Κυριακή, 4 Μαρτίου 2012

Η Ταινία της Εβδομάδας: RON HOWARD "THE DA VINCI CODE"


RON HOWARD

"DA VINCI CODE"

("ΚΩΔΙΚΑΣ DA VINCI")
Νομίζω στις παρουσιάσεις μας, όσον αφορά ταινίες που έχουμε αναρτήσει, αξίζει και η αναφορά μας σε κάποιες από αυτές που κρίθηκαν και είναι Εμπορικές.
Ανάμεσά τους μια ταινία που το θέμα της, το γύρισμά της, η προβολή της προκάλεσε ποταμό σχολίων, αντιδράσεων και συζητήσεων.
Σίγουρα το θέμα της απόλυτα ΑΜΦΙΛΕΓΟΜΕΝΟ και ΕΝΤΟΝΑ ΣΥΖΗΤΗΣΙΜΟ δεκτικό σε απορρίψεις και έντονες κριτικές.
Από την άλλη όμως, ουδείς μπορεί να μην παραδεχτεί ότι σαν Κινηματογραφική ταινία, παρά την έντονη "βιομηχανοποίησή" της, και την άπλετη προβολή της, δεν είναι μια ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ, ένα φιλμ ατμοσφαιρικό, δυνατό, που σε καθηλώνει με ρυθμό γεωμετρικής προόδου σε κάθε του βήμα.




Ας πάμε λοιπόν σιγά-σιγά να ξετυλίξουμε το κουβάρι της μεγάλης αυτής δημιουργίας, που για την δημιουργία της, πέρα από το τεράστιο οικονομικό της κόστος (γύρω στα 125 εκατομμύρια δολλάρια), συνέβαλαν στην τεράστια επιτυχία της, το συγγραφικό εμπορικό best seller του Αμερικάνου DAN BROWN που έγραψε το ομώνυμο Βιβλίο αλλά και μια μεγάλη γκάμμα Κινηματογραφικών συντελεστών και εξαίρετων Ηθοποιών.
Πρεμιέρα στην Ελλάδα:  18 Μάη 2006
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:  από τον Αμερικάνο RON HOWARD ("ANDY GRIFITTH SHOW" 1960, "AMERICAN GRAFFITI" 1973,  "HAPPY DAYS" 1974, "ΕΝΑΣ ΥΠΕΡΟΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ" 2001)



ΣΕΝΑΡΙΟAKIVA GOLDMAN (SCREENPLAY) & DAN BROWN (Συγγραφέας)

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ:  Ποιος άλλος ; ο μεγάλος HANS ZIMMER
ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: DANIERL ORLANDI
DECOR: RICHARD ROBERTS
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: SALVATORE TONINO
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ
TOM HANKS στο ρόλο του Καθηγητή ROBERT LANGDON


AUDREY TAUTOU στο ρόλο της SOPHIE NEVEAU



IAN MCKELLEN στο ρόλο του SIR LEIGH TEABING



JEAN RENO στο ρόλο του Αστυνόμου BEZU FACHE



PAUL BETTANY στο ρόλο του SYLAS



ALFRED MOLINA στο ρόλο του Επίσκοπου ARINGAROSA



JURGEN PROCHNOW στο ρόλο του Τραπεζίτη ANDRE VERNET



JEAN YVET BERTELOOT στο ρόλο του REMY JEAN
ETIENNE CHICOT στο ρόλο της Υπαστυνόμου COLLET
JEAN PIERRE MARIELLE στο ρόλο του JACQUES SAUNIERE



ΤΟ ΘΕΜΑ
Ο ηλικιωμένος έφορος του Λούβρου Jacques Sauniere τρέχει κυνηγημένος ανάμεσα στους διαδρόμους του Μουσείου.
Ο αλμπίνος μοναχός που τον καταδιώκει (Paul Bettany) απαιτεί να πάρει απάντηση για κάποιο σπουδαίο μυστικό.
Λίγο μετά ο μοναχός φεύγει έχοντας μάθει αυτό που θέλει και αφήνοντας πίσω του τον Sauniere πληγωμένο θανάσιμα από μία σφαίρα.
Στον ελάχιστο χρόνο που του απομένει ο έφορος επιδιώκει να αφήσει πίσω του ένα ανεξήγητο πλέγμα από γρίφους.
Ο αρχηγός της Δικαστικής Αστυνομίας Bezu Fache (Jean Reno), προκειμένου να ξεδιαλύνει την υπόθεση ζητά τη συνδρομή του διακεκριμένου αμερικανού καθηγητή Robert Langdon (Tom Hanks) που εδώ και λίγες μέρες βρίσκεται στο Παρίσι και επρόκειτο το βράδυ αυτό να συναντηθεί με τον έφορο.
Στο τόπο του εγκλήματος καταφτάνει και μία νεαρή κρυπτογράφος, η πράκτορας Sophie Neveu (Audrey Tautou) με σκοπό να σπάσει τους κώδικες του Sauniere, αλλά και να προειδοποιήσει τον Langdon για ένα θανάσιμο κίνδυνο που διατρέχει.
Οι δυο τους τελικά θα μπλεχτούν σε μία ξέφρενη καταδίωξη καθώς φαίνεται πως ο θάνατος του εφόρου να έχει σχέση με τη πανάρχαια διαμάχη του Βατικανού και της μυστικιστικής οργάνωσης, γνωστή ως το Κοινό της Σιών.
Σε αυτή τη πορεία θα χρειαστούν σύντομα τη συνδρομή του Βρετανού Sir Leigh Teabing (Ian McKellen) o οποίος έχει αφιερώσει τη ζωή του στην αναζήτηση του Αγίου Δισκοπότηρου.
Θεματικά δεν θα σταθούμε πολύ να κριτικάρουμε ή να τοποθετηθούμε καθώς το όλο ζήτημα πατάει πάνω στις γνωστές ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΝΩΜΟΣΙΑΣ που δεν είναι από τα ...αγαπημένα μας.
Ανάμεσά τους τρέχουν απόκρυφες ομάδες και κόσμοι, "ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΤΗΣ ΣΙΩΝ", "ΝΑΪΤΕΣ ΙΠΠΟΤΕΣ", η φασίζουσα σκοτεινή οργάνωση του Βατικανού "OPUS DEI".
Ιστορικά στοιχεία της δράσης αυτών των ομάδων μπλέκονται στις παρυφές του μύθου και της φαντασίωσης.
Η Αέναη σύγκουση για την ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ και ΘΕΪΚΗ ΦΥΣΗ του ΙΗΣΟΥ, οι πιθανές σχέσεις του με την ΜΑΡΙΑ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ
Όλα τούτα τυλίγουν ένα κουβάρι μέσα στην ταινία που θεαματικά και νοητικά εξιτάρουν καθώς πάντα το ΑΓΝΩΣΤΟ, το ΜΥΣΤΙΚΙΣΤΙΚΟ, το ΣΥΝΩΜΟΤΙΚΟ ασκεί τεράστια γοητεία πάνω στο αναγνώστη και στο Θεατή.
Πάντως μέσα από την ταινία βγαίνουν και κάποιες πολύ σκληρές αλήθειες όπως:
  • Η Εγκληματική φύση των σκοτεινών κύκλων εξουσίας του ΒΑΤΙΚΑΝΟΥ και της ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ γενικότερα
  • το ΠΩΣ το ΒΑΤΙΚΑΝΟ και γενικά η ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΙΕΡΑΡΧΙΑ δαιμονοποίησε τη ΓΥΝΑΙΚΑ και οδήγησε στην ΕΚΑΤΟΜΒΗ της ΙΕΡΑΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ με την κατηγορία της ......"μαγείας"
Τέλος, η διαρκής προσπάθεια του ανθρώπινου νου να απαλλαγεί από τον ΣΚΟΤΑΔΙΣΜΟ, την ΘΡΗΣΚΟΛΗΠΤΙΚΗ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΙΑ και τον ΜΕΣΑΙΩΝΑ ΗΘΙΚΗΣ μπορεί να πει κανείς πως αχνά περιγραφεται στην ταινία με τον έναν ή τον άλλο τρόπο.



ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ των ΗΘΟΠΟΙΩΝ


TOM HANKS

Ο Πολυβραβευμένος Αμερικάνος Ηθοποιός εδώ σε μια ακόμα πολύ καλή ερμηνεία σε ένα ρόλο δύσκολο, εκτός των άλλων προτύπων που τον είχαμε συνηθίσει. Καθηγητής Αρχαιοτήτων, πνευματική δηλαδή μορφή, είναι δύσκολο να μπεις στο πετσί ενός τέτοιου ρόλου και να σκέφτεσαι με τον τρόπο αυτό. Παρ' όλα αυτά ο TOM HANKS ανταποκρίνεται όσο μπορεί πιο πιστά. Εξακολουθεί όμως ερμηνευτικά να φαίνεται στην ταινία ότι δυσκολεύεται να ακολουθήσει την απαιτούμενη ένταση του ρόλου του.

AUDREY TAUTOU

Η Γαλλίδα ταλαντούχος ηθοποιός και εδώ έχει μια καλή  ερμηνεία. Εμφανισιακά είναι λαμπερή όσο πρέπει αλλά ερμηνευτικά καθώς η ώρα περνάει και η ένταση του φιλμ ανεβαίνει με το ρόλο της να απογειώνεται σημειολογικά, εδώ δείχνει να "μην αντέχει". Αυτό το σοβαρό "παραπάνω" που απαιτεί το πρόσωπο που ερμηνεύει συνθλίβεται από το βάρος.

JEAN RENO

Τι να πούμε τώρα για τον μεγάλο Γάλλο ηθοποιό εμείς ; η μεγάλη του Κινηματογραφική ιστορία είναι εγγύση για την επιτυχία ενός ακόμα ρόλου, βασικού, στις παρυφές της ταινίας. Αυτού ενός Γάλλου επικεφαλής αστυνομικού ο οποίος έχει να φέρει σε πέρας εκτός της αποστολής του και του ταξίματός του μέσα στις θρησκευτικές ίντριγκες. Απλός, όπως πάντα, μεστός και μια πλημμύρα από έκφραση.

PAUL BETTANY

Ο Νεαρός Άγγλος ηθοποιός εδώ έχει ένα κόντρα "κακό" ρόλο του ψυχοπαθούς υστερικού SYLAS. Ρολος δύσκολος, αφόρητα σκληρός, που οφείλει να βγάλει προς τα έξω την έκδηλη παράνοια ενός ανθρώπου με μυαλό απόλυτα "καμένο" στην θρησκοληψία.

IAN MCKELLEN

Ο 67χρονος τότε μεγάλος Άγγλος ηθοποιός σε έναν επίσης πολύ βασικό ρόλο στην ταινία, δίνει τα ρέστα του και τη μεγάλη του υποδομή. Θα μπορούσε άνετα να πει κανείς ότι ο MCKELLEN είναι το "ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟ ΚΛΕΙΔΙ" στο έργο. Άνετος, χωρίς κανένα πρόβλημα προσαρμογής, αφήνει την υποκριτική του δεινότητα απλά να εκφραστεί. Νομίζω ερμηνευτικά σώζει το κάστ.

ALFRED MOLINA

O Λατίνος Αγγλοτραφείς Ηθοποιός είναι εξαιρετικός στο ρόλο του Επίσκοπου εδώ στον "ΚΩΔΙΚΑ". Σκοτεινός όσο πρέπει, δολοπλόκος, απόλυτα επιτυχημένη η παρουσία του.

JURGEN PROCHNOW

Ο Μεγάλος Γερμανός ηθοποιός, έχει εδώ μια σύντομη εμφάνιση στο ρόλο του μεγαλοτραπεζίτη ANDRE VERNET. Στην εμφάνισή του κάνει εμφατικά αυτό που χρόνια γνωρίζει και υπηρετεί με συνέπεια. Βλοσυρός, όπως ταιριάζει στο θέμα που υπηρετεί εδώ.
ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ των ΗΘΟΠΟΙΩΝ


TOM HANKS

Ο Πολυβραβευμένος Αμερικάνος Ηθοποιός εδώ σε μια ακόμα πολύ καλή ερμηνεία σε ένα ρόλο δύσκολο, εκτός των άλλων προτύπων που τον είχαμε συνηθίσει. Καθηγητής Αρχαιοτήτων, πνευματική δηλαδή μορφή, είναι δύσκολο να μπεις στο πετσί ενός τέτοιου ρόλου και να σκέφτεσαι με τον τρόπο αυτό. Παρ' όλα αυτά ο TOM HANKS ανταποκρίνεται όσο μπορεί πιο πιστά. Εξακολουθεί όμως ερμηνευτικά να φαίνεται στην ταινία ότι δυσκολεύεται να ακολουθήσει την απαιτούμενη ένταση του ρόλου του.

AUDREY TAUTOU

Η Γαλλίδα ταλαντούχος ηθοποιός και εδώ έχει μια καλή  ερμηνεία. Εμφανισιακά είναι λαμπερή όσο πρέπει αλλά ερμηνευτικά καθώς η ώρα περνάει και η ένταση του φιλμ ανεβαίνει με το ρόλο της να απογειώνεται σημειολογικά, εδώ δείχνει να "μην αντέχει". Αυτό το σοβαρό "παραπάνω" που απαιτεί το πρόσωπο που ερμηνεύει συνθλίβεται από το βάρος.

JEAN RENO

Τι να πούμε τώρα για τον μεγάλο Γάλλο ηθοποιό εμείς ; η μεγάλη του Κινηματογραφική ιστορία είναι εγγύση για την επιτυχία ενός ακόμα ρόλου, βασικού, στις παρυφές της ταινίας. Αυτού ενός Γάλλου επικεφαλής αστυνομικού ο οποίος έχει να φέρει σε πέρας εκτός της αποστολής του και του ταξίματός του μέσα στις θρησκευτικές ίντριγκες. Απλός, όπως πάντα, μεστός και μια πλημμύρα από έκφραση.

PAUL BETTANY

Ο Νεαρός Άγγλος ηθοποιός εδώ έχει ένα κόντρα "κακό" ρόλο του ψυχοπαθούς υστερικού SYLAS. Ρολος δύσκολος, αφόρητα σκληρός, που οφείλει να βγάλει προς τα έξω την έκδηλη παράνοια ενός ανθρώπου με μυαλό απόλυτα "καμένο" στην θρησκοληψία.

IAN MCKELLEN

Ο 67χρονος τότε μεγάλος Άγγλος ηθοποιός σε έναν επίσης πολύ βασικό ρόλο στην ταινία, δίνει τα ρέστα του και τη μεγάλη του υποδομή. Θα μπορούσε άνετα να πει κανείς ότι ο MCKELLEN είναι το "ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟ ΚΛΕΙΔΙ" στο έργο. Άνετος, χωρίς κανένα πρόβλημα προσαρμογής, αφήνει την υποκριτική του δεινότητα απλά να εκφραστεί. Νομίζω ερμηνευτικά σώζει το κάστ.

ALFRED MOLINA

O Λατίνος Αγγλοτραφείς Ηθοποιός είναι εξαιρετικός στο ρόλο του Επίσκοπου εδώ στον "ΚΩΔΙΚΑ". Σκοτεινός όσο πρέπει, δολοπλόκος, απόλυτα επιτυχημένη η παρουσία του.

JURGEN PROCHNOW

Ο Μεγάλος Γερμανός ηθοποιός, έχει εδώ μια σύντομη εμφάνιση στο ρόλο του μεγαλοτραπεζίτη ANDRE VERNET. Στην εμφάνισή του κάνει εμφατικά αυτό που χρόνια γνωρίζει και υπηρετεί με συνέπεια. Βλοσυρός, όπως ταιριάζει στο θέμα που υπηρετεί εδώ.
 
 
 
 
H ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ του RON HOWARD

Ο Αμερικάνος σκηνοθέτης ανέλαβε να εκπληρώσει ένα μεγάλο σκηνοθετικό βάρος, καθώς είχε να ανεβάσει ένα δημιούργημα εξ ορισμού δύσκολο, "σκοτεινό", με μεγάλος "βάθος" και παρακλάδια ιστορικά, παραϊστορικά, με θρησκευτικές σημειολογικές αναφορές.
Πέτυχε στη δουλειά με τρόπο πανηγυρικό.
Η ταινία διατηρεί τη "βαρειά" της φόρμα. Έχουμε σύνθετα πλάνα, σε όλες τις γωνίες, έχουμε ταχύτητα, έχουμε δράση, έχουμε πολλά χρήσιμα flash backs, έχουμε ατμόσφαιρα ανάλογη του θέματος. Η Σκηνοθεσία του έχει μια συνεχόμενη, αρμονική άνοδο στην έντασή της που κορυφώνεται στην τελική κάθαρση στο τέλος σκηνοθετικά και εκφραστικά.

Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ και η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΗ του SALVATORE TOTINO
 
 
Ο Ιταλός Κινηματογραφιστής, δίνει καλλιτεχνικό ρεσιτάλ στο έργο στην κυριολεξία.
Η Φωτογραφία του και η Κινηματογράφισή του είναι μαγική, γεμάτη χρώμα, σκιές, ανταύγειες, ένα συνεχές παιχνίδι φωτοσκιάσεων σε δύσκολες φόρμες για να προσεγγίσει την ατμόσφαιρα του έργου.
Οι σκηνές στο ΛΟΥΒΡΟ είναι συγκλονιστικές.

Η ΜΟΥΣΙΚΗ του HANS ZIMMER
 
 
 
Ότι να πει κανείς για τον μεγάλο Γερμανό μουσικοσυνθέτη του Κινηματογράφου είναι απελπιστικά λίγο μπροστά στη φύση της δημιουργίας του.
Εδώ, σε ένα ακόμα μεγάλο έργο, δίνει ΒΡΟΝΤΕΡΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΠΑΡΟΝ, ντύνοντας το φιλμ με μια απίστευτη μουσική, που η έντασή της και το "βαρύ" συμφωνικό της στυλ, κορυφώνεται αρμονικά ακριβώς εκεί που πρέπει. Στην τελευταία σκηνή της ταινίας.
Το "CHEVALIER DE SANGREAL" αφήνει τη δική του μουσική σφραγίδα ανάμεσα στις λοιπές του δημιουργίες


ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΑ και ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ του ΕΡΓΟΥ

  • Στη περίπτωση  του πρώτου γυναικείου ρόλου ο ίδιος ο Γάλλος πρόεδρος τότε Ζακ Σιράκ φέρεται να επιχείρησε να πιέσει τους παραγωγούς να επιλέξουν αντί της Tautou τη Sofie Marceau καθώς και να διεκδικήσει για χάρη του Jean Reno (Bezu Fache) υψηλότερες αποδοχές!
  • Το ζήτημα των γυρισμάτων ήταν ένα μεγάλο εμπόδιο που θα έπρεπε να αντιμετωπίσουν. Στο βιβλίο η πλοκή διαδραματιζόταν σε πολλά διάσημα και ιστορικά μνημεία της Ευρώπης όπως το Μουσείο Του Λούβρου, ο πύργος de Villette στις Βερσαλλίες, ο Ναός της Εκκλησίας στο Λονδίνο, το Αβαείο του Westminster και το Ναό Rosslyn στη Σκοτία. Πέρα λοιπόν από τα γυρίσματα που θα πραγματοποιούνταν στα στούντιο Pinewood και Shepperton του Λονδίνου, η παραγωγή έπρεπε να εξασφαλίσει τη δυνατότητα να γυρίσει, έστω και περιορισμένα πλάνα, στις τοποθεσίες αυτές.
  • Τελικώς ο 'Κώδικας' κατάφερε να είναι η πρώτη ταινία που παίρνει άδεια να πραγματοποιηθούν γυρίσματα στο Λούβρο καθώς και στα υπόλοιπα αξιοθέατα.
  • για λόγους προστασίας των σπουδαίων έργων από πιθανή φθορά κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, οι παραγωγοί κατασκεύασαν ένα πιστό αντίγραφο της Μεγάλης Αίθουσας του Μουσείου, ενώ οι σχεδιαστές έπρεπε να δημιουργήσουν πιστά αντίγραφα 150 πινάκων περίπου!
  • Σχετικά με τα γυρίσματα στο Αβαείο, οι εσωτερικές λείψεις πραγματοποιήθηκαν στον Καθεδρικό, που βρίσκεται τρεις ώρες βόρεια από το Λονδίνο.
  • Οι εξωτερικές σκηνές αντίθετα γυρίστηκαν στην πραγματική τοποθεσία, με τους περαστικούς να διαδραματίζουν το δικό τους - διακριτικό - ρόλο στη ταινία!
[Πηγές αναφοράς:  http://www.cinemanews.gr  Νεκτάριος Σακκάς]
 
 
 
 
 
 
ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

Παρά τη μεγάλη προβολή και εμπορική στήριξη, ο "ΚΩΔΙΚΑΣ DA VINCI" δεν κατάφερε να κρατήσει στα "χέρια" του κάποιο διεθνές βραβείο.
Φυσικά ήταν ΥΠΟΨΗΦΙΟ σε πάρα πολλές μεγάλες διοργανώσεις, έχοντας συνολικά: 16 Υποψηφιότητες οι περισσότερες των οποίων αφορούν τη ΜΟΥΣΙΚΗ του HANS ZIMMER.


Ο "ΚΩΔΙΚΑΣ DA VINCI" ήταν και είναι απλά ένα Κινηματογραφικό έργο, όπως όλα τα άλλα, και σαν τέτοιο οφείλει να κριθεί.
Δεν αποτελεί φιλοσοφικό ή ιστορικό εργαλείο καθώς τα σημεία που "πατάει" θεωρούνται ιστορικά έωλα χωρίς καμία στήριξη.
Ήταν μια ταινία που είχε πίσω της μια τεράστια βιομηχανία προώθησης και marketing.
Ήταν μια ταινία που είχε βάση ένα Βιβλίο με τεράστια εμπορική επιτυχία και αποδοχή καθώς, πάντα, οι θεωρίες συνωμοσιολογίας και μυστικισμού λογικά συγκινούν τις αναζητήσεις του κόσμου.

Με αυτή τη διάθεση λοιπόν παρουσίασης την δίνω και εγώ εδώ στους φίλους και τις φίλες χωρίς τίποτα παραπάνω από αυτό που είναι και αξίζει να την δείτε.
 
 
 
Εδώ είναι η τελευταία Σκηνή του έργου, πραγματικά εντυπωσιακή, λυτρωτική σαν "κάθαρση.
Μουσικά ακούγεται το μαγευτικό  "CHEVALIER DE SANGREAL" του μεγάλου HANS ZIMMER