ΣΙΝΕ **ΑΛΚΥΟΝΙΣ** ΚΥΨΕΛΗ ΤΕΧΝΗΣ και ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ



Σινέ "ΑΛΚΥΟΝΙΣ"


Ένας Κινηματογραφικός και Πολιτιστικός Χώρος που σημάδεψε τα Καλλιτεχνικά, Πολιτιστικά και Πολιτικά Δρώμενα του τόπου μας....
Ο Κινηματογραφικός Χώρος που σημάδεψε τη Λαϊκή πνευματική και Πολιτική Αντίσταση του Λαού μας στη Χούντα, μετά από χρόνια, ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ στην Πόλη που μεγάλωσε και μεγαλούργησε...
Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ "ΑΛΚΥΟΝΙΣ", χώρος μακριά και ΑΠΕΝΑΝΤΙ από τα ΕΜΠΟΡΙΚΑ και ΠΟΛΥΔΙΑΦΗΜΙΖΟΜΕΝΑ πρύποτα και ΣΥΣΤΗΜΙΚΑ στερεότυπα μπαίνει σε φάση να λειτουργήσει ξανά.


Η φιλόδοξη αυτή πρωτοβουλία ανήκει στη NEWSTAR, που υπερασπίζεται εδώ και χρόνια ένα διαφορετικό και ανεξάρτητο σινεμά, γεγονός που ταιριάζει απόλυτα με το αρχικό όραμα της Αλκυονίδας και το ρόλο που επιτέλεσε όλα αυτά τα χρόνια και πρόκειται να ξαναδιαδραματίσει: μια εναλλακτική πρόταση διανομής, όπου η αίθουσα τίθεται στην υπηρεσία των δημιουργών.
 Για να επαναφέρει δείγματα υψηλής αισθητικής στο κοινό και ελεύθερης γραφής στους δημιουργούς. Για να επιστρέψει στην πόλη αυτό που της λείπει: την ελευθερία μιας διαφορετικής έκφρασης και ενός χώρου που θα την προβάλλει.



Με βάση λοιπόν αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα εξέλιξη, νομίζω είναι ΚΑΘΗΚΟΝ μας να μιλήσουμε για την ΙΣΤΟΡΙΑ της
ΑΛΚΥΟΝΙΔΟΣ, της αίθουσας αυτής που αποτελεί ΖΩΝΤΑΝΟ ΘΡΥΛΟ στα ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ μας πράγματα.
Για να ξετυλίξουμε λοιπόν πίσω το κουβάρι της ιστορίας......


Η "ΑΛΚΥΟΝΙΣ" άνοιξε το ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ του 1968, εν μέσω ΧΟΥΝΤΑΣ σε ένα κεντρικό σημαντικό σημείο του κέντρου στην ΑΘΗΝΑ, στην Οδό ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ 42, κοντά στη ΒΙΚΤΩΡΙΑ.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ του ΧΩΡΟΥ

Η Περιοχή είναι στη γειτονιά της ΑΣΟΕΕ, δίπλα στο ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ και στη ΣΧΟΛΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ "ΣΤΑΥΡΑΚΟΥ".
Αυτό σημαίνει ότι ζει και αναπνέει μέσα στην ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ με δεκάδες Φοιτητικά καφέ δίπλα της. Αυτό σημαίνει ότι είναι στην καρδιά του προβληματισμού, των διαλογισμών και στο επίκεντρο των ριζοσπαστικών εξελίξεων στη Πόλη. Ακριβώς εκεί δηλαδή που χτυπάει η "καρδιά της αμφισβήτησης"

ΟΙ ΙΔΡΥΤΕΣ

Η Ίδρυση και το τεχνικό της μέρος οφείλεται στον Πολιτικό Μηχανικό ΒΑΓΓΕΛΗ ΣΙΔΕΡΗ και η Διεύθυνση στο φίλο του, Οικονομολόγο ΜΙΜΗ ΜΑΝΩΛΑΚΟ.
Υπεύθυνος επιλογής ταινιών ήταν ο Δημοσιογράφος και Κριτικός Κινηματογράφου της εφημερίδας "ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ", ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ.



Η "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" με την πρώτη στιγμή της λειτουργίας της και η ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ της τράβηξε σαν μαγνήτης ένα ΝΕΑΝΙΚΟ ΚΟΙΝΟ που ρουφούσε σαν σφουγγάρι τις μεγάλες επιλογές της:

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ-ΕΠΙΛΟΓΕΣ

Τα δύο πρώτα χρόνια προβλήθηκαν στην αίθουσα:
ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ, ΦΕΛΛΙΝΙ, ΓΚΟΝΤΑΡ, ΤΡΥΦΟ, ΡΟΖΙ, ΠΑΖΟΛΙΝΙ, ΝΤΡΑΓΕΡ, ΒΙΣΚΟΝΤΙ
Ολάκερη η αφρόκρεμα της τρομερής εκείνης ριζοσπαστικής και προοδευτικής εποχής Σκηνοθετών του Ευρωπαϊκού Κινηματογραφικού γίγνεσθαι.
Η "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" έριξε όλο της το βάρος στις ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ, με βάρος στα ΠΟΛΙΤΙΚΑ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ σφραγίζοντας διεργασίες μιας ολάκερης περιόδου.
Με τον τρόπο αυτό διαμορφώνεται ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ και ΑΠΟΨΗ σε μια ολάκερη γενιά θεατών.
Ο Κινηματογράφος, προχωράει στη συνέχεια σε ΕΙΣΑΓΩΓΗ άμεσα ταινιών που είναι αποκλεισμένες από τα ΣΥΣΤΗΜΙΚΑ και ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ και τις προβάλλει ΚΑΤ' ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ στην Ελλάδα, κάτι που συνετέλεσε στην εκτόξευσή της στα ύψη της δημοτικότητας.



Για ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ Κινηματογραφικό Κοινό έρχεται σε επαφή με δημιουργίες όπως:
  • "ΙΒΑΝ Ο ΤΡΟΜΕΡΟΣ" και "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΕΦΣΚΙ" του ΣΕΡΓΚΕΪ ΑΪΖΕΝΣΤΑΪΝ
  • "ΝΙΚΗΜΕΝΟΙ" και "Ο ΗΧΟΣ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ" του ΜΙΚΛΟΣ ΓΙΑΝΤΣΟ
  • "ΤΕΛΕΤΗ" του ΝΑΓΚΙΣΑ ΟΣΙΜΑ

Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ στην "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ"


Η Δεκαετία του 1960-70 βρίσκει τον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ σε πλήρη και χρυσή ακμή με την ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ του και ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ του πλευρά να κάνει άλματα.

Έτσι από την "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" περνούν ταινίες που σημαδεύουν την εποχή:

  • "ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ" του ΡΟΒ. ΜΑΝΘΟΥΛΗ
  • "ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΛΟΙΟ" του ΑΛΕΞΗ ΔΑΜΙΑΝΟΥ
  • "ΜΕ ΤΗ ΛΑΜΨΗ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ" του ΠΕΤΡΟΥ ΓΛΥΚΟΦΡΥΔΗ
  • "ΕΚΔΡΟΜΗ" του ΤΑΚΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
  • "Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ" του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΛΛΑΤΟΥ
πέντε ταινίες σταθμός που φυσικά βρήκαν "στέγη" στην "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" με μεγάλη αποδοχή.

Η ΧΟΥΝΤΑ έχει σταματήσει αυτή την εξέλιξη αλλά η "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" σαν ένα μικρό "Κούγκι" συνεχίζει να προβάλλει ανάλογα θέματα.

Το 1970 ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ γυρίζει την "ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ", ταινία σταθμός την εποχή αυτή και το 1971 για ΠΡΟΒΑΛΛΕΤΑΙ κατ' ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ στην "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" με τεράστια επιτυχία






Η "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" στη ΧΟΥΝΤΑ 1970-1974


Την περίοδο αυτή η "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" ζει μέρες μεγάλες και στιγμές ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΕΣ

Προβάλλονται κατά συρροή ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΛΛΗΝΙΕΣ και ΞΕΝΕΣ που συνιστούν "ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ" με ανοιχτές πλέον πολιτικές πράξεις ενάντια στη τυραννία.

  • "ΚΡΑΝΙΟΥ ΤΟΠΟΣ" του Κ. ΑΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
  • "ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ 36" του ΘΩΔΩΡΟΥ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ
  • "ΑΣΠΡΟ ΜΑΥΡΟ" του Θ.ΡΕΝΤΖΗ-Ν.ΖΕΡΒΟΥ




Επίσης προβλήθηκε η ταινία του ΜΑΝΟΥΣΟΥ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ  "Ο ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ", κομμένη δύο φορές από τη λογοκρισία καθώς είχε ΑΔΕΙΑ ΠΡΟΒΟΛΗΣ μονάχα για την "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ"

ΜΟΥΣΙΚΟ ΘΕΜΑ της ταινίας ήταν το θρυλικό "ΜΠΗΚΑΝ ΣΤΗ ΠΟΛΗ ΟΙ ΕΧΘΡΟΙ" του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ με τη στεντόρεια φωνή του ΝΙΚΟΥ ΞΥΛΟΥΡΗ. Το τραγούδι πέρασε στα χείλη εκατοντάδων θεατών που δονούσαν την αίθουσα σε κλίμα πλέον ΔΙΑΔΗΛΩΣΗΣ.


ΟΙ ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΕΣ ΠΡΩΙΝΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ της "ΑΛΚΥΟΝΙΔΟΣ"


Οι Κυριακάτικες προβολές τα πρωινά στον Ιστορικό Κινηματογράφο ήταν μια ΠΑΡΑΔΟΣΗ που άφησε εποχή και όνομα σε ολάκερη την Ευρώπη.

Προβάλλονταν ΣΠΑΝΙΑ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ του ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ που δεν μπορούσες εύκολα να συναντήσεις με αποτέλεσμα να γίνει ακόμα μεγαλύτερος πόλος έλξης και από το εξωτερικό.

Συνοδία τις Κυριακές αυτές σαν σχολιαστής και αναλυτής ήταν η μεγάλη φιγούρα του "ΔΑΣΚΑΛΟΥ"  ΒΑΣΙΛΗ ΡΑΦΑΗΛΙΔΗ.

Ακόμα μεγάλη ήταν και η παρουσία της επίσης μεγάλης μορφής του Κινηματογραφόυ, του ΝΙΚΟΥ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗ



Η "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" στην ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ

Ο Ιστορικός Κινηματογράφος επέκτεινε τη ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ της, με την πτώση της Χούντας, στον ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟ ΣΟΒΙΕΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.

ΑΪΖΕΝΣΤΑΪΝ, ΜΠΟΥΝΤΟΒΚΙΝ, ΝΤΟΒΖΕΝΚΟ

Η Προβολή της ταινίας του τελευταίου "Η ΓΗ" μόλις την πρώτη βδομάδα έκοψε 15.000 εισητήρια (!!!), όπως αντιλαμβάνεστε αριθμός σοκ για την εποχή.


Ακόμα έγιναν αφιερώματα στους: ΤΖΙΓΚΑ ΒΕΡΤΟΦ αλλά και στους Σοβιετικούς νεώτερης γενιάς: ΝΤΟΝΣΚΟΪ, ΚΟΖΝΙΤΣΕΦ, ΡΟΜ

Παράλληλα συνεχίζονταν οι προβολές κλασικών και πρωτοποριακών ταινιών από όλο το κόσμο.

Μάλιστα έγιναν ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ σε: WESTERN, ΕΛΙΑ ΚΑΖΑΝ καθώς και στο FILM NOIR.

H "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" ξεκίνησε συνεργασία με την ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΠΕΚΚ) , δούλεψε τότε με τον Κριτικό Κινηματογράφου ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΛΕΒΕΝΤΑΚΟ και στις αρχές του 1980 ανέλαβε τις επιλογές ο ΚΩΣΤΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, απόφοιτο τότε της ΣΧΟΛΗΣ ΣΤΑΥΡΑΚΟΥ.


ΤΑ ΜΕΤΑΜΕΣΟΝΥΧΤΙΑ ΔΡΩΜΕΝΑ του 1980


Στις ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ του χώρου ήταν στην δεκαετία του 1980, η καθιέρωση μιας ΜΕΤΑΜΕΣΟΝΥΧΤΙΑΣ σειράς ΠΡΟΒΟΛΩΝ ταινιών με κύριο θέμα τον ΕΡΩΤΙΣΜΟ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ και όχι μόνο. Η Ιδέα ήταν του ΓΙΑΝΝΗ ΣΟΛΔΑΤΟΥ, αγκαλιάστηκε με τρομερή αποδοχή από τον κόσμο, 100άδες θεατές συνωστίζονταν στα στενά εκεί γύρω για να προλάβει τις προβολές, αλλά σταμάτησε κάπως επεισοδιακά με την παρέμβαση της ....Αστυνομίας και τη διακοπή της.







Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ του 1990: ο ΜΑΡΑΣΜΟΣ


Το 1990 βρίσκει τον Κινηματογράφο πλέον για τα καλά σε φάση μαρασμού και παρακμής καθώς το ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ και η Ευτέλεια της επερχόμενης LIFE STYLE αλλάζουν άρδην συνειδήσεις και συνήθειες του κοινού.

Το κέντρο της Οδού Πατησίων παίρνει την κατιούσα, η αγορά κλονίζεται εκεί, το Φοιτητικό Κίνημα επίσης κατηφορίζει.
Στα ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ παρατηρείται έντονη ΣΥΣΩΡΕΥΣΗ ΔΙΑΝΟΜΗΣ, απόλυτος έλεγχος του ΘΕΑΜΑΤΟΣ από μονοπώλια που προωθούν την ΠΑΡΑΚΜΗ και την Αμερικανιά.

Οι ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ παραδοσιακές Αθηναϊκές άιθουσες δέχονται απανωτά πλήγματα καθώς όλα προετοιμάζουν την ΕΙΣΒΟΛΗ των χώρων MULTIPLEX, VILLAGE CINEMAS και όλων εκείνων των Υπο-προϊόντων που κατέκλυσαν την αγορά θεάματος.

Οι Κινηματογράφοι έκλεισαν, στη θέση τους ξεπήδησαν ...super market και εμπορικά κέντρα.

Κάπου εκεί η "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" κλείνει.......! αναστέλλει τη λειτουργία της σαν Κινηματογράφος σφραγίζοντας πίσω της μια ολάκερη εποχή .



Η "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" ΣΗΜΕΡΑ


Η NEW STAR με διευθυντή τον ΒΕΛΙΣΣΑΡΙΟ ΚΟΣΣΥΒΑΚΗ αναλαμβάνει σήμερα το δύσκολο εγχείρημα να ΖΩΝΤΑΝΕΨΕΙ ΞΑΝΑ την "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" στα παλιά της βήματα όσο φυσικά αυτό είναι δυνατόν.

Σύμφωνα με δηλώσεις του ίδιου, στον "ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ" (3/11/2013), σχεδιάζει να γίνει ο χώρος:

"ΒΗΜΑ" για ΕΘΝΙΚΕΣ Κινηματογραφίες, με έμφαση σε Έλληνες δημιουργούς, σε μικρού μήκους ταινίες, σε ντοκυμανταίρ, σε θέματα ειδικού ενδιαφέροντος. Αφιερώσεις σε ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ.

Σχεδιάζεται ΠΡΟΣΒΑΣΗ με ΕΙΣΗΤΗΡΙΑ για ΑΝΕΡΓΟΥΣ, πολύ φτηνά καθώς και το ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΕΙΣΗΤΗΡΙΟ.

Η Προσπάθεια αυτή με σημείο αναφοράς την "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" γίνεται σε συνεργασία με τις αίθουσες:

"ΤΡΙΑΝΟΝ",  "ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ Ι-ΙΙ"

*************************************************
Αυτή ήταν η ΜΕΓΑΛΗ ΙΣΤΟΡΙΑ του Κινηματογράφου "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ"

Μια ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ και ΠΡΟΣΦΟΡΑ στα ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ και ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ της κοινωνίας μας
Ένας ζωντανός χώρος γεμάτος ΦΩΣ και ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
Ένα ζωντανό μελίσσι παραγωγής πολιτισμού

Τα χρόνια πέρασαν, οι εποχές γκριζάρισαν, ο φετινός χειμώνας θα είναι πιότερο βαρύς και καταθλιπτικός. Γεγονός που καθιστά αναγκαία την παρουσία ενός ΦΑΡΟΥ για να γίνει πάλι το ξεκίνημα της ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗΣ ΑΝΑΤΑΣΗΣ και ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ.

Μακάρι να πετύχει το εγχείρημα, στο οποίο ευχόμαστε ολόψυχα ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ.

Η "ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ" μακάρι να φέρει το ΦΩΣ και τη ΖΕΣΤΑΣΙΑ του ονόματός της και της παράδοσής της...








Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις τελευταίου μήνα

Ηλίας Λογοθέτης: Στο δρόμο της αθανασίας

Αντρική λάμψη στο κλασικό Χόλιγουντ (Top stars actors in classic Hollywood) Μέρος 1ο

Όταν ο Μάρλον Μπράντο σόκαρε τα Όσκαρ