕΝΑΡΙΟ σε πάρα πολλές ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ


Τούτο εδώ το θέμα σήμερα, δεν έχει σκοπό να καλύψει όλες τις μεγάλες πτυχές του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ, καθώς αυτό θα απαιτούσε πολύ μεγάλο και ποικίλο χώρο.
Εδώ θα ήθελα να δούμε και να μιλήσουμε για τον ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ 
Τις όποιες δηλαδή εκείνες ταινίες που βασίστηκαν άμεσα ή έμμεσα στο δικό του συγγραφικό ή σεναριακό έργο.
Παρ'όλα αυτά για τις ανάγκες της συγκρότησης του θέματος θα πούμε κάποια πράγματα για τον ίδιο για να τον θυμηθούμε καλύτερα


ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΡΙΜΩΚΟΣ  (Το πραγματικό του όνομα)
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 1916-13 ΝΟΕΜΒΡΗ 1979 
Σε ηλικία μόλις 63 ετών από Καρκίνο στον Εγκέφαλο

ΒΑΣΙΚΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Η Οικογένειά του κατάγονταν από τη ΦΘΙΩΤΙΔΑ ενώ ο ίδιος γεννήθηκε στη ΣΚΟΠΕΛΟ όπου υπηρετούσε ο πατέρας του που ήταν δικαστικός.
Ο Γνωστός πολιτικός Ηλίας Τσιριμώκος (της ...αποστασίας εκλεκτό τέκνο) ήταν δεύτερος ξάδελφός του.
Τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στη ΧΙΟ και ΛΑΡΙΣΑ. Φοίτησε στη ΝΟΜΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ είχε έντονη ριζοσπαστική και προοδευτική δραστηριότητα καθώς εντάχτηκε στο Σοσιαλιστικό χώρο και με τον Ηλία Τσιριμώκο και τον Αλέξανδρο Σβώλο συμμετείχε στην ίδρυση της "ΕΝΩΣΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ", η οποία στα χρόνια της Αντίστασης προσχώρησε στο ΕΑΜ.
Μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ξεκίνησε να ασχολείται με την ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ. Στην εφημερίδα "ΜΑΧΗ" σαν ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ, ΣΧΟΛΙΟΓΡΑΦΟΣ και επίσης ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ. Από εδώ λοιπόν ξεκινάει η σύνδεσή του με τον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ και η μεγάλη του αγάπη για αυτόν.
Μετά όμως τις αποκαλύψεις του σχετικά με το κολαστήριο της ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΥ θα διωχθεί και θα φυλακιστεί από το καθεστώς.
Αποφυλακίστηκε με τις παρεμβάσεις της ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ.
Εργάστηκε επίσης στις εφημερίδες "ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΣ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ", "ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ", "ΑΘΗΝΑΪΚΗ" και τέλος στις "ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ", "ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ" , Περιοδικό "ΠΡΩΤΟ"

ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟ

Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ ξεκινάει να γράφει συστηματικά στις αρχές του 1950 με πρώτο έργο το θρυλικό "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΚΟΛΩΝΑΚΙ" το 1953, που δημοσιεύονταν σε συνέχειες στο εβδομαδιαίο περιοδικό "ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ"
Το κλασικό αυτό αριστούργημα, το οποίο μεταφέρθηκε στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ, ήταν το πρώτο που τον καθιέρωσε ως πατέρα του Ελληνικού Αστυνομικού Μυθιστορήματος.
Από τότε και για 25 ολάκερα χρόνια ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ δημιούργησε και εμπνεύστηκε ένα πολύ μεγάλο έργο 
Ήταν μέλος της Ε.Σ.Η.Ε.Α., της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ, καθώς και της ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.
Πήρε μέρος σε μεγάλες ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ στην ΚΙΝΑ, ΗΠΑ, ΕΣΣΔ, ΙΣΠΑΝΙΑ, ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ.
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ ήταν παρών στο ΡΕΠΟΡΤΑΖ για την διελεύκανση της ΔΟΛΟΦΟΝΙΑΣ ΓΡΗΓΟΡΗ ΛΑΜΠΡΑΚΗ


Η ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ ήταν πολύ μεγάλη, Παρ' όλα αυτά οι σινιέ κριτικοί εκείνης της εποχής του έκλεισαν την πόρτα κατάμουτρα.....!
Τον κατηγόρησαν για Αστυνομική παραφιλολογία και εκείνη την εποχή στερήθηκε την ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ που ΑΞΙΖΕ ως μεγάλου συγγραφέα και σεναριογράφου.
Όπως συμβαίνει πάντα στον τόπο μας, το κάθε μεγάλο έργο ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΤΑΙ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟΝ......!

ΤΟ ΘΕΜΑ των ΕΡΓΩΝ του

Το ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ και παράλληλα το ΣΕΝΑΡΙΟ του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ είχε τόπο δράσης συνήθως καλλιτεχνικά, κοσμοπολίτικα μέρη με "ήρωες" πρόσωπα της Αστικής Τάξης. Στοχεύει πάντα στη δημιουργία ατμόσφαιρας μυστηρίου και εμπλοκής με φόντο τις ανθρώπινες σχέσεις.
Η Μεγάλη του επιτυχία οδήγησε στη δημιουργία ΣΧΟΛΗΣ και σε συγγραφείς μιμητές του.
Πάρα πολλά του έργα μεταφέρθηκαν στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ όπως θα δούμε τόσο ΑΜΕΣΑ από τον ίδιο, που έκανε και το ΣΕΝΑΡΙΟ, όσο και μετά το θάνατό του.
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ θεωρείται ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ FILM NOIR με τεράστια επιτυχία



Η ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ

Η Μεταφορά έργων του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ως ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ περιλαμβάνει
21 ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ
Θα σταθούμε ως αναφορά σε αυτές
Το 1958 ο ΝΤΙΝΟΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ σε άμεσο ΣΕΝΑΡΙΟ του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ ανεβάζει το συγκλονιστικό δράμα:
"Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΤΡΑΙΝΟΥ"
Ταινία συγκλονιστική που αποτελεί και την έναρξη του ΚΙνηματογραφικού έργου του μεγάλου μας συγγραφέα
ΑΝΝΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΑΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ, ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ συγκροτούν μια θρυλική ομάδα ερμηνευτών στο μεγάλο αυτό έργο




Το 1959 ο ΣΩΚΡΑΚΤΗΣ ΚΑΨΑΣΚΗΣ σκηνοθετεί αυτή τη φορά μια ομορφη COMEDY 
"Η ΛΙΖΑ ΤΟΣΚΑΣΕ"
με τους: ΞΕΝΙΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΣΤΑ ΚΑΚΚΑΒΑ, ΔΙΟΝΥΣΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ, ΜΑΡΙΚΑ ΚΡΕΒΑΤΑ



Το 1959 έγραψε το Σενάριο στην Αστυνομική ταινία 
"ΕΝΑΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ" που σκηνοθέτησε ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Έπαιξαν οι:  ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ, ΘΕΑΝΩ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ, ΝΙΤΣΑ ΤΣΑΓΑΝΕΑ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΒΙΗΛΙΔΗΣ

Το 1959 έρχεται το ΠΡΩΤΟ από τα μεγάλα και κλασικά FILM NOIR που έγραψε ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ και ανέβηκαν στον Κινηματογράφο
Ο ΤΖΩΝΗΣ ΑΛΙΦΕΡΗΣ σκηνοθετεί το εξαίρετο
"ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΚΟΛΩΝΑΚΙ"



Ενα εκπληκτικό καστ Ηθοποιών συντελεί στην εκπληκτική απόδοση του έργου στον Κινηματογράφο
ΓΚΕΛΥ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΙΝΑΚΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ
Σε μια ταινία που πραγματικά έβαλε τις βάσεις του Noir αστυνομικού Ελληνικού Κινηματογράφου
Το 1960 ανεβαίνουν στον Κινηματογράφο δύο ακόμα comedy σε ΣΕΝΑΡΙΟ του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ
Το "ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΑΘΗΝΑ" σε σκηνοθεσία ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ με τους:
ΝΤΙΝΟ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟ, ΓΙΩΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ, ΞΕΝΙΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΑΣΙΛΗ ΑΥΛΩΝΙΤΗ
και το "ΕΝΑΣ ΔΟΝ ΖΟΥΑΝ ΓΙΑ ΚΛΑΜΑΤΑ" σε σκηνοθεσία του ΝΤΙΜΗ ΔΑΔΗΡΑ
με τους: ΛΑΜΠΡΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑ, ΑΝΝΑ ΦΟΝΣΟΥ, ΚΑΙΤΗ ΠΑΝΟΥ, ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΑΝΔΡΕΑ ΜΠΑΡΚΟΥΛΗ







Στο τέλος του 1960 έρχεται μια δεύτερη ΘΡΥΛΙΚΗ του ΕΠΙΤΥΧΙΑ που σημαδεύει τον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ μας στο είδος του FILM NOIR. Μετά το "ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΚΟΛΩΝΑΚΙ" σειρά έχει το αριστούργημα
"ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ"
Ο Ίδιος γράφει το ΣΕΝΑΡΙΟ του δικού του πρώτου αστυνομικού μυθιστορήματος, που σκηνοθετεί εδώ ο ΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗΣ




Φόντο και ατμόσφαιρα ταινίας που αφήνει εποχή. Σενάριο και ανατροπές συγκλονιστικές. Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ στις δόξες του.
Ερμηνείες που άφησαν εποχή:
ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΑΛΕΚΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ, ΤΙΤΟΣ ΒΑΝΔΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΓΑΝΕΑΣ, ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ, ΓΚΙΚΑΣ ΜΠΙΝΙΑΡΗΣ




Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ συνεχίζει τις επιτυχίες στις κλασσικές COMEDY στο ξεκίνημα του 1961 με μια γλυκύτατη ταινία
"ΛΑΘΟΣ ΣΤΟΝ ΕΡΩΤΑ"
Σκηνοθετεί ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ και παίζουν οι:
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΥΛΒΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΤΖΑΣ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ
Μια γλυκύτατη και τρυφερή ταινία που ανέδειξε την ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΥΛΒΑ στο είδος αυτό του ρόλου


Το είδος της COMEDY συνεχίζεται το 1962 με την ταινία "Ο ΑΝΤΡΑΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΜΟΥ" σε σκηνοθεσία ΝΤΙΜΗ ΔΑΔΗΡΑ με τους:  ΓΙΑΝΝΗ ΓΚΙΩΝΑΚΗ, ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΔΙΟΝΥΣΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ, ΜΑΡΘΑ ΒΟΥΡΤΣΗ, ΓΙΩΡΓΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Το 1963 έρχεται το Τέταρτο Αριστούργημα του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ
Αυτή τη φορά δεν έχουμε ένα αμιγώς αστυνομικό film noir αλλά ένα δράμα με έντονα τα στοιχεία του μυστηρίου, της πλοκής και της ανατροπής
"ΧΩΡΙΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ"
Σκηνοθετεί ο Αλησμόνητος ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗΣ μια υπέροχη ταινία με εξαίρετη πλοκή και δομή
Στους ρόλους μοναδικοί οι:  ΑΛΕΚΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ, ΖΩΗ ΛΑΣΚΑΡΗ, ΜΑΙΡΗ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΣΤΑΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ, ΒΑΣΩ ΜΕΤΑΞΑ





Το 1963 μια ακόμα COMEDY "Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΕΓΩ" σε σκηνοθεσία ΕΡΡΙΚΟΥ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΥ με τους ΛΑΜΠΡΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑ, ΞΕΝΙΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΕΣΠΩ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΟΥ
Το 1964 πάμε σε μια ακόμα "βαριά" ατμοσφαιρική ταινία Ανθρώπινων χαρακτήρων. Είναι το εξαίρετο:
"Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΣ"
Σε σκηνοθεσία ΣΩΚΡΑΤΗ ΚΑΨΑΣΚΗ. Ένα συγκροτημένο noir δράμα με υπέροχες ερμηνείες από τους:  ΑΝΝΑ ΦΟΝΣΟΥ, ΤΙΤΟ ΒΑΝΔΗ, ΒΑΓΓΕΛΗ ΣΕΙΛΗΝΟ, ΦΛΩΡΕΤΤΑ ΖΑΝΑ, ΓΙΩΡΓΟ ΜΟΣΧΙΔΗ


Και συνεχίζουμε στο 1964 με το επόμενο Αστυνομικό Ψυχολογικό αριστούργημα του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ.
Αυτή τη φορά, μια καθαρή FILM NOIR ταινία με έντονα τα Ψυχολογικά στοιχεία του θρίλλερ πάνω στα μονοπάτια του Χιστσκοκ, ίσως μια από τις καλύτερες ταινίες του είδους στον Ελληνικό Κινηματογράφο
"ΑΜΦΙΒΟΛΙΕΣ"
Ο ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ σκηνοθετεί με εκπληκτική μαεστρία την μοναδική αυτή ταινία στην οποία παίζουν οι:
ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ, ΒΙΒΕΤΑ ΤΣΙΟΥΝΗ, ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΠΑΡΙΣ, ΒΥΡΩΝ ΠΑΛΛΗΣ, ΕΛΕΝΗ ΑΝΟΥΣΑΚΗ, ΚΑΙΤΗ ΠΑΠΑΝΙΚΑ




Το 1965 γράφει το σενάριο μαζί με τον ΓΙΩΡΓΟ ΛΑΖΑΡΙΔΗ σε μια ακόμα COMEDY "ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ" που σκηνοθετεί ο ΟΡΕΣΤΗΣ ΛΑΣΚΟΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΒΟΥΤΣΑΣ, ΛΙΛΙΑΝ ΜΗΝΙΑΤΗ, ΕΛΕΝΗ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ, ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΖΑΚΟΣ
Το 1966 είναι μια επίσης σπουδαία χρονιά για τον εξαίρετο συγγραφέα μας όπου μεταφέρονται στην Μεγάλη Οθόνη 
δύο από τα πολύ καλά έργα του
Σε σκηνοθεσία ΚΩΣΤΑ ΑΝΔΡΙΤΣΟΥ το Κοινωνικό δράμα "ΟΙ ΣΤΙΓΜΑΤΙΣΜΕΝΟΙ" με τους:
ΓΙΩΡΓΟ ΦΟΥΝΤΑ, ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΠΑΝΤΕΛΗ ΖΕΡΒΟ
και σε Σκηνοθεσία ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ένα εξαιρετικό δικαστικό δράμα "ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΤΑΙ"
με τους ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΝΙΚΟ ΤΖΟΓΙΑ, ΛΕΥΤΕΡΗ ΒΟΥΡΝΑ, ΒΑΣΟ ΑΝΔΡΟΝΙΔΗ, ΑΓΓΕΛΟ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟ




Η Δεκαετία του 1970 βρίσκει τον ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ να ανεβάζει στον Κινηματογράφο Πέντε ακόμα ταινίες με έργα του:
Το 1971, ένα πολεμικό δράμα σε σκηνοθεσία του ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ "ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΤΟΥ ΡΟΥΠΕΛ" με τους ΧΡΗΣΤΟ ΠΟΛΙΤΗ, ΒΕΡΑ ΚΡΟΥΣΚΑ, ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΠΙΣΛΑΝΗ
Το 1972 ένα ακόμα αγαπημένο θέμα του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ, μια ιστορία βγαλμένη από την ΚΑΤΟΧΗ και ακολουθεί αρκετά χρόνια μετά το σήμερα με τα μυστήρια και τις επιπλοκές της. Σε σκηνοθεσία ΜΑΡΙΟΥ ΡΕΤΣΙΛΑ  "ΩΣ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΤΙΓΜΗ" με τους
ΧΡΗΣΤΟ ΠΟΛΙΤΗ, ΚΑΤΙΑ ΔΑΝΔΟΥΛΑΚΗ, ΣΤΕΦΑΝΟ ΣΤΡΑΤΗΓΟ, ΓΩΓΩ ΑΝΤΖΩΛΕΤΑΚΗ
Το 1972 ένα ακόμα πολύ αξιόλογο πολεμικό δράμα σε σκηνοθεσία ΝΤΙΜΗ ΔΑΔΗΡΑ  "ΑΝΤΑΡΤΕΣ ΤΩΝ ΠΟΛΕΩΝ" με ένα εξαίρετο κάστ ηθοποιών και ερμηνειών:  ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΕΡΤΗΣ, ΕΛΕΝΑ ΝΑΘΑΝΑΗΛ, ΜΙΡΑΝΤΑ ΚΟΥΝΕΛΑΚΗ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΟΥΤΣΙΟΣ, ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ
Το 1973 έρχεται η κοσμοπολίτικη περιπέτεια σε μια παραγωγή του ΚΛΕΑΡΧΟΥ ΚΟΝΙΤΣΙΩΤΗ και Σκηνοθεσία του ΒΑΓΓΕΛΗ ΣΕΡΝΤΑΡΗ  "ΖΗΤΗΜΑ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΥ" με τους ΚΩΣΤΑ ΚΑΖΑΚΟ, ΕΛΕΝΑ ΝΑΘΑΝΑΗΛ, ΑΓΓΕΛΟ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ, ΒΑΣΟ ΑΝΔΡΟΝΙΔΗ
Το 1979 ανεβαίνει στον κινηματογράφο η τελευταία ταινία με σενάριο του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ. Μια περιπέτεια σε σκηνοθεσία του ΣΟΥΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ  "ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΗΣ ΠΥΘΙΑΣ" με τους ΛΑΚΗ ΚΟΜΝΗΝΟ, ΒΑΣΙΛΗ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟ, KARIN WELL, ΘΥΜΙΟ ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ, ΧΑΡΙΤΙΝΗ ΚΑΡΟΛΟΥ












Αυτός φίλες και φίλοι ήταν ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ (ΤΣΙΡΙΜΩΚΟΣ) και το πέρασμά των έργων του
στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ μας.
Κάποια από τα έργα του είχαν την τύχη και την καλλιτεχνική ευλογία να πέσουν πάσω σε μεγάλους Σκηνοθέτες και παραγωγές που σεβάστηκαν το μοτίβο του και ανέδειξαν με τη βοήθεια πολύ μεγάλων Ηθοποιών αυτή καθ΄εαυτή την πλοκή τους.
Κάποια άλλα συναντήθηκαν ίσως με την μετριότητα, την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίστηκαν.
Σε κάθε περίπτωση το έργο του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ ξεχώριζε για την πλοκή του, τις ανατροπές του, τη φαντασία του, το συναίσθημα του πάθους και του έρωτα που έντυνε τα πάντα ολόγυρά του.
Υπάρχουν κάποια από τα έργα του, που με την άναλογη ανάδειξη, σεναριακά θα μπορούσαν να μετατραπούν επίσης σε Κινηματογραφικά αριστουργήματα ακόμα και τώρα.
Αν υπήρχε σοβαρή παραγωγή στον Ελληνικό Κινηματογράφο να "κοιτάξει" τον τομέα του αστυνομικού film noir τότε θα ζούσαμε πραγματικά υπέροχα δημιουργήματα.
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ έφυγε νωρίς, πρόωρα, χτυπημένος σκληρά απ την νοσηρή κατάρα.....
Ο "ΠΑΤΕΡΑΣ" του Ελληνικού Αστυνομικού Μυθιστορήματος, ο Αστυνόμος Μπέκας, σήμερα είναι το πνευματικό φιλολογικό του κληροδότημα σε όλους εμάς.
Ένας αστυνόμος ΜΠΕΚΑΣ που δόθηκε στη μεγάλη οθόνη από μια σειρά ΜΕΓΛΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ όπως οι:
ΤΙΤΟΣ ΒΑΝΔΗΣ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΕΝΙΔΗΣ, ΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ας μείνουμε λοιπόν να ξαναζούμε τα έργα του μέσα απ τον Κινηματογράφο αλλά και τα βιβλία του....









4 σχόλια:

  1. Καλά έκανες και αφιέρωσες μια ανάρτηση στο ΜΑρή, αδικημένη, εν ζωή, φυσιογνωμία ως προς την ποιότητα των έργων του.
    Έχω ταινίες και σήριαλ, αλλά ποτέ δεν έχω διαβάσει τα κείμενα και είμαι περίεργη, θέλω να το κάνω κάποια στιγμή.
    Μοναδικός ο Ξενίδης ως Μπέκας!
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αλεξάνδρα μου, όπως καταλαβαίνεις....χαρακτηριστικό της πολιτείας μας αλλά και κοινωνίας μας να προσπερνάει ανθρώπους της τέχνης αξιόλογους και ταπεινούς. Ο Μαρής ήταν ένας από αυτούς.
      Έχω διαβάσει δεκάδες βιβλία του και πολλά από αυτά είναι πραγματικά μικρά αριστουργήματα γεμάτα πλοκή, συναίσθημα και ατμόσφαιρα.
      Προσωπικά θα πρόσθετα και τον Βανδή ως Μπέκα στη λίστα.
      Ευχαριστώ κορίτσι μου για το σχόλιο, να είσαι καλά.

      Διαγραφή
  2. Εξαιρετικό αφιέρωμα, συγχαρητήρια!

    Ανέκαθεν ήμουν της άποψης ότι σε κάποια άλλη χώρα, το (πραγματικά ευφυές) έργο του Μαρή θα είχε εκτιμηθεί και θα είχε τοποθετηθεί στη θέση που του αξίζει.
    Έχω κι εγώ διαβάσει βιβλία του κι έχω δει, ίσως όλες τις ταινίες που έχουν βασιστεί σε έργα του. Δηλώνω φαν(ατική).

    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Roula the Cat ευχαριστώ πάρα πολύ για την Τιμή της επίσκεψής σου και τα καλά σου λόγια. Δεν θα διαφωνήσω καθόλου με τις παρατηρήσεις σου για τον Μαρή και το έργο του, πραγματικά υπέροχο.
      Σε περιμένω με την παρουσία σου και τις παρεμβάσεις σου. Καλή σου μέρα

      Διαγραφή