Πέμπτη, 22 Νοεμβρίου 2012

FRIEDRICH MURNAU: Ο ΓΙΓΑΝΤΑΣ του ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΥ

Σήμερα Φίλες και Φίλοι καλούμαστε να κάνουμε ένα μεγάλο ταξίδι πολλά χρόνια πίσω.
Στα χρόνια εκείνα, που η Τέχνη του Κινηματογράφου ζούσε τις δικές της στιγμές του "BING BANG"

Στις εποχές που αντίστοιχα πάλλονταν και η Κοινωνία απ τις φωτιές και τα εγκλήματα των Πολέμων, απ' την καταστροφή των ανθρωπινων πόρων κάτω από τα αδιέξοδα της πρώτης φάσης του Καπιταλισμού.

Εθνικισμοί, επεκτατισμοί, μεγαλοιδεατισμοί, οδήγησαν ολάκερη την Κοινωνία να ζήσει για δεκαετίες τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο και τα όσα συσσώρευσε και κληροδότησε με τον Μεσοπόλεμο.

Η Τέχνη ακολούθησε ερευνητική πάντα σε όλη αυτή τη διαδικασία, διεισδυτική, αναζητούσε έκφραση, διέξοδο, έβαζε ζητήματα, ανέτρεπε αισθητικές, έντυνε τα δικά της χρώματα με τα χρώματα του γκρίζου και του μαύρου.

Φίλες και Φίλοι, γυρίζουμε πίσω στις δεκαετίες 1920-1930 όπου ΜΕΓΑΛΟΥΡΓΗΣΕ μια ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΜΟΡΦΗ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.
Μια μορφή, που θεωρείται βασικός ΕΚΦΡΑΣΤΗΣ του ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΥ.

FRIEDRICH WILHELM MURNAU


 
 
 
28 ΔΕΚΕΜΒΡΗ 1888-11 ΜΑΡΤΗ 1931
Έζησε 43 μόλις χρόνια...

Το κανονικό του όνομα ήταν: FRIEDRICH WILHELM PLUMPE

O MURNAU θεωρείται και είναι ο πλέον εμπνευσμένος Γερμανός Σκηνοθέτης της εποχής του ΣΙΩΠΗΛΟΥ (ΒΩΒΟΥ) ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ. Επίσης είναι και η πιο χαρακτηριστική μορφή της ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ στον ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ αλλά και στη Τέχνη γενικότερα στην εποχή του 1920-30

Γεννήθηκε στο BIELEFELD, MURNAU και διάβασε όπως και γαλουχήθηκε με τα έργα και τις ιδέες των:

ΣΟΠΕΝΑΟΥΕΡ, ΝΙΤΣΕ, ΣΑΙΞΠΗΡ, ΙΨΕΝ

Στην ηλικία μόλις των 12 ετών τον είδε ο μεγάλος σκηνοθέτης MAX REINHARDT εντοπίζοντας στοιχεία του ταλέντου του.
 
  
 
 
Ο MURNAU μεγάλωσε στο KASSEL όπου και μετακόμισαν από την ηλικία των 7 ετών. Η Μητέρα του ήταν η OTILIE VOLBRACHT δεύτερη σύζυγος του πατέρα του HEINRICH PLUMPE, ο οποίος ήταν ιδιοκτήτης ενός εργοστασίου Υφαντουργίας στην Ν.Δ. Γερμανία.
Είχε λοιπόν αστική καταγωγή και περιβάλλον.
Εκεί πήρε και το καλλιτεχνικό του επώνυμο από την Πόλη MURNAU AM STAFFEISEE.
Eντυπωσιακός στην εμφάνιση με το πανύψηλο και επιβλητικό του ανάστημα των 2.10 μ (!!!) και τις ιδιαίτερες ερωτικές του προτιμήσεις, σαν Ομοφυλόφιλος, τις οποίες εκδήλωσε μάλιστα σε ευρεία κλίμακα.

 Οι ΣΠΟΥΔΕΣ του ήταν εντυπωσιακές:
ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου, ΙΣΤΟΡΙΑ της ΤΕΧΝΗΣ στην ΧΑϊΔΕΛΒΕΡΓΗ όπου εκεί τον πρωτοσυνάντησε ο MAX REINDARDT σε εκδήλωση των σπουδαστών και αποφάσισε να τον καλέσει στη Σχολή του και εκεί ξεκίνησε και τις πρώτες του Καλλιτεχνικές γνωριμίες.
Ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος διέκοψε το ξεπέταγμά του καθώς υπηρέτησε σαν διοικητής Λόχου στο Ανατολικό μέτωπο και στην συνέχεια στην Γερμανική Αεροπορία στη Βόρεια Γαλλία όπου 2 χρόνια μετά είχε 8 ατυχήματα χωρίς σοβαρούς τραυματισμούς.









Η ΚΑΡΙΕΡΑ του στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Μετά το 1918 του τέλους του Πολέμου, ο MURNAU επιστρέφει στην πληγωμένη Γερμανία και ιδρύει το δικό του STUDIO με τον Ηθοποιό CONRAD VEIDT.
Το 1919 έρχεται η ΠΡΩΤΗ του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ, με το Δράμα:
"DER KNABE IN BLAU"  (ΤΟ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΑ ΓΑΛΑΖΙΑ) στο οποίο προσεγγίζει το χάσμα της Προσωπικότητας του ανθρώπου στα πρότυπα του ROBERT LOUIS STEVENSON'S  "DR. JEKYLL AND MR. HYDE"








 
Ο Τίτλος του έργου εμπνεύστηκε από τον διάσημο παραπάνω Πίνακα του THOMAS GAINSBOROUGH








Η Συνέχεια είναι εντυπωσιακή για τον Μεγάλο δημιουργό,
Στο διάστημα 1919-1922 δημιουργεί 9 Κινηματογραφικές ταινίες, όλες στην ίδια τεχνοτροπία του Εξπρεσιονιστικού και του σκοτεινού:
"SATANAS",  "DER BUCKLIGE UND DIE TANZERIN",  "DER JANUSKOPF",  "ABEND NACHT MORGEN",  "DER GANG IN DIE NACHT",  "SENSUCHT",  "SCHLOB VOGELOED" και άλλες...



















ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ των ΤΑΙΝΙΩΝ του MURNAU
Για να κατανοήσουμε το στυλ των δημιουργιών του μεγάλου δημιουργού θα πρέπει να θυμήσουμε ότι το περιβάλλον γύρω του στη Γερμανία του μεσοπολέμου ήταν ΕΦΙΑΛΤΙΚΟ.
Ο Πόλεμος άφησε πίσω του καταστροφή, ρημαγμένη Κοινωνία, και ταξικές συγκρούσεις μεγάλες.
Λογικό, φιλολογικά, η Κοινωνία αυτή να στραφεί στην παραμόρφωση, και στην ανάδειξη του ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΟΥ, του ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΟΥ, του ΑΠΟΚΟΣΜΟΥ γύρω της.
Ο Ναζισμός αρχίζει να ρίχνει δειλά-δειλά τις πρώτες του ρίζες στην Κοινωνία και αυτό έχει αντανάκλαση στο έργο του MURNAU.
Το 1922 έρχεται η ΘΡΥΛΙΚΗ του ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ που έμεινε ανεξίτηλη μέχρι σήμερα
Είναι το "NOSFERATU: ΜΙΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ"
Το κλασικό αριστούργημα του DRACULA από τον BRAM STOKER με την υπόθεση να παίρνει μια άσχημη τροπή καθώς η Χήρα του STOKER διεκδικεί νομικά Κλοπή πνευματικών δικαιωμάτων και η υπόθεση μέχρι να επιλυθεί περνάει από δικαστικές αίθουσες.




 

Στο ρόλο του DRACULA πρωταγωνιστεί ο MAX SCHRECK, ο οποίος μετατρέπεται, όχι τυχαία, απ τον MURNAU σε τέρας με κεφάλι Ποντικιού καθώς το ζώο αυτό ήταν ο φορέας της ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ στα χρόνια που αναφέρεται το έργο.






Το 1924 συνεχίζεται η απογείωση της μεγάλης καρριέρας του με το έργο του "
"DER LETZTE MANN"  (Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ), γραμμένο από τον CARL MEYER, ένα Δράμα στο οποίο πρωταγωνιστεί ο EMIL JANNINGS.



Το Φιλμ αυτό θεωρείται ότι έχει εξέχουσα θέση υποδείγματος στην Εξπρεσιονιστική σχολή με το όνομα: KAMMERSPIELFIM MOVEMENT. Στην τεχνοτροπία αυτή η κάμερα "βλέπει" με τα μάτια του χαρακτήρα που περιγράφει.
Το 1926 έρχεται το επόμενο ΚΛΑΣΙΚΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ του MURNAU
"FAUST: EINE DEUTSCHE VOLKSSAGE"
Το κλασικό θρυλικό δράμα του ΓΚΑΙΤΕ δοσμένο με ένα μοναδικό λυρικό τρόπο από τον μεγάλο δραματουργό της Οθόνης.
Στο ρόλο του FAUST ο GOSTA EKMAN και στο ρόλο του MEPHISTO πάλι ο EMIL JANNINGS.
Το έργο είναι στην κυριολεξία μεταφορά στην Οθόνη της κλασικής έκδοσης του ΓΚΑΙΤΕ.
Χαρακτηριστική φιγούρα η Γιγάντια μορφή του ΜΕΦΙΣΤΟ που κρέμεται πάνω απ την πόλη.




O MURNAU στο HOLLYWOOD

Το 1926 ο Σκηνοθέτης, μεταναστεύει στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, στην αναπτυσσόμενη τότε Κινηματογραφική Υποδομή του HOLLYWOOD.
Kλείνει συνεργασία με την FOX STUDIO και το 1927 έρχεται ένα έργο ΣΤΑΘΜΟΣ που μεγαλώνει τον κατάλογο των θρυλικών του δημιουργιών.
"SUNRISE" A SONG OF TWO HUMANS"
Το έργο είναι ένα ρομαντικό δράμα υψηλής αισθητικής που κατατάσσεται στις κορυφαίες ταινίες του Παγκόσμιου Κινηματογράφου, με τους:  GEORGE O' BRIEN  &  JANET GAYNOR
η ΤΑΙΝΙΑ μένει στην ΙΣΤΟΡΙΑ σαν η ΠΡΩΤΗ ΤΑΙΝΙΑ που κερδίζει 3 OSCAR στην ΠΑΡΘΕΝΙΚΗ ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ των ΒΡΑΒΕΙΩΝ.


Τα δύο επόμενα Φιλμς του MURNAU άνοιξαν ένα ΝΕΟ ΔΡΟΜΟ στον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ καθώς μπάινουμε στην εποχή του ΟΜΙΛΟΥΝΤΟΣ με ΗΧΟ.
1928  "FOUR DEVILS"  Δράμα με την JANET GAYNOR
1930  "GIRL" Ρομαντικό δράμα με τον CHARLES FARELL





Το 1931, ο MURNAU, μαζί με τον εξερευνητή ντοκυμανταίρ ROBERT FLAHERTY, ταξιδεύουν στα νησία BORA-BORA. Εκεί γυρίζεται ένα εξαιρετικό ρομαντικό δράμα περιπέτειας, το "TABU: A STORY OF THE SOUTH SEAS"
Μια πολύ τρυφερή και ρομαντική ταινία δύο νεαρών σε ένα εξωτικό Νησί. Την ταινία την ολοκλήρωσε μόνος του ο MURNAU καθώς ο FLAHERTY αποχώρησε.



Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ

Μια βδομάδα πριν από την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας "TABU", o MURNAU μετακινούνταν στην παραλιακή λεωφόρο LOS ANGELES μια ενοικιασμένη ROLLS ROYCE, την οποία οδηγούσε ο παντελώς άπειρος 14χρονος Φιλιπιννέζος της Υπηρεσίας. Το αυτοκίνητο ξέφυγε απ το δρόμο και χτύπησε σε ηλεκτρικό στύλο. Ο MURNAU τραυματίστηκε θανάσιμα στο κεφάλι και πέθανε λίγες ώρες αργότερα στο Νοσοκομείο στην SANTA BARBARA και έτσι δεν κατάφερε να δει την πρεμιέρα της τελευταίας του ταινίας.
Η Σωρός του τάφηκε στο Ν.Δ. Κοιμητήριο του STAHNSDORF στο ΒΕΡΟΛΙΝΟ με 11 μόνο παρόντες στην νεκρώσιμη τελετή. Ανάμεσά τους ο ROBERT FLAHERTY, EMIL JANNINGS, GRETA GARBO & o FRITZ LANG που είπε και δυο λόγια αποχαιρετισμού.
Μάλιστα η GRETA GARBO έφερε και μια νεκρώσιμη μάσκα του MURNAU την οποία και κράτησε στο κωμοδίνο της καθ' όλη τη θητεία της στο HOLLYWOOD.



Το 1928 έλεγε:
"Νομίζω οι ταινίες στο μέλλον θα χρησιμοποιούν όλο και περισσότερες από αυτές τις γωνίες λήψης, τις οποίες εγώ συνηθίζω να λέω -δραματικές γωνίες-. Βοηθούν πάρα πολύ τις φωτογραφικές εμπνεύσεις."
Το όριο στις ταινίες του MURNAU μεταξύ του ονείρου και της πραγματικότητας είναι πάντα ασαφέστατο κάτι που δυναμώνει τον υποβλητικό χαρακτήρα των δημιουργιών του.
Το 2003, το ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ, απέδωσε προς Τιμήν του ειδική πλακέτα.
Ο Μεγάλος αυτός Σκηνοθέτης ίσως και Φιλόλογος έχει ψηφιστεί στην 33η θέση των Μεγαλύτερων Σκηνοθετών της Ιστορίας του Κινηματογράφου.

Στεκόμαστε με Σεβασμό απέναντι στο έργο του, στην ΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ, ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ, ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ του, κατατάσσοντάς τον ανάμεσα στους "ΠΑΤΕΡΕΣ του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ".








Κυριακή, 18 Νοεμβρίου 2012

Αποχαιρετισμός για τον ΜΑΚΗ ΡΕΥΜΑΤΑ

Έχουμε κουραστεί ψυχολογικά στην κυριολεξία, τον τελευταίο καιρό να αποχαιρετούμε μεγάλες και σημαντικές Μορφές από τον Ελληνικό Κινηματογράφο.
Ένα συνεχές Ξόδι μορφών και Ηθοποιών που σημάδεψαν την ιστορία του στις κλασικές μεγάλες του μέρες δείχνει να μην έχει τελειωμό.
Σαν να έχει ξεκινήσει φέτος ένας ατέλειωτος μακάβριος χορός φυγής πολλών από τους Ηθοποιούς που έβαλαν πλάτη για να απολαμβάνουμε σήμερα εμείς τις Ελληνικές εκείνες ταινίες που μας είναι αξέχαστες.
Χθες, ένας ακόμα Μεγάλος Ηθοποιός, γνωστός για πολύ σημαντικούς Δεύτερους και Υποστηρικτικούς Ρόλους, ένας Ηθοποιός που στο πρόσωπό του, στα μάτια του ήταν πάντα ζωγραφισμένη η ΚΑΛΩΣΥΝΗ, το ΧΑΜΟΓΕΛΟ, η ΕΥΓΕΝΕΙΑ.

 



ΜΑΚΗΣ ΡΕΥΜΑΤΑΣ

Ο Ηθοποιός με την χαρακτηριστική γλυκύτατη ΦΩΝΗ με την οποία πραγματικά άφησε εποχή θα έλεγε κανείς, έφυγε πρόωρα, στα 77 του χρόνια μετά από μεγάλη μάχη με το Λέμφωμα που τον ταλαιπωρούσε καιρό.
«Ταλαιπωρήθηκα πάρα πολύ και πέρασα μεγάλη αγωνία, γιατί τρεις ολόκληρους μήνες ήμουν σε νοσοκομείο των βορείων προαστίων και δεν έβρισκαν τι έχω. Ήμουν ο πιο γερός ασθενής... Έκανα τόσες εξετάσεις, που δεν έχει κάνει άλλος και όλα τα αποτελέσματα ήταν αρνητικά. Ένα θετικό, να ξέρω τι έχω, τίποτα... Ώσπου πρήστηκε ένας αδένας πίσω από το αφτί... Απευθύνθηκα σε έναν καταπληκτικό αιματολόγο, τον πανεπιστημιακό Παναγιώτη Παναγιωτίδη, στο Λαϊκό Νοσοκομείο, ο οποίος βρήκε ότι έχω λέμφωμα. Απλώς ήταν μπελαλίδικο, γιατί έπρεπε να κάνω οκτώ χημειοθεραπείες. Και επειδή φορτώνεται ο οργανισμός με κορτιζόνη αισθάνεσαι κάποια μικροζάλη. Όταν οι λεμφαδένες παρουσιάζουν ένα είδος διόγκωσης εξωτερικό και εσωτερικό, ο θεράπων γιατρός σου πρέπει να έχει μια εμπειρία σαν του κ. Παναγιωτίδη, για να ανακαλύψει αμέσως με μια απλή εξέταση τι έχεις και να σου δώσει την κατάλληλη χημειοθεραπεία», είχε πει ο Μάκης Ρευματάς για την ασθένειά του.


 


Γεννήθηκε στα 1935 και οι Θεατρικές και Κινηματογραφικές του σπουδές γρήγορα τον καταξίωσαν σε ένα από τα καλύτερα ταλέντα και μορφές στην Ελληνική Έβδομη τέχνη αλλά και στο θέατρο.
Και που δεν διακρίθηκε ο ΜΑΚΗΣ ΡΕΥΜΑΤΑΣ.....!
ΘΕΑΤΡΟ, ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ, ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
Πάντα υπηρέτησε την Τέχνη του με τρόπο μοναδικό.
Δεν ήταν από τους Ηθοποιούς που τον χαρακτήριζε δύναμη, εξωστρέφεια και ένταση.
Οι ερμηνείες του ήταν με τρόπο συμπεριφοράς, λεπτό, ευγενικό, με χαμόγελο, με μια καταπληκτική αρμονία στην έκφραση και στις αισθήσεις.



 


ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
Στον Κινηματογράφο έχει συμμετάσχει σε 34 ταινίες
Πρώτη του συμμετοχή το 1969 στην ταινία "ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ Ο ΠΡΟΣΤΑΤΗΣ ΤΩΝ ΦΤΩΧΩΝ" και τελευταία του το 1985 στο "ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ".
Στον Κινηματογράφο τον έχουμε απολαύσει σε κάποιες ερμηνείες που έμειναν αξέχαστες όπως το 1964, στο θρίλλερ noir "ΑΜΦΙΒΟΛΙΕΣ" του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ σε Σκηνοθεσία ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, κάνοντας τον βοηθό του Αστυνόμου ΜΠΕΚΑ.
το 1974 στη "ΔΙΚΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΩΝ" του Πάνου Γλυκοφρύδη, ως ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΑΛΣΑΜΑΚΗΣ
το 1971 στον "ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑ" του ΕΡΡΙΚΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ως ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΥΨΗΛΑΝΤΗΣ
"OTAN H ΠΟΛΙΣ ΠΕΘΑΙΝΕΙ"  1968, "ΚΟΝΣΕΡΤΟ ΓΙΑ ΠΟΛΥΒΟΛΑ" 1967, "Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΜΕ ΤΑ ΞΑΝΘΑ ΜΑΛΛΙΑ" 1969, "ΑΠΑΓΩΓΗ", "ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ" 1973, "Ο ΔΙΩΓΜΟΣ"  1964 και τοσες ακόμα ταινίες στις οποίες κέρδισε την εκτίμηση και το σεβασμό του Κοινού.
ΘΕΑΤΡΟ
Στο ΘΕΑΤΡΟ έχει 27 συμμετοχές, όλες σε Τηλεοπτική παραγωγή στην τότε Ελληνική τηλεοραση μεταξύ 1973 και 1979 σε πολύ μεγάλες πραγματικά παραστάσεις.
ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
Δεκάδες εμφανίσεις σε τηλεοπτικές σειρές μεταξύ 1972 και 2004


 


ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΜΑΚΗ ΡΕΥΜΑΤΑ.......
Ευχαριστούμε για όλες εκείνες τις όμορφες στιγμές που τόσο πιστά, σεμνά, όμορφα και τρυφερά μας χάρισες....


Τετάρτη, 14 Νοεμβρίου 2012

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΙ ΘΡΥΛΟΙ του 20ου Αιώνα: GREGORY PECK

Φίλες και Φίλοι
συνεχίζουμε το ταξίδι μας στις μεγάλες Κινηματογραφικές μορφές που σημάδεψαν με την διαδρομή τους τα Κινηματογραφική δρώμενα του Παγκόσμιου Κινηματογράφου στον 20ο αιώνα.
Το "βιβλίο" μας θα πάει σήμερα στην πέρα όχθη του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κινηματογράφο και θα μας θυμίσει μια Μεγάλη μορφή του, που χαρακτήρισε την εποχή 1940-1960.
Κυρίες και Κύριοι, μιλάμε για τον

GREGORY PECK


Μια Κινηματογραφική Μορφή πραγματικά που απέδιδε στη σκηνή αυτό που ονομάζουμε"ΕΠΙΒΛΗΤΙΚΗ ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΑΝΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ".
Ο Σωματότυπος, (1.91 m. ύψος), κλασική αρρενωπή ομορφιά,  η εμφάνιση, η υποδομή, τη Υποκριτική δυνατότητα και το προσωπικό Στυλ έδωσαν στον GREGORY PECK μια ξεχωριστή θέση στους Μεγάλους Ηθοποιούς του 20ου αιώνα.



5 ΑΠΡΙΛΗ 1916-12 ΙΟΥΝΗ 2003
Έζησε 87 χρόνια
Ο ELDRED GREGORY PECK, όπως ήταν το πλήρες του όνομα, γεννήθηκε στην Πόλη LA JOLLA, CALIFORNIA.
Οι γονέις του μετανάστες, ο πατέρας του, χημικός από την Ιρλανδία και η Μητέρα του από την Σκωτία.
Οι γονείς του χώρισαν όταν εκείνος ήταν μόλις 6 ετών και έτι την ανατροφή του ανέλαβε η Γιαγιά του. 
Στα 10 του χρόνια στάλθηκε σε ένα Καθολικό στρατιωτικό σχολείο στο LOS ANGELES, το St. John's Military Academy.
Μετά το θάνατο της Γιαγιάς του τον ανέλαβε εκ νέου ο Πατέρας του και στα 14του πήγε στο San Diego High Scholl όπου ζούσε μαζί με τον πατέρα του. 
 Στη συνέχεια σπούδασε στο University of California, Berkeley.
Για λίγο χρονικό διάστημα δούλεψε σαν οδηγός σε μια εταιρεία πετρελαίου και το 1936, στα 20 του, έγινε φοιτητής προ-Ιατρικής στο Berkeley.
Το κολλέγιο εκεί είδε το υποκριτικό ταλέντο του PECK και αποφάσισε να τον προωθήσει για θεατρικές εμφανίσεις. 
 Ο GREGORY PECK για τα χρόνια του στο BERKELEY συνήθισε πάντα να λέει:
"Ήταν για μένα μια ιδιαίτερη εμπειρία και τρία από τα καλύτερα χρόνια της ζωής μου. Με έκαναν να νιώσω τη σημασία της ανθρώπινης ύπαρξης"
Μάλιστα στα 1997 ο ίδιος έκανε μια ΧΟΡΗΓΙΑ στο ίδρυμα αξίας $ 25.000


Από το BERKELEY αποφοίτησε με τον βαθμό BA και τότε "έκοψε" το ELDRED από το όνομά τουπηγαίνοντας στην ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ να σπουδάσει στο NEIGHBORHOOD PLAYHOUSE με δάσκαλο τον θρυλικό SANFORD MEISNER.
Δούλεψε σκληρά, υπέφερε πολύ και πολλές φορές κοιμήθηκε στο CENTRAL PARK. Στα 1939 δούλεψε σαν τουριστικός οδηγός στο WORLD'S FAIR καθώς και στο NBC TELEVISION. 
Στα 1940 άρχισε να μαθαίνει περισσότερα πράγματα για την Ηθοποιία δουλεύοντας στοBARTER THEATRE, ABINGDON, VA κάνοντας εκεί 5 ρόλους.
Η Καριέρα του ξεκινάει το 1941 όπου παίζει τον γραμματέα στο διάσημο έργο "THE DOCTOR'S DILEMMA" του GEORGE BERNHARD SHAW σε παραγωγή της KATHARINE CORNELL.
Δυστυχώς για την ιστορία, η σπουδαία αυτή παράσταση έκανε ΠΡΕΜΙΕΡΑ, στο SAN FRANSICO, μια μόλις μέρα πριν την Επίθεση των Ιαπώνων στο PEARL HARBOR και την έναρξη του Πολέμου.
Το 1942, κάνει την ΠΡΕΜΙΕΡΑ του, στο BROADWAY στο έργο του EMLYN WILLIAMS  "THE MORNING STAR".
H 2η εμφάνισή του στο BROADWAY ήταν στο "THE WILLOW AND I" μαζί με τον EDWARD PAWLEY.
Οι ερμηνευτικές ικανότητες του GREGORY PECK έφτασαν σε μεγάλα ύψη και ζήτηση κατά τη διάρκεια του Β' ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ όπου βγήκε εκτός στρατιωτικής υπηρεσίας εξ αιτίας ενός βαρέως τραύματος στην πλάτη όταν έπαιρνε μαθήματα χορού και Κίνησης από τηνMARTHA GRAHAM 
Στα 1949 ο GREGORY PECK ξανασυνδέθηκε με το THE LA JOLLA PLAYHOUSE στην γεννέτειρά του με τους MEL FERRER & DOROTHY MCGUIRE.


ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Σαν Ηθοποιός ο GREGORY PECK έχει συμμετοχή σε 57 Κινηματογραφικές ταινίες
Η Πρώτη του ταινία είναι το 1944, στο έργο του JACQUES TOURNER  "DAYS OF GLORY" στο οποίο έργο είναι Υποψήφιος για OSCAR καλύτερης αντρικής ερμηνείας, την οποία ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΑ επίσης κατακτά και στις επόμενες εμφανίσεις του στις ταινίες:
"THE KEYS OF THE KINGDOM"  JOHN STAHL 1944 
"THE YEARLING"  1946
"GENTLEMEN'S AGREEMENT"   ELIA KAZAN 1947
"TWELVE O'CLOCK HIGH"   HENRY KING  1949 
To 1946 έρχεται η ταινία "DUEL IN THE SUN" KING VIDOR στην οποία αναδεικνύει και την μεγάλη του ικανότητα σε ΚΟΝΤΡΑ ΡΟΛΟΥΣ.
Όλες οι παραπάνω ταινίες ανέδειξαν την μεγάλυ Ποιότητα και την Υποκριτική δύναμη του GREGORY PECK.
Στη συνέχεια ξεχωρίζουν οι ταινίες:

"SPELLBOUND"  1945 & "THE PARADINE CASE"  1947 κλασικά μεγάλα φίλμς του δάσκαλουALFRED HITCHCOCK
"THE GUNFIGHTER"  1950 HENRY KING σε ένα κλασικό WESTERN
"MODY DICK"  1956 κλασικό αριστούργημα του JOHN HUSTON
"ON THE BEACH"  1959  STANLEY KRAMER ένα υπέροχο δράμα με την AVA GARDNER
"ΤΑ ΚΑΝΟΝΙΑ ΤΟΥ ΝΑΒΑΡΟΝΕ"  1961 κλασική πολεμική αριστουργηματική ταινία του J.LEE THOMPSON
"ROMAN HOLIDAY"  1953 Δραματική κομεντί του μεγάλου WILLIAM WYLER πλάι στην AUDREY HEPBURN
"THE BIG COUNTRY"  1958 Ένα ακόμα θρυλικό WESTERN του WILLIAM WYLER πλάι στην JEAN SIMMONS
"KILL THE MOCKINGBIRD"  1962 ένα συγκλονιστικό εγκληματικό αστυνομικό δράμα τουROBERT MULLIGAN στο οποίο ο GREGORY PECK ερμηνεύοντας τον ATTICUS FINCH κερδίζει τοOSCAR Α' ΑΝΤΡΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ στην 5η υποψηφιότητά του σε ένα φίλμ που θεωρείται πολύ ψηλά στα 100 καλύτερα φιλμς του Αμερικάνικου Κινηματογράφου.
"Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ"  1976  RICHARD DONNER ένα κλασικό μεταφυσικό θρίλλερ που έκανε θόρυβο όταν προβλήθηκε







ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΘΕΣΕΙΣ

Ο GREGORY PECK υπηρέτησε τον Κινηματογράφο σαν:

ΠΡΟΕΔΡΟΣ της ACADEMY OF MOTION PICTURE ARTS AND SCIENCES 1967
ΠΡΟΕΔΡΟΣ του ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ του AMERICAN FILM INSTITURE 1967-1969
ΠΡΟΕΔΡΟΣ της ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ και ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ 1971
ΠΡΟΕΔΡΟΣ της ΑΝΤΙΚΑΡΚΙΝΙΚΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ 1966
ΜΕΛΟΣ του ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΕΧΝΩΝ 1964-1966

Η ΥΣΤΕΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ του
Στα 1980 ο GREGORY PECK έπαιξε για την ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ σε κάποιες μικρές σειρές.
Στην σειρά "THE BLUE AND THE GRAY" όπου ερμήνευσε τον AΒΡΑΑΜ ΛΙΚΝΟΛΝ, στη σειρά: "THE SCARLET AND THE BLACK" μαζί με τους CHRISTPHER PLUMMER, JOHN GIELGUD, BARBARA BOUCHET.
Το 1991 στο remake του MARTIN SCORSESE   "CAPE FEAR" με τους ROBERT MITCHUM & MARTIN BALSAM.

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ εμφάνιση ήρθε το 1991 στην ΚΩΜΩΔΙΑ του NORMAN JEWISON  "OTHER PEOPLE'S MONEY" δίπλα στον DANNY DE VITO
Έκτοτε ο μεγάλος GREGORY PECK, σε ηλικία πλέον 75 ετών αποσύρθηκε από την ενεργό σκηνή σαν τον CARY GRANT.
Πέρσε τα τελευταία του χρόνια γυρίζοντας το κόσμο σε εκδηλώσεις για τον Κινηματογράφο, για τις ταινίες του σε ανοιχτές επαφές με το Κοινό που τόσο μα τόσο τον αγάπησε.
Το 2005 του προσφέρθηκε τιμητικά ό ρόλος του GRANPA JOE στην ταινία "Ο ΤΣΑΡΛΥ και το ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΟΚΟΛΑΤΑΣ" αλλά δυστυχώς τον πρόλαβε ο Θάνατος. Ο Ρόλος δόθηκε στον DAVID KELLY. 


Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ του ΔΡΑΣΗ

Ο GREGORY PECK ήταν από τους ηθοποιούς μορφές του ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ που στιγματίστηκε από το ΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟ και τους εκφραστές του.
Το 1947 με άλλους ηθοποιούς μπήκε στη ΜΑΥΡΗ ΛΙΣΤΑ σαν Ηθοποιός με Φιλο-Κομμουνιστικές και αριστερές επιρροές.
Επίσης αργότερα ο RICHARD NIXON τον είχε στην επίσημη λίστα των εχθρών του σανΑΚΤΙΒΙΣΤΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟ.
Τόσο ο ίδιος ο GREGORY PECK όσο και ο γιος του CAREY PECK ήταν πάντα στο πλευρό των ριζοσπαστών δημοκρατικών στις ΗΠΑ.


GREGORY PECK παρά το ότι υπήρξε Καθολικός δεν δίστασε άπειρες φορές να έρθει σεκόντρα με την επίσημη θέση της ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ για πολλές από τις θέσεις της κύρια σε ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΣΗΣ.
Το 1943 απ το γάμο του με την Φιλανδή GRETA KUKKONEN έκαναν τρεις γιούς: JONATHAN, STEPHEN, CAREY. Χώρισαν το 1955 αλλά πάντα με πολύ στενές σχέσεις μεταξύ τους.
Το 1955 παντρεύτηκε την Γαλλίδα VERONIQUE PASSANI με την οποία είχαν δύο παιδιά: ANTHONY & CECILIA, με την οποία έζησε μέχρι τον θάνατό του.
Ο Μεγάλος αυτός Ηθοποιός πέθανε στον ύπνο του από Βρογχοπνευμονία με την σύζυγό του στο πλάι του.
Τάφηκε στο ΜΑΥΣΩΛΕΙΟ του LOS ANGELES με τις ευλογίες του BROCK PETERS 



ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Οι ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ του μεγάλου GREGORY PECK αγγίζουν τον μεγάλο αριθμό των

37 ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΒΡΑΒΕΙΩΝ και ακόμα
17 ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΩΝ

Όπως ήδη είπαμε 5 φορές υποψήφιος για OSCAR Α' ΑΝΤΡΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ, το κατέκτησε ΜΙΑ ΦΟΡΑ.

Επίσης ΕΙΔΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ 1989
ΧΡΥΣΗ ΑΡΚΟΥΔΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ 1993
ΒΡΑΒΕΙΑ CESAR 1995
DAVID DONATELLO AWARD 2003
ΧΡΥΣΗ ΣΦΑΙΡΑ ΗΠΑ 1999
CECIL DE MILLE AWARD 1969

Όλες οι μεγάλες Κινηματογραφικές διοργανώσεις τίμησαν με ξεχωριστό τρόπο τον μεγάλο GREGORY PECK




















Δευτέρα, 12 Νοεμβρίου 2012

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ: ΔΕΥΤΕΡΟΙ ΡΟΛΟΙ ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ (Μέρος 6ο)

Νάμαστε λοιπόν πάλι εδώ αγαπητές Φίλες και Φίλοι με την συνεχή περιήγησή μας στους
ΔΕΥΤΕΡΟΥΣ ΡΟΛΟΥΣ που σημάδεψαν την πορεία του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.

Έχουμε επαναλάβει στα προηγούμενα Πέντε (5) αφιερώματά μας στο θέμα, ότι ο κατάλογος τωνΗΘΟΠΟΙΩΝ που υποστήριξαν με ΔΕΥΤΕΡΟΥΣ ΡΟΛΟΥΣ τον ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ είναι πάρα πολύ ΜΑΚΡΥΣ.

Υπάρχουν ΔΕΚΑΔΕΣ ΜΕΓΑΛΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ, ΑΝΔΡΕΣ και ΓΥΝΑΙΚΕΣ που έλαμψαν με την παρουσία τους δίπλα στους ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ.

Πάμε λοιπόν σήμερα στο Έκτο (6ο) ΜΕΡΟΣ της αφιέρωσής μας


ΤΖΟΛΥ ΓΑΡΜΠΗΜια γλυκειά ώριμη παρουσία στον Ελληνικό
Κινηματογράφο


Την έχουμε δεί και την έχουμε απολαύσει σε πάρα πολλές κλασικές γνωστές Ελληνικές ταινίες.
Χαρακτηριστική παρουσία Ώριμης Κυρίας που υποστηρίζει διάφορους ρόλους, τους περισσότερους από αυτούς στο ρόλο μιας Θετής συνήθως Μητέρας που στέκεται με ευλάβεια, τρυφερότητα και αγάπη πλάι στα Ψυχοπαίδια της.
1913-2002 'Εφυγε στα 89 της χρόνια πλήρης ημερών
Γεννήθηκε στο ΓΙΟΧΑΝΕΣΜΠΟΥΡΓΚ της ΝΟΤΙΑΣ ΑΦΡΙΚΗΣ, από Κεφαλλονίτες γονέις, που ζούσαν μετανάστες στη χώρα της Αφρικής.
Όπως με όλους τους καλλιτέχνες της εποχής εκείνης, και την ΤΖΟΛΥ ΓΑΡΜΠΗ την χαρακτήριζε πέρα από το άπλετο ταλέντο της, η σεμνότητα και η γνησιότητα του χαρακτήρα της.
Παντρεύτηκε τον επίσης ΕΞΟΧΟ ΗΘΟΠΟΙΟ ΘΕΟΔΩΡΟ ΜΟΡΙΔΗ, με τον οποίο έζησαν μαζί 20 χρόνια, και δυστυχώς και οι δύο πέθαναν φτωχοί και εντελώς ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΙ σε ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟ.


Η ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ της είναι ΤΕΡΑΣΤΙΑ.
Το έργο της ξεκινάει το 1932, σε ηλικία 19 ετών, στην ταινία του ΣΤΕΛΙΟΥ ΤΑΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ "ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΑΠΙΛΑ" και τελειώνει, 50 ολάκερα χρόνια μετά, το 1982 στην ταινία "ΑΛΑΛΟΥΜ"του ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗ.
Συνολικά εμφανίζεται σε:  53 Κινηματογραφικές ταινίες.


Ποιος δεν τη θυμάται σαν κλασική "ΨΥΧΟΜΑΝΑ" του Ελληνικού Κινηματογράφου, στο
"ΚΛΩΤΣΟΣΚΟΥΦΙ", στους "ΜΑΚΡΥΚΩΣΤΑΙΟΥΣ και ΚΟΝΤΟΓΙΩΡΓΗΔΕΣ" το 1960 σαν την γραφική "ΘΕΙΑ", σαν ΚΑΤΕΡΙΝΑ στην "ΛΙΖΑ και η ΑΛΛΗ", σαν την κλασική σύζυγο ΑΡΕΤΗ ΚΑΡΟΥΖΟΥ στον "ΑΤΣΙΔΑ", σαν την ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΖΟΥΜΠΟΥΛΗ στο "ΕΥΤΥΧΩΣ ΤΡΕΛΑΘΗΚΑ", σαν ΤΑΣΙΑ στα θρυλικα "ΧΤΥΠΟΚΑΡΔΙΑ ΣΤΑ ΘΡΑΝΙΑ", σαν την ....ανεπανάληπτη Χήρα Γυμνασιάρχου Ευτέρπη Καραβαγγέλη στην θρυλική "ΣΩΦΕΡΙΝΑ", σαν Ανδρονίκη στο "Η ΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ ΚΑΙ Ο ΑΛΗΤΗΣ", σαν Ψυχομάνα Δέσποινα στο "Η ΝΕΡΑΪΔΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΛΗΚΑΡΙ"

Ρόλοι πραγματικά ανθρώπινοι, ρόλοι που υπηρέτησε με αμεσότητα, συνέπεια, μεγάλη αληθοφάνεια, σαν ή ίδια, ψυχή και σώμα να ζούσε αυτό που στη σκηνή με τόσο όμορφο τρόπο ερμήνευε.




ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΟΡΙΔΗΣ:  Μια επιβλητική Μορφή στον Ελληνικό
Κινηματογράφο




Αντίθετα φυσικά απ την τρυφερή και γλυκειά Τζόλυ Γαρμπή, εδώ τώρα περνάμε σε ένανΑΝΤΡΙΚΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΡΟΛΟ με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Ο ΕΠΙΒΛΗΤΙΚΟΣ, ΣΤΟΜΦΩΔΗΣ, ΚΡΑΤΑΙΟΣ, Χαρακτήρας που διαχρονικά ερμήνευε ο Εξαιρετικός τούτος Ηθοποιός μας.
1905-2003   Έζησε 98 πλήρη έτη
Γεννήθηκε στην ΚΥΠΡΟ και έσβησε σε βαθύτατα γεράματα το 2003, ένα ακριβώς χρόνο μετά το θάνατο της αγαπημένης του συζύγου ΤΖΟΛΥΣ ΓΑΡΜΠΗ, με την οποία, όπως ήδη αναφέραμε, έζησαν μαζί 20 χρόνια.
Και εκείνος έφυγε παντελώς ξεχασμένος, σε Γηροκομείο όπου βρισκόταν τα τελευταία χρόνια της ζωής του, ο άνθρωπος που οι ρόλοι που ερμήνευσε έσφυζαν από δύναμη, επιβλητικότητα και καρδιά.


Το μεγάλο πεδίο του στο οποίο διακρίθηκε ήταν το ΘΕΑΤΡΟ, στο οποίο ξεκίνησε το 1924, σε ηλικά 19 ετών, με τον θίασο των θρύλων: ΒΕΑΚΗ-ΝΕΖΕΡ.
Έπαιξε ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ σε πολλές μεγάλες εμφανίσεις: "ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ", "ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΝ ΤΑΥΡΟΙΣ" και στην συνέχεια είχε μια ΛΑΜΠΕΡΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΚΑΡΙΕΡΑ σε ΤΕΡΑΣΤΙΑΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΘΙΑΣΟΥΣ μαζί με τους:
ΚΥΒΕΛΗ, ΒΑΣΙΛΗ ΡΩΤΑ, ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ, ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ, ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ, ΒΑΣΩ ΜΑΝΩΛΙΔΟΥ, ΜΙΜΗ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟ, ΜΑΙΡΗ ΑΡΩΝΗ.
Μιλάμε δηλαδή, ότι παρέλασε ανάμεσα σε ολάκερη τη ζωντανή Ιστορία του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ, ερμηνεύοντας επίσης και σχεδόν όλο το κλασικό δραματολόγιο του παγκόσμιου θεάτρου. 
Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΟΡΙΔΗΣ αποφασίζει να ασχοληθεί και με τον ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ και το 1948, σε ηλικία 39 πλέον ετών ξεκινάει τις πρώτες του εμφανίσεις.
Το 1948 πρώτη του εμφάνιση στους "ΧΑΜΕΝΟΥΣ ΑΓΓΕΛΟΥΣ" του ΝΙΚΟΥ ΤΣΙΦΟΡΟΥ και τελευταία το 1989, 39 χρόνια μετά, στην ταινία "Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΒΛΕΠΕ ΟΝΕΙΡΑ" του ΝΙΚΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ.
Η ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ του αποτελείται από:  93 Κινηματογραφικές ταινίες (!!!)
Υπηρέτησε όλα τα είδη του Ελληνικού Κινηματογράφου με μεγάλη επιτυχία:
ΜΕΛΟ, ΒΟΥΚΟΛΙΚΑ, ΠΟΛΕΜΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΕΡΓΑ, ΚΩΜΩΔΙΕΣ ΗΘΩΝ, ΔΡΑΜΑΤΙΚΑ.
Ποιος δεν τον θυμάται σε ρόλους αυστηρού Πατέρα, συνήθως πλούσιου και άκαρδου, σοβαρού και συντηρητικού καθηγητή, Επιβλητικού Ιερέα ιστορικού προσώπου, ρόλους που πάντα είχε το δικό του χαρακτηριστικό να προσθέσει.
Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΟΡΙΔΗΣ υπήρξε ΜΕΓΑΛΟΣ Ηθοποιός που η αναλογία της προσφοράς του βαραίνει κύρια το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ στο οποίο χάρισε τεράστιες ερμηνείες, χωρίς να αφήσει "παραπονεμένο" και τον Κινηματογράφο στον οποίο η συμμετοχή του υπήρξε καταιγιστική.
Παρ΄όλα αυτά το τέλος του υπήρξε εκτρωματικά δυσανάλογο της μεγάλης του προσφοράς στην Τέχνη. 


ΔΕΣΠΩ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΟΥ:  Μια ΔΙΕΘΝΗΣ Μορφή στον Κινηματογράφο μας





Μια από τις ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΚΥΡΙΕΣ της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ, ανάμεσά τους φυσικά και οΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ.
Η ΔΕΣΠΩ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΟΥ, είναι χαρακτηριστική μορφή Ηθοποιού που αν και ερμηνεύειΔΕΥΤΕΡΟΥΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟΥΣ ΡΟΛΟΥΣ, λάμπουν στην κυριολεξία σε ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ,επαληθεύοντας στο Ακέραιο την επικεφαλίδα τίτλο του θέματός μας.
13/7/1916-18/2/2004
'Εζησε 88 πλήρη χρόνια


Η Μεγάλη μας ηθοποιός είναι γέννημα θρέμμα ΠΕΙΡΑΙΑ όπου γεννήθηκε σε ένα κλασικό σπίτι του ΤΣΙΛΕΡ με Δωρικές κολώνες.
Η Καταγωγή των γονέων της είναι απ τη ΡΩΣΙΑ. Δεν φοίτησε σε Ελληνικό σχολείο και η παιδεία της έχει βάση τη ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ.
Είναι απόφοιτος της ΔΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ και το 1942 έχει την πρώτη της εμφάνιση στο ΧΟΡΟ της ΜΗΔΕΙΑΣ.
Φυσικά και η καλλιτεχνική της παιδεία είναι το ΘΕΑΤΡΟ το οποίο υπηρετεί με μεγάλες εμφανίσεις και συμμετοχές σε λαμπερούς θιάσους και ρόλους.
Απόφοιτος και του ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΕΧΝΗΣ γίνεται μόνιμο μέλος του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ από το 1946-1950 και από το 1954-1963. 
Εμφανίζεται σε σημαντικούς θιάσους της εποχής όπως: ΜΟΥΣΟΥΡΗ, ΑΝΔΡΕΑΔΗ, ΜΑΝΩΛΙΔΟΥ, ΑΡΩΝΗ, ΧΟΡΝ


Το 1947 εμφανίζεται για πρώτη φορά στην μεγάλη οθόνη στην ταινία ¨Τα παιδιά της Αθήνας¨, αλλά ο δρόμος για την διεθνή κινηματογραφική της καριέρα θα ξεκινήσει στη δεκαετία του ΄60.
Στις HΠA ταξιδεύει το 1967 και παραμένει μέχρι το τέλος της χούντας, το 1974, εκφράζοντας την αντίθεση της στο καθεστώς.
H διαμονή της στο εξωτερικό συνοδεύτηκε από νέα δημιουργική εξέλιξη στην σταδιοδρομία της.
Με την αχώριστη φίλη της Μελίνα Μερκούρη πρωταγωνιστούν στο έργο του Zύλ Nτασέν «Iλια Nτάρλινγκ», στο θέατρο Mάρκ Xέλλιντζερ στο Mπροντγουεϊ της Nέας Υόρκης.
Πρόκειται για την θεατρική διασκευή της ταινίας ¨Ποτέ την Κυριακή¨ που αποτελεί σταθμό στην καριέρα της Δέσπως Διαμαντίδου.

Σταθμός στην θεατρική της πορεία θεωρείται ο ρόλος της στο ¨Καμπαρέ¨ όταν, αντικαθιστώντας την Λότε Λένια, μεταμορφώνεται σε Φράου Φραίντερ.

Την ίδια περίοδο γίνεται η κινηματογραφική μητέρα του Γούντι Άλεν, στον ¨Eιρηνοποιό¨.
Στα ¨Μαύρα Τριαντάφυλλα για τη νύφη¨ η Δέσπω Διαμαντίδου, με σκηνοθέτη τον Xάλ Πρινς, ξεχωρίζει σ΄ έναν ακόμα ρόλο, όπως και στο ¨Υπόσχεση την αυγή¨ με φόντο το Παρίσι και σκηνοθέτη τον Zιλ Nτασέν. Επίσης συμμετέχει στους ¨Καβαλάρηδες¨ του Φράνκεχαϊμερ που γυρίζεται στην Ισπανία.





Το 1991 παίρνει το κρατικό βραβείο δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ταινία του Θ. Σκρουμπέλου ¨O Tζώνης Kέλν κυρία μου¨. H Δέσπω Διαμαντίδου διακρίθηκε και για το πλούσιο μεταφραστικό της έργο.

Σύζυγος της υπήρξε ο εκλεκτός ηθοποιός Ανδρέας Φιλιππίδης, με το όνομα του οποίου είναι καταχωρημένη στο παλιό μητρώο του ΣEH, με ημερομηνία εγγραφής 2.6.1942.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Η Φιλμογραφία της ΔΕΣΠΩΣ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΟΥ έχει ένα κατάλογο από 56 Ταινίες.
Από το 1947 έως το 2003 στο "SKIPPER STRAAD".
Τι να ξεχωρίσει και που να σταθεί κανείς σε όλες αυτές τις συμμετοχές που μια προς μια παραμένουν ιστορικά συγκλονιστικές:
"ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ",  "ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΨΕΜΜΑ",  "ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ"  Ρόλος σταθμός,  "Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΘΑ ΞΑΝΑΡΘΕΙ" το 1961 σε ένα συγκλονιστικό θρίλλερ,  "ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΦΑΝΑΡΙΑ" σε μια ακόμα συγκλονιστική παρουσία,  "ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ",  "Η ΔΕ ΓΥΝΗ ΝΑ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΟΝ ΑΝΤΡΑ",  "TOP KAPI",  "ΣΤΕΦΑΝΙΑ",  "ΟΙ ΑΔΙΣΤΑΚΤΟΙ" το 1965 στο ρόλο της ΡΟΖΑΣ,  "ΚΡΑΥΓΗ ΓΥΝΑΙΚΩΝ" 1978.


Μια πραγματικά ΜΕΓΑΛΗ ΜΟΡΦΗ στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ, ΘΕΑΤΡΟ και ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ.

Μια ΕΛΛΗΝΙΔΑ που ΤΙΜΗΣΕ το ΛΑΟ της και την πατρίδα της ΔΙΕΘΝΩΣ στο στερέωμα αυτού που υπηρέτησε.


ΑΝΔΡΕΑΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ



Μια ακόμα επιβλητική μορφή του Θεάτρου και του Κινηματογράφου μας, που και ο ίδιος με την παρουσία του συμπλήρωσε το πολύ μεγάλο puzzle λαμπερών ηθοποιών που διέπρεψαν σεΔΕΥΤΕΡΟΥΣ ΡΟΛΟΥΣ.
1919-1989
Έζησε 70 χρόνια
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στην ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ καθώς επίσης και στην ΝΟΜΙΚΗ ΣΧΟΛΗ του ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Εργάστηκε στο ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ, στο Κ.Θ.Β.Ε. καθώς επίσης και στο ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΘΕΑΤΡΟ
Ερμήνευσε στο θέατρο όλο σχεδόν το κλασικό δραματολόγιο του ξένου θεάτρου καθώς επίσης και διατέλεσε ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ για 20 ολάκερα χρόνια.
Στην προσωπική του ζωή έκανε δύο γάμους με τις:
ΔΕΣΠΩ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΟΥ και ΛΙΛΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
Έχει παίξει σε 44 Κινηματογραφικές ταινίες
Ξεκίνησε το 1947 στην κλασική ταινία του ΤΑΚΗ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΥ  "ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ" και ολοκληρώνει την παρουσία του το 1984 στην ταινία "ΘΗΛΥΚΟ ΘΗΡΙΟΤΡΟΦΕΙΟ" του ΝΙΚΟΥ ΖΕΡΒΟΥ
Διακρίθηκε σε μια σειρά ρόλους σε αρκετά είδη ταινιών
Πιο βασικές του εμφανίσεις στις ταινίες:
"ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ",  "ΦΑΙΔΡΑ",  "ΑΠΑΓΩΓΗ",  "ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ", "ΛΟΛΙΤΕΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ",  "Η ΖΟΥΓΚΛΑ ΤΩΝ ΠΟΛΕΩΝ",  "ΚΑΤΑΧΡΗΣΙΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ",  "ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ ΓΑΜΠΡΟΣ",  "ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ ΠΟΠΟΛΑΡΟΣ",  "ΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ",  "Ο ΕΧΘΡΟΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ",  "ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ",  "ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ",  "ΓΚΑΡΣΟΝΙΕΡΑ ΓΙΑ ΔΕΚΑ", "ΛΟΥΦΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ"


ΜΑΡΙΚΑ ΝΕΖΕΡ


Άλλη μια κλασική παραδοσιακή Γυναικεία μορφή στο χώρο του Ελληνικού Κινηματογράφου, διέπρεψε με την παρουσία της, το γλυκό της χαμόγελο, τα εκφραστικά της μάτια και την απλοϊκή της καλωσύνη.
Γεννήθηκε στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ το 1906 και πέθανε στην ΑΘΗΝΑ στις 18/7/1989 σε Ηλικία83 ετών.
Κόρη του Κων/νου Νέζερ και της Μίμου Ηθοποιού Κλεοπάτρας Νέζερ
Εγγονή του Χριστόφορου Νέζερ, που ήταν Φρούραρχος Αθηνών και Υπασπιστής του Όθωνα.
"Υψηλή" καταγωγή λοιπόν για την ιστορική μας Ηθοποιό.


Από 13 ετών στο ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΣΑΝΙΔΙ η ΜΑΡΙΚΑ ΝΕΖΕΡ με την αδελφή της ΚΑΤΙΝΑ, μάλιστα τις φώναζαν "ΤΑ ΝΕΖΕΡΑΚΙΑ".
Δούλεψε πολύ στο ΜΟΥΣΙΚΟ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΘΕΑΤΡΟΥ και στην ΟΠΕΡΕΤΤΑ.
Κλασική ΚΑΡΑΤΕΡΙΣΤΑ ΗΘΟΠΟΙΟΣ
Η Λαμπερή της ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΡΙΕΡΑ ξεκινάει το 1948 στην θρυλική της εμφάνιση στην ταινία "ΜΑΝΤΑΜ ΣΟΥΣΟΥ" του ΝΙΚΟΥ ΤΣΙΦΟΡΟΥ στην οποία και ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΙ με τρόπο μοναδικό.
Τελευταία της συμμετοχή το 1982, στο "ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΠΑΙΓΝΙΔΙ" του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΡΥΠΙΔΗ.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Εμφανίζεται σε 39 Κινηματογραφικές ταινίες με πιο χαρακτηριστικές τις:
"ΕΝΑΣ ΒΛΑΚΑΣ ΚΑΙ ΜΙΣΟΣ",  "ΤΟ ΓΕΛΙΟ ΒΓΗΚΕ ΑΠ ΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ",  "ΤΗΣ ΚΑΚΟΜΟΙΡΑΣ" ρόλος που την απογειώνει ως την θρυλική "ΚΥΡΑ-ΔΕΣΠΟΙΝΑ" πλάι στο ...ΖΗΚΟ,  "ΜΙΚΡΟΙ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ",  "ΤΟ ΣΤΡΑΒΟΞΥΛΟ",  "Ο ΤΖΑΝΑΜΠΕΤΗΣ",  "ΕΝΑΣ ΑΦΡΑΓΚΟΣ ΩΝΑΣΗΣ" 


ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΝΕΖΕΡ

Κλασική και αυτή και συγκλονιστικά εκφραστική μορφή του Ελληνικού Κινηματογράφου ο μεγάλος μας Ηθοποιός.


Αδελφός της ΜΑΡΙΚΑΣ ΝΕΖΕΡ, γόνος και αυτός της μεγάλης αυτής καλλιτεχνικής Οικογένειας.
Γεννήθηκε στην ΑΘΗΝΑ το 1887 και πέθανε επίσης στην ΑΘΗΝΑ στις 19 Φλεβάρη 1970 σε Ηλικία 83 ετών
Το όνομά τους και η καταγωγή τους η Οικογένεια ΝΕΖΕΡ το έφερε από την ΒΑΥΑΡΙΑ μαζί με την έλευση του ΟΘΩΝΑ στην Ελλάδα.
Είναι ΑΥΤΟΔΙΔΑΚΤΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ και μάλιστα θεωρείται και από τους ΙΔΡΥΤΕΣ του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ.



Μορφή συγκλονιστική ο ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΝΕΖΕΡ, παρών σε πάρα πολλούς δεύτερους υποστηρικτικούς δραματικούς ρόλους ξεκίνησε την Κινηματογραφική του διαδρομή στα ΠΡΩΤΑ ΒΗΜΑΤΑ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ, το 1943, στην ταινία του ΤΑΚΗ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΥ "Η ΘΥΕΛΛΑ ΠΕΡΑΣΕ" και έκλεισε την τεράστια συμμετοχή του, το 1969, στην ταινία "ΘΕΛΩ ΠΙΣΩ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ" του ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΡΗ.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Παρών σε 56 Κινηματογραφικές ταινίες ο μεγάλος μας Ηθοποιός, κάποιες από αυτές θεωρούνται ιδιαίτερα ΚΛΑΣΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ όπως:
"ΑΓΑΠΗΤΙΚΟΣ ΤΗΣ ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΑΣ" 1956,  "Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΠΟΘΩΝ" 1958,  "ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ" 1959,  "ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ" 1960,  "ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ" 1960,  "ΟΡΓΗ" 1962,  "ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ" 1964, "Η ΕΒΔΟΜΗ ΜΕΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ" 1966