Τετάρτη, 23 Οκτωβρίου 2013

ALFRED HICHCOCK: Η ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ στην ταινία *ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ*

Το έργο του μεγάλου αυτού Δημιουργού, Σκηνοθέτη αλλά συνάμα και Ψυχαναλυτή του Κινηματογράφου
δεν περιορίζεται απλά στα όρια μιας Κινηματογραφικής δημιουργίας με ότι αυτό την περιβάλλει.
Ο Μεγάλος αυτός άνθρωπος της Τέχνης και του Πνεύματος, δεν υπήρξε μονάχα ιεροφάντης της Κάμερας και της 7ης Τέχνης
Ήταν και ένας τεράστιος ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΗΣ
Δεν υπήρξε ταινία του που να μην ήταν μια συγκεκριμένη ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΣΠΟΥΔΗ πάνω στο συνειδητό και ασυνείδητο.
Δεν υπήρξε ταινία που να μην είχε ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ κατά ...ριπάς

Ο ALFRED HITCHCOCK ήταν πάρα πολλά πράγματα:
Σκηνοθέτης, παραγωγός, σεναριογράφος και επίσης μεγάλος ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΗΣ.
Σήμερα θα ήθελα να σταθούμε σε ένα ΚΛΑΣΙΚΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ του.
Να ψάξουμε βαθιά μέσα στις ερμηνείες και στον αποκρυφισμό του.
Να δούμε τα ΣΥΜΒΟΛΑ που χρησιμοποιεί, τις κινήσεις τους, τη λειτουργία τους, τις παρεμβάσεις τους.

ALFRED HITCHCOCK:   "ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ"   

Η ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ της ΤΑΙΝΙΑΣ
To 1963, ο μεγάλος Άγγλος δημιουργός, δίνει στο φως ένα από τα μεγαλύτερα Κινηματογραφικά του αριστουργήματα.
Ένα έργο, ίσως το απόλυτα ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΕΡΓΟ του, βασισμένο στο κλασικό Βιβλίο της ΔΑΦΝΗΣ ΝΤΥ ΜΩΡΙΕ διασκευασμένο σε Σενάριο από τον EVAN HUNTER
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Πρεμιέρα: 30 Μάη 1963
ART DEPARTEMENT: HAROLD MICHELSON
MAKE UP DEPARTMENT: VIGRINA DARCY & HOWARD SMIT
FILM EDITING: GEORGE TOMASINI
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ:  ROBERT BURKS
ΠΑΡΑΓΩΓΗ:  ALFTED HITCHCOCK

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ:

TIPPI HEDREN στο ρόλο της MELANIE DANIELS
ROD TAYLOR στο ρόλο του MITCH BRENNER
SUZANNE PIESHETTE στο ρόλο της ANNIE HAYWORTH
JESICCA TANDY στο ρόλο της Μητέρας LYDIA BRENNER
VERONICA CARTWRIGHT στο ρόλο της δασκάλας του χωριού CATHY BRENNER
ETTHEL GRIFFIES στο ρόλο της Ορνιθολόγου Mrs. BUNDY


Τα δρώντα πρόσωπα:
ένα συγκεκριμένο ΤΡΙΟ που συναντάται στις ανθρώπινες σχέσεις και δομές:
Μια ΓΥΝΑΙΚΑ και ένας ΑΝΤΡΑΣ, ΣΥΖΥΓΙΚΗ ΕΡΩΤΙΚΗ ΣΧΕΣΗ
Η ΜΗΤΕΡΑ του Άντρα
Ο Παράγοντας ΚΑΤΑΛΥΤΗΣ:
ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ
Το περιβάλλον πλοκής
Mondego Bay: Ένα μικρό, ειδυλλιακό παραλιακό χωριό. Η γοητευτική MELANIE DANIELS με τον σύζυγό της MITCH BRENNER ταξιδεύουν στο εξοχικό σπίτι του. Εκεί συναντούν την κάτοικό του και Μητέρα του: LYDIA
Το γεγονός
Η Άφιξη του νεαρού ζευγαριού συνοδεύεται από μια "ανεξήγητη" και οξύτατη ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ των ΠΟΥΛΙΩΝ της περιοχής, επιθετικότητα που προχωράει σε απίστευτα ύψη και ανεξέλεγκτη κατάσταση, που παίρνει χαρακτήρα πλέον ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΕΠΙΘΕΣΗΣ και ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ
Το ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
Σημείο "κλειδί" για το έργο:  Η έκδηλη ΑΝΤΙΠΑΘΕΙΑ της ΜΑΝΑΣ προς τη ΝΥΦΗ
Σας άφησα, σκόπιμα, να πάρετε μια φωτογραφική "ανάσα" για να πάμε στα ΒΑΘΥΤΕΡΑ της ΤΑΙΝΙΑΣ.
Στην ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΗ της σημασία
Ο ALFRED HITCHCOCK ήταν από τους σκηνοθέτες που "βασάνιζαν" σκεπτικά "επώδυνα" τον θεατή του με στόχο να ενεργοποιηθεί μια σειρά αντανακλαστικών του στη ΣΚΕΨΗ, ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ, ΕΡΜΗΝΕΙΑ, ΕΞΗΓΗΣΗ.
Το έργο του, ΒΑΘΥΤΑΤΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ, βυθίζεται στα σκοτάδια της ανθρώπινης ψυχής και των ανθρώπινων σχέσεων που διαπλέκονται μέσα σε αυτά.
Παράλληλα όμως ο μεγάλος δημιουργός ήταν και λάτρης της ψευδαίσθησης των θεατών του.
ΔΥΣΚΟΛΑ εως ΠΟΤΕ δεν έδινε ΛΥΣΗ αλλά άφηνε το θεατή να χαράξει το δικό του δρόμο αναζήτησης.
Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και στα "ΠΟΥΛΙΑ"
Ο Κωνσταντίνος Σαμαράς, στο CINE.GR, λέει χαρακτηριστικά:
«Μια ταινία για τη φύση, και για το πόσο σκληρή μπορεί να αποδειχθεί όταν παίζεις μαζί της». Θα μπορούσε να είναι η ερμηνεία του Alfred Hitchcock για την πιο αινιγματική δουλειά του, αλλά αυτή η προσέγγιση είναι απλά μια ΜΕΓΑΛΗ ΜΠΛΟΦΑ.
Τίποτα δεν είναι ξεκάθαρο σε αυτό το ταξίδι της νεαρής Μέλανι Ντάνιελς στο Bodega Bay, όπου θα καταφτάσει σαγηνευμένη από τον δικηγόρο Μιτς.
Το ζευγάρι των ερωτο-πουλιών, η επίθεση του γλάρου, η ζηλόφθονη Άννι και η μητέρα της, η μοιραία σχολική γιορτή ...
Τα πουλιά» είναι ένα όχημα πολλαπλών μεταφορών, που δίνουν στους προφανείς φροϋδικούς συμβολισμούς μια μεταφυσική-θρησκευτική απόχρωση -ορθά έχει επισημανθεί, εξάλλου, ότι είναι αδύνατο να αξιολογηθεί αποκομμένο από το υπόλοιπο χιτσκοκικό οικοδόμημα.
Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια εντελώς ιδιότυπη ταινία καταστροφής, ένα πρωτόγνωρο (εν έτει 1963 και για τα δεδομένα του «λαϊκού σινεμά») οπτικό σοκ, που επιτυγχάνεται μέσω μιας συγκλονιστικής στρατηγικής στο μοντάζ"
Όμως αγαπητές φίλες και φίλοι, τα "ΠΟΥΛΙΑ" δεν είναι ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΟ.....!
Είναι μια ταινία που ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΕΙ το ΟΙΔΙΠΟΔΕΙΟ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ σε όλο του το σκληρό μεγαλείο.....!
Η Σκληρή ΜΗΤΕΡΑ που στέκεται ΑΝΑΜΕΣΑ στο νεαρό ζευγάρι, κλασική "μάχη-πόλεμος" ανάμεσα σε ΠΕΘΕΡΑ-ΝΥΦΗ, πόλεμος και μάχη που φτάνει σε ακραία χαρακτηριστικά.
Ο Ερχομός της MELANIE στο χωριό, ο έρωτάς του με τον Γιό της LYDIA, ξεσηκώνει την έντονη αντίθεσή της.
Τα "ΠΟΥΛΙΑ" ξεκινούν την ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ τους, αμέσως με την έναρξη αυτής της σύγκρουσης, την οποία και ακολουθούν φτάνοντας πλέον σε χαρακτηριστικά "ΟΛΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ"
Όσο η αντίθεση μεγαλώνει, τόσο τα ΠΟΥΛΙΑ γίνονται "αλλόκοτα" αιμοβόρα και επιθετικά με στόχο πλέον την καταστροφή που ξεκινάει σαν εστία στο συγκεκριμένο σπίτι και αγκαλιάζει τη Πόλη ολάκερη.
Το έργο θυμίζει πάρα πολύ το ΟΙΔΙΠΟΔΕΙΟ ΣΤΙΓΜΑ του "ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ" όπου το στίγμα της ΑΙΜΟΜΙΞΙΑΣ μολύνει ολάκερη τη ΘΗΒΑ και αναζητεί ΚΑΘΑΡΣΗ.
Η ΚΑΘΑΡΣΗ στα "ΠΟΥΛΙΑ", δείτε το, έρχεται ΤΟΤΕ και ΜΟΝΟ ΤΟΤΕ, όταν η LYDIA, η MANA, "ΓΛΥΚΑΙΝΕΙ" τη στάση της απέναντι στη ΝΥΦΗ της, εν μέσω της κορύφωσης της τραγωδίας μέσα στο σπίτι τους, βλέποντάς της σχεδόν σε ΘΑΝΑΣΙΜΟ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟ.
Εκεί, στο σημείο αυτό, τα ΠΟΥΛΙΑ πλέον ΜΕΙΩΝΟΥΝ ΕΜΦΑΝΕΣΤΑΤΑ την ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ τους, παραμένουν εκεί, παρόντα, ΑΠΕΙΛΗΤΙΚΑ, αλλά σταματούν, μέχρι τελικά τον ΛΥΤΡΩΜΟ.

Δεν είναι πρώτη φορά που ο μεγάλος δάσκαλος "παίζει" με το ΟΙΔΙΠΟΔΙΟ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ στο όλο Κινηματογραφικό του έργο.
Θα έλεγε κανείς ότι τόσο αυτό όσο και οι παρεπόμενες συνέπειες του, ο Ψυχολογικός και σεξουαλικός ΕΥΝΟΥΧΙΣΜΟΣ είναι ΠΑΡΟΝΤΑ σε όλα τα κλασικά του αριστουργήματα:
"ΨΥΧΩ", "REAR WINDOW", "NORTH BY NORTHWEST", "TO CATCH A THIEF" είναι ταινίες που δουλεύουν πάρα πολύ πάνω στην ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΤΗΤΑ, το ΟΙΔΙΠΟΔΕΙΟ και φυσικά την ψυχανάλυση.
ΤΟ ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ και ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΕΡΟΣ από
"ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ"
Θα ήταν κρίμα και σαφής έλλειψη, πέραν της ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ της θρυλικής αυτής ταινίας να μην στεκόμασταν λιγάκι και στο καθαρά Κινηματογραφικό και Σκηνοθετικό μέρος της.
Η Ταινία θεωρείται από τις τελευταίες ΜΕΓΑΛΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ του HITCHCOCK και μάλιστα θεματικά προανήγγειλαν το λεγόμενο "ΣΙΝΕΜΑ της ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ και του ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟΥ" που μεσουράνησε στη δεκαετία του 1970.
Η Ταινία χρησιμοποιεί πρωτοποριακά σκηνοθετικά ευρήματα και μέσα: TECHNICOLOR, Οπτικά εφφέ μαζικά και πρωτοποριακά, λαμπερή παραγωγή, με την κλασική πλέον για τον HITCHCOCK κλιμάκωση προς τα πάνω του SUSPENCE.
Ο Τρόπος, ο συγκεκριμένος που γυρίστηκε η ταινία, με τη δοσμένη χρήση της κάμερας, πλέον ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ σε όλες τις Κινηματογραφικές σχολές του κόσμου
Όσο για τις ερμηνείες των ηθοποιών είναι πραγματικά, όπως σε όλα τα έργα του μεγάλου σκηνοθέτη, πραγματικά άψογες, στο ύψος των περιστάσεων, με όλο τον εσωτερικό κόσμο στο φως.
**********
Στην ταινία έγιναν και άλλες απόπειρες ερμηνείας με παραθρησκευτική προσέγγιση αλλά αν εκτιμήσει κανείς το όλο έργο και τις αντιλήψεις του HITCHCOCK θα δεί ότι εύκολα καταρρίπονται.
Σαν κλείσιμο λοιπόν θεωρούμε ότι "ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ" ήταν μια έρπουσα πλήν όμως σαφέστατη προσέγγιση πάνω στο "ΟΙΔΙΠΟΔΕΙΟ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ" και ειδικότερα στις επιδράσεις που αυτό ασκεί σαν "στίγμα" στις σχέσεις των ανθρώπων μέσα στον άμεσο πυρήνα της Οικογένειας.
Το "τριο": ΓΙΟΣ-ΜΑΝΑ-ΓΥΝΑΙΚΑ συμπλέκεται σε άρρωστες καταστάσεις που εν δυνάμει μπορεί να γίνουν ανεξέλεγκτες και το ντόμινο της καταστροφής να είναι ανυπολόγιστο.
Αυτό έδειξε με σαφήνεια ο μεγάλος ΜΑΙΤΡ του ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ με την εικόνα ενός άκακου πλάσματους, του ΠΟΥΛΙΟΥ, να μεταβάλλεται σε ΤΡΟΜΕΡΟ ΟΠΛΟ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ, όταν αυτό βιώνει μια νοσηρή κατάσταση μέσα στη φύση και στις σχέσεις.
ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
Για την ιστορία θα αναφέρουμε ότι η Ταινία ήταν Υποψήφια για OSCAR 1964 Καλύτερων οπτικών Εφφέ, είχε 3 διεθνή Βραβεία και 4 ακόμα Υποψηφιότητες.....δείγμα της μεγάλης της και παγκόσμιας αποδοχής της, ανανγωρισιμότητα όμως που απόκτησε στη συνέχεια, ωριμάζοντας στις συνειδήσεις του κοινού και των ειδικών σαν το παλιό καλό κρασί......

Δείτε μια από τις πιο δραματικές σκηνές της τελικής επίθεσης των πουλιών στην Melanie Daniels μέσα στο σπίτι. Η μουσική που ακούγεται είναι γραμμένη το 1992 από τον MARC PARELLA, παίζεται από την ARIZONA STATE UNIVERSITY SHYPHONY ORCHESTRA σε διεύθυνση του HENRY CHARLES SMITH



2 σχόλια:

  1. Σπουδαία ταινία!
    Πολλά μπράβο για την παρουσίαση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αριστούργημα και γενικά λατρεύω Χίτσκοκ!!!!
    Εξαιρετική ανάρτηση Γιάννη, σ' ευχαριστούμε πολύ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή